VAIHDELAATIKOT
Re: VAIHDELAATIKOT
Itse sanoisin: manuaali ONNEKSI.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: VAIHDELAATIKOT
höpöhöpö...turhaa hommaa mokoma kepin veivaaminenjuhokare kirjoitti:Itse sanoisin: manuaali ONNEKSI.
Re: VAIHDELAATIKOT
Tuli vaan mieleen että miten vanha tuo ysivitosen manuaaliloota on? Kun oma 9-5:sen laatikko tuntuu aika samanlaiselta kun kahden kaverin tonnareissa.
OT pakko kysyä et miten vanha toi saabin 2.3t lohko on? Onko pohjana käytetty 9K:n lohkoa, vai onko 9-5:n lohko suunniteltu kokonaan uusiks?
OT pakko kysyä et miten vanha toi saabin 2.3t lohko on? Onko pohjana käytetty 9K:n lohkoa, vai onko 9-5:n lohko suunniteltu kokonaan uusiks?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: VAIHDELAATIKOT
Vaihteiston kepistä puhuttaessa se luontuu minulta paremmin. Toisaalta en tiedä mitä tarkoitat tuolla.rälläkkä kirjoitti:höpöhöpö...turhaa hommaa mokoma kepin veivaaminenjuhokare kirjoitti:Itse sanoisin: manuaali ONNEKSI.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: VAIHDELAATIKOT
Manuaalihan tuo nykyinen kippo on mutta kun tuo askin vatkaaminen alkaa jo tympäsemään niin olen päättänyt että seuraava auto on automaatilla.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Re: VAIHDELAATIKOT
Tomaatti on ja pysyy.
Sen aina huomaa kun erehtyy manuaaliin, että miksi haluaa automaatilla ajaa.
Kyllä manuaalilla paljon hyviä puoliakin on, mutta minulle sopii iso auto ja rento ajofiilis. Kun onhan jo vilkku, kuin pyyhkijätkin automatisoitu, niin miksi noita vaihteita pitäisi itse veivailla
Sen aina huomaa kun erehtyy manuaaliin, että miksi haluaa automaatilla ajaa.
Kyllä manuaalilla paljon hyviä puoliakin on, mutta minulle sopii iso auto ja rento ajofiilis. Kun onhan jo vilkku, kuin pyyhkijätkin automatisoitu, niin miksi noita vaihteita pitäisi itse veivailla
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: VAIHDELAATIKOT
Manuaali, valitettavasti. Kun ostaa käytetyn auton ei saa valita.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: VAIHDELAATIKOT
Minulla manuaali kummassakin, onneksi. Tietysti olisihan sitä joskus kiinnostava kokeilla automaattiakin, että onko se sitten niin hyvä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: VAIHDELAATIKOT
Manuaalilla mennään, mutta ostan heti uudehkon automaattivaihteisen käyttiksen kun sellaiseen on varaa. Ei oikeen napostele esim. tonnarin 4-vaihteinen automaatti.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: VAIHDELAATIKOT
No tulihan se sieltä. Eli se mitä ei ole itse kokeillut ei voi olla hyväjuhokare kirjoitti:Minulla manuaali kummassakin, onneksi. Tietysti olisihan sitä joskus kiinnostava kokeilla automaattiakin, että onko se sitten niin hyvä.
Minä en ole ikinä ymmärtänyt mikä siinä on muka niin kauhean hienoa tuossa vatkaamisessa?
Re: VAIHDELAATIKOT
No, olen minä ajanut siskon mielestäni hyvin tyylikkäällä 2.4T V70:llä, jota täällä on jo mainostettu Valmetiksi. Siinä on automaatti ja aika paljon varusteita, kun se on juhlamalli - näin muistelisin. Siinä on myös esp (oliko se, joka pitää huolen liukkaalla kelillä?). Ajokokemus oli hyvä, ja automaatti hyvin sujuva toiminen. Hän on ajanut jo sillä yli 2 vuotta ja on ilmeisesti pitänyt siitä autosta. Itse olen tottunut aikalailla kuitenkin manuaaliin - no, sillä voi kait tehdä dynomittauksen vähän helpommin kuin automaattilla. Mitä muistelen OG9-3:sen manuaalista, niin olihan se todella hyvä toimimaan. Tämä minun manuaalikannatus johtuu myös siitäkin, että olen ollut aina hyvä ellei varsin hyvä käyttämään sitä vaihteistotyyppiä. Miten sitten on automaatin kestävyys? Sehän ei taida olla keppivaihteen tasoa, se on ollut minulla yksi kriteeri. Tarkoitan siis sitä, että jos vääntö ylittää virittämisen jälkeen selvästi 400Nm:n.rälläkkä kirjoitti:No tulihan se sieltä. Eli se mitä ei ole itse kokeillut ei voi olla hyväjuhokare kirjoitti:Minulla manuaali kummassakin, onneksi. Tietysti olisihan sitä joskus kiinnostava kokeilla automaattiakin, että onko se sitten niin hyvä.
Minä en ole ikinä ymmärtänyt mikä siinä on muka niin kauhean hienoa tuossa vatkaamisessa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: VAIHDELAATIKOT
Hämmennyskeppi toimii ~aina samaan tapaan, automaateissa on eroja. Oman mielen mukaan toimiva (=mulla käskystä (=kaasunkäyttö) samantien, turhia viivyttelemättä oikean vaihteen löytävä) automaatti on ihan mukava laitos. Automaatti, jonka aivojen kanssa oma järki on ristissä (koeajojen perusteella mulle esim. nykyisten 9-3:n AW:t ja Audin Multitronic), ei ole kiva ajaa.rälläkkä kirjoitti:No tulihan se sieltä. Eli se mitä ei ole itse kokeillut ei voi olla hyvä
Minä en ole ikinä ymmärtänyt mikä siinä on muka niin kauhean hienoa tuossa vatkaamisessa?
Riippuu tietty myös moottorista. TurboX:llä oli tosi kiva lähteä valoista suoraan Nokian motarille (melkein heti valojen jälkeen on 100km/h rajoitus), kun vihreän syttyessä heitti jalan jarrulta kaasulle - auto lähti eleettömästi ja rauhallisesti, mutta nopeasti kiihtymään ja huntti oli mittarissa alta aikayksikön. Vaan kun siellä motarilla sitten kokeili ohitusta, 80km/h mittariin ja talla tiskiin, kaipasi jo manuaalia. Siinä ajassa missä tuo vehje olisi vetänyt pelkällä alaväännöllä mittarin sinne satasen yläpuolelle, arpoi automaatti vielä etsien oikeata pykälää kickdownilla (pohdinta-luisto-liian pieni pykälä-punaraja-pohdinta-luisto-dodii nyt mennään), eli vetävän koneen perään olisi manuaali ollut tuota askia kivempi. Toisaalta B7 -Audin keulalla ollut vääntökäyräihme 115hv 1.9TDi olisi kovastikin kaivannut automaattia jatkokseen, kun se vetoalue oli ihan pirun lyhyt (n. 2000-4000rpm) ja jyrkkäreunainen, eikä silti erityisen korkea (280Nm).
Hmm.. listataanpa:
OG900:n BW37 (pitkä versio): Ehjä aski toimii käskystä kuin ajatus. Tyhmänä, mekaanisena automaattina ei edes yritä miettiä vaan tekee mitä käsketään. 3-portaisuus tekee välityksistä väkisin hankalia ja tuolla mitalla 40km/h oli mukavampi käyttää pakkokakkosta kuin D:tä. Luistavana askina imee ainetta kuin pesusieni.
Tonnarin ZF: Paljoa en ole ajanut, mutta ehjä aski toimi käskystä ihan kuin BW - tämäkin tyhmänä mekaanisena tekee mitä käsketään. Lyhyen testilenkin perusteella tykkäsin.
9-5 Aeron (olikohan 2002? 5-portainen kuitenkin) AW(?): Ehkä omistajansa kouluttama, D-asennolla vaihtoi hieman laiskahkosti, sporttiasennolla tarjosi pientä liiankin helposti. Ehkä tämä oppisi, en tiedä, en halua maksaa kokeilusta.
9-3 TiDS, TTiD ja TurboX, AW: Hidas ja miettivä. Kickdownissa kaikilla kolmella sama efekti, ensin mietitään, sitten luistetaan, lykätään liian pieni pykälä, mietitään uudestaan, luistetaan uudestaan ja sitten vasta mennään. En tykkää. Ehkä tämäkin oppisi, mutta en vieläkään halua maksaa siitä että kokeilisin.
Audi A4 B7 q Tiptronic: Nykyaikainen aivoaski ja lyhyt koeajo, mutta mun mieleen vaihtoi varsin kivasti, toimi kuin ajatus. Jos autoksi olisi muuten harkittavissa A4q, olisi automaatti vaihtoehto
Audi A4 B8 Multitronic: Variaattori. Kierrokset vaihtelee, vauhti ei - aski hukkaa jonnekin sen vähäisenkin tehon mitä koneesta tulee. Hirveät viiveet ja luistot. Ei ei ei, ei mulle ei.
Audi A3 DSG: Vaihtaa vikkelästi ja pyytäessä. Tälläkin varsin lyhyt ja rauhallinen koeajo, eli ihan vielä en ostaisi tälläkään askilla autoa, mutta varsin potentiaalinen laitos.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: VAIHDELAATIKOT
Eli voisiko tästä päätellä, että vain hyvin suunniteltu ja toteutettu automaatti voi toimia ajossa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: VAIHDELAATIKOT
Haluaisin kysyä vielä tässä off-topicksi, että sopiiko Mobil SHC (hypoidi) OGsatkun 5-manuaaliin? Ajossa en ole vielä huomannut suuria ongelmia - ehkä vähän jäykähköä tavaraa, mutta ajokilometrejäkään ei ole tullut vielä paljoa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: VAIHDELAATIKOT
Ei, vaan että automaatti, joka on kuljettajan kanssa samalla aaltopituudella, toimii ajossa. Kuskin mieli merkkaa hyvin paljon, miten auton tulee käyttäytyä - se koskee myös (automaatti)vaihteistoa.juhokare kirjoitti:Eli voisiko tästä päätellä, että vain hyvin suunniteltu ja toteutettu automaatti voi toimia ajossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla