Lisäkaukovalot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reetu

Lisäkaukovalot

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Onko tietoa mulla on 900 vm88 ja ajattelin laittaa lisäpitkät, mutta omien valojen rf on 25 eli yhteensä 50 joten eihän siihen saa laittaa lisäpitkiä tarjolla olisi 17,5 ja 20,0 olevia lisävaloja lainsäädäntö sanoo että pisteluku saa olla yhteensä 75
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Saahan siihen laittaa vaikka 2000 Hellan Rallyet, ref 37,5. Omat H4:t jäävät vain lähivaloiksi, eli niissä palaa lähivalo myös kun ajetaan kaukovaloilla. Muuten lain kirjainta tulkittaessa sais olla vain 12,5 ref kaukovalot lisänä, eli joku suorakaiteen muotoinen Hellan 550 Comet esimerkiksi. Se ei juuri muuta tee kuin häikäisee vastaantulijaa, lasin omalta puolelta ei juuri huomaa syttyykö lisävalot vai ei.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Reetu

Lisävalot

Viesti Kirjoittaja Reetu »

jahas.. tuo kuulostaa hyvältä vieläkö kerrotte miten kytketään eli , että oma lähivalo ei sammu ku kytkee pitkät jos se tosiaan saa palaa yhtä aikaa.
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

9-5T kirjoitti:Minä taas en ymmärrä miksi lyhkäset tarveisi saada palamaan pitkien kanssa. Jos laitat 37,5 lisävalot rakenna kytkentä jolla saat vaihdettua palaako omat tai lisäpitkät ja piiloon kytkin jolla palaa molemmat.
Tässä katsastuskonttorilla olivat aikoinaan mielestäni järki-ihmisiä koskapa perustelivat sen minulle näin:

-"oletetaan että ajan räntäsateessa, tai vielä pahempaa, sataa alijäähtynyttä vettä. Vaihdettaessa kaukovaloille, lähivalo sammuu. Ja jos kaukovalo siirretään eri umpioon kuin lähivalo (ks ed) niin lähivaloumpion lasi jäätyy. Sitten kun lähärit syttyvät uudelleen, niin niillä ei näe mitään koska lasi on muurautunut umpeen."

Tein aikoinaan testin paikallisia katsastajia kohtaan :D Siirsin alkuperäisen pitkän viereiseen Hellan 1000:een, eli sittenhän sai laittaa vielä ne lisäpitkät ihan lain kirjaimen mukaan :lol: Lisäpitkiksi sitten Hellan 3000:t ja se katsastusreissu veikin sitten tavallista pidempään. Väittivät että ne on laittomat jolloin rauhoittelin vain että älkäähän nyt sedät tehkö hätäisiä päätöksiä, tarkistakaahan tilanne ja ottakaa rauhallisesti. Mikäs minä olin neuvomaan ammatti-ihmisiä joten odottelin sen tunnin kaikessa rauhassa ja join paljon kahvia ja söin pipareita odotellessa. Samana iltana liikuvien edustajat meinasivat tienata minulta ne kahvirahat pois, mielellään olisivat sakottaneet mutta joutuivat lipomaan huuliaan kun näkivät että :

-"Hyvänen aika, tämähän on tänään katsastettu"...jotta semmoista.

Eikä noilla valoilla ollut ongelmia muualla kuin tuolla pohjanmaan suunnalla liikuttaessa, pohjalaisethan eivät vaihda lähivaloja ennen kuin vastaantulija on vaihtanut. Eikä minun välttämättä tarvinnut vaihtaa, ei haitannut vaikka toinen tuli pitkillä vastaan, ihan hyvin näki vielä tien siitäkin huolimatta :P

Tässä olisi juttua vaikka kuinka paljon nykyisestä Suomen laista joka koskee ajoneuvojen valoja. Sen voisi lyhentää näin että: näkyä pitää mutta nähdä ei saa mitään. Mielestäni sumuvalot sais kieltää kokonaan ja tilalle kunnolliset kahdentavat, kuten ennen. H4:t olisivat sentään paremmin suunnattavissa eivätkä antaisi hajavaloa niin paljon, valaisin olisi ylempänä joten ajorataan kohdistuisi enemmän valoa. Kaukovalojahan sais laitella kuusikin kappaletta, eli 4 X 12,5 ref ja vielä 2 X 10 ref, kunhan ovat ohjaavan akselin etupuolella, sijoitus korkeuttakaan ei ole ylöspäin rajoitettu
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Reetu

Lisäkaukovalot

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin nyt olen asentanut uudet valot ja olen tyytyväinen Kiitoksia kaikille joilta tuli hyviä neuvoja niiden avulla sain rakennettua hyvän kokonaisuuden joka miellyttää minua sekä katsastushenkilökuntaakin.. jälleen oli tästä palstasta hyötyä. :)
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Minkälaiset valonheittimet sijoitit keulalle?
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Reetu

Lisäkaukovalot

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Uusi omat alkuperäiset umpiot molemmat ja lisäpitkät hella comet 550 no ylitystä tulee mutta paikallinen katsastumies ei aikonut välittää. ku ylitystä ei ole törkeän paljon.
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

No nyt on jotain solmussa. Omassa 900i 16:sta omien valojen rf-luku on 20, eli yhteensä 40. Mutta mistä tulee Reijon mainitsema 25/kpl ??
Johtuuko tämä sitten siitä että autoni on mallia -91 eli hieman uudempi.

Lisäksi nokalla ovat Hellan comet 550 niin pitkinä kuin sumumalleinakin, pitkät puskurin päällä ja sumut sen alla, noiden lisäpitkien rf on 17,5/kpl joten yhteinen luku omien pitkien kanssa on tasan 75. Auton omat umpiot olisivat kyllä uusimisen tarpeessa, sen jälkeen näkisi jo varmaan todella hyvin kun nytkin lisäpitkien kanssa on jo aikas hyvä tilanne.

En väitä ettei isommalla numerolla olevat hellat olisi parempia mutta kyllähän noillakin jo näkee. Lisäksi en ole niitä pellejä jotka pitävät sumareita päällä säällä kuin säällä, vieläpä pelkät omat parkit päällä.
Reetu

lisäkaukovalot

Viesti Kirjoittaja Reetu »

En tiedä mutta mun umpioissa vanhoissa ja uusissa on E-kirjaimen vieressä luku 25 tosin löytyy myös luku R20 eli se saattaa olla se tässä nähdään tämä tyhmyys ku ei ole tietoa sen vuoksi kyselin teiltä apua sori vaan!!!
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

No höh, mulla tuossa E-kirjaimen vieressä on luku 20, ja lukua 25 en äkkiä katsoessa löytänyt mistään. Hmm, mikähän niistä se oikein on?
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Se ympyröidyn een vieressä oleva numero.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Aikoinaan...nuor´na poikana kun vielä olin siinä harhauskossa että kaikki "autot" tulevat idästä...(kröhömm) kun piti aina olla suurimmat lisävalot mitkä kiini vaan sai. Sitten tuli se päivä että Saabilla läksin yksin pimeään...ajattelin että tähän ei kyllä tarvitse enää lisävaloja, oli nimittäin valot pitkästä aikaa joilla ajella :P Mutta nälkä kasvaa näköjään syödessä, pitihän ne asennella lopulta, ja kyllä niistä on hyötyäkin toisekseen aika paljonkin.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Reetu

Lisäkaukovalot

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jes näin on ja kyllä sitä valoa tarvitaan nytkin ku vettä tulee ja on märkä tie niin valot on tärkeää olla hyvät ja vielä hirvetkin liikkuu ei tee mieli lähteä liikkeelle huonoilla valoilla ja pyyhkiänsulilla .
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Lisäkaukovalot

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Herätellään vanhaa topiccia.
Ajattelin parannella vanhuksen (900 kaasari) valoja talveksi ja laittaa siihen Rallyen 3000, onko kukaan sovittanut satkun keulalle?
Saako konepeltiä aukeamaan ollenkaan, vai riittääkö vaan, että laittaa rajoittimet, ettei aukea kokonaan?
Ajattelin, että poistan vaikka edestä saranamekanismit kokonaan ja laitan sokilla pellin kiinni, jos en muuten saa mahtumaan, mutta olisihan se hienoa, jos se tosissaan mahtuu aukeamaan.

Sitten, kun vielä saisin ratkaistua, laittaisinko omiin valoihin 100/80wattiset vai xenonit, tarkoitus olisi tänä talvena nähdä jotain.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Lisäkaukovalot

Viesti Kirjoittaja tommij »

Mulla on tonnit, mutta noi taitaa olla vähän vielä isommat.
Tonnit istuu ok http://www.lihikset.net/images/kuuppa/S ... 900i-2.jpg
Mutta pelti ei aukea kokonaan http://www.lihikset.net/images/kuuppa/S ... 900i-6.jpg

Kyllähän niillä näkee, kun vaan jaksas käydä kupuja nyppimässä irti...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin