Lämmitin ei puhalla.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9-5T kirjoitti:Onkohan vuosimalleissa eroa sillä en ole huomannut ACC kirkkauden säätyvän kuin mittarivalojen säätimestä, anturiakaan en ole huomannut. Säätääköhän kellonanturi muuta kuin mittaristossa olevan näytön kirkkautta?
Toki voi olla vuosimallieroja. Ei sitä varmaan huomakaan, kuin hämärällä, mutta 87:ssä toimii mittariston reostaatin mukaan vain silloin kun ohjaamossa on alle 50 luksia.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6540#86540
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Tämä automaattisäätö on helppo testata esim kirkkaalla ilmalla niin, että painaa sormen siihen anturin päälle. Pitäisi himmentyä, ettei sitten pimeällä ota silmiin.

Harri
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin nyt se lämmitin on vasta kunnossa, lämmittimen kotelo oli halki
kahdesta kohdasta.
Puhalteli mihin sattui, sain varaosan toisesta tonnarista.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

9-5T kirjoitti:vain tieturin näyttö. 9-5:ssa on pätevä systeemi kun merkki/varoitusvalotkin himmenee pimeällä.
Eikös kuitenkin mittarivalot himmene? Varoitusvalot eivät varmaankaan, mutta näppärä mieshän keksisi jonkun patentin tähänkin :wink:
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

9000CD23T kirjoitti:No niin nyt se lämmitin on vasta kunnossa, lämmittimen kotelo oli halki
kahdesta kohdasta.
Puhalteli mihin sattui, sain varaosan toisesta tonnarista.
Eli tuolla sait tuon lämpötilan säätymään napista siihen haluamaan tilaan?

jus: olen kokeillut kaliprointia ilman tulosta :( Eli ei auta asiaa kuinkaan....
Nyt viikonloppuna kun Hi asennolta heitti 21 niin tuli sopivan käden lämpöstä ilmaa... muuten ei juurikaan ole tullut sitä mitä haluaisin :)
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
pvaronen
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Heinä 11, 2004 01:01
Paikkakunta: Outokumpu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pvaronen »

Olin haaveillut tonnarini AC:n vaihtamista ACC:ksi, mutta kun noita teidän juttujanne lukee, taidan keskittyä ruostepilkkujen viilaamiseen!

En löytänyt haulla artikkeleita AC:n vaihtamisesta ACC:ksi. Onko kellään siitä kokemusta? Ilmeisesti ainakin edu2:n ulkolämpötilan anturi pitää siirtää ilmastoinnin käyttöön ja asennella aurinkoanturi, mutta vaatiiko toimenpide muita muutoksia tai esim. kompuran vaihtamista? AC:llä varustetussa autossani on myös tuo "silmä" kellon vieressä, mutta pitäisikö sen toimia myös tässä "karvahattumallissa". Ilkeäisikö tästä aloittaa ihan uuden aiheen...
Pekka Varonen
Saab 9000 T16 -88
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

pvaronen kirjoitti:En löytänyt haulla artikkeleita AC:n vaihtamisesta ACC:ksi. Onko kellään siitä kokemusta? Ilmeisesti ainakin edu2:n ulkolämpötilan anturi pitää siirtää ilmastoinnin käyttöön ja asennella aurinkoanturi, mutta vaatiiko toimenpide muita muutoksia tai esim. kompuran vaihtamista? AC:llä varustetussa autossani on myös tuo "silmä" kellon vieressä, mutta pitäisikö sen toimia myös tässä "karvahattumallissa". Ilkeäisikö tästä aloittaa ihan uuden aiheen...
88-malliseen autoon kuuluu ACC1, jossa EDU:n ulkolämpötila-anturilla ei ole mitään yhteyttä ACC:n anturiin, ACC:llä on oma anturinsa puhallinkotelon päällä.

