jmarin kirjoitti:
Yritysmaailmassa on tarkoitus tuottaa sijoittajille voittoa ja siihen Saab ei ole pystynyt aikoihin. Ja vielä vaikeampi on uskoa, että toiminta saataisiin voitolliseksi nyt, kun maailmalle toistellaan melkein päivittäin, että firma menee nurin. ...
Tuossahan se asian ydin on. Voisi myös miettiä mitä tarvitaan, että tulos potentiaalisesti olisi voitollinen:
-Järkevä ajoneuvotarjonta, jossa on pieniä, isoja, eko- ja öky-autoja. Tällä hetkellä ei ole kuin se uusi 9-5, 9-3 on auttamatta vanha jo. 9-4 X on lupaava, hybridia ei ole ollenkaan (ok, se yksi avokonsepti voi olla jotenkin lähellä). Pikkuautoa ei ole. Vähintään Skodan laajuinen tarjonta pitäisi olla.
-Hyvä alinhankintaverkko, joka mahdollistaa autojen tekemisen voitollisesti. Osa nykypäivän tappiollisuudesta voi selittyä GM:n konserniosien hinnoilla ja pienellä volyymillä, mutta tilanne ei juuri helpotu, jos Saab on omillaan, koska tarvitaan riittävä volyymi. Saabin kokoinen tehdas on melko hampaaton ostaja isompiin verrattuna.
-Hyvä myyntiverkosto. Omasta mielestäni Saabia ei yritetä myydä tosissaan eikä omistajia yritetä "koukuttaa" kunnolla.
-Hyvä maine. Konkurssin partaalla keikkuminen, ylikansallinen isäntä, vanha mallisto ovat jättäneet todella pahan jäljen.
-Myynti- ja selviytymisstrategia. Mihin vedotaan? Turvallisuus ja turbo on ollut kova juttu, mutta nyt kaikilla alkaa olla vastaavat varusteet. Olisko se sitten skandinaavinen design, ergonomia ja luotettavuus? Saab on ollut vikatilastojen parhaita ja usein paras Eurooppalainen. Onko sitä käytetty myynnissä ollenkaan? Ks. esim. tämän päivän Hesari. Yksi selviytymisstrategia oli myös hyödyntää (meitä) Saab-intoilijoita tekemällä hyviä tarjouksia. Pieni alennus varaosista ei ole mitään, kun merkki ei myy.
EDIT: typoja ja kommentti: Saab-palstathan voivat osallistua pelastamiseen ideoimalla kikkoja, jolla merkki myy kunnolla.