Mystinen löytö öljypohjasta..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tikku
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 21, 2009 10:37

Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja Tikku »

Mistä mahtaa kyseinen osa olla peräisin :roll: löytyi öljypohjasta putsauksen yhteydessä.

http://s883.photobucket.com/albums/ac37 ... G_0364.jpg

http://s883.photobucket.com/albums/ac37 ... G_0358.jpg


halkaisija 16 mm
leveys noin 1.8 mm
EX:Saab 9-5 2.3t SE -00 stage ?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Männän sokkaa veikkaisin.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Joulu 15, 2009 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja V-M »

Sokalta näyttää, tosin olen kyllä erimieltä tuosta vaikutuksesta. Jos siellä ei ole sokkaa niin tappi huilaa kyllä sylinteriä vasten ja tekee ajan saattoon tai nopeesti hyvän uran sylinteriin (tästä on omaa kokemusta).

Tosin jos sokka pääsee pois niin siellä on jo reilu kolo josta tuo sokka on päässyt edes menemään öljypohjaan. Joten veikkaisin että jos männät ja sylinterit näyttää ehyiltä niin tuo sokka on päässyt karkaamaan jo ennen asennusta sinne.

En muista ainakaan että tuollaista sokkaa olis muualla tosin tuo näyttää aika pieneltä ollakseen tapin sokka? Tappikin taitaa olla 22mm joten sokan ulkohalkaisija pitäisi olla suurempi kuin tuo 22mm.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja peinu »

Aiheen aloittaja ei antanut arvailuja artikkelin materiaalista. Onko jousiterästä vai taipuuko kasaan. Onko kumia tms. ?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tikku
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 21, 2009 10:37

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja Tikku »

Tarkennus mittoihin

halkaisija 15.75 mm
leveys 1.5 mm
paksuus 0.8 mm

ei tunnu joustavan kauheesti (karkastua ?) ja mallilta muistuttaa männänrengasta.
On metallia 8)
EX:Saab 9-5 2.3t SE -00 stage ?
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Ei kyllä ole ainakaan männäntapin sokka.

T7 sokan mitat suurinpiirtein:

Ulkohalkaisija: 27.8mm
Paksuu: 1.6mm
Leveys: 1.6mm

Heti en kyllä keksi mistä moinen osa vois olla...ainakaan ite koneesta. Tutkinpas iltapäivällä lisää jos ei joku sitä ennen jo keksi mikä osa kyseessä :)
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja V-M »

Onko kampiakselin pyörintä anturissa tuollasta?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tarkennuksen myötä helppo arvoitus, eli tuo on turbon akselin öljytiiviste, joka on kulkeutunut öljypaluun kautta tuonne öljypohjaan, vissiin GT17 porsinut joskus? :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tikku
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 21, 2009 10:37

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja Tikku »

Kyllä juurikin tuo garretin rakkile tuli tiensä päähän kesällä. Eli siis taitaa homma sitte olla selvä..
EX:Saab 9-5 2.3t SE -00 stage ?
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Voipi olla turbosta joo. Puranpas vaikka huomenna JOS muistan nii ton porsineen gt17 ja mitonpa siitä rinkulat. Ja jos toi turbosta on nii hienosti on osannu tulla siitä ~12mm ö-paluusta toi liki 16mm rinkula :P

edit: joku jolla on tommosen femman tp-ketjun kiristäjä irtaallaan vois kattoa onko siinä moista sokkaa. Muualta itse moottorista se ei kyllä varmasti voi olla.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hane_81 kirjoitti:Voipi olla turbosta joo. Puranpas vaikka huomenna JOS muistan nii ton porsineen gt17 ja mitonpa siitä rinkulat. Ja jos toi turbosta on nii hienosti on osannu tulla siitä ~12mm ö-paluusta toi liki 16mm rinkula :P

edit: joku jolla on tommosen femman tp-ketjun kiristäjä irtaallaan vois kattoa onko siinä moista sokkaa. Muualta itse moottorista se ei kyllä varmasti voi olla.
Ei ole kiristäjässä tuollaista. Onhan siellä turbolla valtava öljynpaine, aivan hyvin voi työntää tuollaisen kappaleen öljypohjaan, etenkin kun tuosta puuttuu noin 1/4 kokoinen pala, eli on riittävän kapea menemään siitä paluukanavasta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ng900aero kirjoitti: Ei ole kiristäjässä tuollaista. Onhan siellä turbolla valtava öljynpaine, aivan hyvin voi työntää tuollaisen kappaleen öljypohjaan, etenkin kun tuosta puuttuu noin 1/4 kokoinen pala, eli on riittävän kapea menemään siitä paluukanavasta.
Öljynpaluun valtava paine?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

JouniCSE kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Ei ole kiristäjässä tuollaista. Onhan siellä turbolla valtava öljynpaine, aivan hyvin voi työntää tuollaisen kappaleen öljypohjaan, etenkin kun tuosta puuttuu noin 1/4 kokoinen pala, eli on riittävän kapea menemään siitä paluukanavasta.
Öljynpaluun valtava paine?
99:istäni vuoti paluuputken laippaliitos hiukan, ja muutaman sekunnin käynnin jälkeen lattialla oli puolisen litraa öljyä.
Kyllä se valtava paine on siellä turbon akselin öljytiivisterenkaalla, joten ei mikään ihme jos katkennut rengas uisi öljyn mukana ulos sieltä, ja virtaisi sitten sitä suht isokokoista paluuputken pätkää pitkin öljyn mukana öljypohjaan, vaikkei siinä itse paluuputkenpätkässä niin järjetön paine enää olisikaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tikku
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 21, 2009 10:37

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja Tikku »

Mittasin renkaan katkennut osa huomioiden niin 12.4 mm oli jäljellä. Varmaankin siis turbo sylkässy hajotessaan. Tai no on joku ruotsissa hajoittanu turbon aikasemminkin siinä 150tkm kohdalla ja nyt meni 250tkm. No nyt puhisee mitsu niin eiköhä se kestä vähintään sen 100tkm taas :D
EX:Saab 9-5 2.3t SE -00 stage ?
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Mystinen löytö öljypohjasta..

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Tikku kirjoitti:No nyt puhisee mitsu niin eiköhä se kestä vähintään sen 100tkm taas :D
No, eiköhän se parisataa tuhatta menne ainaki, jos uuden laitoit. TD04:kö on?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Vastaa Viestiin