Aurinkoanturin lisäksi pitää asennella ACC:n johtosarja (keskusyksikkö, lämmityksen servomoottorit, puhallin, lämpöanturi). Sama kompressori ja samat kylmäaineet kelpaavat. Lämppärin ja puhaltimen säätönappulat pois ja tilalle ACC:n ohjauspaneli. Puhallinkotelosta puhaltimen alennusvastus pois ja tulppa tilalle, höyrystinkoteloon puhaltimen tehosäätöyksikkö. Tällaisia tuli mieleen tietämättä AC:n teknisestä toteutuksesta juuri mitään :-)

Silmä kellon vieressä ei liity ilmastointiin, vaan mittaristovalaistukseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Boiga kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:No niin nyt se lämmitin on vasta kunnossa, lämmittimen kotelo oli halki
kahdesta kohdasta.
Puhalteli mihin sattui, sain varaosan toisesta tonnarista.
Eli tuolla sait tuon lämpötilan säätymään napista siihen haluamaan tilaan?

jus: olen kokeillut kaliprointia ilman tulosta :( Eli ei auta asiaa kuinkaan....
Nyt viikonloppuna kun Hi asennolta heitti 21 niin tuli sopivan käden lämpöstä ilmaa... muuten ei juurikaan ole tullut sitä mitä haluaisin :)
Kyllä se nyt tuntuisi toimivan...
Vikahan oli alunperin puhaltimen moottorin hiilien loppuminen.
Nämä muut viat tulivat omasta toheloinnista.. :roll:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja vieläkään ei meinannut toimia, mutta sieltä boksin persuuksista oli yksi
johdin poikki ( liekö huolimattomasta CD soittimen asennuksesta johtuen )
no nyt se vihdoinkin tuntuu pelaavan, ainakin kun 26:sta pykältää alas 17 asteeseen niin tuntee selvästi kuinka se viilenee, ja moottori tai moottorit tuntuvat liikuttavan ilmaläppiä... 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

9000CD23T kirjoitti:Hiilien mitta on ( lev 8mm paks 8mm ja korkeus n.15mm ) jos joku kaipaa
tällaista tietoa, mm..citroen käyttää samanlaista moottoria kuin SAAB.
Sähköpistokkeet ovat erilaiset.
Olisiko kenelläkään tietoa, mikä sitikka on kyseessä?
Mitkä liikkeet pk-seudulla myyvät hiiliä sähkömoottoreihin?
Kiitos!


Teemu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllönen kirjoitti:Mitkä liikkeet pk-seudulla myyvät hiiliä sähkömoottoreihin?
Aditalla Tattarisuolla oli hiiliä hyllyssä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 685#107685
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

jus kirjoitti:Aditalla Tattarisuolla oli hiiliä hyllyssä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 685#107685
Kiitos tiedosta, hyllystä ei tällä kertaa sopivia tee-se-itse -hiiliä (Bosch on lopettanut alkuperäisten myymisen) löytynyt, mutta pikainen soitto Aditasta Pukinmäen Essolle varmisti siellä olevan yhden satsin kooltaan 8mm x 12mm hiiliä.
Hioin hiilet sopiviksi, tinasin paikoilleen ja kasasin auton. Toimii taas niin kuin pitääkin.

Teemu

P.S. Keittiössä on hiilien "säätämisestä" aiheutunut kamala sotku.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Lakkasi tänään tossa -94 tontussa puhallin puhaltamasta.
Ihmettelin kun veti kabiinin niin viileäksi :(

Ei muutakuin auto marketin parkkihallin, kun olin sinne muutenkin menossa ja tutkimaan.

-sulake ehjä
-ACC kalibroi eikä näytä vikoja
-relekotelosta (auto matkustajan tyynyllä) kuuluu "ritinää" kun laittaa virrat päälle.

No, minä sitten otin akvaariokotelon auki ja koputtelin hieman puhallinta. Ja kas sehän lähti pyörimään.

Eihän tuo varmaan kauaa kestä noin, mutta kestäisköhän vähän keväämmälle jotta olis inhimillisemmät säät vaihtaa tuo puhallin ja sisäkenno.
Mitä noita juttuja olen lukenut, niin vaikuttaa aika työläältä hommalta.

Vinkkejä, ideoita? Kaikki otetaan kiitollisena vastaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Luultavasti puhallin ei kohta toimi kun täysillä tai ei ollenkaan. Itsellä meni ensikertalaisena kun vaihdoin tuon puhaltimen ilmastoituun tonttuun joku 2-3tuntia.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja et »

Luultavasti puhallinmoottorissa ei ole mitään vikaa mutta onhan se hyvä vaihtaa uuteen. Kolvi käteen ja tinailemaan palanut sähköjohto kuntoon.
Vastaa Viestiin