Motonetista muuten löytyy tarvittaessa noita elringin kannentiivisteitäJouniCSE kirjoitti:Kun ostaa elringin tiivisteen niin kiristysohjeet tulee mukana. Alkuperäiset pultitkin on elringin valmistamat. Kuten myös venavarren kumit tulee samasta putiikista.
sylinterikannen kiristys
Re: sylinterikannen kiristys
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: sylinterikannen kiristys
Ja Motonetin yläpään tiivistesarjoissa olevien Elring-kansipahvien mukana ei ole ollut parina viimekertana minkäännäköistä kiristysohjetta tai momenttisuosituksia.saba90 kirjoitti:Motonetista muuten löytyy tarvittaessa noita elringin kannentiivisteitäJouniCSE kirjoitti:Kun ostaa elringin tiivisteen niin kiristysohjeet tulee mukana. Alkuperäiset pultitkin on elringin valmistamat. Kuten myös venavarren kumit tulee samasta putiikista.
Irtotiivisteiden tilanteesta en tiedä, mutta luulenpa että kiristysohjeet ovat niistäkin jo "ulkoistetut"..
Re: sylinterikannen kiristys
Taitaa olla vaan marmoritiskin tiivisteen mukana ne laput. Itse just asensin sellaisen ja siinä oli ohje mukana.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: sylinterikannen kiristys
Jos haluaa kokeilla jälkikiristellä kantta niin kannattaako tehdä siten että aloittaa löysäämällä ns. ensimmäisen pultin ja vetää sen sitten alkuperäisin ohjeen mukaan momenttiin ja toistaa tämän järjestyksessä yksitellen muille pulteille?
Tämä siksi koska kuplii paisarissa, nestettä ei häviä ainakaan huomattavasti eivätkä vedet ja öljyt ole sekaisin joten voisi testata auttaisiko tuo kiristys?
Tämä siksi koska kuplii paisarissa, nestettä ei häviä ainakaan huomattavasti eivätkä vedet ja öljyt ole sekaisin joten voisi testata auttaisiko tuo kiristys?
Re: sylinterikannen kiristys
Moroj0ne kirjoitti:Jos haluaa kokeilla jälkikiristellä kantta niin kannattaako tehdä siten että aloittaa löysäämällä ns. ensimmäisen pultin ja vetää sen sitten alkuperäisin ohjeen mukaan momenttiin ja toistaa tämän järjestyksessä yksitellen muille pulteille?
Tämä siksi koska kuplii paisarissa, nestettä ei häviä ainakaan huomattavasti eivätkä vedet ja öljyt ole sekaisin joten voisi testata auttaisiko tuo kiristys?
Mä löysäsin pultit vaan järjestyksessä, vähän kerrallaan. Osa oli taas tuttuun tyyliin muita paljon löysemmällä. Kiristäessä sitten yksi pultti katkesi lohkoon, että jysähti.

Nyt jos tekisin, niin vaihtaisin samalla nuo pultitkin uusiin. Motonetistä saa ihan laatu pultit? Kuopiossa piti olla sarja kannenpultteja, mutta siellä olikin vain paketti jossa yksi kappale.. Josko nuo ois uuden satsin tilannu sinne, tai sitten ei. Mullakin muuten kupli, mutta johtuu muusta asiasta.
edit. Tässä tapauksessa ei varmaan ole kyseessä vakiopultit, (?) mutta jos siitä olisi jollekkin jotain hyötyä..
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: sylinterikannen kiristys
Mikäs sulla aiheuttaa kuplimista?Mullakin muuten kupli, mutta johtuu muusta asiasta.
Orkkispultit on paikallaan eikä kantta tiettävästi avattu koskaan. Tänään vedin yksitellen nuo pultit auki ja kiinni ohjeiden mukaan järjstestyksessä. Ihan tosissaan noita saa vääntää kyllä, pelotti kyllä itseekin että katkee mutta onneks kestivät.edit. Tässä tapauksessa ei varmaan ole kyseessä vakiopultit, (?) mutta jos siitä olisi jollekkin jotain hyötyä..
Rupesi jo pimeetä olemaan niin en tiedä auttoko mitään, muutaman kuplan taisin kyllä edelleen nähdä mutta pitäs polkee kunnolla että sais parempaa vertaus kohtaa.
Re: sylinterikannen kiristys
Viskasin yv. jonelle!
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: sylinterikannen kiristys
Huomasin eilen että tossa -94 2.3T:ssä kuplii paisarissa kun säiliö on täynnä.j0ne kirjoitti: Tämä siksi koska kuplii paisarissa, nestettä ei häviä ainakaan huomattavasti eivätkä vedet ja öljyt ole sekaisin joten voisi testata auttaisiko tuo kiristys?
Ylävesiletku hajosi eilen, nuppineulanpäänkokoisesta reiästä vaan suihkusi. Vaihdoin letkun ja täytin säiliön piripintaan. Tällöin näkyy kuplia kun kone on lämmin.
Jonkinverran sihahtaa kun avaa korkin lämpöisestä koneesta.
Rupesin vaan miettimään, että onkohan kansitiiviste menny vai kansi sitten halki

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: sylinterikannen kiristys
Äläpä täytä säiliötä piripintaan vaan korkeintaan ylärajamerkkiin.
Jos laskit letkua vaihtaessasi nesteitä pois ja sekoitit uutta jäähdytysnestettä vesijohtovettä käyttäen, erottuu siitä ilmaa jonkin aikaa. Vesijohtovesi on melkoisen hapekasta joten pientä poreilua esiintyy väkisinkin ja kannattaakin seurata että se myös loppuu parin kuumennuskerran jälkeen.
Paisuntasäiliön korkki venttiileineen on suunniteltu pitämään yllä n. 1bar ylipainetta järjestelmässä joten pieni suhahdus lämpimänä avattaessa on normaalia.
Jos laskit letkua vaihtaessasi nesteitä pois ja sekoitit uutta jäähdytysnestettä vesijohtovettä käyttäen, erottuu siitä ilmaa jonkin aikaa. Vesijohtovesi on melkoisen hapekasta joten pientä poreilua esiintyy väkisinkin ja kannattaakin seurata että se myös loppuu parin kuumennuskerran jälkeen.
Paisuntasäiliön korkki venttiileineen on suunniteltu pitämään yllä n. 1bar ylipainetta järjestelmässä joten pieni suhahdus lämpimänä avattaessa on normaalia.
Re: sylinterikannen kiristys
Ok, tuli laitettua toi täyteen kun ajattelin että ilma sitten poistuu.
Laitoin kyllä vanhatkin nesteet takaisin, joten uutta vettä ei paljoa ole.
Lämpöisenä olen käyttänyt pitkää tyhjäkäyntiä ja aina vaan pulputtaa.
Nyt nestepinta on suunnilleen max-merkin kohdilla ja pikkuletkusta vaan tulee nestettä/kuplia.
Ajattelin, että jos toi letkukin hajosi siihen, että systeemi teki liikaa painetta. Ylävesiletku on edelleen kovahko ajon jälkeen. Ei tässä auta kun ihmetellä ja seurailla rupeaako kohta nestehukka iskemään autoon..
Vaikea sanoa notta porsiko toi airo lopullisesti
Tärisee ja pulputtaa
Laitoin kyllä vanhatkin nesteet takaisin, joten uutta vettä ei paljoa ole.
Lämpöisenä olen käyttänyt pitkää tyhjäkäyntiä ja aina vaan pulputtaa.
Nyt nestepinta on suunnilleen max-merkin kohdilla ja pikkuletkusta vaan tulee nestettä/kuplia.
Ajattelin, että jos toi letkukin hajosi siihen, että systeemi teki liikaa painetta. Ylävesiletku on edelleen kovahko ajon jälkeen. Ei tässä auta kun ihmetellä ja seurailla rupeaako kohta nestehukka iskemään autoon..
Vaikea sanoa notta porsiko toi airo lopullisesti

Tärisee ja pulputtaa
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: sylinterikannen kiristys
Pulputtaako myös tyhjäkäynnillä ?teesalama kirjoitti: Tärisee ja pulputtaa
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: sylinterikannen kiristys
Joo.mikaels kirjoitti: Pulputtaako myös tyhjäkäynnillä ?
Pikkuletkusta pulputtaa näköjään kokoajan ja satunnaisesti kuplia myös paisarin alaletkusta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: sylinterikannen kiristys
mites muuten kävi, porsiko?? Meinaan JOS, niin sit kyl todellaki mennään taas peräkkäin ongelmienkin kans.teesalama kirjoitti:Joo.mikaels kirjoitti: Pulputtaako myös tyhjäkäynnillä ?
Pikkuletkusta pulputtaa näköjään kokoajan ja satunnaisesti kuplia myös paisarin alaletkusta.


-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Re: sylinterikannen kiristys
Ei sitten näytä kuitenkaan airossa toi kansi porsineen. Ainakin nyt pysyny nesteet sisällä eikä enää pulputtele.saba2,1 kirjoitti:mites muuten kävi, porsiko?? Meinaan JOS, niin sit kyl todellaki mennään taas peräkkäin ongelmienkin kans.teesalama kirjoitti:Joo.mikaels kirjoitti: Pulputtaako myös tyhjäkäynnillä ?
Pikkuletkusta pulputtaa näköjään kokoajan ja satunnaisesti kuplia myös paisarin alaletkusta.täältä tullaan!!
Harmi toi sun keissi

Meillä on kyllä aika samanlaisia ongelmia Saabeissa ollu, vaikka kalustokin on melko samanlaista..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: sylinterikannen kiristys
joo, mulla pulputtelee ja reilusti.teesalama kirjoitti:
Ei sitten näytä kuitenkaan airossa toi kansi porsineen. Ainakin nyt pysyny nesteet sisällä eikä enää pulputtele.
Harmi toi sun keissi
Meillä on kyllä aika samanlaisia ongelmia Saabeissa ollu, vaikka kalustokin on melko samanlaista..

Mutta nyt onnistuneesti tallitiloissa ja odottelemassa laittoa. Sijaisautona mikäpä muukaan kuin 9000..

-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534