Kuumuus tuhoaa lyijyakun hyvinkin nopeasti. Vesi yksinkertaisesti haihtuu pois. Tämä on tunnettu ongelma vähänkin kuumemmissa maissa.mikaels kirjoitti:Arvelen, että turbomoottorin moottoritila on varsinkin kaupunkiajossa sen verran lämmin, että vaikuttaa akun elinikään.
Auton akut
Re: Auton akut
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Auton akut
Sain kuin sainkin ks. testin nettiin ladattavaksi.
Linkki: http://juhokare.pic.fi/kuvat/TM%202109/ ... m.2009.pdf
Linkki: http://juhokare.pic.fi/kuvat/TM%202109/ ... m.2009.pdf
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Auton akut
Ei auennut.
OPTIMA ei jäädy pakkasella
OPTIMA ei jäädy pakkasella
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Auton akut
Tarkoitat siis tuota tiedostoa? En tiedä Explorerista, mutta Google Chromella kyllä aukeaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton akut
Ei se avaudu minullakaan millään selaimella, tiedostossa lienee jotain vikaa.juhokare kirjoitti:Tarkoitat siis tuota tiedostoa? En tiedä Explorerista, mutta Google Chromella kyllä aukeaa.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Auton akut
Ok, johtuu varmaankin siitä, että se on suoraan MTnetin sivuilta, kun en saanut sitä lehteä käsiini. Pitää katsoa, jos poistan sen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton akut
Tiedosto ei lähde avautumaan/latautumaan vain kuin alapalkista.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton akut
Nyt pitää väittää vastaan. Mikä tahansa täyteen varattu lyijyakku kestää pakkasta yli -60 astetta.Firges9000 kirjoitti:OPTIMA ei jäädy pakkasella
Kyllä se tyhjäksi päästetty Optimakin jäätyy. Vaikka elektrolyytti onkin imeytetty lasikuitumattoon, niin vedeksi sekin muuttuu, kun akkua puretaan. Ja vesi jäätyy alle 0 asteessa.
Optimassa ja muissa AGM akuissa se jäätynyt vesi ei kuitenkaan välttämättä tee vahinkoa kunhan jäätynyttä akkua ei yritetä ladata.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Auton akut
Kliketi klik kuvan alta linkkiä "Näytä alkuperäinen kuva" niin aukeaa Adobe Readerissa.Ässä kirjoitti:Ei se avaudu minullakaan millään selaimella, tiedostossa lienee jotain vikaa.juhokare kirjoitti:Tarkoitat siis tuota tiedostoa? En tiedä Explorerista, mutta Google Chromella kyllä aukeaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Auton akut
Joo kattelimpa mäkin tossa tota TM akkutestejä.
Ihan kivasti oli testattu. Tässäpä saattaa kohta tulla hankinta eteen, niin tietää sitten mitä hankkia. Testissä ei vaan mitattu sitä miten kauan akut kestävät taikka pysyvät hyvinä. Kokemuksia on esim. testissä kohtuullisesti menestyneestä Energie akusta, että eivät ainakaan montaa vuotta kestä. Ainakaan ei käynnistänyt SAABeja hyvin pakkasella. Tai siis ite yllätyin kun ne pärjäsivät testissä yllättävän hyvin.
Tässä taannoin oli kokemusta myös Faamista. Tosin toosan iästä en tiedä tarkasti. Kyllä pakkasella käynnistyi, ainakin kaasari Saab. Tosin stereoiden vahvistimelle ei tuntunut virtaa riittävän enää kovin pitkäksi aikaa.
Nykyään taitaa ollan pikemminkin sääntö kuin poikkeus että akut ovat aika lyhytikäisiä. Ei niihin niin enää lisätä vettäkään ja sekin taitaa olla ainoa huoltotoimenpide.
Muistan vanhaa aikaa, hehe. No ainakin yhden sukulaisen Saab lähti käymään 10 vuotta vanhalla alkuperäisellä pakkasakulla -30 asteen pakkasella, ja ilman lohkolämmitintä. Ei ollu aikaa lämmittää. Tosin kyllähän se tiukkaa teki, mutta käymään lähti!
Nyt tässä käytössä on noita Vartan akkuja ja niistä on kyllä hyviä kokemuksia sekä käynnistyvyyden että käyttöiän suhteen.
En sitten tiedä saisko mihinkään akkuun lisää ytyä laittamalla sinne sitä akkuhappoa.
Tässäpä tuli mieleen, että kas kun ei oon kehitelty mitään akunlämmitin elementtejä, lohkolämmittimen lisäsarjaksi.
Tässä eilen noin 20 asteen pakkasella ei sitten lähtenyt käymään tollanen vanha L200 dieselmitsukaan, vaikka siinä onkin kaksi akkua.
