Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Lauantai aamusta piti saada auto käyntiin, joten pidin roikassa. Hyvin lähtikin :)
Lauantai iltana, auton seistyä koko päivän kylmässä, ei sitten niin palmun alta lähtenyt, vaan about neljännellä kerralla vasta lähti tulille.
Tarvis varmaan katella noita kylmäkäynnistysarvoja vielä, jos meinaa tällaisia pakkasia pidellä :evil:

Tuli mieleen että nämä pakkas-ongelmat alkoivat kun olin tankannut toisen tankillisen etanolia, eli vasta nyt tankissa on puhtaasti viinaa, ensimmäisellä tankkauksellahan sinne jäi jotain 5-8litraa bensaa pohjalle, joka suhteellisena määränä on aika suuri.

Onko täällä T7-biopower kuljettajia jotka ajavat näillä pakkasilla viinalla, eikä käytä mitään esilämmitysmenetelmää? Käynnistykokemuksia?

SID näyttää kulutukseksi 16,8 joten tankkaaminen tulee jokseenkin tutuksi...
Normikulutus samnlaisessa ajossa bensalla oli siinä 12-13l/100km nurkilla.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja masas »

Onko täällä T7-biopower kuljettajia jotka ajavat näillä pakkasilla viinalla, eikä käytä mitään esilämmitysmenetelmää? Käynnistykokemuksia?
Hep

Jotenkin tuntuu tuo reilu -13c olevan rajana "helpolle" käynnistyvyydelle tällä e85 litkulla, bensalla en ole moiseen sahaukseen joutunu, en muistakkaan...
kulutus on kyllä huimaa, mittari laskee melkein silmissä :?
Pari kylmäkäynnistystä ollut, koska tolpan kello "reistailee", no olen sitten akkua lataillu, että jaksaa starttailla.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ok, mielenkiintoista tietoa.
Lisäsin vähän rikastusta pakkasen puolelle, katellaan kuis käynnistyy. Eikä sitten muuta kun odottamaan testikelejä, sopivasti lupailevat lähes kesäkelejä täksi viikoksi :lol:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Nyt on 9-5 Aerossa Biopower-softa.

Tankki on vielä pullollaan bensaa, joten viinalla en ole vielä päässyt kokeilemaan. Tuossa ecuprojectista löytyneessä Biopower-ohjelmassa taitaa olla muutakin eroa normi-aeroon, ainakin turbomittarin viisari menee punaisen puolella yllättävän pitkälle. 8O
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ässä kirjoitti: Biopower-ohjelmassa taitaa olla muutakin eroa normi-aeroon, ainakin turbomittarin viisari menee punaisen puolella yllättävän pitkälle. 8O
Kalibrointi muutettu, yleinen temppu myös virifirmoilta.. Näyttää hienommalta (omasta mielestä typerältä) mutta ei tuo lisää tehoa. ;) Vaan onhan tuossa Mackanin Biopower-softassa massapyynnitkin siellä stage1 tienoilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Innolla odotan bensan loppumista (sairasta :D), että pääsen tankkaamaan E85:a tankkiin.

Flashasin reilu viikko sitten tuon Mackanin (ecuproject) puukottaman BioPower-softan kolkkiini - ja pakko todeta, että ainakaan bensalla ajettaessa ei auto ole koskaan aiemmin tuntunut näin hyvätä!
Saabiton Saabisti
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja masas »

Innolla odotan bensan loppumista (sairasta ), että pääsen tankkaamaan E85:a tankkiin
Kannattaisko nyt hiukan malttaa näillä pakkasilla, odotella tuon bensan "loppumista".
Itse tein tuon yllä olevan,eli odotin ja vauhditin bensan loppumista ja ajelin hennalaan kahville, jonka jälkeen tankkasin e85 tankkiin, no suununtaina tuli taas tehtyä tuo hennalan kahvireissu, ja nyt tankissa taas bensaa. (koska käynnistyy helpommin, oli tolpan päässä tai ei, nämä siis omakohtaiset kokemukset)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Juu, tiedän, että ehkä kannattaisi odotella - varsinkin, kun aamulla Vantaalla startatessa oli taas "iloiset" -17 mittarissa :?

Autossa ei ole lohkista, joten jos startti ei onnistu, taitaa homma mennä kevätauringon odotteluksi :D
Saabiton Saabisti
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tein eilen version jossa lisäsin rikastusta kylmälle kelille, ja odotin innolla pakkasaamua (sairasta), ja tänään sainkin heti mahdollisuuden kokeilla.
Auton mittari näytti -16, muualla -17.
Auto tärähtikin tulille oikein kivasti, kävi muutaman sekunnin jonka jälkeen sammui. Selvä parannus edelliseen :)
Toistettiin tämä Käyntiin-Stop kolme kertaa, kunnes annoin kaasua heti koneen käynnistyttyä, jonka jälkeen jäikin käymään, mutta heti kun tuuppasin laatikon R:lle sammui taas :evil:
Seuraavaksi harjoittelin peruuttamista vasen jalka jarrulla ja oikea jalka kaasulla :lol:

Tosin pitää kyllä myöntää että tuota sammumista vaihteen laittaessa on esiintynyt myös bensalla kovilla pakkasilla.

Siispä, lisää rikastusta kylmällä koneelle, ja tyhjäkäyntiä 100rpm ylös...
Ja kovia pakkasaamuja odotellessa :twisted:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jatkan blogitusta...

Eli, lisärikastus teki tehtävänsä, tosin taisin olla liian avokätinen säädöissäni kun iltapäivällä, parkkihallissa, +4 lämmössä tuntui jo potkivan hiukan takasin, eli tarvii hiukan säätää käyrää vielä tuon osalta.

Iloinen uutinen oli kuitenkin tämänaamuinen, -19 mittarissa, pyöritys oli todella tahmeaa mutta kone tärähti tulille ensimmäisellä yrityksellä, ja kehtaisin väittää että normaalimäärällä pyörityksiä, joskin hitaita sellaisia :)
Eli ekalla käyntiin, ja kävi nättiä tyhjäkäyntiä sen aikaa kun kävin harjaamassa irtolumen autosta, ei merkkiäkään sammumisesta.

Nyt tuntuis toimivan kohtuullisesti :)
Vielä kun saisin WB:n kiinni ja muutaman WOT-vedon logattua niin voisin hienosäätää yläpään rikastusta ja mahdollisesti varovaista paineiden nostoa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Ässä kirjoitti:Nyt on 9-5 Aerossa Biopower-softa.

Tankki on vielä pullollaan bensaa, joten viinalla en ole vielä päässyt kokeilemaan. Tuossa ecuprojectista löytyneessä Biopower-ohjelmassa taitaa olla muutakin eroa normi-aeroon, ainakin turbomittarin viisari menee punaisen puolella yllättävän pitkälle. 8O
Nyt on minullakin etanolia tankissa. En ole huomannut eroa muutten kuin sidin kulutusnäytössä. Ajoin perjantaina keskustan läpi aamuruuhkassa, ja päätin nollata kulutusmittarin. Viiden kilometrin ajon jälkeen keskikulutus oli vaivaiset 27.5 litraa per 100km :lol:

Kun siitä jatkoin vielä kehä kolmoselle ja takaisin, niin noin 60 kilsan jälkeen kulutus oli tasaantunut 15.5 litraan...

Eberikin tuntuu toimivan, ehkä teho on hieman normaalia alempi.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Täältä savonmaalta ois tulossa yks "EI SAVOLAINEN" ihmisten ilmoille duuniin 3 kuukaudeks. Tollanen E85 softa kiinnostas saada tohon allekirjoituksen T7 9-3:seen.
Oiskohan mahollista saada PKS-potkuissa tai talvipäivillä Nokialla ko. softaa?

Nimimerkki: Itsellänikin loppuu tipaton maanantaina :lol:
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

PKS potkuissa ainakin onnistuu, talvitapahtuma jää valitettavasti väliin.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja TommyW »

TommyW kirjoitti:Innolla odotan bensan loppumista (sairasta :D), että pääsen tankkaamaan E85:a tankkiin.

Flashasin reilu viikko sitten tuon Mackanin (ecuproject) puukottaman BioPower-softan kolkkiini - ja pakko todeta, että ainakaan bensalla ajettaessa ei auto ole koskaan aiemmin tuntunut näin hyvätä!
No niin - bensakin sitten loppui ja tankkasin tankin täyteen E85:a viime torstaina.

Eipä ole kyllä tähän mennessä mitään pahaa sanottavaa, käyntiinkin on lähtenyt ensiyrittämällä, vaikka lohkolämmitinkin on vielä Motonetin hyllyssä :D

Vääntö ja "muukin ajettavuus" tuntuu olevan ihan yhtä lailla kohdallaan, kuin bensalla ajettaessa.

Kulutukseksi SID ilmoittaa tällä hetkellä 12,3L/100km - sisältää myös "ryömimistä" Kehä I:n ruuhkissa.
Saabiton Saabisti
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Nappe kirjoitti:PKS potkuissa ainakin onnistuu, talvitapahtuma jää valitettavasti väliin.
Täytynee malttaa sinne potkuihin asti.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Vastaa Viestiin