Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Jii
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Helmi 12, 2010 18:27

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Jii »

turkkaki kirjoitti:
Jii kirjoitti: - Ketjuvetoinen 6-syl. diesel ja kylkeen 6-vaihteinen automaatti
- 6-syl diesel... miks?? ja jos sellainen pitää laittaa, niin sehän tosiaan tarvitsee 6 vaihdetta.
Tämä tulee menemään täysin ohi aiheesta, mutta kai se on sallittua vielä tässä vaiheessa kun ei ole uutta 9-5:sta päästy koeajamaan :)

6-sylinteriseen tulikin jo perusteita nimimerkiltä "2.3i-16", joten en käy samoja asioita uudelleen läpi. Ketjusta kuitenkin sen verran, että mielummin pitkäikäinen ketju moottoriin, jolla oletusarvoisesti ajetaan useita kymmeniä tuhansia vuodessa, kuin 2-3v välein vaihdettava hihna.

Kuudes vaihde ilmeisesti jäi vielä ihmetyttämään. Verrokkeina omaa 9-5:sta pari vuotta uudemmat 530d sekä V70 D5, joista molemmista on sekä ajo- että matkustuskokemusta pätkäajossa, ja Volvosta myös matka-ajossa. Molempien jatkona 6-portainen automaatti. Keskimäärin tulee itse ajettua eniten 80km/h teitä, joten painotan vertailussa tätä nopeutta (mittarinopeutta).

Tässä lyhyesti 9-5:n 5-portaisen ja verrokkien 6-portaisten plussat ja miinukset.

9-5 2.2TiD
+ Paljon koeteltu Aisin-Warnerin 5-portainen on varmasti pitkäikäinen.
- Normaaliohjelmalla luistattaa jatkuvasti 80:ssä ja sport-ohjelmalla vaihtaa vitoselle vasta 90:ssä.
- Moottorin kierrokset moottoritienopeuksissa turhan korkeat. Kulutus ja melu lisääntyy.
- Täyskiihdytys hieman nykivää.

530d ja V70 D5
+ Vaihtaa ajoissa isomman vaihteen ja moottorin kierrokset pysyvät mukavan tasaisena rauhallisessa ajossa.
+ Täyskiihdytyksen aikaiset vaihdot sujuvat lähes huomaamattomasti.
- Ei negatiivista sanottavaa (vaikka kilpailijoista pitäisi olla?)
Saab 9-5 2.2TiD Hirch Sport Wagon Autom. -04
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

no okei..
Täytyy myöntää, että oli pieni trollin poikanen tuossa 6 mukisen kohdalla,
itse kun olen edelleen ja paatunut bensakuski. Ja vielä suurempi trolli sen 6 pykäläisen kohdalla. eihän se nyt paljon ajavien vika ole, jos isokin diesel tarvitsee seurakseen ripakopallisen vaihteita.
Nopeasti voisi kuvitella, että se isompi diesel olisi sinne mallisarjoihin tulossa, ainakin jossain vaiheessa. Tosin suuntaushan on taas tällähetkellä pienempiin, mielummin kuin suurempiin motteihin.
Mitä sitten vaihteisiin tulee, niin mielestäni ei ole vaihteiden vähyyttä, vaan mielumminkin suunnittelun puutetta, jos automaatin vaihto osuu juuri siihen nopeuteen jota normaalisti ajetaan. Tosin samalla tavalla käyttäytyy se bemarinkin 5-lovinen vanhempi automaatti, joten mene ja tiedä sitten, että onko kysymys juuri siinä 90km/h:n kohdalla tulevasta tuulenvastuksesta. tjtn...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Pekko_Å kirjoitti:Aika jännä juttu tuo vakkarin sijainti. Itse olen vahvasti sitä mieltä että sen paikka olisi parempi olla ratissa. Vaikka omassakin se siinä viiksessä on, niin mielestäni sitä on helpompi käyttää silloin kun on rattipainikkeet.

