suorsa kirjoitti:Oman kokemuksen mukaan veroihin vaikuttaa yllättävän paljon käyttöönottovuosi.
Joo, pakko kai se selitys sieltä sitten on löytyä kun sopivasti just seuraavan vuoden puolella otettu käyttöön.
Typerää mutta sellasta tää on. Ei tuommosen satasen takia tietenkään kannata alkaa valittamaankaan eikä varmaan menisi läpikään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Käyttöönottopäivä on syynä tohon eroon.
Tullin sivulla ton voi helposti kokeilla Mahti laskurilla.
Automaatit on kyllä yleensä kalliimpia mahtilaskurilla laskien.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
No joo, tänään vaihtui sitten käsijarruvaijerit uusiin ATE:n toimittamiin. Hyvälaatuisen oloiset oli uudet, metallistopparit vanhojen muovisten sijaan ja vaijerin kuorikin näytti vähän paremmalta. Toivottavasti kestää nyt sitten pitkään.
Tietysti sitten idiootti (minä) kokeili liukkaalla yksityistiellä 40km/h vauhdista vähän että ottaakohan se käsijarru nyt sitten... No, ottihan se ja vähän turhankin hyvin. Sen verran tuli penkkaa kynnettyä että ilmanputsarikotelon pohja jäi sille tielleen ja imuputki täyteen lunta. Onneksi sen pahemmin ei käynyt ja köröttelyvauhtia pääsi vielä takaisin talliin nilkuttamaan tyhjentelemään lumet putkesta, nelivetotraktorilla sai kyllä takaisin tielle kiskoa. Putsarikotelon pohja piti patentoida nyt sitten väliaikaisesti ja uusi hommattava mahdollisimman pian.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson kirjoitti:No joo, tänään vaihtui sitten käsijarruvaijerit uusiin ATE:n toimittamiin. Hyvälaatuisen oloiset oli uudet, metallistopparit vanhojen muovisten sijaan ja vaijerin kuorikin näytti vähän paremmalta. Toivottavasti kestää nyt sitten pitkään.
Tietysti sitten idiootti (minä) kokeili liukkaalla yksityistiellä 40km/h vauhdista vähän että ottaakohan se käsijarru nyt sitten... No, ottihan se ja vähän turhankin hyvin. Sen verran tuli penkkaa kynnettyä että ilmanputsarikotelon pohja jäi sille tielleen ja imuputki täyteen lunta. Onneksi sen pahemmin ei käynyt ja köröttelyvauhtia pääsi vielä takaisin talliin nilkuttamaan tyhjentelemään lumet putkesta, nelivetotraktorilla sai kyllä takaisin tielle kiskoa. Putsarikotelon pohja piti patentoida nyt sitten väliaikaisesti ja uusi hommattava mahdollisimman pian.
Vai ettei "Opelin" kässäri pidä Tässä nyt nähdään kun vipstaakit ja kengät sopivan vetreät niin johan ottaa uusilla kässärivaijereilla.....
Ehkä vähän liiankin hyvin . Mutta onneksi selvisit/ auto selvisi vähäisin vaurioin.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Onnetonhan se käsijarrusysteemi on, ei siitä mihinkään pääse. Mutta siinä vaijerien vaihdon jälkeen kun säädin kengät kohdalleen (ja löysäsin vaijerin joka oli ylikiristetty) niin huomasin että oli selvästi aivan äskettäin kengät ja levittimet vaihdettu uusiin. Tuntuuhan se pitävän nyt kun kaikki osat on uusia.
Sen verran lisää huomasin nyt sitten että etuspoilerissa on sivussa halkeama. Kaipa tuon liimalla saisi korjattua kun ei ole kovin paha.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kävin katsastuksessa (K1 Korkeamäki), ja kyllähän se leima ja kilvet sieltä tuli. Piti siis kuntotarkistaa myös koska oli mennyt Ruotsin katsastus jo vanhaksi. Hinta ei ollut yleiseen hintatasoon nähden kovin paha, taisi olla 209e itse katsastus kuntotarkastuksineen johon sitten kolmisenkymppiä päälle rekisteröinti + kilvet.
Käsijarru piti hyvin ja tasaisesti, 1,6kN/1,7kN. Muutenkin auto oli kunnossa myös katsastusmiehen mielestä, paitsi ne tyypilliset takapään pitkittäistuen ylemmät puslat oli vähän väljänä. Ei pomppauttanut niin sain kilvet jo mutta vaihdetaan uusiin tietenkin. Ei vielä niin heikkona olleet että olisin huomannut moitittavaa ajettavuudessa.. Vaihdettu uusiin huoltokuittien mukaan 2006 jolloin mittarissa on tainnut olla n. 70-80tkm vähemmän, ei käy ilmi tosin ovat olleet orkkis vai tarvikepuslat.
Muuta sanottavaa ei sitten ollutkaan paitsi toinen rekisterikilven polttimo oli palanut ja tuli jo vaihdettua molemmat uusiin.
Kilvet paikallaan ja klubin kilventausta takana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vaihdoin T5 nokat paikoilleen ja alavääntö huononi todella paljon, spoolaus etenkin.
Aloin epäilemään että ajoitus ei ole kohdallaan, joten venakoppa auki ja tutkimaan.
Hihnapyörän ajoitusmerkkiä oli vaikea löytää mutta lokasuojan kautta sitten näkyi selvä maaliviiva siinä olevan ja jakopään kopassa hahlo. Kohdilleen ja totesin nokkien olevan "pielessä". Korjaus ja kasaan.. pyöritti normaalin kuuloisesti mutta ei lähtenyt käyntiin.
Heti epäilin jotain olevan metsässä joten rojut taas auki ja nyt löytyikin oikea ajoitusmerkki joka on surkea pieni kolo hihnapyörässä jota ei kunnolla näe kuin hankalasta kulmasta yläkautta. Väärän ajoitusmerkin tuloksena nokat olivat varmaan kymmeniä asteita pielessä: 7 pakoventtiiliä kieroksi. Vanha irtokansi löytyy jossa mäntätuho tapahtui joten 6 ehjää venttiiliä on, 1 puuttuu. Mitään erikoista ääntä tuo venttiilien kieroon lyönti ei aiheuttanut, ja n. 3 sekunnin starttausyritys siihen riitti. Sen jälkeen vaan pyöri sitten ilman puristuksia, tilanteen pystyi toteamaan painimet pois nostamalla jolloin 7 pakoventtiiliä näkyi olevan auki ja muut normaalisti ylhäällä.
Eipä tämänhetkistä mielentilaa oikein viitsi tähän sanoiksi pukea.
Viimeksi muokannut jcarlson, La Helmi 06, 2010 17:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kone taas kasassa ja hyvin toimii. Tämä auto tuli nyt sitten myytyä ja on juuri nyt jo uudella omistajallaan (foorumilainen myös), itselle tuli vaihdossa alle tonnari griffin 2.3T.
2 pakoventtiiliä tuli sitten kanteen uusia (PCS, 46e/kpl), muut varaosakannesta. Kaikki pakovenat oli mennet kieroksi kuitenkin.
Seetien koneistus, venojen läppäys, kannen pesu ja hyvä tuli. Plaanata ei tarvinnut, oli täysin suora. Samalla tuli laitettua uusi moniurahihna rullineen.. se keskirulla jota ei lyhyessä hihnassa olisi on kyllä harvinaisen ahdas ja typerässä välissä laittaa paikalleen, mutta eipähän sitten kurahtele.
Mittasin siinä joutessani sitten lääkeruiskulla T7 palotilaa, ja sen 48-50cc sain tulokseksi (vedellä, pintajännitys helposti vähän sotkee). Ero T5 kanteen syntyy imuventtiilien kuopista jotka ovat ehkä n 1-2cc/kpl. Näillä eväillä laskettuna kyseisen kombon eli T5 2.3 alakerta T7 kannella ja T5 kansipahvilla tuottaa puristussuhteen 8,7-8,8:1. Sanoisinko, että aika optimaalinen. Ei liian matala että vaikuttaisi kulutukseen tai alavääntöön eikä liian korkea virikäyttöön.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Huomenna sitten lisää. Hieman hidasti hommia tonnarin öljytikun lohkoon tulevan alumiiniputken irrotus, oli nimittäin todella jumissa. Sahaamalla kahtia ja WD-40:llä uitto niin lähti lopulla lyömällä irti. Öljynpaineanturin vaihdoin myös 9-5:n malliin, samaan plugiin missä 9k anturi oli.. toivottavasti johto riittää.
Onko Carlsoni hyviä ohjeita miten saan tonnarin lohkosta tuon öljyntäyttöputken ehjänä irti ja paikoilleen NG:n lohkoon? Pitääkö se irrottaa ilman sitä holkkia vai holkin kanssa?
Toinen kysmä, mulle tuli pitkiksen männät PCS:lta eikä lue valmistajaa missään, onkohan nämä nyt sitten Hepolitet vai Mahlet (onko AE mäntä merkki, semmonen leima on)?
Toinen kysmä, mulle tuli pitkiksen männät PCS:lta eikä lue valmistajaa missään, onkohan nämä nyt sitten Hepolitet vai Mahlet (onko AE mäntä merkki, semmonen leima on)?
Luultavasti ne on mahlet. Mahleissa on alimmassa männänrenkaassa reiät joist ölljy valuu männän sisään. Hepossa taas männäntapin kohdalla 3 uraa. Valmistaja pitäs lukee siellä männän sisällä jossain. (AE (hepolite)) tai Mahle.
Se öljyntäyttöputken systeemi on hankala saada ehjänä irti. Ei siihen oikee auta muutako voima.
Luultavasti ne on mahlet. Mahleissa on alimmassa männänrenkaassa reiät joist ölljy valuu männän sisään. Hepossa taas männäntapin kohdalla 3 uraa. Valmistaja pitäs lukee siellä männän sisällä jossain. (AE (hepolite)) tai Mahle.
Näissä on urat ja AE merkintä eli Hepolitet ilmeisesti.
Se öljyntäyttöputken systeemi on hankala saada ehjänä irti. Ei siihen oikee auta muutako voima.
Pitää varmaan vaan voimalla repiä ja nitkutella ja jos hajoaa niin ranettaa jostain letkusta vastaava...