GM:n konkurssi lähellä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

aikamoista asenne-paskan jauhamista :evil:

Asiassa pysyen kannattaisi pysyä asiassa.

Ihan hyvää kamaa tekevät muille markkinoille, on muuten kokemusta 8)

(Keskenään voivat valmistaa kotimarkkinoille vaikka kamelinpaskasta pihalaattoja. Turha pelätä, että tänne niitä tunkisivat.)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Risto »

georgahti kirjoitti: sääsuojakoteloista, jotka tänne suomeen toiselta puolelta maailmaa myös saapuivat. Olen aivan itse, omin silmin tavaran nähnyt ja aivan itse omin käsin rullalle kiertänyt.
Näin maallikkona ihmetyttää, että miksi sääsuojakotelon pitäisikään kestää tuollaista käsittelyä?
9-5T kirjoitti:Ties vaikka nykyisen 9-5:sen työkalut siirrettäisiin kiinaan ja tehdään siellä kotimarkkinoille kunnon autoa.
Sehän olisi hyvä, niin saataisiin halpoja varaosia. :wink:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

georgahti kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:aikamoista asenne-paskan jauhamista :evil:

Asiassa pysyen kannattaisi pysyä asiassa.


tästä juuri oli kyse, joten mistä tuo "asenne-paska" tuli?
Sanoin vain minäkin mielipiteeni, ehkä liian kärkkäästi 8)

Pyydän anteeksi sanavalintaani :oops: , mutta maistui siltä, koko vuodatuksesi .
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Samapa tuo mulle, missä kasaavat kunhan laatukriteerit ja laaduntarkkailu on kohdallaan :?
Varmasti saa syynätä hiukkasen tarkkaan, jos kiinassa aletaan kasaamaan :lol:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Saabas nähdä kuinka :saab: in käy.?.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja foppa »

Firges9000 kirjoitti:Saabas nähdä kuinka :saab: in käy.?.
Tähänhän tää homma taitaa kiteytyä.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Hienoa! Näin uskoin myös tapahtuvan.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Edelleenkin olen sitä mieltä että vähempiriskistä liiketoimintaa voisi Ruotsin valtio lähteä takaamaan. Jostain syystä täältä näyttää häviävän viestejä.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

wesku kirjoitti:Edelleenkin olen sitä mieltä että vähempiriskistä liiketoimintaa voisi Ruotsin valtio lähteä takaamaan. Jostain syystä täältä näyttää häviävän viestejä.
Totta. Melko yllättynyt olin tuosta EIB:n päätöksestä minäkin. Olin aivan varma, että päätös olisi ollut kielteinen, onhan ala melko voimakkaassa muutoksessa seuraavan 20 vuoden aikana ja kukaan ei oikein tiedä edes mihin suuntaan mennään. Tämä pienentää entisestään pienen toimijan todennäköisyyttä pysyä tuolla aikavälillä hengissä.

Erittäin tärkeää olisikin saada nyt se puhuttu hybridi, vaikka sitten Honda insightin/MB S400 Hybridin tyyppisellä pienellä apumoottorilla ulos. Ainakin se olisi askel oikeaan suuntaan, muistaakseni Boschilla oli tekniikkakin kehitteillä, jossa sähkömoottori olisi kytkinpaketissa ja pienen sähkömoottorin ansiosta päästäisiin operoimaan kohtuupienillä akuilla.

No, toivotaan, että näitä tulee vielä kauan Trollhättanista ulos, mikäli toisin käy, pitää alkaa laittamaan 9000 Aeroa harrasteautoksi.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja essal »

Te ootte pikkasen vääräällä foorumilla ny.... Weskun pitäisi olla Ruotsin hallituksessa tai EIB:ssä hommissa (tai voithan jo ollakin?) ja 2,3:sen pitäisi olla saabin hallituksessa.... vois olla noi vaikuttamismahdollisuudet hieman paremmat. Tuskin noissa instanseissa luetaan tätä foorumia...

Oletan, että meillä ei taida tällä foorumilla olla ihan sitä kaikkea informaatiota mitä noilla ns. päättäjillä on. Mutta spekulointiahan on aina hauskaa.

Varmaan Ruotsin hallituksen päätökseen vaikuttaa työllisyysnäkökulma ja EIB:n päätöksen voi vaikuttaa Ruotsin hallitus.

Jos nykyistä teollisuutta ei haluta tukea, niin mitä tilalle 2-5 vuoden aikajänteellä? Mulle ei tule mitään suurta avausta mieleen. Ja mitä työtä noille autotehtaan kokoonpanijoille tarjotaan 2 vuoden sisällä? Eli nämä ovat niitä näkökulmia mitä pohditaan aika laajalla rintamalla Euroopassa.

Iloitkaamme siitä, että Saabin taru jatkuu. Ei kai eurooppalainen (auto)teollisuus voi jatkossa menestyä kuin laadulla ja erikoistuotteilla?
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Totta tuokin, että paha tässä on mihinkään vaikuttaa kun ei olla ruotsalaisia enkä ainakaan minä myöskään saabin hallinnossa :) Saabin strateginen asema on erittäin mielenkiintoinen spekuloitava joka tapauksessa, potentiaalia on mutta vastapainona ovat isot riskit.

