Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Se on aina palkitsevan tuntuista., kun saa projektinsa leimatuksi ja siten ajoluvan liikenteeseen. Miellyttäviä kilometrejä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Viikonloppuna tuli taas tehtyä kaikkea pientä kivaa näpräystä auton parissa.
Arvelin lämppärin olevan täynnä moskaa, sillä lyhyemmän ajon jälkeen huurteenpoistosuulakkeista nousi kosteutta tuulilasille. Ilmanottokaukalosta löytyikin n. 1,5 litraa koivunsiemeniä ja havunneulasia.
Samalla tarkistin lämppärin puhaltimen -se kun on viimeaikoina pitänyt aika hurjaa meteliä. Moottorissa ei pahempia välyksiä tuntunut ja se kävi täysin äänettömästi, kun kokeilin sitä irrallaan. Puhaltimen akseli näytti hieman kuluneelta ja niinpä irroitin myös akselin laakeripesän lämppärin toisesta päästä. Liukulaakeri olikin kuiva ja hieman väljä, joten laitoin ensiavuksi laakerin täyteen rasvaa, jolla puhaltimen metelöinti lakkasikin. Pitänee kuitenkin hankkia ainakin uusi laakeripesä puhaltimelle, sillä se hörähtelee taas siloin tällöin enteilevästi.
Päätin myös korjata autoni nopeus- ja matkamittarin pikkuviat.
Nopeusmittari on koko ajan näyttänyt n. 10km liian vähän kaikilla nopuksilla, joten päättelin mittarin neulan olevan väärässä asennossa. Aloitin homman laittamalla teipin pätkän mittarin viivojen päälle, jotta sain niiden välit jäljennettyä. Tällainen muovinen hillopurkki oli muuten hyvä korjauspenkki mitarille:
Sitten nostin osoittimen varovasti yli stopparitapin, jotta osoitin roikkuisi "rentona". Tämän jälkeen siirsin teipin niin, että yksi jäljentämistäni viivoista oli juuri viisarin vapaana osoittamalla kohdalla. Sitten kampesin mittarin neulan varovasti irti ja laitoin paikalleen osoittamaan seuraavaa teipillä ollutta viivaa.
Ainakin perstuntumalla mittari vaikuttaisi nyt näyttävän oikein, mutta pitää vielä testata se ajamalla ohi jostain nopeusnäytöstä.
Halusin samalla korjata myös mittarilukeman, sillä se oli melko tarkalleen 100000km liian pieni. Aloitin homman työntämällä pienten, numerorummut yhdistävien, hammasrattaiden akselin paikoiltaan. Akselia ei tarvitse poistaa kokonaan, vaan riittää, että se irtoaa toisesta päästään, jolloin pikkurattaita saa nostettua riittävän paljon. Kun pikkurattaat on nostettu paikoiltaan, pyörivät rummut vapaasti, jolloin niiden lukemia on helppo muuttaa.
Tässä vielä todisteeksi, etten ole rukannut mittaria väärään suuntaan, kuva uudesta lukemasta:
Mittarista löytyi toki tämä tyyppivikakin:
Hammasrattaan halkeama ei kuitenkaan mielestän ole vaikuttanut mittarilukemaan, sillä ainakin omissa ajoissa numerot ovat vaihtuneet tripin mukaan ihan oikeassa tahdissa.
Arvelin lämppärin olevan täynnä moskaa, sillä lyhyemmän ajon jälkeen huurteenpoistosuulakkeista nousi kosteutta tuulilasille. Ilmanottokaukalosta löytyikin n. 1,5 litraa koivunsiemeniä ja havunneulasia.
Samalla tarkistin lämppärin puhaltimen -se kun on viimeaikoina pitänyt aika hurjaa meteliä. Moottorissa ei pahempia välyksiä tuntunut ja se kävi täysin äänettömästi, kun kokeilin sitä irrallaan. Puhaltimen akseli näytti hieman kuluneelta ja niinpä irroitin myös akselin laakeripesän lämppärin toisesta päästä. Liukulaakeri olikin kuiva ja hieman väljä, joten laitoin ensiavuksi laakerin täyteen rasvaa, jolla puhaltimen metelöinti lakkasikin. Pitänee kuitenkin hankkia ainakin uusi laakeripesä puhaltimelle, sillä se hörähtelee taas siloin tällöin enteilevästi.
Päätin myös korjata autoni nopeus- ja matkamittarin pikkuviat.
Nopeusmittari on koko ajan näyttänyt n. 10km liian vähän kaikilla nopuksilla, joten päättelin mittarin neulan olevan väärässä asennossa. Aloitin homman laittamalla teipin pätkän mittarin viivojen päälle, jotta sain niiden välit jäljennettyä. Tällainen muovinen hillopurkki oli muuten hyvä korjauspenkki mitarille:
Sitten nostin osoittimen varovasti yli stopparitapin, jotta osoitin roikkuisi "rentona". Tämän jälkeen siirsin teipin niin, että yksi jäljentämistäni viivoista oli juuri viisarin vapaana osoittamalla kohdalla. Sitten kampesin mittarin neulan varovasti irti ja laitoin paikalleen osoittamaan seuraavaa teipillä ollutta viivaa.
Ainakin perstuntumalla mittari vaikuttaisi nyt näyttävän oikein, mutta pitää vielä testata se ajamalla ohi jostain nopeusnäytöstä.
Halusin samalla korjata myös mittarilukeman, sillä se oli melko tarkalleen 100000km liian pieni. Aloitin homman työntämällä pienten, numerorummut yhdistävien, hammasrattaiden akselin paikoiltaan. Akselia ei tarvitse poistaa kokonaan, vaan riittää, että se irtoaa toisesta päästään, jolloin pikkurattaita saa nostettua riittävän paljon. Kun pikkurattaat on nostettu paikoiltaan, pyörivät rummut vapaasti, jolloin niiden lukemia on helppo muuttaa.
Tässä vielä todisteeksi, etten ole rukannut mittaria väärään suuntaan, kuva uudesta lukemasta:
Mittarista löytyi toki tämä tyyppivikakin:
Hammasrattaan halkeama ei kuitenkaan mielestän ole vaikuttanut mittarilukemaan, sillä ainakin omissa ajoissa numerot ovat vaihtuneet tripin mukaan ihan oikeassa tahdissa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Viikonloppu sujui taas rattoisasti autoja laitellessa. Isän VW Transporteriin tuli vaihdettua toinen ylä- ja toinen alapallonivel ja takajousi.
Saabinkin laittoon jäi onneksi aikaa, vaikka noiden VW:n pallonivelien vaihdossa sai vähän taistellakin. Tuplis sai viikonlopun aikana uuden etu-äänenvaimentimen entisen, rämisevän tilalle. Leikkelin vanhan putken raakasti poikki, kun en jaksanut sen kimpussa turhia painia. Silti taaemman putken sisään jäi pätkä vanhaa putkea, jota en meinannut saada millään ulos. Lopulta jouduin sahaamaan putkenpätkän pitkittäissuunnassa halki, jotta sain nitkuteltua kyseisen tumpin paikoiltaan. Vaihdoin autooni myös uuden katkojan kärjen, pyörijän ja virranjakajan kannen. Jo aiemmin tekemäni kärkivälin säätö oli pehmentänyt huomattavasti auton käyntiä -ennen tätä säätöä kärkiväli oli vain 0.05mm ohjeen mukaisen 0.4mm sijaan- mutta ajattelin kuitenkin vaihtaa kuluneen oloisia sytytyksen osia uusiin.
Tarkoitus oli vaihtaa myös tulpanjohdot ja tulpat, mutta unohdin täältä foorumista tarkistaa, mitä merkkiä kannattaisi ostaa. No, auto käy joka tapauksessa pehmeästi ja vähän väsähtäneestä akusta huolimatta käynnistyy erittäin herkästi, joten eipä noilla nyt niin kiire ole.
Pientä seikkailuakin tuli koettua viikonloppureissulla, kun unohdin Loviisassa piipahtaessani avaimet autoon... Onneksi sain eräältä kirpputorilta rautalankahengarin, josta taivuttelin koukun, jonka pystyin ujuttamaan ovenkarmin välistä lukkonupille. Olisiko tuohon oven aukaisuun n. 20 minuuttia mennyt.
