Erään aeron tarina
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Jooh, nyt on jakopää koteloineen kasassa ja öljynsuodatinjalka kiinni. GM (Loctite) punaisella liimalla tiivistys luonnollisesti.
Muutama kuva operaatiosta taas (kamera sama rakeinen tallikamera joten laatu on mitä on).
Lohko ja männät: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040844.JPG
Yksi mäntä on saanut venttiilikosketuksen joskus, ei haittaa: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040845.JPG
Öljynpaineanturi ja vieressä tulppa johon sen voisi ehkä siirtää: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040846.JPG
Jakopää kasautuu uusilla osilla: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040847.JPG
Valmista tuli siltä osin: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040848.JPG
Alakertaa, öljynpaineputki: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040849.JPG
Uusi öljypohja: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040850.JPG
Purin öljypumpun ja ylipaineventtiilin, molemmat oli siistissä kunnossa eikä pahemmin uria löytynyt vrt. mitä vanhemmista usein löytyy. Ilmeisesti T7 tiheä sihti on siltä osin kyllä tehnyt hyvin tehtävänsä suojellessaan näitä osia.
Kuvia en hoksannut tässä vaiheessa vaan ottaa.
Lohkokin on vain pesty pesukoneessa, maalata en jaksanut kun ei se maali kuitenkaan kovin kauaa pysy ja sinänsä turhaa vaivaa kun ei se lohko sieltä mihinkään edes näy.
Muutama kuva operaatiosta taas (kamera sama rakeinen tallikamera joten laatu on mitä on).
Lohko ja männät: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040844.JPG
Yksi mäntä on saanut venttiilikosketuksen joskus, ei haittaa: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040845.JPG
Öljynpaineanturi ja vieressä tulppa johon sen voisi ehkä siirtää: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040846.JPG
Jakopää kasautuu uusilla osilla: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040847.JPG
Valmista tuli siltä osin: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040848.JPG
Alakertaa, öljynpaineputki: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040849.JPG
Uusi öljypohja: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040850.JPG
Purin öljypumpun ja ylipaineventtiilin, molemmat oli siistissä kunnossa eikä pahemmin uria löytynyt vrt. mitä vanhemmista usein löytyy. Ilmeisesti T7 tiheä sihti on siltä osin kyllä tehnyt hyvin tehtävänsä suojellessaan näitä osia.
Kuvia en hoksannut tässä vaiheessa vaan ottaa.
Lohkokin on vain pesty pesukoneessa, maalata en jaksanut kun ei se maali kuitenkaan kovin kauaa pysy ja sinänsä turhaa vaivaa kun ei se lohko sieltä mihinkään edes näy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Eilen taas edistyi kasaus.
Kansi, nokat ja jakopää paikoillaan: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040851.JPG
Nokat on tällä erää vielä vakiot B235R, helppohan nuo on jatkossa halutessa vaihtaa vähän kireämpiin. Painimet uitin varmuuden vuoksi vielä dieselissä, joskin tuskin ne ovat paljoa ehtineet 1000km ajon aikana likaantua.
Näin tarkasti ne kaikilla uusilla rojuilla menee merkit kohdalleen (normaalia): http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040852.JPG
Imu siis ihan aavistuksen myöhäisellä, voimaa ylös.
Vanha laahain oli aika näkkileipää ja irtosi palasina, vasemmalla osoitus uuden kumin joustavuudesta mutkalla: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040853.JPG
Vaikuttaa varmasti jakopään äänen voimakkuuteen tuon venakopan laahaimen kunto ja joustavuus: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040854.JPG
Alkaa jo näyttää moottorilta: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040855.JPG
Ei sopinut enää moottoripukkiin kiinni mistään joten loppukasaus tehtävä nosturin varassa: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040856.JPG
Huomasin ärsytykseksi sellaisen mukavan ominaisuuden, että pakosarja ei sovi paikoilleen jos pinnapultit on kannessa paikallaan ja ohjaustehostimen pumppu on pultattu kiinni. Eli pitää vielä löysätä pumppu että saa pakosarjan asennettua.
Kansi, nokat ja jakopää paikoillaan: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040851.JPG
Nokat on tällä erää vielä vakiot B235R, helppohan nuo on jatkossa halutessa vaihtaa vähän kireämpiin. Painimet uitin varmuuden vuoksi vielä dieselissä, joskin tuskin ne ovat paljoa ehtineet 1000km ajon aikana likaantua.

Näin tarkasti ne kaikilla uusilla rojuilla menee merkit kohdalleen (normaalia): http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040852.JPG
Imu siis ihan aavistuksen myöhäisellä, voimaa ylös.

Vanha laahain oli aika näkkileipää ja irtosi palasina, vasemmalla osoitus uuden kumin joustavuudesta mutkalla: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040853.JPG
Vaikuttaa varmasti jakopään äänen voimakkuuteen tuon venakopan laahaimen kunto ja joustavuus: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040854.JPG
Alkaa jo näyttää moottorilta: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040855.JPG
Ei sopinut enää moottoripukkiin kiinni mistään joten loppukasaus tehtävä nosturin varassa: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040856.JPG
Huomasin ärsytykseksi sellaisen mukavan ominaisuuden, että pakosarja ei sovi paikoilleen jos pinnapultit on kannessa paikallaan ja ohjaustehostimen pumppu on pultattu kiinni. Eli pitää vielä löysätä pumppu että saa pakosarjan asennettua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Samallahan sitä jyrsii tilaa niin on helpompi irrotella jatkossa pakosarjaa...
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Omaa laittaessani irroittelin pinnapultin ja annoin pumppujen olla paikoillaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Noniin, valmistahan siitä nyt tuli.
Hienosti toimii kaikinpuolin. Eilen sain kasaan ja lähes valmiiksi vetareita, ripustuksia jne. pikkujuttuja lukuunottamatta. Ensistartitkin tuli otettua eilen, ensin startilla öljynpaine ja hienostihan se nousi. Niinkin hyvin että se ainoa perinteinen remppavuotopaikka löytyi löysälle jääneestä turbon öljybanjosta. 
Tänään sitten kasailin loppuun, nätistihän tuo alkoi käymään heti ja painimetkin lakkasi naputuksen parissa minuutissa. Sisäänajolenkillä kävin 30km heittämässä jo tuttuun tyyliin mineraaliöljyillä ja nyt vaihdoin synteettiset ja samalla pohjamuovitkin paikoilleen. Ei edelleenkään vuotoja ja toimii loistavasti.
Vaikea verrata vielä edelliseen kun kelit on mitä on eli pitoja ei löydy, mitään moitittavaa ei ainakaan vielä ole. Vakio ilmanputsariin kun vaihdoin niin turhat suhinat loppui ja moottorin ääneen polkiessa tuli hieman murisevaa T5 nuottia joka on silkkaa plussaa.
Tässä vaiheessa tyytyväinen ainakin lopputulokseen vaikka välillä itse remppaus sapettikin. Varsinkin silloin kun eilen huomasin että olin unohtanut 120km päähän kompuran tukiraudan ja se piti lähteä hakemaan. Noh, tässä kelissä oli kyllä toisaalta hauska heittää reissu turbonelivedolla..
Eiliseltä muutamia kuvia joita en ehtinyt laittaa:
Kone valmiina takaisin nostoa varten (tarkka huomaa puuttuvan kompuran tukiraudan
): http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040857.JPG
Toiselta puolen (löytyi kuitenkin kiinnitysreiät öljyloukollekkin vaikka sitä epäilin. Ja öljynpaineanturinkin siirsin oikeaan paikkaan. Ilmeisesti se loukko on tehty ja muotoiltu juuri niin että sopii joihinkin tarpeettomiin T5 koneen kiinnityksiin, eivät nimittäin olleet olleet käytössä tonnarissakaan vaan kierteet oli ruosteessa): http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040858.JPG
Siellä lepää, oli kyllä kenkälusikalla sovitusta että sinne sopi, ja varsinkin yksin sitä sinne väkertäessä oli kyllä parin tunnin homma: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040859.JPG
Onneksi työkalut oli kuitenkin hyvät: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040860.JPG
Moottorintukien kiinnitystä, viimeinen kuva: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040861.JPG
Tämän jälkeen oli sitten niin kiireistä ja malttamatonta ettei tullut enää kuvia otettua, sinänsä ei mitään erikoista tosin loppuvaiheessa lukuunottamatta kiroilua kun kompuran tukirautaa ja kompuraa sovitteli paikoilleen. Joutui nimittäin vielä jo valmiiksi kasatun turbon irrottamaan ja siirtämään pois tieltä, myös flektikehikon irrotus oli kannattavaa.
Tämä oli nyt toivottavasti tässä konerempan osalta.
Auton pidosta en vielä tiedä, koeajolla kyllä miellytti kovasti että jos taloustilanne antaa myöten niin ehkä jää vielä itsellekin.. Verotuksen käynnistin uudestaan joten autolla saa nyt ajaa.


Tänään sitten kasailin loppuun, nätistihän tuo alkoi käymään heti ja painimetkin lakkasi naputuksen parissa minuutissa. Sisäänajolenkillä kävin 30km heittämässä jo tuttuun tyyliin mineraaliöljyillä ja nyt vaihdoin synteettiset ja samalla pohjamuovitkin paikoilleen. Ei edelleenkään vuotoja ja toimii loistavasti.
Vaikea verrata vielä edelliseen kun kelit on mitä on eli pitoja ei löydy, mitään moitittavaa ei ainakaan vielä ole. Vakio ilmanputsariin kun vaihdoin niin turhat suhinat loppui ja moottorin ääneen polkiessa tuli hieman murisevaa T5 nuottia joka on silkkaa plussaa.
Tässä vaiheessa tyytyväinen ainakin lopputulokseen vaikka välillä itse remppaus sapettikin. Varsinkin silloin kun eilen huomasin että olin unohtanut 120km päähän kompuran tukiraudan ja se piti lähteä hakemaan. Noh, tässä kelissä oli kyllä toisaalta hauska heittää reissu turbonelivedolla..
Eiliseltä muutamia kuvia joita en ehtinyt laittaa:
Kone valmiina takaisin nostoa varten (tarkka huomaa puuttuvan kompuran tukiraudan

Toiselta puolen (löytyi kuitenkin kiinnitysreiät öljyloukollekkin vaikka sitä epäilin. Ja öljynpaineanturinkin siirsin oikeaan paikkaan. Ilmeisesti se loukko on tehty ja muotoiltu juuri niin että sopii joihinkin tarpeettomiin T5 koneen kiinnityksiin, eivät nimittäin olleet olleet käytössä tonnarissakaan vaan kierteet oli ruosteessa): http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040858.JPG
Siellä lepää, oli kyllä kenkälusikalla sovitusta että sinne sopi, ja varsinkin yksin sitä sinne väkertäessä oli kyllä parin tunnin homma: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040859.JPG
Onneksi työkalut oli kuitenkin hyvät: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040860.JPG
Moottorintukien kiinnitystä, viimeinen kuva: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040861.JPG
Tämän jälkeen oli sitten niin kiireistä ja malttamatonta ettei tullut enää kuvia otettua, sinänsä ei mitään erikoista tosin loppuvaiheessa lukuunottamatta kiroilua kun kompuran tukirautaa ja kompuraa sovitteli paikoilleen. Joutui nimittäin vielä jo valmiiksi kasatun turbon irrottamaan ja siirtämään pois tieltä, myös flektikehikon irrotus oli kannattavaa.
Tämä oli nyt toivottavasti tässä konerempan osalta.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Erään aeron tarina
Pitää nyt päivittää vielä kun 600km ajettu nyt ja yhä toimii.
Mitä nyt käsijarru jäätyi niin ettei kahva liiku enää ollenkaan (kunnes sulaa hallissa tms.), ilmeisesti kuori sen verran heikossa hapessa jostain.
Öljyä tai muitakaan nesteitä ei näy kadonneen, paikalleen pysähtyessä vähän joku käryää mutta saattaa olla hajonneen liittimen takia pakoputken päälle tipahtanut lohkolämmittimen vastuksen johto joka suli siihen. Tai sitten tihkuu jostakin aina pari tippaa öljyä pakoputken päälle. Pitää tarkistella kun auton alle pääsee ensi kerran.

Mitä nyt käsijarru jäätyi niin ettei kahva liiku enää ollenkaan (kunnes sulaa hallissa tms.), ilmeisesti kuori sen verran heikossa hapessa jostain.
Öljyä tai muitakaan nesteitä ei näy kadonneen, paikalleen pysähtyessä vähän joku käryää mutta saattaa olla hajonneen liittimen takia pakoputken päälle tipahtanut lohkolämmittimen vastuksen johto joka suli siihen. Tai sitten tihkuu jostakin aina pari tippaa öljyä pakoputken päälle. Pitää tarkistella kun auton alle pääsee ensi kerran.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Erään aeron tarina
Sain viimein aikaiseksi tilata PCS:ltä uudet käsijarruvaijerit, kysyin suositusta ja orkkis mainittiin kestävämmäksi joten hintaeron ollessa vain 15e päädyin alkuperäisiin. Myös mäntykorvelta tuli uusi ehjä Defan panssarijohto vastukselle jonka nyt varmistin kunnolla nippusiteillä ettei tipu enää pakoputken päälle vaikka jostain syystä irtoaisikin.
Muuten ei ole isompia murheita ollut, moottori on sinänsä pelannut oikein mainiosti ja -25 asteessakin kuulosti kuin uudelta (tietenkin!
) ilman mitään sivuääniä tai painimien naputuksia. Moniurahihnan kiristinrulla hieman vikisee kylmänä joten jossain vaiheessa pitänee ne roippeet vaihtaa. 230tkm kohdallahan se taisi virallinen vaihto huolto-ohjelman mukaan olla..
Hieman laiskasti kyllä pyörittää kovilla pakkasilla käyntiin, akku ei ole enää uudenveroinen mutta palvelee vielä toistaiseksi. Käynnistymisen helpottamista varten taidan kuitenkin lisätä softaan esiruiskutuksen ("prime") kun virta käännetään on-asentoon ennen starttausta. Tämä ominaisuus siis poistui T7 softista 2001 lähtien, todennäköisesti päästöjen optimoinnin takia. Eron voi kuitenkin havaita siinä että vanhemmat softat joissa tämä ominaisuus on lähtevät aina vähemmällä pyörityksellä käyntiin.
Öljyvuotojen osalta juhlin hieman ennenaikaisesti koska tihkuu kuitenkin jostain sen verran että koneen päädyt on altapäin hieman kosteat ja usean päivän parkkiksella seistyään oli lumessa pari-kolme tippaa öljyä. Ei tuon enempää kuitenkaan tiputtele tai vuoda joten ei aiheuta kummempaa stressiä. Ehkä tutkin asian ja tiivistän jonkun muun mahdollisen tulevaisuuden rempan yhteydessä.
Käry onneksi loppui kun viimeisetkin lohkolämppärin johtovainaan muoveista paloivat pois.
+10% polttoainesopeutusta on tullut ihmeteltyä ja sen vuoksi vaihdoin suodattimen ja paineensäätimen turhaan, tällä hetkellä vaikuttaa siltä että joku pieni ilmavuoto siellä vaan on jota en ole löytänyt. Pitää jatkaa tutkimuksia, varsinaista haittaa tuosta ei ole tuntunut kuitenkaan olevan.
Nokat ajattelin vaihtaa 2.3T pitkälohkotonnarin nokkiin, joissa on hieman enemmän nostoa ja aukioloaikaa. Käytännön kokemusten mukaan täytös ja veto paranee koko kierrosalueella vrt. T7 nokkiin joten kerrankin pitäisi olla päivitys josta ei ole kuin hyötyä. Alkuperäiset nokat kun on optimoitu enemmänkin mahdollisimman vähäisille NOx-päästöille jne.
Pientä kiroilua aiheutti tuo vaihdeasennon keskitys, rempan aikana kun ei ollut sopivaa työkalua vaihdekepin luokse lukitsemaan asentoa, oli keppi vähän liian edessä jolloin kakkonen ja nelonen mahtuivat juuri ja juuri kytketymään. Korjasin sitten asentoa ja hommasin 4mm poranterän lukitusta varten, joka on ainakin tonnareissa oikea koko. No, eipä sekään tuntunut aivan tiukka siihen kohdistusreikään olevan joten nyt eteen-taakse liike on oikein hyvä mutta keppi hieman liikaa vasemmalla joten vitonen on turhan lähellä kolmosta sivusuunnassa.
Taas kerran saa siis säätää kunhan vaan jaksaisi.. Oliskohan se 4,5mm sitten oikea koko tähän, 5mm muistaakseni kokeilin ja ei mahtunut ollenkaan.
Muuten ei ole isompia murheita ollut, moottori on sinänsä pelannut oikein mainiosti ja -25 asteessakin kuulosti kuin uudelta (tietenkin!

Hieman laiskasti kyllä pyörittää kovilla pakkasilla käyntiin, akku ei ole enää uudenveroinen mutta palvelee vielä toistaiseksi. Käynnistymisen helpottamista varten taidan kuitenkin lisätä softaan esiruiskutuksen ("prime") kun virta käännetään on-asentoon ennen starttausta. Tämä ominaisuus siis poistui T7 softista 2001 lähtien, todennäköisesti päästöjen optimoinnin takia. Eron voi kuitenkin havaita siinä että vanhemmat softat joissa tämä ominaisuus on lähtevät aina vähemmällä pyörityksellä käyntiin.
Öljyvuotojen osalta juhlin hieman ennenaikaisesti koska tihkuu kuitenkin jostain sen verran että koneen päädyt on altapäin hieman kosteat ja usean päivän parkkiksella seistyään oli lumessa pari-kolme tippaa öljyä. Ei tuon enempää kuitenkaan tiputtele tai vuoda joten ei aiheuta kummempaa stressiä. Ehkä tutkin asian ja tiivistän jonkun muun mahdollisen tulevaisuuden rempan yhteydessä.
Käry onneksi loppui kun viimeisetkin lohkolämppärin johtovainaan muoveista paloivat pois.
+10% polttoainesopeutusta on tullut ihmeteltyä ja sen vuoksi vaihdoin suodattimen ja paineensäätimen turhaan, tällä hetkellä vaikuttaa siltä että joku pieni ilmavuoto siellä vaan on jota en ole löytänyt. Pitää jatkaa tutkimuksia, varsinaista haittaa tuosta ei ole tuntunut kuitenkaan olevan.
Nokat ajattelin vaihtaa 2.3T pitkälohkotonnarin nokkiin, joissa on hieman enemmän nostoa ja aukioloaikaa. Käytännön kokemusten mukaan täytös ja veto paranee koko kierrosalueella vrt. T7 nokkiin joten kerrankin pitäisi olla päivitys josta ei ole kuin hyötyä. Alkuperäiset nokat kun on optimoitu enemmänkin mahdollisimman vähäisille NOx-päästöille jne.
Pientä kiroilua aiheutti tuo vaihdeasennon keskitys, rempan aikana kun ei ollut sopivaa työkalua vaihdekepin luokse lukitsemaan asentoa, oli keppi vähän liian edessä jolloin kakkonen ja nelonen mahtuivat juuri ja juuri kytketymään. Korjasin sitten asentoa ja hommasin 4mm poranterän lukitusta varten, joka on ainakin tonnareissa oikea koko. No, eipä sekään tuntunut aivan tiukka siihen kohdistusreikään olevan joten nyt eteen-taakse liike on oikein hyvä mutta keppi hieman liikaa vasemmalla joten vitonen on turhan lähellä kolmosta sivusuunnassa.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Erään aeron tarina
Tuli softaa päivitettyä vielä, merkittävimpänä muutoksena laitoin "fast throttle"-muutoksen päälle. Ts. Tipin/Tipout funktioiden disablointi ja throttlegradientin muutos.
Sopii ainakin omaan ajotyyliin kuin nenä päähän, tuntuu kaasu enemmän oman ajatuksen jatkeelta kun kaasuläppä reagoi välittömästi kaasun asennon muutokseen ilman mitään puskurointia. Ainoana miinuksena voi keksiä että lievästi isompi nykäys tuntuu jos äkkiä käyttää vetoa päällä/pois. Itse jalalla säätelemällä saa kuitenkin saman pehmennyksen aikaan jos haluaa.
Toisin sanoen kaasu on nyt enemmän niinkuin perinteinen vaijerikaasu (hyvässä mielessä minusta), kuitenkin säilyttäen sähkökaasun edut kuten lineaarinen vaste, tarkka tyhjäynnin säätö jne.
Voin suositella varsinkin jos tykkää terävyydestä auton reagoinnissa ja jos moottorin tukikumit on kunnossa.
Kierrokset ei myöskään jää enää huutamaan ylös kaasun noston jälkeen joten vaihteenvaihdot tuntuu sujuvammilta.
Sopii ainakin omaan ajotyyliin kuin nenä päähän, tuntuu kaasu enemmän oman ajatuksen jatkeelta kun kaasuläppä reagoi välittömästi kaasun asennon muutokseen ilman mitään puskurointia. Ainoana miinuksena voi keksiä että lievästi isompi nykäys tuntuu jos äkkiä käyttää vetoa päällä/pois. Itse jalalla säätelemällä saa kuitenkin saman pehmennyksen aikaan jos haluaa.
Toisin sanoen kaasu on nyt enemmän niinkuin perinteinen vaijerikaasu (hyvässä mielessä minusta), kuitenkin säilyttäen sähkökaasun edut kuten lineaarinen vaste, tarkka tyhjäynnin säätö jne.
Voin suositella varsinkin jos tykkää terävyydestä auton reagoinnissa ja jos moottorin tukikumit on kunnossa.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Erään aeron tarina
Tuota ei vissiin saa tehtyä muuten kuin läppärillä ja nopeiten silläkin kun "purkki" on pöydällä, ts. Tekityksellä tuota ei voi tehdä, niinkö?
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Erään aeron tarina
Joo, ei ole TECH-optio vaan softan puukotus joten vaatii uudelleen flashauksen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Erään aeron tarina
Hiukan tuo kiinnostais, niinkuin silloin joulun seutuun oli puhetta, mutta ootellaan kevättä.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Erään aeron tarina
Tänään tuli sitten veropäätöskin tullista, MAHTI-järjestelmästä suoraan kuten arvelinkin. Ei yllättänyt siis.
Tullin mukaan yleinen pyyntihinta n. 7700e, tavanomaiset alennukset -1500e joten toteutuneeksi myyntihinnaksi muodostui n. 6200e.
Lisäksi CO2-päästöjen mukainen veroprosentti 32,7% joten verosummaksi tuli 2032e.
Pikkuisen ihmettelen tuota hajontaa tosin, V-M:n tekstistä lainattua kun kyseessä samanikäinen viime joulukuussa verotettu myöskin 9-5 Aero MY00 Sedan. Ainoina eroina että oma manuaali, V-M:n automaatti, oma 10tkm enemmän ajettu ja omassa ei nahkapenkkejä.
Huomasinpa senkin nyt sitten että kusin omiin muroihini ruksaamalla että verotus toimitettava CO2-päästön mukaisesti kun se kerran oli ruotsin rekisteriotteeseen merkitty. Näköjään 2060kg kokonaismassalla veroprosentti olisi ollut 32,2% kun se nyt oli 0,5% isompi.
Tullin mukaan yleinen pyyntihinta n. 7700e, tavanomaiset alennukset -1500e joten toteutuneeksi myyntihinnaksi muodostui n. 6200e.
Lisäksi CO2-päästöjen mukainen veroprosentti 32,7% joten verosummaksi tuli 2032e.
Pikkuisen ihmettelen tuota hajontaa tosin, V-M:n tekstistä lainattua kun kyseessä samanikäinen viime joulukuussa verotettu myöskin 9-5 Aero MY00 Sedan. Ainoina eroina että oma manuaali, V-M:n automaatti, oma 10tkm enemmän ajettu ja omassa ei nahkapenkkejä.
Edit: Toisaalta saattaa olla että asiaan vaikutti se, että oma on rekisteröity paperien mukaan 2/2000 ja V-M:n 12/1999. Ei kyllä mitään järkeä että arvo nousisi moisesta liki 500e varsinkin kun oma on 10tkm enemmän ajettu.V-M kirjoitti:9-5 Aero sedan automaatti -00 rekisteröity 1.12.1999. Ajettu 208tkm. Verot 1887e.
Huomasinpa senkin nyt sitten että kusin omiin muroihini ruksaamalla että verotus toimitettava CO2-päästön mukaisesti kun se kerran oli ruotsin rekisteriotteeseen merkitty. Näköjään 2060kg kokonaismassalla veroprosentti olisi ollut 32,2% kun se nyt oli 0,5% isompi.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Erään aeron tarina
Eli käyttöönottopäivä on mulla 1.12.1999
yleinen pyyntihinta -> 7290e
tav.om alennukset -> 1500e
yleinen pyynti hint /verotus arv -> 5790e
autovero -> 1887,54e
prosentti -> 32,5%
Ja päästöt painon mukaan.
V-M
yleinen pyyntihinta -> 7290e
tav.om alennukset -> 1500e
yleinen pyynti hint /verotus arv -> 5790e
autovero -> 1887,54e
prosentti -> 32,5%
Ja päästöt painon mukaan.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Erään aeron tarina
Justiinsa. Niin joo automaatti on ilmeisesti painavampi joten siitä tuo 32,5 prosentti.. Aika mielenkiintoista että tuo oma on 500e korkeammalla yleisellä pyyntihinnalla, siitä tuo ero meillä muodostuu. En keksi muuta syytä kuin että suomessa on manuaaliaeroista ilmeisesti pyydetty keskimäärin enempi kuin tomaateista. ei tuo 2kk ero käyttöönottopäivässä voi vaikuttaa noin paljoa kun on kuitenkin sama vuosimalli.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Erään aeron tarina
Oman kokemuksen mukaan veroihin vaikuttaa yllättävän paljon käyttöönottovuosi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).