Niin, mutta miten cruisen käyttö ja vasemmalla köröttely ovat muka sama asia? Eikö cruise päällä voi ohittaa?keskikonsoli kirjoitti: Siellä vasemalla köröttely on minun tulkintani mukaan selvästi kielletty kun sanotaan että pitää ajaa aina oikeanpuolimmaista vapaata kaistaa.
Kotipoliisit
Re: Kotipoliisit
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Kotipoliisit
Mielenikiintoinen tulkinta mutta en silti edeleenkään ole sama mielä tuosta.aero kirjoitti:Se ruuhkahan ei välttämättä yllä siihen liittymän kohdalle. Ruuhkaisella moottoritiellä on aina molemmat kaistat käytössä - jos siihen oikealle kaistalle kasautuu jono, lähtevät ihmiset ohittamaan sitä jonoa (ohitustilanne) ja kun eivät mahdu tulemaan takaisin oikealle ennen seuraavaa pullonkaulaa (hitaampi ajoneuvo oikealla, onnettomuus, moottoritien päättyminen, rajoituksen lasku), kasautuu jono myös vasemmalle kaistalle (ruuhka). Tässä tilanteessa (ruuhka) ei se oikeanpuoleisin kaista ole vapaana, joten pykälän mukaan on aivan perusteltua pysyä siinä vasemmalla kaistalla, eikä aiheuttaa pumppaamista ja haitaria sooloilemalla kaistanvaihtoa.
Voi tietty jos edellä menevät ajavat alle sen cruiseen säädetyn nopeuden mutta eikö yleensä ole tapana säätää suurin sallittu nopeus tuohon cruiseen (sinä kirjoitit kylläkin että ajelet +20 mutta tuo ei taida olla ihan yleinen käytäntö enkä tuolaistakaan kehtaisi tulla kyllä julkisesti kertomaan jos noin olisi tapana ajella )?Turbolag kirjoitti:Niin, mutta miten cruisen käyttö ja vasemmalla köröttely ovat muka sama asia? Eikö cruise päällä voi ohittaa?
Re: Kotipoliisit
Kerro toki että mikä siinä mättää.keskikonsoli kirjoitti:Mielenikiintoinen tulkinta mutta en silti edeleenkään ole sama mielä tuosta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kotipoliisit
Vaikka cruise olisikin säädettynä vain siihen suurimpaan sallittuun, niin aivan varmasti tulee ohitustarvetta. Pitäisikö silloin mahdollisesti kiihdyttää ohituksen ajaksi, vai hidastaa ja jäädä ajamaan hitaamman perään oikealle kaistalle? Mitä nopeudelle pitäisi tehdä, etteikö cruise päällä voisi ohittaa nopeuden ollessa suurin sallittu?keskikonsoli kirjoitti:Voi tietty jos edellä menevät ajavat alle sen cruiseen säädetyn nopeuden mutta eikö yleensä ole tapana säätää suurin sallittu nopeus tuohon cruiseen (sinä kirjoitit kylläkin että ajelet +20 mutta tuo ei taida olla ihan yleinen käytäntö enkä tuolaistakaan kehtaisi tulla kyllä julkisesti kertomaan jos noin olisi tapana ajella )?Turbolag kirjoitti:Niin, mutta miten cruisen käyttö ja vasemmalla köröttely ovat muka sama asia? Eikö cruise päällä voi ohittaa?
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Kotipoliisit
Mihin tuo perustuu? Onko moottoritiellä joku ohitusrajoitus, että muutaman auton saa ohittaa kerrallaan, mutta ruuhkassa ei saa mennä vasemmalle kaistalle? Siinähän sitä ohittaa niin kauan kun jonoa on oikealla. Ja kun siellä vasemmalla se jono väistämättä jossain vaiheessa hidastuu, jopa sitä oikeanpuoleista kaistaa hitaammaksi, ei kai liene mitään järkeä (tai edes mahdollista) kaikkien alkaa tunkea takaisin oikealle kaistalle, ja palata sitten kaistan tyhjennyttyä takaisin vasemmalle ohittamaan?keskikonsoli kirjoitti: ja jos on ruuhkaa niin sinun tulisi säännön mukaan pysyä siellä oikealla kaistalla, mutta jos näet että muutaman auton voit ohittaa niin sitten ohitat ne ja tulet takisin oikealle kaistalle. Siellä vasemalla köröttely on minun tulkintani mukaan selvästi kielletty kun sanotaan että pitää ajaa aina oikeanpuolimmaista vapaata kaistaa.
Siitä olen samaa mieltä, että yleisesti ottaen ihmiset ajavat kyllä todella paljon tarpeettomasti vasemmalla kaistalla, eikä sitä saisi käyttää kuin noihin laissa mainittuihin tilanteisiin.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Kotipoliisit
Jos mulla on vauhtia (kesällä) se 129-130 gepsin mukaan ja cruise päällä, niin en kertakaikkiaan koe tarpeelliseksi väistellä takaa tulevia "nopeampia" silloin kun itselläni on ohitus kesken. En myöskään vaihda kaistaa suoraan ohitetun eteen. Tietty jos oikea kaista on tyhjä niin ajan siellä ja ohi saa painella niin lujaa kuin haluaa tai vekotin kulkee.keskikonsoli kirjoitti:Cruice päällä moottoritien vasenta kaistaa??? Oot jo toinen tällä foorumilla!Mawerick kirjoitti:Mä en välttämättä (heti) väistä pois ohituskaistalta vaikka joku nopeampi tulisikin takapuskuriin kiinni. Itsellä käytännössä aina se rajoitus+10kmh todellista nopeutta ja cruise päällä.. ..tai joutuisin oikealle väistämisen lisäksi hidastamaan omaa vauhtiani, niin en väistä.
Ps. toivottavasti ajatte siellä moottoritiellä jollain muulla autolla kuin Saabilla!
Ja kyllä, nimenomaan Saabilla ajelen. Klubitarrat ikkunoissa. Revi siitä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Kotipoliisit
Täällä kolmas eli ajan eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistallaMawerick kirjoitti:Jos mulla on vauhtia (kesällä) se 129-130 gepsin mukaan ja cruise päällä, niin en kertakaikkiaan koe tarpeelliseksi väistellä takaa tulevia "nopeampia" silloin kun itselläni on ohitus kesken. En myöskään vaihda kaistaa suoraan ohitetun eteen. Tietty jos oikea kaista on tyhjä niin ajan siellä ja ohi saa painella niin lujaa kuin haluaa tai vekotin kulkee.keskikonsoli kirjoitti:Cruice päällä moottoritien vasenta kaistaa??? Oot jo toinen tällä foorumilla!Mawerick kirjoitti:Mä en välttämättä (heti) väistä pois ohituskaistalta vaikka joku nopeampi tulisikin takapuskuriin kiinni. Itsellä käytännössä aina se rajoitus+10kmh todellista nopeutta ja cruise päällä.. ..tai joutuisin oikealle väistämisen lisäksi hidastamaan omaa vauhtiani, niin en väistä.
Ps. toivottavasti ajatte siellä moottoritiellä jollain muulla autolla kuin Saabilla!
Ja kyllä, nimenomaan Saabilla ajelen. Klubitarrat ikkunoissa. Revi siitä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Kotipoliisit
No, tuossahan ne vaihtoehdot tulikin eli joko hidastaa vauhtia tai siten jos meinaa ohittaa niin eikö nopeuden tule olla ohitettavaa autoa nopeampi? Jos ohitettavan nopeus on vain muttaman kilometrin tunnissa hitaampi kuin suurin sallittu nopeus niin tulee aika pitkä ohitus jos toisella on cruise säädetty suurimpaan sallittun nopeuteen ja sillä lähtee sitten ohittamaan, no mikäpä siinä mutta tuolla hommalla niitä ruuhkia sitten varmastikin tulee.Turbolag kirjoitti:Vaikka cruise olisikin säädettynä vain siihen suurimpaan sallittuun, niin aivan varmasti tulee ohitustarvetta. Pitäisikö silloin mahdollisesti kiihdyttää ohituksen ajaksi, vai hidastaa ja jäädä ajamaan hitaamman perään oikealle kaistalle? Mitä nopeudelle pitäisi tehdä, etteikö cruise päällä voisi ohittaa nopeuden ollessa suurin sallittu?
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Kotipoliisit
Eikö autoilijan tule yleensä katsoa edessäpäin oleva tilanne ennen kuin lähtee ohittamaan? Jos näkee että jonoa on oikeanpuoleisella kaistalla vaikka kuinka pitkälle niin onko järkeä lähteä ohittamaan? Tuossa vaiheessahan tietää että joutuu rikkomaan tuota moottoritien ajosääntöä ja jäämään roikkumaan sinne vasemmalla kaistalle. Entäpä sitten kun teitä roikkuija on tuolla vasemmalla kaistalla paljon ja joudutte hidastamaan vauhtia niin sieltä oikealta kaistaltahan ei saa mennä teidän ohi kukaan eli sittenhän koko moottoritien poppoo ajaa teidän vauhtia? En oikein usko että tuo moottoritien sääntö olisi aivan noin tarkoitettu kuin mitä nyt väitätte.Turbolag kirjoitti:Mihin tuo perustuu? Onko moottoritiellä joku ohitusrajoitus, että muutaman auton saa ohittaa kerrallaan, mutta ruuhkassa ei saa mennä vasemmalle kaistalle? Siinähän sitä ohittaa niin kauan kun jonoa on oikealla. Ja kun siellä vasemmalla se jono väistämättä jossain vaiheessa hidastuu, jopa sitä oikeanpuoleista kaistaa hitaammaksi, ei kai liene mitään järkeä (tai edes mahdollista) kaikkien alkaa tunkea takaisin oikealle kaistalle, ja palata sitten kaistan tyhjennyttyä takaisin vasemmalle ohittamaan?keskikonsoli kirjoitti: ja jos on ruuhkaa niin sinun tulisi säännön mukaan pysyä siellä oikealla kaistalla, mutta jos näet että muutaman auton voit ohittaa niin sitten ohitat ne ja tulet takisin oikealle kaistalle. Siellä vasemalla köröttely on minun tulkintani mukaan selvästi kielletty kun sanotaan että pitää ajaa aina oikeanpuolimmaista vapaata kaistaa.
Re: Kotipoliisit
Kyllä.keskikonsoli kirjoitti: Eikö autoilijan tule yleensä katsoa edessäpäin oleva tilanne ennen kuin lähtee ohittamaan?
Ei mitään, jos matkaa on jäljellä tyyliin kilsa. Jos siinä oikealla kaistalla jono matelee 80km/h ja matkaa on jäljellä 80km, on tilanne hiukan eri.keskikonsoli kirjoitti:Jos näkee että jonoa on oikeanpuoleisella kaistalla vaikka kuinka pitkälle niin onko järkeä lähteä ohittamaan?
Niin, se on edelleen se ruuhkatilanne.keskikonsoli kirjoitti:Tuossa vaiheessahan tietää että joutuu rikkomaan tuota moottoritien ajosääntöä ja jäämään roikkumaan sinne vasemmalla kaistalle.
Mietipä, kuinka pitkä se oikean kaistan jono olisi, jos kaikki jäisivät sinne.
Miksei saa? Jos sitäpaitsi se oikea kaista olisi alunperinkään edennyt cruiseasetustamme nopeammin, emme olisi lähteneet ohitse.keskikonsoli kirjoitti:Entäpä sitten kun teitä roikkuija on tuolla vasemmalla kaistalla paljon ja joudutte hidastamaan vauhtia niin sieltä oikealta kaistaltahan ei saa mennä teidän ohi kukaan eli sittenhän koko moottoritien poppoo ajaa teidän vauhtia?
Se iso kuva valkenee kyllä, kun tarpeeksi höylää motaria ja miettii, että miten kaikkien autoilijoiden yhteensä motarilla viettämä aika saataisiin mahdollisimman lyhyeksi. Suomen motaripykälät sopii siihen oikeasti aika hyvin ainakin kirjoitusasunsa puolesta.keskikonsoli kirjoitti:En oikein usko että tuo moottoritien sääntö olisi aivan noin tarkoitettu kuin mitä nyt väitätte.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Kotipoliisit
Nyt täytyy ottaa takaisin eli jonossa saa ohittaa myös moottoritiellä oikealta puolen eli olin väärässä.aero kirjoitti:Miksei saa? Jos sitäpaitsi se oikea kaista olisi alunperinkään edennyt cruiseasetustamme nopeammin, emme olisi lähteneet ohitse.keskikonsoli kirjoitti:Entäpä sitten kun teitä roikkuija on tuolla vasemmalla kaistalla paljon ja joudutte hidastamaan vauhtia niin sieltä oikealta kaistaltahan ei saa mennä teidän ohi kukaan eli sittenhän koko moottoritien poppoo ajaa teidän vauhtia?
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1982/19820182
2 luku
Liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä
7§
"Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Milloin kuitenkin ajoneuvot ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka milloin ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."
Taidan ollla väärässä mutenkin eli jos nyt tarkalleen tuota lakia tulkitsee niin ainoastaan yksin siellä moottoritien vasemmalla kaistalla ajaminen on kielletty ja jos toinen kaista on täynnä niin silloin saa ajaa tuota vasenta kaistaa eli se on silloin eniten oikealla oleva vapaa ajokaista. Sorry!
Re: Kotipoliisit
Meinasinkin seuraavaksi kaivella nuo pykälät vielä kertaalleen esiin. Mutta hyvä että selvisi.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Kotipoliisit
Kenen etu on saada erityisesti motarilla vietetty aika keskimäärin mahdollisimman lyhyeksi ? Onko kiire päästä seisomaan risteyksiin ja liikennevaloihin motarilta poistuttua vai mistä on kyse ?aero kirjoitti: Se iso kuva valkenee kyllä, kun tarpeeksi höylää motaria ja miettii, että miten kaikkien autoilijoiden yhteensä motarilla viettämä aika saataisiin mahdollisimman lyhyeksi.
Re: Kotipoliisit
Samoissa risteyksissä ja valoissa sitä saa seisoa ihan saman ajan vaikka viettäisi pitempäänkin moottoritiellä.wesku kirjoitti: Kenen etu on saada erityisesti motarilla vietetty aika keskimäärin mahdollisimman lyhyeksi ? Onko kiire päästä seisomaan risteyksiin ja liikennevaloihin motarilta poistuttua vai mistä on kyse ?
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Kotipoliisit
Enpä ole ihan tutkimuksia aiheesta nähnyt mutta eiköhän ruuhkaisessa liikenteessä selvää on että pullonkaulat ovat risteyksissä ja keskinopeus on lähinnä riippuvainen siitä miten risteykset vetää ja moottoritien keskinopeus vaikuttaa lähinnä siihen miten kaukana liikennevaloista tai risteyksestä jonon häntä on. Vasta esim. siinä vaiheessa kun motari tukkeutuu niin paljon että edellisistä liittymistä ei pääse pois alkaa motarin keskinopeudella olla jotain merkitystä.Turbolag kirjoitti:Samoissa risteyksissä ja valoissa sitä saa seisoa ihan saman ajan vaikka viettäisi pitempäänkin moottoritiellä.wesku kirjoitti: Kenen etu on saada erityisesti motarilla vietetty aika keskimäärin mahdollisimman lyhyeksi ? Onko kiire päästä seisomaan risteyksiin ja liikennevaloihin motarilta poistuttua vai mistä on kyse ?