Saabinkin laittoon jäi onneksi aikaa, vaikka noiden VW:n pallonivelien vaihdossa sai vähän taistellakin. Tuplis sai viikonlopun aikana uuden etu-äänenvaimentimen entisen, rämisevän tilalle. Leikkelin vanhan putken raakasti poikki, kun en jaksanut sen kimpussa turhia painia. Silti taaemman putken sisään jäi pätkä vanhaa putkea, jota en meinannut saada millään ulos. Lopulta jouduin sahaamaan putkenpätkän pitkittäissuunnassa halki, jotta sain nitkuteltua kyseisen tumpin paikoiltaan. Vaihdoin autooni myös uuden katkojan kärjen, pyörijän ja virranjakajan kannen. Jo aiemmin tekemäni kärkivälin säätö oli pehmentänyt huomattavasti auton käyntiä -ennen tätä säätöä kärkiväli oli vain 0.05mm ohjeen mukaisen 0.4mm sijaan- mutta ajattelin kuitenkin vaihtaa kuluneen oloisia sytytyksen osia uusiin.
Tarkoitus oli vaihtaa myös tulpanjohdot ja tulpat, mutta unohdin täältä foorumista tarkistaa, mitä merkkiä kannattaisi ostaa. No, auto käy joka tapauksessa pehmeästi ja vähän väsähtäneestä akusta huolimatta käynnistyy erittäin herkästi, joten eipä noilla nyt niin kiire ole.
Pientä seikkailuakin tuli koettua viikonloppureissulla, kun unohdin Loviisassa piipahtaessani avaimet autoon... Onneksi sain eräältä kirpputorilta rautalankahengarin, josta taivuttelin koukun, jonka pystyin ujuttamaan ovenkarmin välistä lukkonupille. Olisiko tuohon oven aukaisuun n. 20 minuuttia mennyt.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Tuosta mittarin rattaan halkeamisesta. Ite laitoin yhteen mittariin mattoveitsellä leikatun alipaineletkun suikaleen tohon lieriön päälle pitämään haljennutta ratasta läjässä. Ihan vaan tipsinä. Ehkä tuon voisi vielä viimeistellä pikaliima- tai kontaktiliimatipalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Ok, kiitti vinkistä. Tuo ratas kait vaikuttaa vain matkamittarin toimintaan? Eli monista tupliksista tutut nopeusmittarin ongelmat eivät taida tästä johtua? Onneksi oman autoni nopeusmittarin heitto korjaantui tuolla neulan asennon muutoksella, mitä tuossa yllä myös selostin.
Itse ajattelin muuten korjata tuon rattaan kevyesti "hitsaamalla" juotoskolvilla. Olen sillä tavalla paljonkin haljenneita muoviosia korjannut. Nyt vaan tietenkin kolvi sanoi työsopimuksensa irti, kun minulla oli tuo mittari pöydällä levällään... No, mittari on tähä asti tuntunut toimivan ihan oikein, eli ei tuon rattaan korjaamisella niin hirveä hätä ole. Joskus sitten, kun sopiva inspiraatio iskee!
Itse ajattelin muuten korjata tuon rattaan kevyesti "hitsaamalla" juotoskolvilla. Olen sillä tavalla paljonkin haljenneita muoviosia korjannut. Nyt vaan tietenkin kolvi sanoi työsopimuksensa irti, kun minulla oli tuo mittari pöydällä levällään... No, mittari on tähä asti tuntunut toimivan ihan oikein, eli ei tuon rattaan korjaamisella niin hirveä hätä ole. Joskus sitten, kun sopiva inspiraatio iskee!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Saabi on toiminut hienosti yhä vain, joten mitään suurempia remontteja ei ole ollut tarvetta tehdä. Kun nyt vihdoin työkiireiltäni ehdin, tein taas viikonloppuna kaikkea pientä huoltotoimenpidettä autolleni.
Tälläkertaa vaihtoon menivät ilmansuodatin, akkku, tulpat, pakosarjan laipan tiivisteet ja pakoputken keskiputki. Vaihteiston öljytkin tarkastin ja lisäsinkin hieman. Vaihteistossa oli öljyä vielä ihan kivasti, joten ainakin se on tiivis -toisin kuin moottori... Lisäksi korjasin imuilman esilämmitysputken pidikepellin -siis sen, mikä kiinnitetään pakosarjaan. Tuosta peltiläpyskästä oli nyt lopulta murtunut viimeinenkin kannake, joten sitä oli pakko vähän siistiä ja hitsata siihen uudet kannakkeet. Maalasin lärpäkkeen vielä kuumankestomaalilla mustaksi. Ehkäpä se taas kestää seuraavat 300000km!
