Lämmitin ei puhalla.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Lakkasi tänään tossa -94 tontussa puhallin puhaltamasta.
Ihmettelin kun veti kabiinin niin viileäksi :(

Ei muutakuin auto marketin parkkihallin, kun olin sinne muutenkin menossa ja tutkimaan.

-sulake ehjä
-ACC kalibroi eikä näytä vikoja
-relekotelosta (auto matkustajan tyynyllä) kuuluu "ritinää" kun laittaa virrat päälle.

No, minä sitten otin akvaariokotelon auki ja koputtelin hieman puhallinta. Ja kas sehän lähti pyörimään.

Eihän tuo varmaan kauaa kestä noin, mutta kestäisköhän vähän keväämmälle jotta olis inhimillisemmät säät vaihtaa tuo puhallin ja sisäkenno.
Mitä noita juttuja olen lukenut, niin vaikuttaa aika työläältä hommalta.

Vinkkejä, ideoita? Kaikki otetaan kiitollisena vastaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Luultavasti puhallin ei kohta toimi kun täysillä tai ei ollenkaan. Itsellä meni ensikertalaisena kun vaihdoin tuon puhaltimen ilmastoituun tonttuun joku 2-3tuntia.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja et »

Luultavasti puhallinmoottorissa ei ole mitään vikaa mutta onhan se hyvä vaihtaa uuteen. Kolvi käteen ja tinailemaan palanut sähköjohto kuntoon.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

et kirjoitti:Luultavasti puhallinmoottorissa ei ole mitään vikaa mutta onhan se hyvä vaihtaa uuteen. Kolvi käteen ja tinailemaan palanut sähköjohto kuntoon.
Hetkinen, mistäs johdosta on kysymys? Liittyykö jotenkin tuohon ritinään relekotelon suunnilta.

Mutta pitäähän tuo puhallin vaihtaa. Vähän tuoksuu välillä glykolikin kabiinissa käynnistettäessä --> kenno vaihtuu samalla.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jep, puhallin ja lämppärinkenno vaihdettu.Kiitos avustaneille ja ennekaikkea iso kiitos "jus" :-)

Uudet osat Motonetistä, puhallin jopa Bosch:n paketissa. Kenno joku Italialainen(?) tarvike, mitat sentään täsmäsi.
Kennon mukana tullut vaahtomuovitiiviste oli liian lyhyt, joten piti laittaa lisätiivistenauhaa.

Säädin ei ollut vielä ottanut siipeensä. EDU:n jännitelukematkin rauhoittuivat vaihdon jälkeen, vika päällä sahas nopeaan tahdiin väliä 12-13.7.

Puhalimen ankkurista oli kuparilamelleita ainakin 5 kappaletta irronnut, hiilet myös finaalissa.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Hih, mulla teki puhallin samantyyppisen ongelman marraskuussa. Otti ja pysähtyi siis, lähti käymään kun pamautti valetuliseinään nyrkillä. Muutaman kerran tuon on joutunut tekemään, mutta tän vuoden puolella ei muistaakseni kertaakaan vielä. Eiköhän se kesään asti mene, kun jännitevaihteluitakaan ei näytä olevan :D
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
ajomies
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:42

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja ajomies »

Hei!

Nyt loppu mullakin puhaltamasta. Ensin puhallin kävi oudosti eli kierrokset vaihteli. Sitten hetkenpäästä sähköntuoksua ja lopputulos, että puhallin ei pyöri. Yrittää kyllä välillä, mutta eipä uskalla pitää päällä. Voikohan tuosta tarkastaa ja vaihtaa hiilet irroittamatta puhallinta? Tai onko muita ehdotuksia viaksi? Ei haluttais irroittaa puhallinta, kun edellisen kerran kokemukset eivät olleet niin hauskat.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja jus »

Puhallinmoottorin hiilipää on puhallinkotelon perimmäisessä kotelossa, hiiliä tai kommutaattoria ei pääse edes kurkkaamaan irrottamatta moottoria tai leikkaamatta muovia. Yleensä hiilet ei ole loppu vaan ne kommutaattorin kupariliuskat. Pitää siis vaihtaa uusi moottori.
ajomies
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:42

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja ajomies »

Jaahas, nyt on sitten puhallin irrotettu. Diagnoosina hiilet lopussa. Ei ollut toisella kertaa enää niin työläs irroittaa puhallinta :D . Mitähän uusi puhaltimen moottori maksaa tarvikkeena vai laittaisko pelkät hiilet?
Meazza
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 08:50
Paikkakunta: Imatra

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja Meazza »

Mun tonnarissa piti aikamoista räminää lomareissussa viime viikolla, mutta veto loppui vasta tänäaamuna. ACC:n liitintä on saanut ropata monesti, jotta ACC herää. Toivon että olis tullut nykästyä joku piuha irti. Sulake ok. Releitä en ole testannut, mut motivoihan tuo lämmin keli tekemään asialle jotain.
Hyviä ideoita vianhakuun? Vaimolla tuo vuotta uudempi, josta voi vaihdella osia testimielessä. Onko tuota puhallinta vaihdettu kovasti vuosimallien välillä? Uusia saatavilla tarvikkeena?
Kiitos taas.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Motonetistä saa sekä pelkkää puhaltimen moottoria että koko puhallinta. Muistaakseni se on sama joka vuosimallissa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
eemeli41
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 09:24

Re:

Viesti Kirjoittaja eemeli41 »

Boiga kirjoitti:hmm.... olisikohan mullakin vikaa tuossa sisätilan tunnistimessa?
Tuntuu ettei ACC anna mitään logiikkaa tuossa lämmön säätelyssä!
Kuumaa tulee Hi asennolla ja kylmää LO, anturin flekti pyörii (rasvattu kun ei räpätti ostettaessa). Joskus tulee ihan ok lämpötilaa, mutta usein on niin että kuumaa tulee vaikka lämpö säädetty 18 ja 17 on hieman viilenee mutta silti liian kumaa ja vasta lo on kylmä. Joskus taasen 23 on ihan sopiva.... koskaan siis ei voi tietää mikä on hyvä lämpötila....
Pystyyköhän tuota anturi millään testaamaan? Vai pitääkö mennä ja raakasti ostaa vain uusi?
Samanlaisia ongelmia ilmennyt myös täällä. Lämmintä tulee välillä vain hi-asennossa ja kylmää muulloin. Askelmoottori palailee asteittain puhaltamaan kylmää, vaikka pyyntö paneelilta esim. 24 astetta. Sisätilan flekti pyörii. Vikakoodeja kaksi, joista toinen on ulkolämpötila-anturi(varastettu !!!!). Toista en ole paikantanut. missähän voisi olla "täsmävika" ?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja jus »

Voisit aloittaa ulkolämpöanturin asentamisella. Onko anturi vaan paikantamatta puskurin alta vai onko löytynyt johdonpää tai liitin johon anturi kuuluisi?

Omassa 91-autossa antoi yhden vian ihan vaan siitä että kylmäaineet karanneet. ISATilla lukemalla saatu vikakoodi viittasi kompressorin releeseen. Lämmityksen ohjaus toimi kaikin puolin normaalisti, paitsi kylmennys ei tietenkään toiminut. Vikakoodi poistui kun kylmäaineet täytettiin, eli releessä ei ollut mitään vikaa. ACC vaan oli huolissaan kun kylmää ei alkanut tulla vaikka käsky kompressorin käynnistämiseen oli annettu. Minkä vuosimallin autosta on kyse?
Vastaa Viestiin