Ja siitä mun soomi-editionista vielä. Pienempien ja halvempien vanteiden lisäksi yksilöllisyyttä voidaan korostaa halvemmalla sisäverhoilulla. Näinhän tojotoja sekä voorteja myydään.
Toijossa se on ratissa, muttei rattipainikkeena. Toimii hyvin, mutta tuntuu välillä, että vipu 'karkaa' käsistä kun rattia kääntää. Entisessä NG900:ssa vakkari oli siinä viiksessä - sanottiinko sillä nimellä? Se tuntui ehkä aavistuksen paremmalta, että vakkari on paikallaan ja ei liiku ratin mukana.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jii kirjoitti: - Ei negatiivista sanottavaa (vaikka kilpailijoista pitäisi olla?)
Täydellinen? :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Haluaisin 9-5.een 70- ja 80-luvun saabeista tutun tyyliset sisävalot. Taustapeilin taakse sijoitettu etupään valo oli tosi kurko, kun sisävaloa pystyi käyttämään ajon aikana ilman pahaa häikäistymistä. Toista juttua kanssa olen kaivannut. Keskikonsolin sisävalokatkaisijaa. Katossa oleva nappi on tosi tympeä. Jopa kasari opeleista tuttu ajovalokatkaisimeen integroitu versio on parempi kuin kattokatkaisija.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Poy »

Pekko_Å kirjoitti:Aika jännä juttu tuo vakkarin sijainti. Itse olen vahvasti sitä mieltä että sen paikka olisi parempi olla ratissa. Vaikka omassakin se siinä viiksessä on, niin mielestäni sitä on helpompi käyttää silloin kun on rattipainikkeet.
Eikö tuolloin ratissa ole turhan paljon nappeja, jotka joudutaan tekemään pieniksi että kaikki mahtuisivat siihen?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Poy kirjoitti:
Pekko_Å kirjoitti:Aika jännä juttu tuo vakkarin sijainti. Itse olen vahvasti sitä mieltä että sen paikka olisi parempi olla ratissa. Vaikka omassakin se siinä viiksessä on, niin mielestäni sitä on helpompi käyttää silloin kun on rattipainikkeet.
Eikö tuolloin ratissa ole turhan paljon nappeja, jotka joudutaan tekemään pieniksi että kaikki mahtuisivat siihen?
No kyllä penareissa ainakin ihan hyviin sopii ratissa olemaan radion, vakkarin, puheohjauksen ja ratinlämmityksen napit joten en näkisi estettä etteikö ne mahtuisi saabissakin.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Missä bemareissa vakkari on ratissa? E60 ja E87 ainakin (5- ja 1-sarjat) vakkarille on oma erillinen pikkuviiksi.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

2.3i-16 kirjoitti:Missä bemareissa vakkari on ratissa? E60 ja E87 ainakin (5- ja 1-sarjat) vakkarille on oma erillinen pikkuviiksi.
Näin on Tojossa. Se on ratissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

2.3i-16 kirjoitti:Missä bemareissa vakkari on ratissa? E60 ja E87 ainakin (5- ja 1-sarjat) vakkarille on oma erillinen pikkuviiksi.
E39 ja E38.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mimmi kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Haluaisin 9-5.een 70- ja 80-luvun saabeista tutun tyyliset sisävalot. Taustapeilin taakse sijoitettu etupään valo oli tosi kurko, kun sisävaloa pystyi käyttämään ajon aikana ilman pahaa häikäistymistä. Toista juttua kanssa olen kaivannut. Keskikonsolin sisävalokatkaisijaa. Katossa oleva nappi on tosi tympeä. Jopa kasari opeleista tuttu ajovalokatkaisimeen integroitu versio on parempi kuin kattokatkaisija.
Taustapeilin varsi on femmassasi sama kuin og satkussa/tontussa, joten valaisinta kiinnittämään ja sähköthän saat etummaisesta kattovalosta.
Juku! Tuommonen muutoshan pitäisikin tehdä femmaan. Nuita og-satkun peilejä saattaa jopa olla tallessa omissa varastoissa. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Ja tuosta e39 vakkarista mullakin on kokemuksia. Ihan hyvin ne mahtuu rattiin monen muun (valaistun!!) painikkeen kanssa. Volvoissa myös sama juttu. Esim uusissa malleissa on todella hyvä systeemi käyttönsä puolesta. Asetettu nopeus lukee mittaristossa ja mikäli painat jarrua tai cancelia niin se nopeus jää sulkuihin, tiedät mikä asetettu nopeus on ennen kuin painat resumea.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

etu penkkeihin ei erilliset käsinojatkaan pahat olisi ... tosin se ei olisi niin saabbi maista kun keski-kyynertuki, keskikojeludan suoraa muotoilua voisi hiukan muuttaa kaarevammaksi... lähinnä radion ja vaidekepin väliltä ennen kun se oli valan pystysuora
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Lamppu on katossa, katkaisija sinne. Ikkuna on ovessa, kytkin sinne. Käsi on ratissa, cruise sinne. Jatkakaa...
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Valot on puskurin päällä, katkaisin sinnekkö ?
:lol: ..ÄLKÄÄ jatkako..
:lol:
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Vastaa Viestiin