Tulevaisuushan on jo senkin takia hämärä, kun emme tiedä liikenteen kehityksen ja näin ollen valmistusmäärien tulevaisuutta, lisämuuttujana vieläpä nykyiset polttoaineet ja jäljellä olevat varat. Toiseksi kuka tietää koska kiinalaiset oppivat tekemään ihan oikeasti noiden korean ja jaappaninihmeiden kanssa kilpailevia tuotteita, niiden myynti on melko merkittävä osa autoista täälläkinpäin maailmaa. Mistä sitä tietää, vaikka tuon kiinalaisen osapuolen koenigsegg-kytköksen kautta tietotaitoa valuisi itään päin. Erittäin todennäköistä, jopa lähes varmaa on se, että Kiinastakin alkaa jossain vaiheessa tulla ainakin kohtuullisia kikottimia kilpailemaan euroautoista keskivertojanarin vehkeiden, vaikka nyt ainakin opelien kanssa. Mikäli valmistusmäärät pienenevät radikaalisti voi menestyminen olla pienenä yksikkönä hankalampaa. Näin voidaan ajatella, että tuote ei voi tulevaisuudessa olla se perus 9-3, vaan tarvitaan erikoisempi tuote pienemmälle porukalle, jolloin kannattavuus on taas kerran iso kysymysmerkki.

No, villi kortti voisi olla vaikka vielä Kiinan poliittinen tilanne ja sen mahdolliset muutokset, siihen en kuitenkaan ole paras ihminen vastaamaan. Toinen villi kortti, jonka kanssa on velkaisen yhtiön vaikea elää, on epävarmuus tulevasta korkotasosta. Jenkit painavat seteliä järjettömiä määriä, mutta inflaatio ei tunnu millään nousevan. Mikäli se pomppaa pilviin yhtäkkiä, aiheuttaa se pakottavan tarpeen nostaa korkoja. Em. muuttujat taas heijastuvat myös EMU-alueelle melkeinpä väkisin. Korkean korkotason aikana jättivelkaiset yritykset ovat auttamatta kusessa. Muuttujia on paljon ja uusia tulee.

Toisaalta, mikäli asemointia mietitään niin, että Saab tulisi olemaan niiden eurooppalaisten, tuotantomääriltään pienempien joukossa jotka menestyvät jatkossakin, pitäisi sen olla tekninen edelläkävijä juuriensa mukaisesti. Tämän imagon takia esim. juuri tuo hybridi pitäisi saada tuotantoon asap.

Kyllä siellä Saabilla varmasti ihan osaavat miehet näissä hommissa on, eri asia on sitten mihin on resursseja ja riittääkö tuleva kannattavuus edes tuottamaan niitä koskaan riittävästi.


Lähinnä ihmettelin sitä, että EIB uskaltaa luottaa autoteollisuuden tulevaisuuteen. Joka tapauksessa, Ruotsissa on suuri konepajateollisuusblokki, josta autoteollisuus ei taida olla edes lähellä 10% osuutta.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Saas nähdä kuis :saab: :n käy, kun GM on alkanut jo perumaan myyntipuheitaan Saksassa, saksan ecut kyllä kelpasivat.
Nyt Saksa haluaa avustus-Miljoonansa
heti takaisin.

GM poistaa 10 000 työpaikkaa Saksasta 8O
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Pusta
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Syys 30, 2006 20:23

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Pusta »

käääääääk 8O
Käänne Saabin myynnissä - "tuskallinen lopputulos"

Ruotsalainen pikkuyritys Koenigsegg on epäonnistunut saamaan omistukseensa Saabin.

Dagens Industrin mukaan Koenigseggin pääomistaja Christian von Koenigsegg pahoittelee, ettei pysty viemään yrityskauppaa loppuun asti.

- Pahoittelemme, että kuuden kuukauden tiiviit neuvottelut ovat johtaneet tuskalliseen ja vaikeaan lopputulokseen, ettemme pysty viemään loppuun Saabin ostoa, hän sanoo.

Syy kaupan peruuntumiseen oli von Koenigseggin mukaan kiireinen aikataulu. Neuvottelujen venyminen nosti kaupan riskejä ja lisäsi epävarmuustekijöitä niin, että yhtiö päätti vetäytyä. Hän ei kuitenkaan tarkentanut, mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa.

Koenigseggin onnistuminen olisi merkinnyt käytännössä Saabin kiinalaistumista. Koenigsegg valmisteli ostoa yhdessä kiinalaisyritys BAICin kanssa.

Samalla kansainväliset uutistoimistot kertovat, että General Motors on mahdollisesti luopumassa yhtiön myynnistä.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/11/28166


edit. Parempi ketju?
-9-3-
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:22

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja -9-3- »

Se mikä tässä yrityskaupassa on ollut hyvää minusta, on se että GM on vihdoinkin huomannut mistä on luopumassa! Harmi vain että itse pidin uutta omistuspohjaa huomattavasti paremmalta vaihtoehdolta SAAB:lle!
Saab 9-3 SC 2006
Vastaa Viestiin