900i (8v) --> Turbo16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

900i (8v) --> Turbo16

Viesti Kirjoittaja Sami »

Moi,

Tiedän, että tätä on monesti kysytty ja yritin selailla vanhoja juttuja löytääkseni vastausta, mutta paljon jäi mietityttämään lähinnä auton muutoskatsastus, viestien sisältäessä paljon arvailuja ja epävarmoja tietoja. Sähköpuoli+johtosarjat ei ole mikään ongelma ruiskujen ollessa simppeleitä ja kysysinkin lähinnä ko. muutoksen käytännössä tehneiden kommentteja/kokemuksia prosessista.

-Täytyykö uusi moottori kyetä yksilöimään ja sen tausta selvittämään?(sarjanumero, vuosimalli jne..) (lähinnä kiinnostaisi tuoda ruotsista muutaman sadan euron S:malli, purkaa se ja rakentaa sen tekniikasta T16. Onnistuisko ilman, että joutuisi maksamaan AKE:n sivuilla mainittuja veroja jne.. ts. meneekö läpi, jos sanoo, että ostin moottorin kaverilta :) )
-Mitä muutoksia autoon olette joutuneet tekemään kun olette kyseisen homman tehneet.? (ilman kattia täytyisi ko. muutos saada tehtyä)

Muita mahdollisia vinkkejä/ohjeita tosielämässä tapahtuneista korinvaihdoista (900 8v --> T16) Minnun auto on siis 900i vm.88
Kiittäen jo etukäteen!
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 900i (8v) --> Turbo16

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Sami kirjoitti:Moi,

Tiedän, että tätä on monesti kysytty ja yritin selailla vanhoja juttuja löytääkseni vastausta, mutta paljon jäi mietityttämään lähinnä auton muutoskatsastus, viestien sisältäessä paljon arvailuja ja epävarmoja tietoja. Sähköpuoli+johtosarjat ei ole mikään ongelma ruiskujen ollessa simppeleitä ja kysysinkin lähinnä ko. muutoksen käytännössä tehneiden kommentteja/kokemuksia prosessista.

-Täytyykö uusi moottori kyetä yksilöimään ja sen tausta selvittämään?(sarjanumero, vuosimalli jne..) (lähinnä kiinnostaisi tuoda ruotsista muutaman sadan euron S:malli, purkaa se ja rakentaa sen tekniikasta T16. Onnistuisko ilman, että joutuisi maksamaan AKE:n sivuilla mainittuja veroja jne.. ts. meneekö läpi, jos sanoo, että ostin moottorin kaverilta :) )

-Mitä muutoksia autoon olette joutuneet tekemään kun olette kyseisen homman tehneet.? (ilman kattia täytyisi ko. muutos saada tehtyä)


Muita mahdollisia vinkkejä/ohjeita tosielämässä tapahtuneista korinvaihdoista (900 8v --> T16) Minnun auto on siis 900i vm.88
Kiittäen jo etukäteen!
jos haluat ettei kattia tule, pitää mootorin luovuttaneen auton runkonumero tietää, sitä vastaa saat saapilta lapun että täyttää pakokaasu vaatimukset(jos auto 87 tai uudempi)
Onhan sulla ne ässän paperit jos sellaisen ostat, joten ei siinä tule ongelmaa. Mutta enemmin olisi kannattavaa laittaa vaan se ässä kilpiin, kuin että alkaa sitä tekniikkaa vaihtelemaan. Siinä vaihto hommassa on nimittäin paljon työtä, enemmän ku äkkiä arvaa
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo, toi on totta, että työ/hyöty kannattaa aina arvioida. Kokoajan on aina pieni markkinoiden tutkiskelu käynnissä, josko löytyisi sopiva T16 ja silloin tietenkin täytyy osata hukata vanha auto välittömästi jos löytyy semmonen, jossa on kohtalainen kori.
Oon vuosien varrella ja useamman satkun jälkeen jotenkin tykästynyt näihin satkuihin, mutten ole valmis näistä juuri mitään maksamaan, joten katse onkin ruotsin markkinoilla. (no, enpä ole myydessäkään halunnut näistä mitään pyytää)

Saa nähdä mitä sieltä löytyy. Joskus on tullut vastaan ihan muutaman tuhannen kruunun 900S:iä joista tuon tekniikan voisi ottaa kunnostettavaksi, mutta toisaalta siellä on myös ihan hyviäkin ässiä kolmasosalla suomenhinnoista. Varsinainen tilanne näyttääkin sitten, että mitä tulee tehtyä.. vaihtaako tekniikka vaiko auto :D (siinä tilanteessa täytyy punnita veron suuruutta suhteessa auton muuhun kuntoon ja kattella sit, että kummin tekee) Siksipä tässä vähän kyselen. Pitkästä aikaa on ruisku saabi alla ja matka-ajossa vaivaa se voiman puute, mihin kerkisin jo turboilla tottua :(
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Ei multa kyselty. mistä mikäkin on. Asiaa auttoi tietysti pikku rupattelutuokio paikallisen katsastusmiehen kanssa, enen kuin vei autoa näytille. Saabin maahantuojan lupalappu muutokselle, josta selviää katsastajalle kaikki, mitä siellä tarvitaan. Itse muutoksesta voi olla montaa mieltä, onko mielekästä vai ei. Itse tein kaikkein vaikeimman kautta, eli 8v-kaasari -> 8t ->16t nyt vielä kopuksi PC-ohjelmoitava ruisku ja iso cooleri.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

ok,

Kiitoksia vinkeistä. Saa nährä että mitä tulee tehtyä. Nytkin ois pari "hae pois" T16:sta ruotsin maalla...

Onkos kukaan suomen saabisteista rakennellut itte noita ohjelmoitavia ruiskuboxeja vai hankkiiko porukat yleensä tuon megasquirtin? Ainakin ulkomailla näyttää jotkut tekevän omia mikrokontrollerilevyja joissa on sarjaväylä PC:hen ja käyttävät alkuperäisiä antureita.

Tuli vain mieleen, että jos näpräämään ryhtyy, niin kai sitä jossain vaiheessa on näprättävä sitten oikein olan takaa ja kasattava oma ohjausyksikkö :)
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Minullakin nyt rakenteella 900i -84stä turbo 16. Siihen tulee
t8 lohko, ja -90 kansi ja jakopää. En ole laittamassa mitään kattia
siihen kylläkään. Pitää nyt vaan se lupalappu hankkia Saabilta.
Auto on alunperin gl mutta siinä on ollut turbo 8 tekniikka ja nyt i
tekniikka. Toivottavasti sen voi heti katsastaa t16 tekniikalla, eihän siinä pitäisi olla mitään ongelmia, samat jarruthan siinä on kuin -84 aerossa, ja vakaajatanko etupäähän minulla on jo.

__________________________________
Saab 900i (t16 tekniikka tulossa.)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2838
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Rupesi hieman tuo joskus edessä oleva muutoskatsastus mietityttämään.

projekti: vm 83 t8:sta -> t16:sta.

Lohko on peräisin muistaakseni vuoden 89 iivarista. Mitäs kaikkia lippulappusia tarttisi leimalle ja saahan tuon laillisesti muutoskatsastettua, ilman kattia? ;)
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

saabt8:n kanssa samoilla linjoilla. Ensin juttelemaan inssille että molemmat on samalla sivulla hommassa. Ei tarvinnut todistella että mistä tekniikka on peräisin.

Päästöthän menee korin mukaan. Tosin joku niuho inssi voi alkaa siitä proputtaa että "lohko on vähäpäästöisestä", mutta sehän selvitetään inssin kanssa ennen kuin mitään virallista toimenpidettä aloitetaan. Siitä Saabin omasta netistä printatusta lapusta oli ainakin omalla kohdalla hyötyä, kaikilla näin ei ole tainnut olla. Tuo kyseessä oleva -88:han tulee sitten vaatimaan sen katin, eikö siihen tulokseen olla päästy?

Tuosta ruiskusta sanoisin sen verran ettei mielestäni ole mitään järkeä alkaa itse toteuttamaan mitään ruiskutuslogiikka tai ranerautaa itse kun noita valmiita hyviä ilmaisia on olemassa, ja isommalla rahalla saa vielä "kunnollista" kaupallista. Itse koottuna mega tulee todella halvaksi ja on hyvä kun tekee kunnolla. Ja kun sen raudan on itse läjännyt niin tietääpähän tarkalleen mitä mistäkin tapahtuu ja mitä se boxi on syönyt (MAHDOLLISIA ongelmatapauksia varten, kop kop :)). VEMSiä voisin nyt suositella noista halvemmista melkein DIY-ruiskuista, ei käyttökokemuksia kuitenkaan.

Antureista voi käyttää vedenlämpötilaa ja mahdollisesti lambdaa (laajakaista on suositeltava), muita käyttökelposia antureita ei sitten jääkkään, vaan kukapa sitä massamittaria haluaisikaan. Tarvittava rauta ja yhteensopivuus selviää tutustumalla siihen kiinnostavaan ruiskuun.
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

-88 ja katti

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Ei tuo -88:kaan välttämättä tarvi kattia, kaikki T16-koneet täyttää -88 päästövaatimukset!
Ongelma vain on saada katsastussetä uskomaan tuota!
Itse toin -84 Aeron Saksasta, tekniikka vaihtuu -88:iin ja Saksan katsastuskonttorilta sain (Dekralta jälkeenpäin pyydettynä) todistuksen, jotta T16-84 täyttää ECE-R 15-04 pakokaasumääräykset.
Periaatteessa Saabilta pitäisi saada sama todistus.

"liki Aero-88"
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itsellä on -90 T16 tekniikka ja -88 kori, ake:n mukaan ainakin tarvii katin tämä tekniikan vaihto.

Koitan vielä jutella pp-autossa, saabilta lappua.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: -88 ja katti

Viesti Kirjoittaja f-19 »

MSaab kirjoitti:Itse toin -84 Aeron Saksasta
Niinpä, -84:n korin, kattia ei tarvita.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Eli tarkoittaako tuo sitä, että jos tulevan kori käyttöönottopäivä on 6.9.1988, niin auto vaatii tuon päästölapun Saabilta? Vaikka tekniikka olisi 3.4.1992?
Vai vaatiiko se lapun tuosta tekniikasta?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Turbo16 kirjoitti:Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Eli tarkoittaako tuo sitä, että jos tulevan kori käyttöönottopäivä on 6.9.1988, niin auto vaatii tuon päästölapun Saabilta? Vaikka tekniikka olisi 3.4.1992?
Vai vaatiiko se lapun tuosta tekniikasta?
Auton on täytettävä, eli eiköhän sen juuri noin mene. Vaikka moottori olisi mistä, eli toimii myös toisinpäin (-92 auto johon tulee vaikka -84 moottori).
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MSaab »

f19 kirjoitti:
Niinpä, -84:n korin, kattia ei tarvita.
Siis -84:n tekniikka siirtyy -88:iin, silti katitta!
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

MSaab kirjoitti:f19 kirjoitti:
Niinpä, -84:n korin, kattia ei tarvita.
Siis -84:n tekniikka siirtyy -88:iin, silti katitta!
No eihän, eikös kori sen määrää? Kuka sinne AKElle olikaan soittanut? :D
Vastaa Viestiin