Etsiskelin haulla vastausta tähän, mutta mikään löytyneistä ei tuntunut vastaavan tätä!
Auto on 9-3 v.98 ajettu 221 000 tkm.
Autoon laitettiin alkutalvesta alle Nokian nastarenkaat peltivanteilla ja tuolloin tehtiin myös tasapainotus.
Nyttemmin on ilmaantunut ongelmaksi ratin ravistus ajettaessa. Eli kun nopeutta on 80-110 km/h ravistus tulee ilmi erityisesti kaasua painettaessa. Matalammissa nopeuksissa en sitä ole huomannut.
Tähän taitaa löytyä moninaisia syitä, mutta saisiko em.ongelman kuvauksella rajattua mahdollisia vikoja?
Eli mistä lähtisi hommaa purkamaan ja mitä kaikkea kannattaisi tarkistuttaa?
Ravistus ajossa
Ravistus ajossa
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Ravistus ajossa
Lumi sulanut vanteisiin ja jäätynyt vanteen alaosaan.
Re: Ravistus ajossa
Itsellä oli samaa vikaa ng-Cabbessa.
Kaikkea ravistusta ei ole saatu pois, mutta tilannetta on rauhoittanut huomattavasti uretaanipuslat hammastangossa ja kolmiotukivarren ja alatukivarren liitoskohdassa.
Kaikkea ravistusta ei ole saatu pois, mutta tilannetta on rauhoittanut huomattavasti uretaanipuslat hammastangossa ja kolmiotukivarren ja alatukivarren liitoskohdassa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Ravistus ajossa
Tosiaan vika voi olla hankala paikallistaa, mutta itsellä ilmeni samaisia ongelmia kun jarrulevyt olivat edessä kierot. Tärinän huomasin ensin jarrutuksissa, mutta ajan mittaan tärinää ilmeni myös matkanopeudessa 100-110km/h. Uusien levyjen asennus poisti tärinän Olen myös kuullut että surullisen kuuluisa vetoakselin holkki voi aiheuttaa tärinää.tkrakas kirjoitti:Etsiskelin haulla vastausta tähän, mutta mikään löytyneistä ei tuntunut vastaavan tätä!
Auto on 9-3 v.98 ajettu 221 000 tkm.
Autoon laitettiin alkutalvesta alle Nokian nastarenkaat peltivanteilla ja tuolloin tehtiin myös tasapainotus.
Nyttemmin on ilmaantunut ongelmaksi ratin ravistus ajettaessa. Eli kun nopeutta on 80-110 km/h ravistus tulee ilmi erityisesti kaasua painettaessa. Matalammissa nopeuksissa en sitä ole huomannut.
Tähän taitaa löytyä moninaisia syitä, mutta saisiko em.ongelman kuvauksella rajattua mahdollisia vikoja?
Eli mistä lähtisi hommaa purkamaan ja mitä kaikkea kannattaisi tarkistuttaa?
Re: Ravistus ajossa
Kiitos vastauksista! Edellä oleva selostus oli vaimon.tkrakas kirjoitti:Etsiskelin haulla vastausta tähän, mutta mikään löytyneistä ei tuntunut vastaavan tätä!
Auto on 9-3 v.98 ajettu 221 000 tkm.
Autoon laitettiin alkutalvesta alle Nokian nastarenkaat peltivanteilla ja tuolloin tehtiin myös tasapainotus.
Nyttemmin on ilmaantunut ongelmaksi ratin ravistus ajettaessa. Eli kun nopeutta on 80-110 km/h ravistus tulee ilmi erityisesti kaasua painettaessa. Matalammissa nopeuksissa en sitä ole huomannut.
Tähän taitaa löytyä moninaisia syitä, mutta saisiko em.ongelman kuvauksella rajattua mahdollisia vikoja?
Eli mistä lähtisi hommaa purkamaan ja mitä kaikkea kannattaisi tarkistuttaa?
Tänään ajoin autoa itse ja huomasin, että ravistus alkaa vaimeasti 90 nopeudessa ja kovimmmillaan se tuntui 110 nopeudessa (kovempaa ei täällä "uskaltanut" ajaa).
Ravistus tuntui kaasua painettaessa MUTTA erityisesti se tuntui kun kaasua ei painettu eli noissa nopeusrajoissa moottorijarrutuksessa. Tuntui lisäksi, että nimenomaan 5-vaihteella ravistus olisi ollut voimakkaampaa (?)!
Tiedä sitten onko tällä tarkennuksella mitään väliä ajateltaessa mahdollisia vikapaikkoja?
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Ravistus ajossa
Tämä oli kaikessa yksinkertaisuudessaan (ja nerokkuudessaanpeker kirjoitti:Lumi sulanut vanteisiin ja jäätynyt vanteen alaosaan.

Eli käytetty sisätilan lämmitintä koko ajan näillä Kainuun yli 70 päivän jatkuneilla pakkasillla, jolloin vettä oli sulanut vanteisiin.
Käytin pesussa ja ajoin yöksi lämpimään talliin. Tämän jälkeen ei enää ravistanut!
Kyllä tämä saabismi usein on uusia oivalluksia täynnään...
900S 2.3 Talladega 1997