Eikö Fiat jossain vaiheessa ilmoittanut Saabin lopettamisesta nykyisellään, mikäli omistajaksi päätyisi? GM myy sinne mistä saa eniten rahaa (...ja missä Saab / Opel vähiten aiheuttaa heille hankausta tulevaisuudessa - eli moottoreita yms tekniikkaa menee..) ja tuo jutun mukaan Saab on huonommassa jamassa kuin on annettu julkisesti ymmärtää. Siksi tämä
pikavippi tarve pompsahti esille vasta nyt.
Tuotantoa ei pystytä nostamaan vastaamaan kysyntää, mikäli pikaista lainaa/rahoitusta ei löydy väittää Jan Åke Jonsson.
Kuitenkin taitaa olla äärimmäisen vaikeaa arvioida kumpi oikeasti on parempi tuleva omistaja Fiat vaiko Koenigsegg. Imagollisesti tietysti K-egg, mutta taas monilta muilta osin Fiat voisi olla sopivampi kumppani. Esimerkiksi myyntiverkoston luonti päämarkkina-alueille ois varmaan paljon helpompaa Fiatin ´alla´.
Jotenkin alkaa mietityttää, että onkohan niitä riittäviä markkinoita Saabille edes olemassa.
Siinä se tärkein kysymys. Aivan sama kuka omistaa ja mitä siellä tehdään, jos ostajia ei kiinnosta. Oikeasti ainut mahdollisuus tukea Saabia nyt, on ostaa uusi auto heiltä. Mutta mielikuvat ja uutisointi on vahvasti heittänyt kapulaa rattaisiin. Niin karua kuin se onkin.
Kärjistäen:
Saksalaisille ei pärjää laadussa ja (sporttisessa) ajettavuudessa, Japanilaisille ei pärjää hinnoittelussa Korealaisista puhumattakaan, Jenkeille (päämarkkinat tähän saakka) pitää myydä jotain mitä Saab ei ole edustanut jne.
Se ei vain riitä, että tehdään turvallisia, toiminnallisia ja minimalistisen tyylikkäitä "Skandinaavisia" autoja. Meitä Skandeja on liian vähän pitämään toimintaa yllä. Ja yksinään Saab ei kykene tuottamaan tarpeeksi muitakin malleja selvitäkseen.
Volvo rypee samassa suossa.
...tai jotenkin sinne päin...
Mua jotenkin henkilökohtaisesti pännii suunnattomasti, kun 9-3X ei tullut tarpeeksi ajoissa myyntiin ja vielä tärkeämpää ei dieseliä nelivetona.Koska siinä tapauksessa meidänkin taloudessa ois osallistuttu kirjaimellisesti
Saabin elvytystalkoisiin vielä kerran!