![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Kameran kanssa paikalle! Voiko työ olla tärkeämpää???
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mites muuten ehditkö ikinä paikalle?[/quote]
Erinomaisen hyvä idea, jos poistetaan kohta yksi ja unohdetaan se, että moiset systeemit on ollut jo iät ja ajat... Haldexilla ei tee hevonvitunhumppaa jos autossa ns. kiinteä neliveto...juhokare kirjoitti: 1. Haldex
2. 2WD 100%
3. 4WD 100%
Jos tällaisen voimansiirron pystyisivät toteuttamaan, niin uskoisin, että aivan varmasti pystyisi vaikka venettä (tätä mainostavat maastoauto-mainoksissa) vetämään huolletta. Ja auto kestäisi hyvin.
Vastaava toiminto löytyy Nissanilta ja Mistubishi Outback sekä johdannaiset malleista. Eli 2wd, 4wd ja auto vaihtoehdot. Sama lienee kohtuudella ihan softalla toteutettavissa myös Haldexilla. Saatikka alamäkiavustin ja mäkipidätin toiminnot sekä erillinen "Off road" moodi vrt. Skoda Yeti - jossa ESC ja muut järjestelmät saa eri asetukset kun Offi moodi on päällä - luistoa sallitaan enemmän, kaasun vastaavuus on lievempi ja muuta mukavaa. Näillä sais lisättyä käytettävyyttä varmaan jonkin verran. Nuo kivikautiset 2WD/4WD lukot ei sovellu tähän kategoriaan. Kiinteä nelivedot vielä vähemmän. Kysehän ei ilmeisesti ollut siitä millä kaikilla veneen saa vedettyä, vaan vieno toive miten se hoituis paremmin 9-4X:llä.1. Haldex
2. 2WD 100%
3. 4WD 100%
Itse lähinnä tarkoitin sitä, että Haldexin ja kiinteän nelivedon yhdistelmässä ei ole mitään järkeä. Vähän sama kun laittaisi automaattilaatikon ja manuaaliaskin peräkkäin voimansiirtoonMarko A kirjoitti: ...päästiinhän tässä asiaan, eli kaikki cittarit on p*ll*stä ja tosimies ajaa Oikealla Maastoajoneuvolla. Tai siis ei ihan vielä, mutta kohta päästään...
Noissa Haldex-pohjaisissa ja ABS-jarrujen avulla toteutetuissa nelivedoissa ja erilaisissa "lukoissa" on se huono puoli, että ne tosiaan ylikuumenevat kovassa käytössä "helposti". En kyllä jaksa uskoa, että jonkun busterin vetäminen mökkirannasta vielä saa nykyaikaista Haldex-nelikkoa kuumenemaan, se vaatinee kuitenkin aika määrätietoista kiusaamistaMarko A kirjoitti:Vastaava toiminto löytyy Nissanilta ja Mistubishi Outback sekä johdannaiset malleista. Eli 2wd, 4wd ja auto vaihtoehdot. Sama lienee kohtuudella ihan softalla toteutettavissa myös Haldexilla. ...1. Haldex
2. 2WD 100%
3. 4WD 100%
Kiinteä nelivedot vielä vähemmän. Kysehän ei ilmeisesti ollut siitä millä kaikilla veneen saa vedettyä, vaan vieno toive miten se hoituis paremmin 9-4X:llä.
Eli tällainen on siis jo olemassa? Tämä vain tuli mieleen, mutta toki voin olla väärässä tässä asiassa. Pääasia, että 9-4X:n voimansiirto kestäisi tällaiset. Ja jos Haldex kestää, niin tällainen kytkin on turhaa.Marko A kirjoitti:Vastaava toiminto löytyy Nissanilta ja Mistubishi Outback sekä johdannaiset malleista. Eli 2wd, 4wd ja auto vaihtoehdot. Sama lienee kohtuudella ihan softalla toteutettavissa myös Haldexilla. Saatikka alamäkiavustin ja mäkipidätin toiminnot sekä erillinen "Off road" moodi vrt. Skoda Yeti - jossa ESC ja muut järjestelmät saa eri asetukset kun Offi moodi on päällä - luistoa sallitaan enemmän, kaasun vastaavuus on lievempi ja muuta mukavaa. Näillä sais lisättyä käytettävyyttä varmaan jonkin verran. Nuo kivikautiset 2WD/4WD lukot ei sovellu tähän kategoriaan. Kiinteä nelivedot vielä vähemmän. Kysehän ei ilmeisesti ollut siitä millä kaikilla veneen saa vedettyä, vaan vieno toive miten se hoituis paremmin 9-4X:llä.1. Haldex
2. 2WD 100%
3. 4WD 100%
Kunnon automaatti on myös suuri helpotus veneenvetohommissa ja muissa vaikeissa paikoissa. Olettaen että laatikon mitoitus on sellainen ettei ylilämpö tule ongelmaksi kovassakaan luistossa.