Aluksi kannattaisi varmaankin lopettaa autolla ajaminen ennenkuin sattuu mitään vakavampaa.V.J.S kirjoitti: Tästäpä päästään itse aiheeseen. "Kaveri" on nyt miettinyt jo toista vuorokautta, että MIKSI Poliisi ei tehnyt mitään? Pitäisikö Poliisiin piittamattomuudesta tämänlaista tietoista liikenteen vaarantamista kohtaan raportoida kenties sisäministeriöön? Mitä mieltä olet, esimerkiksi nimimerkki "wesku" varmaan tietää sopivan toimintatavan? Vai pitäisikö "kaverin" olla mies, kävellä Poliisiasemalle ja tunnustaa ihmiskuntaa halveksuvat tekonsa ja vaatia asiaankuuluvaa rangaistusta? Wesku? Kerro miten menetellä, tämä on "kaverille" todella henkisesti raastavaa aikaa!
Mitä näit liikenteessä tänään topic
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Eli siis bussi ei saa lähteä pysäkiltä eteen eikä vaihtaa kaistaa eteen eikä tehdä mitään muutakaan kummallista. Laki ei anna bussille minkäännäköistä etuajo-oikeutta. Laki kyllä käskee muiden autojen antaa tilaa bussille. Toisaalta tämänkin jälkeen bussin vielä pitää noudattaa sitä varovaisuutta.wesku kirjoitti: Saa vaihtaa kaistaa suoraan eteen. Ilmoita Mimmi ylläpidolle niin laitetaan tämäkin ketju lukkoon
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.
Bussin Etuajo-oikeus ja muiden väistämisvelvollisuus ovat kaksi eri asiaa, vaikkakin bussiyhtiön lakimiesten kanssa neuvotellessa voi asia olla toisin...
Itselläni on tapana että jos bussilla syttyy vilkku vasemmalle sellaiseen aikaan että pystyn itse ilman paniikkijarrutusta sille tilaa antamaan, näin teen. Jos bussi lähtee jo liikkeelle eikä vilkkua näy, tai se syttyy vasta samalla, painan sekä torvea että kaasua. Kerron sitten miten lakituvassa kävi kun ekan kerran osuu.
Kun muut tuolla liikenteessä kerran ovat mu****ja niin miksen minäkin olisi?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Mielestäni tuo "erityistä varovaisuutta" tarkoittaa, että bussi ei saa lähteä eteenkään ennen kuin on varmaa, että muut väistävät.9-5T kirjoitti:Mielestäni bussin kuuluu lähteä eteen mutta bussi ei saa ajaa kenenkään päälle.qaw kirjoitti: jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. [/color](7.5.1997/414)
Eli siis bussi ei saa lähteä pysäkiltä eteen
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Näin itseni ajamassa kameran välähdyksen saattelemana. Kävin porukoiden Passatilla Lahdessa eikä siinä ole cruisea, en ole tottunut seuraamaan nopeusmittaria enää niin tarkasti joten huomion herpaantuminen kostautui heti. Tosin saattoi ehtiä tipahtaa nopeus alle sakkorajan mutta sen näkee sitten kun lappu tulee postissa.
Huoh.
Huoh.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Ihmeellistä porukkaa, kuten on tännekkin kirjoitellut. Ei osata ennakoida toisten liikkeitä saatikka osoittaa aikeitaan, tukitaan risteykset ajamalla valo-ohjauksen mukaan vaikka näkisi jonon edessä jo seisovan. Tai ei haluta antaa tilaa useampikaistaisella tiellä kaistaa vaihtaville, siinä ne tukkii sitten koko väylän varsinkin jos on pitempi auto kyseessä ja eri rytmillä ohjatut valot seuraavassa risteyksessä eri suuntiin kääntyville.
Toivoisinkin nyt hyvänä jäätalvena kaikkien alkavan terveellisen ja lupavapaan pöytään ruokaakin tuovan harrastuksen; pilkkimisen
Sitä voi harrastaa ympäri vuoden, sopivissa olosuhteissa ei tarvitse edes kairaa..
Toivoisinkin nyt hyvänä jäätalvena kaikkien alkavan terveellisen ja lupavapaan pöytään ruokaakin tuovan harrastuksen; pilkkimisen
Sitä voi harrastaa ympäri vuoden, sopivissa olosuhteissa ei tarvitse edes kairaa..
96 M75 i12 5-speed
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Onko ne kamerat tuolla välillä 80-alueella ? Meinaan vaan että monastihan niitä on 60 ja pienemmillä rajoituksilla ja niihin tapauksiin harvemmin cruiset auttaa.Mawerick kirjoitti:Näin itseni ajamassa kameran välähdyksen saattelemana. Kävin porukoiden Passatilla Lahdessa eikä siinä ole cruisea, en ole tottunut seuraamaan nopeusmittaria enää niin tarkasti joten huomion herpaantuminen kostautui heti. Tosin saattoi ehtiä tipahtaa nopeus alle sakkorajan mutta sen näkee sitten kun lappu tulee postissa.
Huoh.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
^On niitä siellä vähän joka alueella, tuo kyseinen oli 80 alue. Huomasin kameran vajaa parikymmentä metriä ennen ja automaattisesti hölläsin kaasusta niin mittari ehti laskea ehkä just 91-92 paikkeille ennen välähdystä. No, katsotaan miten käypi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Jos se noin menisi että "erityinen varovaisuus" olisi vahvempi asia kuin selkeä väistämisvelvollisuus niin periaatteessa kaikki väistämissäännöt kääntyisivät toisinpäin, kukaan ei saisi mennä mihinkään ennenkuin on varmaa että muut toimivat sääntöjen mukaan. Päinvastoinhan ennalta-arvattavuuden periaate antaa luvan olettaa muiden toimivan sääntöjen mukaan.Risto kirjoitti:Mielestäni tuo "erityistä varovaisuutta" tarkoittaa, että bussi ei saa lähteä eteenkään ennen kuin on varmaa, että muut väistävät.9-5T kirjoitti:Mielestäni bussin kuuluu lähteä eteen mutta bussi ei saa ajaa kenenkään päälle.qaw kirjoitti: jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. [/color](7.5.1997/414)
Eli siis bussi ei saa lähteä pysäkiltä eteen
Syyllisyyden ratkaisemisessa ei vaikuta tuo varovaisuusvelvoite lopulta juuri mitään. Riittää kun bussikuski muistaa kertoa katsoneensa peiliin ja varmistuneensa että pysäkkiä lähestyvä ehtii jarruttaa.
Samaan tapaan kuin suojatielle kävelevä jalankulkija, varovaisuusvelvoite täyttyy kunhan vain varmistuu eteen kävellessään siitä että auton pystyy pysäyttämään. Näissä toisin kun bussikolareissa tosin ikävän usein sattuu ettei heikompi osapuoli olekaan kertomassa kun asiaa selvitellään ja jää vain yliajaneen kuljettajan mielikuvituksen varaan mitä oikeasti oli tapahtunut.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Tämä on kai suunnilleen verrattavissa siihen että suojatietä ylittävälle jalankulkijalle on annettava esteetön kulku.9-5T kirjoitti: Miten ymmärrät että "voi esteettä lähteä pysäkiltä"?
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Eipä ole kuin muutama päivä kun HelB:n bussi päätti lähteä pysäkiltä rinnalta liikkeelle. Onneksi oli siinä liikennevalot ja jonoa, joten oli hidas vauhti..
Väistin/jarrutin tietysti ja vilkuttelin mielenosoituksellisesti valomerkkiä kuskille.
Kuski vaan kuittas aina vilkulla vasemmalle. (joo, tajusin mitä yritti viestittää)
Mahtoi kanssaautoilijoita ihmettyttää tuo valoshow.
Ei kait kellään päälleajo-oikeutta sentään ole. Sanoi se TLL mitä tahansa.
Todettakoon tähän lopuksi, että melko usein annan tietä liikenteessä bussillekkin, joskus muutoinkin osaan luopua etuajo-oikeudesta tilanteen niin vaatiessa.
Ärsyttää vaan kun taksi/bussi änkee väkisin eteen "isomman oikeudella"
Väistin/jarrutin tietysti ja vilkuttelin mielenosoituksellisesti valomerkkiä kuskille.
Kuski vaan kuittas aina vilkulla vasemmalle. (joo, tajusin mitä yritti viestittää)
Mahtoi kanssaautoilijoita ihmettyttää tuo valoshow.
Ei kait kellään päälleajo-oikeutta sentään ole. Sanoi se TLL mitä tahansa.
Todettakoon tähän lopuksi, että melko usein annan tietä liikenteessä bussillekkin, joskus muutoinkin osaan luopua etuajo-oikeudesta tilanteen niin vaatiessa.
Ärsyttää vaan kun taksi/bussi änkee väkisin eteen "isomman oikeudella"
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Eiköhän wesku tarkoittanut sitä että jos cruise on asetettu 80 alueen mukaan niin 60 (risteys)alueella siitä ei ole juuri apua. Asia on tietty eri jos on jatkuvaa kuudenkympin rajoitusta.9-5T kirjoitti:Saabin cruise toimii jo 40km/h nopeudessa.wesku kirjoitti: Onko ne kamerat tuolla välillä 80-alueella ? Meinaan vaan että monastihan niitä on 60 ja pienemmillä rajoituksilla ja niihin tapauksiin harvemmin cruiset auttaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Pystyy mutta itse ainakin harvoin käytän cruisea alle 70km/h nopeuksissa.9-5T kirjoitti:Saabeissa pystyy cruisen nopeuden asettamaan 40km/h ja korkeammille nopeuksille ja sen pystyy sormenpään liikkeellä vaihtamaan mihin vain nopeuteen kunhan minimissään 40km/h on lasissa.Mawerick kirjoitti:Eiköhän wesku tarkoittanut sitä että jos cruise on asetettu 80 alueen mukaan niin 60 (risteys)alueella siitä ei ole juuri apua. Asia on tietty eri jos on jatkuvaa kuudenkympin rajoitusta.9-5T kirjoitti: Saabin cruise toimii jo 40km/h nopeudessa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Mennee turhaksi, mutta vänkään vielä. Eikös tuossa anneta lupa lähteä pysäkiltä, mutta EI suoraan vaihtaa kaistaa. Tai niin ainakin itse tulkitsen. Ko. paikassa 2 kaistaa suuntaansa ja bussi lähtee pysäkiltä suoraan vasemmalle kaistalle. Sitä ei minun mielestä laissa sallita.wesku kirjoitti: 22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Ps. Termari on täys
Ahdonvoimaa
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Aamulla oli jollakin hieman hukassa käsite risteysalue, ei näemmä koske tietä pitkin polkevia pyöräilijöitä.
Iltasella kotiin mennessä taas oli toinen jonka mielestä väistämissääntö liikenneympyrässä koske jos liikenneympyrässä ajaa pyörällä.
Iltasella kotiin mennessä taas oli toinen jonka mielestä väistämissääntö liikenneympyrässä koske jos liikenneympyrässä ajaa pyörällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Kiertoliittymässä kevyenliikenteen väyliä liikuttaessa polkupyörällä on kyllä etuajo-oikeus muuhun liikenteeseen nähden. Niin kiertoliittymään aikovien, kun sieltä poistuvienkin.dimebak kirjoitti:Aamulla oli jollakin hieman hukassa käsite risteysalue, ei näemmä koske tietä pitkin polkevia pyöräilijöitä.
Iltasella kotiin mennessä taas oli toinen jonka mielestä väistämissääntö liikenneympyrässä koske jos liikenneympyrässä ajaa pyörällä.
Ainakin pk-seudulla tähän on jonkin verran myös ruvettu kiinnittämään huomiota, mm. erillisillä liikennemerkeillä, jotka osoittavat tuon etuajo-oikeuden myös kiertoliittymästä poistuttaessa.
JOS kyseessä olis sitten MP, tai fillari liikkui varsinaista ajorataa pitkin, toimii samat liikennesäännöt kaikkia tienkäyttäjiä.