Eihän se vika täällä voorumilla olekkaan. Eikä ole kyllä autossakaan! Lähinnä sitä vaan ihmettelen kuinka voi olla joku(niin mikä?) osa olla semmoinen ettei kestä lyhyttä käyttöä talvella? Tarkemmin siirtoa halliin. Kesällä ei ongelmaa ole ollut. Mikä osa pyydetään vaihdettavaksi kun vikaa ei ole kun auton vie huoltoon?9-5T kirjoitti:Vika täytyy etsiä autosta ei foorumilta. Voi vaatia osien vaihtoa tai koneen purkua mutta ylensä kaikki viat löytyy. n.2milj. km 9-5 kokemuksella tuo ei ole ominaisuus.Wagonisti kirjoitti:Missähän se vika mahtaa olla? Tästä samasta on juttua ollut ennenkin. Silloinkaan ei selvinnyt enempää.9-5T kirjoitti: Selvä vika ei ominaisuus.
Ei käynnisty
Re: Ei käynnisty
Ahdonvoimaa
Re: Ei käynnistyiv
ny käy. loppupeleissä vikaa on vissii piuhasarjassa. tulee vielä vähä erikoista vikakoodia.
heti ensitöikseen rikoin ne kummatki 90-liittimet bensalinjojen päästä ja piti lähtee rälläköimään kaverin purkukolkista pohjaa irti että sais toimivat tilalle. seuraavaks lykkään bensanpainemittarin heti kerrella kii.
mittasin etä suuttimille tulee virta ja kasetille tulee virta kun laittaa sähköt päälle. sitten
mittasin johtosarjan maadoitukset ja virrat. mitatessa arvot ihan kunnossa. OBDlla ei saanu yhteyttä boksiin. nykäsin kontista cd vaihtajan liittimestä can usb piuhat irti ja vaihdoin boksin niin sitten hörähti käyntiin..
olis pitäny tajuta kun en saanu virrat päällä sid infoa näkymään että jotenki ecuun se liittyy mutta suoraan ekun vaihto ei auttanu. voipi olla että toi can usb kötö vaikutti asiaan mutta ei sen enää pitäis vikakoodeja pukata.
heti ensitöikseen rikoin ne kummatki 90-liittimet bensalinjojen päästä ja piti lähtee rälläköimään kaverin purkukolkista pohjaa irti että sais toimivat tilalle. seuraavaks lykkään bensanpainemittarin heti kerrella kii.
mittasin etä suuttimille tulee virta ja kasetille tulee virta kun laittaa sähköt päälle. sitten
mittasin johtosarjan maadoitukset ja virrat. mitatessa arvot ihan kunnossa. OBDlla ei saanu yhteyttä boksiin. nykäsin kontista cd vaihtajan liittimestä can usb piuhat irti ja vaihdoin boksin niin sitten hörähti käyntiin..
olis pitäny tajuta kun en saanu virrat päällä sid infoa näkymään että jotenki ecuun se liittyy mutta suoraan ekun vaihto ei auttanu. voipi olla että toi can usb kötö vaikutti asiaan mutta ei sen enää pitäis vikakoodeja pukata.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Ei käynnisty
Nyt se teki sen taas. Eilen iltapäivällä ajoin femman pihalta halliin n. 20m. Lähti käyntiin kuin palmun alta. Moottorin käynnissä olo aika n. 30s. Aamulla ei sitte mennytkään niin hienosti. Hyvin pyöritti eikä edes yrittänyt. Ihan niin kuin ennenkin. Tarpeeks ku jakso startata ja välillä käytti jalkaa kaasulla niin lopulta lähti ns. pytty kerrallaan käyntiin.
En kysy että mikä osa pitää vaihtaa tms. ja tiedän että autossa on vika eikä ominaisuus. Vaikka siltä tuntuukin Kysynkin että mikä on se osa/osat mikä ei "kestä" siirtämistä kylmästä lämpimään? Toisin päin tai lämmin-lämmin siirrossa ongelmaa ei ole esiintynyt. Valistuneita arvauksia otetaan vastaan.
En kysy että mikä osa pitää vaihtaa tms. ja tiedän että autossa on vika eikä ominaisuus. Vaikka siltä tuntuukin Kysynkin että mikä on se osa/osat mikä ei "kestä" siirtämistä kylmästä lämpimään? Toisin päin tai lämmin-lämmin siirrossa ongelmaa ei ole esiintynyt. Valistuneita arvauksia otetaan vastaan.
Ahdonvoimaa
Re: Ei käynnisty
lakkasi CHECK STAGE valokin palamasta kun putsasin tuon jouttiksen mainitseman liittimen mikä on tulipellissä kuskin puolella. Kyllä muuten olikin aika raikkaan paskainen.
Pitää väkertää siihen joku järkevä suojus päälle.
Pitää väkertää siihen joku järkevä suojus päälle.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Ei käynnisty
Nyt vaihdoin bensanpaineensäätimen. Ei vaikutusta vieläkään.jcarlson kirjoitti:Ei korjautunut. Vanha suodatin oli vain muutaman tkm ajettu, eli auton mukana tullut kuitti sen vaihdosta piti paikkansa. Vaihdoin kuitenkin kun ei noista voi koskaan päällepäin tietää.Janne T kirjoitti: Laitahan jcarlson infoa, että paraniko suodattimen vaihdolla tuo ongelma.
Hukkaan meni mutta ainakin suodatin on nyt eliminoitu. Amul näyttää edelleen aivan samoja arvoja.
Kokeilin vielä ajella massamittari irti ja näyttäisi vain kevyesti plussan puolella pyörivän keskimäärin lambdakorjaus, Amul tällöin tietysti 0 kun on imm irti.
Laitoin massamittarin takaisin Amul nollattuna ja pomppasi heti yli +1000 arvoihin lambdakorjaus kunnes Amul päivittyi tuttuihin lukemiin.
Epäilys on siis edelleen massamittarissa tai vuodossa mittarin ja sylinteri(e)n välillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ei käynnisty
Tämä oli hyvä tieto. Itse menen ensi viikonloppuna vaihtamaan huohotinpäivityksen uudempaan ja takapäähän puslia. Pitää samassa yhteydessä koittaa tutkia jälleen kerran noita imuvuotoja.
Kasetin vaihdon jälkeen ei ole enää Check Engine syttynyt kertaakaan. Eli vaikkei se vanha kasetti muuta ongelmaa aiheuttanut niin ilmeisesti alkoi kuitenkin olla aika vaihtaa se. Minkään näköisiä käynnistysongelmiakaan ei ole ollut nyt kun pakkaset laski. Eikä oikeastaan pakkasillakaan enää ollut kun muisti joka kerta startata ns. kunnolla, eikä sillä tavalla että pyörittää vain pikku hetkisen.
Jännä juttu muuten oli polttoaineen kanssa, kun vaihdoin taas kokeeksi 95E:tä tankkiin, niin nuo Akw1 ja Akw2 nousivat 40 ja 70 arvoihin. Eli korkeammalla kuin 98E:llä oli kovien pakkasten aikaan...? Anul seilaa edelleen 700-1000 arvoissa, mutta laskenut pienemmäksi nyt pakkasten lauhduttua.
Kasetin vaihdon jälkeen ei ole enää Check Engine syttynyt kertaakaan. Eli vaikkei se vanha kasetti muuta ongelmaa aiheuttanut niin ilmeisesti alkoi kuitenkin olla aika vaihtaa se. Minkään näköisiä käynnistysongelmiakaan ei ole ollut nyt kun pakkaset laski. Eikä oikeastaan pakkasillakaan enää ollut kun muisti joka kerta startata ns. kunnolla, eikä sillä tavalla että pyörittää vain pikku hetkisen.
Jännä juttu muuten oli polttoaineen kanssa, kun vaihdoin taas kokeeksi 95E:tä tankkiin, niin nuo Akw1 ja Akw2 nousivat 40 ja 70 arvoihin. Eli korkeammalla kuin 98E:llä oli kovien pakkasten aikaan...? Anul seilaa edelleen 700-1000 arvoissa, mutta laskenut pienemmäksi nyt pakkasten lauhduttua.
Re: Ei käynnisty
Ei niistä Akw arvoista kannata mun mielestä paljoa ressata. Jos ei mitään nakutussäädön ongelmia ilmene niin antaa sen adaptoitua miten tykkää.
Itse olen nyt melkein varma että se oma Amul johtuu imuvuodosta, luultavasti huohotuksesta jostain.. Pitää tulpata huohotus ja kokeilla miten vaikuttaa. Kaverin vastaavaan autoon verrattuna oma suhisee paljon enemmän joten kyllä siellä joku vuoto on oltava.
Itse olen nyt melkein varma että se oma Amul johtuu imuvuodosta, luultavasti huohotuksesta jostain.. Pitää tulpata huohotus ja kokeilla miten vaikuttaa. Kaverin vastaavaan autoon verrattuna oma suhisee paljon enemmän joten kyllä siellä joku vuoto on oltava.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ei käynnisty
Itseasiassa nyt kun sanoit, niin tuossa päivänä eräänä töistä lähtiessä oli ikkuna auki ja kun lähdin ihan pintakaasulla kiihdyttään, niin jo silloin kuului mielestäni aiempaa kovempaa suhinaa, vaikkei ollut vielä ahtojakaan kunnolla. Vaan eipä se auta ku tutkia.jcarlson kirjoitti:Ei niistä Akw arvoista kannata mun mielestä paljoa ressata. Jos ei mitään nakutussäädön ongelmia ilmene niin antaa sen adaptoitua miten tykkää.
Itse olen nyt melkein varma että se oma Amul johtuu imuvuodosta, luultavasti huohotuksesta jostain.. Pitää tulpata huohotus ja kokeilla miten vaikuttaa. Kaverin vastaavaan autoon verrattuna oma suhisee paljon enemmän joten kyllä siellä joku vuoto on oltava.
Kaikki imu/ahtoputkiston liitokset tietysti ovat mahdollisia paikkoja, ilmeisesti kaasuläppäkotelon ja ahtoputken liitos on yksi yleisimmistä.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Re: Ei käynnisty
Epäilen että vuoto on todennäköisemmin ennen turboa jotta aiheuttaisi Amul:n nousun. Omassakin on nimittäin kevyessä normaaliajossakin kokoajan ennen läppää ylipaine, luokkaa +0,15 bar. GT17:lla on vielä enemmän.. Eli toisinsanoen jos suhisisi ilmaa hukkaan ahtoputkesta niin korjauksen pitäisi mennä pikemminkin miinukselle kuin plussalle koska mitattua ilmaa katoaa ja seos menee rikkaammalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ei käynnisty
Imukärsä voi olla huonosti ahtimessa kiinni - panta vääntynyt tai väärässä asennossa. Tuommoisen vian korjasin omastani. Onkin toiminut tuon korjauksen ja softapäivityksen jälkeen moitteettomasti kunnes nyt muutamana päivänä temppuillut käynnistyksen kanssa. Lähtee (narun päästä) käyntiin heti, mutta sammuu heti. Sitten saakin sahailla ja käynnistyy 1 - 4 yrittämällä. Pitää nyt ensinnä tsekata alipaineet, tulpat ja madoitukset. Käyntiin lähdettyään ei käynnissä ole vikaa.jcarlson kirjoitti:Epäilen että vuoto on todennäköisemmin ennen turboa jotta aiheuttaisi Amul:n nousun. Omassakin on nimittäin kevyessä normaaliajossakin kokoajan ennen läppää ylipaine, luokkaa +0,15 bar. GT17:lla on vielä enemmän.. Eli toisinsanoen jos suhisisi ilmaa hukkaan ahtoputkesta niin korjauksen pitäisi mennä pikemminkin miinukselle kuin plussalle koska mitattua ilmaa katoaa ja seos menee rikkaammalle.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Ei käynnisty
Jouttis kirjoitti: Imukärsä voi olla huonosti ahtimessa kiinni - panta vääntynyt tai väärässä asennossa. Tuommoisen vian korjasin omastani. Onkin toiminut tuon korjauksen ja softapäivityksen jälkeen moitteettomasti kunnes nyt muutamana päivänä temppuillut käynnistyksen kanssa. Lähtee (narun päästä) käyntiin heti, mutta sammuu heti. Sitten saakin sahailla ja käynnistyy 1 - 4 yrittämällä. Pitää nyt ensinnä tsekata alipaineet, tulpat ja madoitukset. Käyntiin lähdettyään ei käynnissä ole vikaa.
bensapumppu kuitenkin hurahtaa normaalisti kun pistät virrat?
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Ei käynnisty
Juu, kyllä se syssyllä laitettu pumppu tuntuu äänestä päätellen pelaavan.jkotka kirjoitti:Jouttis kirjoitti: Imukärsä voi olla huonosti ahtimessa kiinni - panta vääntynyt tai väärässä asennossa. Tuommoisen vian korjasin omastani. Onkin toiminut tuon korjauksen ja softapäivityksen jälkeen moitteettomasti kunnes nyt muutamana päivänä temppuillut käynnistyksen kanssa. Lähtee (narun päästä) käyntiin heti, mutta sammuu heti. Sitten saakin sahailla ja käynnistyy 1 - 4 yrittämällä. Pitää nyt ensinnä tsekata alipaineet, tulpat ja madoitukset. Käyntiin lähdettyään ei käynnissä ole vikaa.
bensapumppu kuitenkin hurahtaa normaalisti kun pistät virrat?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Ei käynnisty
Pienenä lisämausteena kärri vei parin päivän aikana ihan tolkuttomasti bensaa. Sitten palautui taas normaaliksi. Oisko paineensäädin menossa vai mikä? Mitä kaikkea T7 haistelee kylmäkäyntirikastukseen? Termari ja lämpötila-anturi ovat uudehkoja. Pitää se nyt helkkari just näillä keleillä kun on luontaisetuna kylmä talli ilman kattoa...Jouttis kirjoitti:Juu, kyllä se syssyllä laitettu pumppu tuntuu äänestä päätellen pelaavan.jkotka kirjoitti:Jouttis kirjoitti: Imukärsä voi olla huonosti ahtimessa kiinni - panta vääntynyt tai väärässä asennossa. Tuommoisen vian korjasin omastani. Onkin toiminut tuon korjauksen ja softapäivityksen jälkeen moitteettomasti kunnes nyt muutamana päivänä temppuillut käynnistyksen kanssa. Lähtee (narun päästä) käyntiin heti, mutta sammuu heti. Sitten saakin sahailla ja käynnistyy 1 - 4 yrittämällä. Pitää nyt ensinnä tsekata alipaineet, tulpat ja madoitukset. Käyntiin lähdettyään ei käynnissä ole vikaa.
bensapumppu kuitenkin hurahtaa normaalisti kun pistät virrat?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Ei käynnisty
[quote="Jouttis]
Pienenä lisämausteena kärri vei parin päivän aikana ihan tolkuttomasti bensaa. Sitten palautui taas normaaliksi. Oisko paineensäädin menossa vai mikä? Mitä kaikkea T7 haistelee kylmäkäyntirikastukseen? Termari ja lämpötila-anturi ovat uudehkoja. Pitää se nyt helkkari just näillä keleillä kun on luontaisetuna kylmä talli ilman kattoa...[/quote]
itse itselleni vastaillen - kynttilät (BCPR7ES-11) oli aika finaalissa. Uusilla pelaa taas hianosti. Nyt on tietty pakkastalvi, eikä toi pikkusen kylmempi tulppa vähän siipeensä saaneena enää kylmäkäynnistyksessä oikein toimi. Jos jcarlson tai jkotka on kuulolla, niin mitä mieltä ootte kun tiedätte mun softan, Hirsch => 98-00, jotta voisko se vähän äkäsempi sytkäkartta jouduttaa noinkin tulppien kypsymistä kun eivät juuri täyttä kymppiä kestäneet? SIDin mukaan nakuadaptaatiot on pysyny ihan normaalina, Amul hipsiny tasolle 4%, mikä sekään ei nyt vielä kovin pahalta kuulosta.
Pienenä lisämausteena kärri vei parin päivän aikana ihan tolkuttomasti bensaa. Sitten palautui taas normaaliksi. Oisko paineensäädin menossa vai mikä? Mitä kaikkea T7 haistelee kylmäkäyntirikastukseen? Termari ja lämpötila-anturi ovat uudehkoja. Pitää se nyt helkkari just näillä keleillä kun on luontaisetuna kylmä talli ilman kattoa...[/quote]
itse itselleni vastaillen - kynttilät (BCPR7ES-11) oli aika finaalissa. Uusilla pelaa taas hianosti. Nyt on tietty pakkastalvi, eikä toi pikkusen kylmempi tulppa vähän siipeensä saaneena enää kylmäkäynnistyksessä oikein toimi. Jos jcarlson tai jkotka on kuulolla, niin mitä mieltä ootte kun tiedätte mun softan, Hirsch => 98-00, jotta voisko se vähän äkäsempi sytkäkartta jouduttaa noinkin tulppien kypsymistä kun eivät juuri täyttä kymppiä kestäneet? SIDin mukaan nakuadaptaatiot on pysyny ihan normaalina, Amul hipsiny tasolle 4%, mikä sekään ei nyt vielä kovin pahalta kuulosta.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Ei käynnisty
Ei sytkäkartta niitä tulppia kypsytä, mutta korkeammat tehot ja ahdot (=sylinteripaineet) kyllä kuluttaa tulppia enemmän.
Vanhana nyrkkisääntönä on aina 10tkm välein tullut vaihdettua noissa hieman viritetyissä normi kuparitulpat uusiin kulumisen takia kun alkaa rötäämään täysillä ahdoilla. Kovilla ahdoilla, kierroksilla ja rikkaalla seoksella on sytkäjärjestelmä kovilla.
Veikkaanpa että kyse on nyt ollut siitä että on käynyt sen verran paksulla että tulpat on kastuneet pilalle, NGK:t perinteisesti yleensä hajoaa siitä hyvin äkkiä.
Paksulla käymisen syy onkin sitten toinen juttu, mutta luulisin sen olevan syynä tulppien tuhoon kuitenkin.
Vanhana nyrkkisääntönä on aina 10tkm välein tullut vaihdettua noissa hieman viritetyissä normi kuparitulpat uusiin kulumisen takia kun alkaa rötäämään täysillä ahdoilla. Kovilla ahdoilla, kierroksilla ja rikkaalla seoksella on sytkäjärjestelmä kovilla.
Veikkaanpa että kyse on nyt ollut siitä että on käynyt sen verran paksulla että tulpat on kastuneet pilalle, NGK:t perinteisesti yleensä hajoaa siitä hyvin äkkiä.
Paksulla käymisen syy onkin sitten toinen juttu, mutta luulisin sen olevan syynä tulppien tuhoon kuitenkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com