Hieman oli eroa uudella ja vanhalla suodattimella...
Laipan tiivisteistä ei ollut enää juuri muuta, kuin foliot jäljellä. Ostin varmuuden vuoksi pakosarjan tiivisteenkin, mutta tarkemmin tutkaillessani huomasin, että vain laipan tiivarit vuotivat.
Muutakin näpertelyä tuli tehtyä. Minulla on jo kolmas hansikaslokeron lukko hajonnut tämän lyhyen omistussuhteen aikana, joten päätin korjata yhden niin, että se ei enää ihan helposti rikki menisi. Noista lokeron lukkosylintereistä tuntuu kovin helposti murtuvan lukkosalpaa liikuttava nasta.
Korjasin lukkosylinterin poraamalla dremelillä reiän nastan murtumiskohtaan. porasin reiästä niin syvän, että uudelle nastalle tulisi varmasti tarpeeksi tukipintaa. Sitten katkaisin 2mm lankanaulasta tumpin, jonka naputtelin tuohon reikään. Lopuksi viimeistelin uuden nastan neulaviilalla.
Viikonlopun rassailujen päätteeksi pesin ja vahasin auton. Päätin myös rapsutella autoon vuosien varrella kertyneet matkailutarrat. Ensin ajattelin säästää ne osana auton historiaa, mutta viimeaikoina rupuiset tarrat ovat alkaneet jotenkin häiritä. Eivätkä ne oikein sovi ilmeeseen, jota olen autolle suunnitellut...
Tässä vielä tarrat in memoriam
Lopuksi vielä (huono) kuva pestystä ja vahatusta tupliksesta isäni tallissa
Tälläkertaa vaihtoon menivät ilmansuodatin, akkku, tulpat, pakosarjan laipan tiivisteet ja pakoputken keskiputki. Vaihteiston öljytkin tarkastin ja lisäsinkin hieman. Vaihteistossa oli öljyä vielä ihan kivasti, joten ainakin se on tiivis -toisin kuin moottori... Lisäksi korjasin imuilman esilämmitysputken pidikepellin -siis sen, mikä kiinnitetään pakosarjaan. Tuosta peltiläpyskästä oli nyt lopulta murtunut viimeinenkin kannake, joten sitä oli pakko vähän siistiä ja hitsata siihen uudet kannakkeet. Maalasin lärpäkkeen vielä kuumankestomaalilla mustaksi. Ehkäpä se taas kestää seuraavat 300000km!
Hieman oli eroa uudella ja vanhalla suodattimella...
Laipan tiivisteistä ei ollut enää juuri muuta, kuin foliot jäljellä. Ostin varmuuden vuoksi pakosarjan tiivisteenkin, mutta tarkemmin tutkaillessani huomasin, että vain laipan tiivarit vuotivat.
Muutakin näpertelyä tuli tehtyä. Minulla on jo kolmas hansikaslokeron lukko hajonnut tämän lyhyen omistussuhteen aikana, joten päätin korjata yhden niin, että se ei enää ihan helposti rikki menisi. Noista lokeron lukkosylintereistä tuntuu kovin helposti murtuvan lukkosalpaa liikuttava nasta.
Korjasin lukkosylinterin poraamalla dremelillä reiän nastan murtumiskohtaan. porasin reiästä niin syvän, että uudelle nastalle tulisi varmasti tarpeeksi tukipintaa. Sitten katkaisin 2mm lankanaulasta tumpin, jonka naputtelin tuohon reikään. Lopuksi viimeistelin uuden nastan neulaviilalla.
Viikonlopun rassailujen päätteeksi pesin ja vahasin auton. Päätin myös rapsutella autoon vuosien varrella kertyneet matkailutarrat. Ensin ajattelin säästää ne osana auton historiaa, mutta viimeaikoina rupuiset tarrat ovat alkaneet jotenkin häiritä. Eivätkä ne oikein sovi ilmeeseen, jota olen autolle suunnitellut...
