Vinkkejä kuupan ostoon
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Pe Marras 06, 2009 23:35
Vinkkejä kuupan ostoon
Nostalgia on alkanut vaivaamaan ja kuuppaa tekisi mieli. Nuorena miehenä ajelin kahdellakin -78 mallilla ja hyvin pelasivat.
Kuinka tänään näihin autoihin saa osia? Millaista autoa suosittelet, kun peukalo on enemmän tuossa kämmenen keskipuolella kuin siellä normaalilla paikalla? Onko vanhemmissa malleissa tekniikka jotenkin yksinkertaisempaa kuin näissä 70-luvun lopun malleissa? Mites se vapaakytkin, onko siinä suhteessa ehjiä autoja enää myynnissäkään?
Nettiautosta olen katsellut muutamia korjattuja, mutta tiedä sitten niistäkään.
Vai pitäiskö tyytyä yksinkertaisempaan tekniikkaan ja ostaa vaikka mopo?
Kuinka tänään näihin autoihin saa osia? Millaista autoa suosittelet, kun peukalo on enemmän tuossa kämmenen keskipuolella kuin siellä normaalilla paikalla? Onko vanhemmissa malleissa tekniikka jotenkin yksinkertaisempaa kuin näissä 70-luvun lopun malleissa? Mites se vapaakytkin, onko siinä suhteessa ehjiä autoja enää myynnissäkään?
Nettiautosta olen katsellut muutamia korjattuja, mutta tiedä sitten niistäkään.
Vai pitäiskö tyytyä yksinkertaisempaan tekniikkaan ja ostaa vaikka mopo?
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1103
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
Hyvin niihin vielä osia saa, mutta ei välttämättä lähimmästä varaosakaupasta. Kannattaa etsiä pelleiltään hyvä, koska hitsauttaminen on kallista eikä aina työn laadusta ole takeita. V4 tekniikka on yksinkertaista vuosimalliin katsomatta.
Itselläni on ollut 6 tai 7 kpl 96/95:a ja varaosa-autot päälle eikä yhdessäkään ole ollut vapaakytkinongelmaa. Kyllä vapaakytkin kestää oikein käytettynä.
Suosittelen. Hieno auto
Itselläni on ollut 6 tai 7 kpl 96/95:a ja varaosa-autot päälle eikä yhdessäkään ole ollut vapaakytkinongelmaa. Kyllä vapaakytkin kestää oikein käytettynä.
Suosittelen. Hieno auto
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
Samaa mieltä tekniikasta, että vuosimallilla ei ole väliä. Muuten, jos ei aseta mitään reunaehtoja, niin minun (ja ehkä vain minun) mielestä vm. '77 olisi järkevin ostos:
-alkuperäinen ruostesuojaus parempi kuin uudemmissa
-kumipuskurit suojaa vähän paremmin pikkukolhuilta
-pienet vilkut pitää paremmin värinsä ja taitavat muutenkin olla kestävämmät
-etupenkit tukevammat kuin vanhemmissa (ei koske viippaa
) pohjaritilän jousineen joutuu näissä tietysti vaihtamaan, jos ei ole jo vaihdettu
-ei joittenkin inhoamaa automaattiryyppyä, paitti superissa
Edellämainitut tietysti koskee vain alkuperäisessä kunnossa olevaa ja etupenkkejä lukuunottamatta myös 76:sta
Muuten olen sitä mieltä, että mitä vanhempi sitä parempi. Omissa veenelkuissa yhdessä on autom.ryyppy ja hyvin pelaa, yhdessä ei ole puskureita ollenkaan ja viippaan olen ne jakkarat vaihtanut ( ja niihin pohjat
) ja muutenkin osia noissa on varmaan lähes joka vuosimallista 60-80.
-alkuperäinen ruostesuojaus parempi kuin uudemmissa
-kumipuskurit suojaa vähän paremmin pikkukolhuilta
-pienet vilkut pitää paremmin värinsä ja taitavat muutenkin olla kestävämmät
-etupenkit tukevammat kuin vanhemmissa (ei koske viippaa

-ei joittenkin inhoamaa automaattiryyppyä, paitti superissa
Edellämainitut tietysti koskee vain alkuperäisessä kunnossa olevaa ja etupenkkejä lukuunottamatta myös 76:sta
Muuten olen sitä mieltä, että mitä vanhempi sitä parempi. Omissa veenelkuissa yhdessä on autom.ryyppy ja hyvin pelaa, yhdessä ei ole puskureita ollenkaan ja viippaan olen ne jakkarat vaihtanut ( ja niihin pohjat