Ihan kivasti oli testattu. Tässäpä saattaa kohta tulla hankinta eteen, niin tietää sitten mitä hankkia. Testissä ei vaan mitattu sitä miten kauan akut kestävät taikka pysyvät hyvinä. Kokemuksia on esim. testissä kohtuullisesti menestyneestä Energie akusta, että eivät ainakaan montaa vuotta kestä. Ainakaan ei käynnistänyt SAABeja hyvin pakkasella. Tai siis ite yllätyin kun ne pärjäsivät testissä yllättävän hyvin.
Tässä taannoin oli kokemusta myös Faamista. Tosin toosan iästä en tiedä tarkasti. Kyllä pakkasella käynnistyi, ainakin kaasari Saab. Tosin stereoiden vahvistimelle ei tuntunut virtaa riittävän enää kovin pitkäksi aikaa.
Nykyään taitaa ollan pikemminkin sääntö kuin poikkeus että akut ovat aika lyhytikäisiä. Ei niihin niin enää lisätä vettäkään ja sekin taitaa olla ainoa huoltotoimenpide.
Muistan vanhaa aikaa, hehe. No ainakin yhden sukulaisen Saab lähti käymään 10 vuotta vanhalla alkuperäisellä pakkasakulla -30 asteen pakkasella, ja ilman lohkolämmitintä. Ei ollu aikaa lämmittää. Tosin kyllähän se tiukkaa teki, mutta käymään lähti!
Nyt tässä käytössä on noita Vartan akkuja ja niistä on kyllä hyviä kokemuksia sekä käynnistyvyyden että käyttöiän suhteen.
En sitten tiedä saisko mihinkään akkuun lisää ytyä laittamalla sinne sitä akkuhappoa.
Tässäpä tuli mieleen, että kas kun ei oon kehitelty mitään akunlämmitin elementtejä, lohkolämmittimen lisäsarjaksi.
Tässä eilen noin 20 asteen pakkasella ei sitten lähtenyt käymään tollanen vanha L200 dieselmitsukaan, vaikka siinä onkin kaksi akkua.
SAAB
Re: Auton akut
Akun lämmittimiä on , ja ainakin valtran tarjous lehtisessä sellaisia oli. Lienee raskaalla puolella tunnetumpi. Hintoja en tiedä mutta tuolta lisää -->
http://arcticheat.fi/index.htm
http://arcticheat.fi/index.htm
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Auton akut
Ei auta. Lisähappo vain tuhoaa akun. Happoa lisätään vain jos sitä on vuotanut ulos.kimmoisa kirjoitti:En sitten tiedä saisko mihinkään akkuun lisää ytyä laittamalla sinne sitä akkuhappoa.
Wanha konsti sulfatoituneen kun elvyttämiseksi on, että se kaadetaan tyhjäksi ja tilalle lisätään pelkkää vettä. Sitten akkua ladataan hyvin pienellä virralla ja samalla seurataan veden ominaispainoa. Kun ominaispaino nousee yli tietyn rajan (en muista paljonko), akku tyhjennetään uudestaan ja täytetään taas pelkällä vedellä. Tätä toistetaan kunnes vesi pysyy vetenä.
Sitten vasta akku tyhjennetään ja täytetään hapolla. Hommaan menee helposti viikko, eli kannattaa miettiä, onko se 60-80 euron arvoista.
Nykylaturit, esim. CTEK, osaavat hoitaa elvytyksen automaattisesti.
Näitä oli ainakin Lohko-Wirtaseen jo 80-luvulla. Ja saatavana edelleen: http://www.solentia.composer.fi/eshop/categories/71/kimmoisa kirjoitti:Tässäpä tuli mieleen, että kas kun ei oon kehitelty mitään akunlämmitin elementtejä, lohkolämmittimen lisäsarjaksi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Auton akut
2kpl akkuja pitäisi ostaa. En ole ikinä nähnyt auton käynnistyvän niin huonolla pyörityksellä kuin 9-5 lähti parin viikon seisonnan jälkeen. 9000 näyttää startin jälkeen n 7 volttia..
9000CS 2,3
Re: Auton akut
Tuo 9-5:n akku ei välttämättä ole sökö. Auto vie jonkun verran virtaa vaikkei mikään ole päällä. Kahden viikon seisonta voi vetään akun aika heikoksi, ainakin pakkasella. Jos mittaamani kulutus on oikein (noin 0,25A) niin akusta menee 6Ah vuorokaudessa jolloin on ihme että auto ylipäätään starttasi. Akku antaa pienellä purkuvirralla nimelliskapasiteettiaan suuremman energiamäärän ulos joten laskutehtävän tulosta ei tarvitse ihmetellä.Saappi Kuski kirjoitti:2kpl akkuja pitäisi ostaa. En ole ikinä nähnyt auton käynnistyvän niin huonolla pyörityksellä kuin 9-5 lähti parin viikon seisonnan jälkeen. 9000 näyttää startin jälkeen n 7 volttia..
Re: Auton akut
250mA kuulostaa aika isolta lepovirralta. Tuolla virralla 60Ah akku olisi tyhjä jo 10pv seisonnan jälkeen. Olihan kaikki sähkönkuluttajat varmasti pois päältä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2