Tässä vielä tarrat in memoriam
Lopuksi vielä (huono) kuva pestystä ja vahatusta tupliksesta isäni tallissa
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Jäi vielä mainitsematta yksi viikonlopun rävellys, joka itseasiassa vei eniten aikaa. Yritin nimittäin säätää kaasareita, sillä auto on edelleen tupannut sammahtelemaan, kun tasaiselta nopeudelta painaa kytkimen pohjaan esim. valoihin tultaessa. Kaasarien perussäätö osoittautui jokseenkin mahdottomaksi, joten niiden kunnostus taitaa olla piakkoin edessä. Etummainen kaasari tuntuu käyvän koko ajan liian laihalla, kun taas takimmainen tuppaa olemaan liian rikkaalla. Tai oikeastaan takimmaisesta kaasarista oli lähes mahdoton löytää sopivaa seosta -se oli aina joko liian rikkaalla tai liian laihalla. onnistuin kuitenkin löytämään (ehkä) vähän paremmat säädöt, sillä auto ei enää sammahtele, vaikka tyhjäkäyntikierroksia laskinkin. Aiemminhan tyhjäkäynti piti olla aika korkeilla kierroksilla, ettei moottori sammuisi em. tilanteissa. Vaikuttaisi, että kulutuskin on hieman laskenut, vaikka ei se mikään poikkeuksellisen korkea ole ollutkaan.
Tulppia vaihtaessani tutkailin vanhojen kuntoa. Tulppien kärki oli kauniin rusehtava, joten itse palotapahtuma lienee suht ok. Tulppien kärjen juuressa oli kuitenkin mustaa töhnää, jonka ajattelen johtuvan liian rikkaasta seoksesta ja/tai fuskaavista venttiilin ohjureista sekä männänrenkaista. Suunnitelmissahan minulla on laittaa autoon 5-vaihteinen laatikko ja muu siihen liittyvä (vetarit, navat yms.), joten samallahan sitten voisi tuon moottorin muutenkin rempata. Ja vaikka en noita voimansiirron osia vaihtaisikaan, niin kyllä moottoriin on ainakin tiivisteitä vaihdettava, jotta saan öljyn liruttamisen loppumaan. Eli jonkinlaista moottoriremppaa on jokatapauksessa tiedossa. Mistähän vaan löytäisi ajan moiseen...
Ainiin, tulihan takalasin tiivistystäkin yritettyä. Joskus aiemmin taisin leuhkia, että teen takalasin tiivistämisen kunnolla, kun siihen ryhdyn, mutta pakko se vain oli yrittää jotain pikaratkaisua, kun ei tahdo aika riittää kunnon työhön. Tiivisteen ja luukun välissä on kuvunutta tiivistemassaa, joka päästää veden tiivisteen alle ja siten lorottamaan konttiin lasin alanurkista. Putsasin tuota vanhaa massaa niin paljon, kuin nopsaan pystyin ja laitoin tiivisteen alle uutta lasintiivistysmassaa. No, eipä tuosta niin hirveästi apua ollut, kuten arvasinkin. Eli vettä edelleenkin tiputtelee konttiin -ei kylläkään aivan yhtä paljon kuin ennen. Jospa vaikka joululomalla irrotan lasin, putsaan tiivisteen ja asennan sitten huolella. Samalla voisin hankkia lasille uuden kromilistan, sillä vanha on rusehtunut käntty.
Osaisiko joku sanoa, mistä saan hankittua uudet kromilistat tuulilasille, takalasille ja oopperaikkunoille?
Tulppia vaihtaessani tutkailin vanhojen kuntoa. Tulppien kärki oli kauniin rusehtava, joten itse palotapahtuma lienee suht ok. Tulppien kärjen juuressa oli kuitenkin mustaa töhnää, jonka ajattelen johtuvan liian rikkaasta seoksesta ja/tai fuskaavista venttiilin ohjureista sekä männänrenkaista. Suunnitelmissahan minulla on laittaa autoon 5-vaihteinen laatikko ja muu siihen liittyvä (vetarit, navat yms.), joten samallahan sitten voisi tuon moottorin muutenkin rempata. Ja vaikka en noita voimansiirron osia vaihtaisikaan, niin kyllä moottoriin on ainakin tiivisteitä vaihdettava, jotta saan öljyn liruttamisen loppumaan. Eli jonkinlaista moottoriremppaa on jokatapauksessa tiedossa. Mistähän vaan löytäisi ajan moiseen...
Ainiin, tulihan takalasin tiivistystäkin yritettyä. Joskus aiemmin taisin leuhkia, että teen takalasin tiivistämisen kunnolla, kun siihen ryhdyn, mutta pakko se vain oli yrittää jotain pikaratkaisua, kun ei tahdo aika riittää kunnon työhön. Tiivisteen ja luukun välissä on kuvunutta tiivistemassaa, joka päästää veden tiivisteen alle ja siten lorottamaan konttiin lasin alanurkista. Putsasin tuota vanhaa massaa niin paljon, kuin nopsaan pystyin ja laitoin tiivisteen alle uutta lasintiivistysmassaa. No, eipä tuosta niin hirveästi apua ollut, kuten arvasinkin. Eli vettä edelleenkin tiputtelee konttiin -ei kylläkään aivan yhtä paljon kuin ennen. Jospa vaikka joululomalla irrotan lasin, putsaan tiivisteen ja asennan sitten huolella. Samalla voisin hankkia lasille uuden kromilistan, sillä vanha on rusehtunut käntty.
Osaisiko joku sanoa, mistä saan hankittua uudet kromilistat tuulilasille, takalasille ja oopperaikkunoille?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Lomien aikana minulla ei ollutkaan niin paljon aikaa touhuta Saabin kimpussa kuin olisin tahtonut. Tuolla 90/99/900-osiossa aiemmin kyselin tavaratilan valon toimintaa, kun en millään meinannut löytää valon kytkintä luukusta. Vihjeen perusteella aloin sitten etsiä johtoja lukon vastakappaleen tienoilta ja löysinkin lopulta lyhyen johtonpätkän, joka jollain vanhalla ovivalokytkimellä testaamalla osoittautui haetuksi johdoksi. Eli autostani puuttui valokytkin lukon vastakappaleesta. Löysin varaosaliikkeestä sopivan jämäkän valokytkimen, jonka sain sovitettua paikoilleen -ja voila! Valo toimii!
Päätin myös siistiä autoni kulahtaneet etuvilkut. Niistä oli oranssi väri pahasti rapistunut ja varsinkin tapaninpäiväisen pesun ja vahauksen jälkeen, auton kiillellessä hankien keskellä, ne näyttivät todella surkeilta.
Ennen siistimistä:
Löysin varaosaliikkeestä tällaista sprayta, joka on tarkoitettu juurikin vilkkujen kunnostamiseen:
Sama valmistaja tekee punaistakin sprayta. Ja kait jotain tummentaviakin, mutta niitähän tässä autossa ei käytetä!
Ja tässä lopputulos:
Livenä vilkut näyttävät tosi hyviltä. Ja jos täydellistä tulosta haluaa, niin kannattaa varmaankin poistaa kaikki vanhan maalin rippeetkin vilkuista ennen maalausta ja sitten suihkia yhtä monta kerrosta molempiin vilkkuihin. Mutta hyvä pelkällä nopsalla -mutta huolellisella- pesulla ja maalauksellakin tuli.
Löysin romikselta autooni myös pääntukisarjan, joka oli pakko ostaa! Nuo E.T.-tyyppiset takaniskatuet peittävät juuri sopivasti takapenkin selkänojan auringossa kauhtuneen yläosan! Hauskin romikselta löytynyt varuste oli kuitenkin etuistuinten väliin asennettava lapsieste, joka sattui olemaan juuri samaa ruskeaa sävyä, kuin oman tupliksen sisustus. Pakkohan se oli ostaa, vaikkei tuolle juuri käyttöä olekaan. En ole edes varma, viitsinkö asentaa hökötystä autooni... Ostin romuttamolta myös takavalot, kun nykyiset olivat vähän lohkeilleet. Olisin varmaan tonkinut romiksen kätköjä kauemminkin, jos taskulampusta vain ei olisi loppuneet patterit. Ja sormetkin alkoivat olla etsintöjen päätteeksi aikas kohmeessa.
Päätin myös siistiä autoni kulahtaneet etuvilkut. Niistä oli oranssi väri pahasti rapistunut ja varsinkin tapaninpäiväisen pesun ja vahauksen jälkeen, auton kiillellessä hankien keskellä, ne näyttivät todella surkeilta.
Ennen siistimistä:
Löysin varaosaliikkeestä tällaista sprayta, joka on tarkoitettu juurikin vilkkujen kunnostamiseen:
Sama valmistaja tekee punaistakin sprayta. Ja kait jotain tummentaviakin, mutta niitähän tässä autossa ei käytetä!
Ja tässä lopputulos:
Livenä vilkut näyttävät tosi hyviltä. Ja jos täydellistä tulosta haluaa, niin kannattaa varmaankin poistaa kaikki vanhan maalin rippeetkin vilkuista ennen maalausta ja sitten suihkia yhtä monta kerrosta molempiin vilkkuihin. Mutta hyvä pelkällä nopsalla -mutta huolellisella- pesulla ja maalauksellakin tuli.
Löysin romikselta autooni myös pääntukisarjan, joka oli pakko ostaa! Nuo E.T.-tyyppiset takaniskatuet peittävät juuri sopivasti takapenkin selkänojan auringossa kauhtuneen yläosan! Hauskin romikselta löytynyt varuste oli kuitenkin etuistuinten väliin asennettava lapsieste, joka sattui olemaan juuri samaa ruskeaa sävyä, kuin oman tupliksen sisustus. Pakkohan se oli ostaa, vaikkei tuolle juuri käyttöä olekaan. En ole edes varma, viitsinkö asentaa hökötystä autooni... Ostin romuttamolta myös takavalot, kun nykyiset olivat vähän lohkeilleet. Olisin varmaan tonkinut romiksen kätköjä kauemminkin, jos taskulampusta vain ei olisi loppuneet patterit. Ja sormetkin alkoivat olla etsintöjen päätteeksi aikas kohmeessa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Lapsieste on aika harvinainen lisävaruste, pistä ihmeessä kiinni.
Tuossa samainen kapine kajakissa kiinni. Niin ja niitä oli vain tuota yhtä väriä saatavana.
http://www.nousuhumala.fi/saabclub/disp ... fullsize=1
Noita 99:n takavilkkuja ei muuten myöskään ole liiemmin saamaksessa.
Pistäpä vielä sen vilkunlasimaalin valmistajan nimi ja tuotekoodi. Sitä tarvitsee yksi jos toinenkin.
Mahtavat takaniskat löysit myös. Kyllä tulee hieno peli, eikä varmasti tule heti toista samanlaista vastaan.
Tuossa samainen kapine kajakissa kiinni. Niin ja niitä oli vain tuota yhtä väriä saatavana.
http://www.nousuhumala.fi/saabclub/disp ... fullsize=1
Noita 99:n takavilkkuja ei muuten myöskään ole liiemmin saamaksessa.
Pistäpä vielä sen vilkunlasimaalin valmistajan nimi ja tuotekoodi. Sitä tarvitsee yksi jos toinenkin.
Mahtavat takaniskat löysit myös. Kyllä tulee hieno peli, eikä varmasti tule heti toista samanlaista vastaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Ehkä laitan tuon lapsiesteen ainakin kokeeksi kiinni. Tuossa sinun 96:ssa se ainakin näyttää hyvältä. (Pirun hieno kajakki muuten!) Miten tuo toppari oikein kiinnitetään? Laitetaanko se turvavöiden lukkokappaleiden kiinnityspisteisiin, vai pitääkö sille porailla omat reiät?Lapsieste on aika harvinainen lisävaruste, pistä ihmeessä kiinni.
Tuossa samainen kapine kajakissa kiinni. Niin ja niitä oli vain tuota yhtä väriä saatavana.
http://www.nousuhumala.fi/saabclub/disp ... fullsize=1
Tuonne 90/99/900-osioon kirjoittelinkin tarkemmin romiksesta, josta osia kävin penkomassa. Siellä oli noita vanhoja 99/900 Combi Coupén takavaloja enemmänkin. Pimeässä löysin ainakin kaksi paria lisää niitä.Noita 99:n takavilkkuja ei muuten myöskään ole liiemmin saamaksessa.
Tuon vilkku-sparyn nimi on Easy Work ja sitä saa tilata näköjään suoraan valmistajan sivuilta http://www.colordynamics.de. Ostin itse sprayn Kotkasta, Risto Rämän huoltamolta, jossa se maksoi reilut 15 euroa, mikä on todella edullista, kun valmistajan omilla sivuillakin tuote maksaa vain hieman vähemmin. Lahdessa samaista sprayta myy Paavolan RTV-maalikauppa, mutta siellä hinta oli jotain 20 euron luokkaa.Pistäpä vielä sen vilkunlasimaalin valmistajan nimi ja tuotekoodi. Sitä tarvitsee yksi jos toinenkin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Joo turvavöiden alakiinniinkkeiden pultteihin vain.
Ota talteen hyviä 99 combin takavaloja, niistä tulee vielä pula, koska 900:n lamppu on erilainen.
Kiitos myös noista maalitiedoista.
Kajakki tulee taas ensi keväänä WST:n kuvioihin mukaan, kun oli pari vuotta oikeastaan turhaan "telakalla" Hölmö "vika", jota ei edes kehtaa tunnustaa.
Ota talteen hyviä 99 combin takavaloja, niistä tulee vielä pula, koska 900:n lamppu on erilainen.
Kiitos myös noista maalitiedoista.
Kajakki tulee taas ensi keväänä WST:n kuvioihin mukaan, kun oli pari vuotta oikeastaan turhaan "telakalla" Hölmö "vika", jota ei edes kehtaa tunnustaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Eikös ihan ensimmäisissä 900:ssa ollut myös nuo kromireunaiset, nurkan kiertävällä peruutusvalolla varustetut linssit? No, mulla on nyt noita takavaloja jo muutamat varastossa ja ajattelin vihjasta muillekin, että niitä vielä jäi sinne hyllyille lojumaan. Eli hamsterit liikkeelle, hop hop!Ota talteen hyviä 99 combin takavaloja, niistä tulee vielä pula, koska 900:n lamppu on erilainen.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Pakkohan se lapsieste oli käydä asentamasaa autoon, kun siitä tuli putsauksen jälkeen niin hieno! Taas sai sormet ja varpaat kohmeessa touhuta... No, onneksi asennus oli varsin suoraviivaista hommaa, joten ei siellä kylmässä autossa tarvinut kovin kauaa äheltää. Kuvan laitan, kunhan saan päivänvalossa kuvattua.
Tässä kuitenkin osviittaa asennusoloista:
Tässä kuitenkin osviittaa asennusoloista:
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Tässä pari kuvaa tuosta lapsiesteestä ja uusista niskatuista:
Tului tehtyä reissu Hämeenlinnaan ja ihmettelin, kun takalasit eivät meinanneet millään kirkastua kolmen hengen kuormalla. Olihan tänään toki kylmä päivä, mutta kyllä tupliksen lasit tavallisesti ovat kirkastuneet hyvinkin lyhellä matkalla. Mahtavatkohan nuo takaniskatuet ja lapsieste heikentää niin paljon ilmanvaihtoa, että normaalisti hyvin toimiva tuuletus ei pysy tehtävän tasalla..?!
Tului tehtyä reissu Hämeenlinnaan ja ihmettelin, kun takalasit eivät meinanneet millään kirkastua kolmen hengen kuormalla. Olihan tänään toki kylmä päivä, mutta kyllä tupliksen lasit tavallisesti ovat kirkastuneet hyvinkin lyhellä matkalla. Mahtavatkohan nuo takaniskatuet ja lapsieste heikentää niin paljon ilmanvaihtoa, että normaalisti hyvin toimiva tuuletus ei pysy tehtävän tasalla..?!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Tässä loppiaisena oli sen verran vapaa-aikaa, että ehdin hieman kaavailla autoni tulevaa lookia.
Musta nuo pölykapselitkin olisivat aikas kivat. Olen niistä itseasiassa jo pienenä tykännyt. Autonihan on ennemminkin cruiseri kuin raaseri, joten ehkäpä pölärit olisivat tyyliin paremmin sopivat -ja olivathan ne 70-luvulla tyypillinen tapa tuunata autoa, kun alumiinivanteet eivät vielä niin tavallisia olleet. Ja toi valkoinen raitakin vois olla hyvä ainaisen mustan sijaan.
Kommentteja?
Musta nuo pölykapselitkin olisivat aikas kivat. Olen niistä itseasiassa jo pienenä tykännyt. Autonihan on ennemminkin cruiseri kuin raaseri, joten ehkäpä pölärit olisivat tyyliin paremmin sopivat -ja olivathan ne 70-luvulla tyypillinen tapa tuunata autoa, kun alumiinivanteet eivät vielä niin tavallisia olleet. Ja toi valkoinen raitakin vois olla hyvä ainaisen mustan sijaan.
Kommentteja?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71