-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Pe Marras 06, 2009 23:35
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
Olen katsellut myös saksalaisia sivuja. Taitavat olla siellä koriltaan yleensä paremmassa kunnossa kuin täkäläiset? Hintaa siellä olevilla klassikoilla on vaan aikas mukavasti.
Niin ainoa reunaehto on, että auton on oltava tehty Suomessa.
Niin ainoa reunaehto on, että auton on oltava tehty Suomessa.
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
Käytännössä kaikki Scan-Auton Suomessa myymät veenelkut oli valmistettu Uudessakaupungissa siitä lähtien kun tehdas aloitti, mutta jos haluaa olla varma asiasta tai jos suunnittelee ostavansa ulkomailta, niin valmistenumerosta näkee missä valmistettu. Tuolla listat sivun alalaidassa.Entinen saabisti kirjoitti: Niin ainoa reunaehto on, että auton on oltava tehty Suomessa.
http://hem.bredband.net/saabsidan/saab96.htm
Viimeksi muokannut Juha96, La Marras 07, 2009 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
Ainakin Oulussa llöytyy vielä aika hyvin kuupan osia tarvikeliikkeistä, ihan suoraan hyllystäkin. Jos itsellä pitäisi ostaa nyt kuuppaa / viippaa, ostaisin ehdottomasti 60-luvulla valmistetun. Ihan vaan siitä syystä että mielestäni ne ovat paljon tyylikkäämpiä kuin 70-lukuiset.
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
Seuraavan vuoden puolella jos etsisi sopivan 96 saabin.
Mitenkäs noihin saa uusia talvirenkaita jne ja mikä on koko?
Mitenkäs noihin saa uusia talvirenkaita jne ja mikä on koko?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=88925
Tuossa on jotain vastauksia, pidemmällä viestiketjussa on myös juttua talvirenkaista!
Tuossa on jotain vastauksia, pidemmällä viestiketjussa on myös juttua talvirenkaista!
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
96 ja ennen kaikkea 95, vuosimallista riippumatta ovat pomminvarmoja klassikoita. Pohjoismaissa se vaan on huomattu myöhemmin kuin muualla niitten suht suren määrän takia. Hyvä näin koska se on myöhäisheränneelle antanut saumaa hankkia useampia kohtuuhintaan.Entinen saabisti kirjoitti:Olen katsellut myös saksalaisia sivuja. Taitavat olla siellä koriltaan yleensä paremmassa kunnossa kuin täkäläiset? Hintaa siellä olevilla klassikoilla on vaan aikas mukavasti.

Ja viiden pinnan vinkki; etsi kuuppa tai viippa pohjois Ruotsista. Vilkasepa tätä tarjontaa:
http://www.blocket.se/stockholm?q=saab+ ... a=11&md=th
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
Kuten tuossa jo tulikin, eli mahdollisimman vähäruosteinen. Kaiken muun kanssa kyllä selviää opettelemalla, vaikkei olisi koskaan edes polttimoa vaihtanut. 96 on yksinkertaista teknologiaa. Ruosteiden korjaus on kallista teetettynä ja aikaavievää itsetehtynä, kaikenkaikkiaan vihoviimeistä puuhaa. Ruostetta ei saa olla varsinkaan peräkontissa, lattiamattojen alla tai helmoissa. Jos pikkuisen kukkaa esim lokasuojissa tai ovissa on, ei haittaa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
Jäi kiinnostamaan, että miten autovero määräytyy tuollaisen liki 40-vuotiaan tuontiauton kanssa? Onko mitään kokemuksia?Rin-tin-tin kirjoitti: Ja viiden pinnan vinkki; etsi kuuppa tai viippa pohjois Ruotsista.
Kovasti kiinnostaisi itsekin hankkia tuollainen kajakki, mutta kun a) ei osaa sitä laittaa b) vaikka osaisikin, ei ole lämmintä tilaa, missä laittaa c) vaikka olisi lämmin tila, ei ole rahaa...
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
Tässä esimerkki yli 25v vanhasta autosta jonka kohdalla sovelletaan lievempää verotusta. Esimerkki in 95 vuosimalli '78 ja Huom! hankintahinnalla tai auton kunnolla ei enään ole mitään vaikutusta veropäätöstä määrättäessä, eikä käytetystä EU autosta enään tarvitse maksaa ALVia autoverolle kun se jo kerran oli maksettu:-pete kirjoitti:Jäi kiinnostamaan, että miten autovero määräytyy tuollaisen liki 40-vuotiaan tuontiauton kanssa? Onko mitään kokemuksia?Rin-tin-tin kirjoitti: Ja viiden pinnan vinkki; etsi kuuppa tai viippa pohjois Ruotsista.
Kovasti kiinnostaisi itsekin hankkia tuollainen kajakki, mutta kun a) ei osaa sitä laittaa b) vaikka osaisikin, ei ole lämmintä tilaa, missä laittaa c) vaikka olisi lämmin tila, ei ole rahaa...
Yleinen myyntihinta määritettiin kyseiselle autolle uudesta SAAB 9-3 1.8t Sport Combista laskien (!!) eli 32'647,20€
Laskelmassa huomioitiin tuontiauton ikä 381 kuukautta- laskettu ensirekisteröinnistä - ja arvonalennus 1%/kk, sekä lopputuloksesta (EU käryjen jälkeen) 15% lisävähennys "menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden vuoksi".
eli kaavalla (32647,2€ * 0,99potenssiin 381)*0,85=603€ on auton arvo.
Autoveroprosentti on 25,1% eli maksettavaksi jäi siis 151,35€ suuruinen autovero.
Eli nyt kiireesti ostamaan EU-maista yli 25v hyväkuntoisia arvoa SAABeja ennenkuin taas muuttavat systeemejään!

Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
Mun viipan vertailuautona käytettiin kaks vuotta sitten jotain Chevroletia, eli Daewoota, listahinta öbaut 16k. Veroa meni 101,80 ja siitäkin tais saada vähän takaisin. Viipan käyttöönottovuosi myös '78
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
Mites noi veenelkut kestää ja mitkä on heikkoja kohtia kyseisessä koneessa?
Miten painava toi kone itessään on?
Miten painava toi kone itessään on?

15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Vinkkejä kuupan ostoon
Moottori n. 120 kg + vaihteisto n. 35 kg.Könsikäs kirjoitti:Mites noi veenelkut kestää ja mitkä on heikkoja kohtia kyseisessä koneessa?
Miten painava toi kone itessään on?
Kai sitä voisi oman aikansa Ford-tuotteeksi kestävänä pitää - toki 2-litraiset on sinänsä kestävämpiä, mutta 99/900-autoilla myös ajettiin vastaavasti enemmän.
Tasapainoakselin laakerointi sekä jakopään rattaat heikko kohta, kannattaa käyttää hyvää öljyä ja vaihtaa usein eikä kiristää laturinremmiä turhan tiukalle.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm