VAIHDELAATIKOT

Saabeihin ja autoiluun liittyvät äänestykset kuuluvat tänne.

Kumpaa vaihdelaatikko tyyppiä on käytösssänne automaattia vai manuaalia ?

pelkkä automaatti ilman käsivalinta toimintoa.
24
16%
automaatti käsivallinnalla
25
17%
manuaali
99
67%
 
Ääniä yhteensä: 148

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse sanoisin: manuaali ONNEKSI. :mrgreen:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

juhokare kirjoitti:Itse sanoisin: manuaali ONNEKSI. :mrgreen:
höpöhöpö...turhaa hommaa mokoma kepin veivaaminen :twisted:
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja sero »

Tuli vaan mieleen että miten vanha tuo ysivitosen manuaaliloota on? Kun oma 9-5:sen laatikko tuntuu aika samanlaiselta kun kahden kaverin tonnareissa.

OT pakko kysyä et miten vanha toi saabin 2.3t lohko on? Onko pohjana käytetty 9K:n lohkoa, vai onko 9-5:n lohko suunniteltu kokonaan uusiks?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja juhokare »

rälläkkä kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Itse sanoisin: manuaali ONNEKSI. :mrgreen:
höpöhöpö...turhaa hommaa mokoma kepin veivaaminen :twisted:
Vaihteiston kepistä puhuttaessa se luontuu minulta paremmin. Toisaalta en tiedä mitä tarkoitat tuolla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Manuaalihan tuo nykyinen kippo on mutta kun tuo askin vatkaaminen alkaa jo tympäsemään niin olen päättänyt että seuraava auto on automaatilla.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Tomaatti on ja pysyy.
Sen aina huomaa kun erehtyy manuaaliin, että miksi haluaa automaatilla ajaa.

Kyllä manuaalilla paljon hyviä puoliakin on, mutta minulle sopii iso auto ja rento ajofiilis. Kun onhan jo vilkku, kuin pyyhkijätkin automatisoitu, niin miksi noita vaihteita pitäisi itse veivailla :wink:
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Manuaali, valitettavasti. Kun ostaa käytetyn auton ei saa valita.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minulla manuaali kummassakin, onneksi. :) Tietysti olisihan sitä joskus kiinnostava kokeilla automaattiakin, että onko se sitten niin hyvä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Manuaalilla mennään, mutta ostan heti uudehkon automaattivaihteisen käyttiksen kun sellaiseen on varaa. Ei oikeen napostele esim. tonnarin 4-vaihteinen automaatti.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

juhokare kirjoitti:Minulla manuaali kummassakin, onneksi. :) Tietysti olisihan sitä joskus kiinnostava kokeilla automaattiakin, että onko se sitten niin hyvä.
No tulihan se sieltä. Eli se mitä ei ole itse kokeillut ei voi olla hyvä :wink:
Minä en ole ikinä ymmärtänyt mikä siinä on muka niin kauhean hienoa tuossa vatkaamisessa?
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja juhokare »

rälläkkä kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Minulla manuaali kummassakin, onneksi. :) Tietysti olisihan sitä joskus kiinnostava kokeilla automaattiakin, että onko se sitten niin hyvä.
No tulihan se sieltä. Eli se mitä ei ole itse kokeillut ei voi olla hyvä :wink:
Minä en ole ikinä ymmärtänyt mikä siinä on muka niin kauhean hienoa tuossa vatkaamisessa?
No, olen minä ajanut siskon mielestäni hyvin tyylikkäällä 2.4T V70:llä, jota täällä on jo mainostettu Valmetiksi. Siinä on automaatti ja aika paljon varusteita, kun se on juhlamalli - näin muistelisin. Siinä on myös esp (oliko se, joka pitää huolen liukkaalla kelillä?). Ajokokemus oli hyvä, ja automaatti hyvin sujuva toiminen. Hän on ajanut jo sillä yli 2 vuotta ja on ilmeisesti pitänyt siitä autosta. :) Itse olen tottunut aikalailla kuitenkin manuaaliin - no, sillä voi kait tehdä dynomittauksen vähän helpommin kuin automaattilla. Mitä muistelen OG9-3:sen manuaalista, niin olihan se todella hyvä toimimaan. Tämä minun manuaalikannatus johtuu myös siitäkin, että olen ollut aina hyvä ellei varsin hyvä käyttämään sitä vaihteistotyyppiä. Miten sitten on automaatin kestävyys? Sehän ei taida olla keppivaihteen tasoa, se on ollut minulla yksi kriteeri. Tarkoitan siis sitä, että jos vääntö ylittää virittämisen jälkeen selvästi 400Nm:n.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja aero »

rälläkkä kirjoitti:No tulihan se sieltä. Eli se mitä ei ole itse kokeillut ei voi olla hyvä :wink:
Minä en ole ikinä ymmärtänyt mikä siinä on muka niin kauhean hienoa tuossa vatkaamisessa?
Hämmennyskeppi toimii ~aina samaan tapaan, automaateissa on eroja. Oman mielen mukaan toimiva (=mulla käskystä (=kaasunkäyttö) samantien, turhia viivyttelemättä oikean vaihteen löytävä) automaatti on ihan mukava laitos. Automaatti, jonka aivojen kanssa oma järki on ristissä (koeajojen perusteella mulle esim. nykyisten 9-3:n AW:t ja Audin Multitronic), ei ole kiva ajaa.

Riippuu tietty myös moottorista. TurboX:llä oli tosi kiva lähteä valoista suoraan Nokian motarille (melkein heti valojen jälkeen on 100km/h rajoitus), kun vihreän syttyessä heitti jalan jarrulta kaasulle - auto lähti eleettömästi ja rauhallisesti, mutta nopeasti kiihtymään ja huntti oli mittarissa alta aikayksikön. Vaan kun siellä motarilla sitten kokeili ohitusta, 80km/h mittariin ja talla tiskiin, kaipasi jo manuaalia. Siinä ajassa missä tuo vehje olisi vetänyt pelkällä alaväännöllä mittarin sinne satasen yläpuolelle, arpoi automaatti vielä etsien oikeata pykälää kickdownilla (pohdinta-luisto-liian pieni pykälä-punaraja-pohdinta-luisto-dodii nyt mennään), eli vetävän koneen perään olisi manuaali ollut tuota askia kivempi. Toisaalta B7 -Audin keulalla ollut vääntökäyräihme 115hv 1.9TDi olisi kovastikin kaivannut automaattia jatkokseen, kun se vetoalue oli ihan pirun lyhyt (n. 2000-4000rpm) ja jyrkkäreunainen, eikä silti erityisen korkea (280Nm).

Hmm.. listataanpa:
OG900:n BW37 (pitkä versio): Ehjä aski toimii käskystä kuin ajatus. Tyhmänä, mekaanisena automaattina ei edes yritä miettiä vaan tekee mitä käsketään. 3-portaisuus tekee välityksistä väkisin hankalia ja tuolla mitalla 40km/h oli mukavampi käyttää pakkokakkosta kuin D:tä. Luistavana askina imee ainetta kuin pesusieni.
Tonnarin ZF: Paljoa en ole ajanut, mutta ehjä aski toimi käskystä ihan kuin BW - tämäkin tyhmänä mekaanisena tekee mitä käsketään. Lyhyen testilenkin perusteella tykkäsin.
9-5 Aeron (olikohan 2002? 5-portainen kuitenkin) AW(?): Ehkä omistajansa kouluttama, D-asennolla vaihtoi hieman laiskahkosti, sporttiasennolla tarjosi pientä liiankin helposti. Ehkä tämä oppisi, en tiedä, en halua maksaa kokeilusta.
9-3 TiDS, TTiD ja TurboX, AW: Hidas ja miettivä. Kickdownissa kaikilla kolmella sama efekti, ensin mietitään, sitten luistetaan, lykätään liian pieni pykälä, mietitään uudestaan, luistetaan uudestaan ja sitten vasta mennään. En tykkää. Ehkä tämäkin oppisi, mutta en vieläkään halua maksaa siitä että kokeilisin.
Audi A4 B7 q Tiptronic: Nykyaikainen aivoaski ja lyhyt koeajo, mutta mun mieleen vaihtoi varsin kivasti, toimi kuin ajatus. Jos autoksi olisi muuten harkittavissa A4q, olisi automaatti vaihtoehto
Audi A4 B8 Multitronic: Variaattori. Kierrokset vaihtelee, vauhti ei - aski hukkaa jonnekin sen vähäisenkin tehon mitä koneesta tulee. Hirveät viiveet ja luistot. Ei ei ei, ei mulle ei.
Audi A3 DSG: Vaihtaa vikkelästi ja pyytäessä. Tälläkin varsin lyhyt ja rauhallinen koeajo, eli ihan vielä en ostaisi tälläkään askilla autoa, mutta varsin potentiaalinen laitos.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli voisiko tästä päätellä, että vain hyvin suunniteltu ja toteutettu automaatti voi toimia ajossa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Haluaisin kysyä vielä tässä off-topicksi, että sopiiko Mobil SHC (hypoidi) OGsatkun 5-manuaaliin? Ajossa en ole vielä huomannut suuria ongelmia - ehkä vähän jäykähköä tavaraa, mutta ajokilometrejäkään ei ole tullut vielä paljoa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: VAIHDELAATIKOT

Viesti Kirjoittaja aero »

juhokare kirjoitti:Eli voisiko tästä päätellä, että vain hyvin suunniteltu ja toteutettu automaatti voi toimia ajossa.
Ei, vaan että automaatti, joka on kuljettajan kanssa samalla aaltopituudella, toimii ajossa. Kuskin mieli merkkaa hyvin paljon, miten auton tulee käyttäytyä - se koskee myös (automaatti)vaihteistoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin