turbo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

Termos kirjoitti:
tuiisa kirjoitti:Otetaas uppista samaan aiheeseen.

Tästä omasta on vaihdettu turbo -08 ja sen jälkeen mittariin on ajettu vain 25tkm. Nyt auto syö öljyä kuin bensaa ja pölläyttää sinistä ja harmaata savua kylmänä. Kävin nyt makoilemassa auton alla etsimässä syytä tuohon öljykatoon. Huomasin, että siellä on Garret hoitamassa turbon virkaa.
Onko potilas allekirjoituksen mukainen Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00?

Ei kai kyseessä voi olla Garrett GT17 -lelu, jos Hirsch -viriä on pellin alla?
On juurikin tuo auto. En tiedä turbosta tarkempia speksejä, koska kuitissa lukee kuvaavasti vain turbo (hinta reilut 900) ja turbon kyljessä Garret. Tulipa mieleeni, että kuuluuko tuohon Hirschin pakettiin oma turbonsa? Oiskos voinut mennä niin, että ne on vaihtanut Metrossa väärän turbon auton valmistenumeron perusteella?

Alkaa tulla kiire kun kaks vuotta tulee täyteen kuukauden kuluttua.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

9-5T kirjoitti:
tuiisa kirjoitti:[ Tulipa mieleeni, että kuuluuko tuohon Hirschin pakettiin oma turbonsa? .
Tähän pakettiin ei kuulu.
•Part number
E270002251
•Description
Performance upgrade with optimised software. Experience a more powerful engine with Saab Original factory warranty.
•Price
EUR1,342.00, incl. VAT
Sain Metroautosta nyt ajan, mutta pitää mennä sinne sopimaan tarkemmin.

Onko tuo osanumero nyt Mitsun vai Garretin turbon? Google ei kerro. Tarkoitus siis olisi yrittää, jos vaihtaisisivat siihen tuon Mitsun, kun sitä on suvussa :)
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

Kävin Metro-autossa ja homma menee tosiaan takuusta. Sensijaan en saanut Mitsua vaan Garrettin (paitsi jos maksan Mitsun ite). Kaveri siellä sanoi, ettei näissä Garreteissa mitään vikaa ole jos vaihtaa öljyt riittävän usein ja että hänelläkin on sama auto ja yli 200t mittarissa. Meinasin sanoa, että kannattaa pistää sit lotot vetämään.

Mut kattellaan taas pari vuotta sitten Garrettia.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Tietääkö kukaan mitä eroa on Garrettin GT17 ja GT1752 turboilla? Jälkimmäistä olisi eBayssa tarjolla, jota mainostetaan sopivaksi 9-5:een. Käykö se omaan 2002, 2,0:an?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Eikös tuo GT1752 ole just se orkkis matalapaineisiin.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

white9-5 kirjoitti:Eikös tuo GT1752 ole just se orkkis matalapaineisiin.
Miten tuon turbon mallin näkee siitä itse turbosta?
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Joopa joo. Tuossa olisi jo hinta kohdallaan:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 611wt_1167
(eli alle 230 eur)

Mutta ei vaan uskalla tilata tämän hetkisen lentoliikenteen tilanteen vuoksi. Tiedä milloin olisi perillä... :( . Perhanan tulivuori
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

Jaahas, makasin tuolla sateessa auton alla yrittäen varmistua turboviasta. En saanut pakopuolen liitäntää irti turbosta, kun siinä on kiinni 3 tuuman putki eikä vain mikään työkalu mahdu sinne väliin. Pitäisi purkaa koko keula, että onnistuisi. Aukasin sentään ilmanpuhdistimen kotelon ja kopeloin kädellä sitä imuputkea. Se oli paskanen, mutta ei siellä selvää märkää öljyä tuntunut. Pistin pahvin myös pakoputkien eteen ja polkasin pari kertaa oikein kunnolla, eikä sieltäkään lentänyt öljyä. Sellasen huomasin, että auto sirittää kuin heinäsirkka tyhjäkäynnillä.

Öljyä katoaa nyt niin paljon, että pakko laittaa sitä parin kymmenen kilsan välein tai syttyy öljyvaroitusvalo. Mittasin aikasemmin viime viikolla puristukset ja ne olivat jossain 10-11 barin välillä. Sekään ei siis vaikuta syylliseltä.

Miten voisin varmistua siitä, että vika on turbossa? Ettei tule reilun tonnin laskua turhasta turbon vaihdosta... Näkeekö sen jotenkin esim. ahtojen käytöksestä? Mulla on ahtomittari kyllä tossa.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ota se imuputki (norsunkärsä) irti ja kokeile akselin välystä? Jos irrotat IC:ltä lähtevän lekuliitoksen ja tunkkaat auton toista reunaa ylös niin sieltä saattaisi tulla öljyä, jolloin diagnoosi varmistuisi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

9-5T kirjoitti:
Tannisto kirjoitti:Joopa joo. Tuossa olisi jo hinta kohdallaan:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 611wt_1167
(eli alle 230 eur)
Mun laskun mukaan 403e olisi lähellä kun lasketaan mukaan rahti/tulli/alv
Lähelle tuota pääsin itsekin. Eli ihan sopivan hintainen kuitenkin :wink:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tannisto kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
Tannisto kirjoitti:Joopa joo. Tuossa olisi jo hinta kohdallaan:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 611wt_1167
(eli alle 230 eur)
Mun laskun mukaan 403e olisi lähellä kun lasketaan mukaan rahti/tulli/alv
Lähelle tuota pääsin itsekin. Eli ihan sopivan hintainen kuitenkin :wink:
Onkohan kiina kamaa, ainakaan missään ei lue että olisi genuine Garrett vaan Garrett type? Tuskin on järkeä maksaa tuollaista summaa näkemättä.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

jyyrä kirjoitti:
Onkohan kiina kamaa, ainakaan missään ei lue että olisi genuine Garrett vaan Garrett type? Tuskin on järkeä maksaa tuollaista summaa näkemättä.
Hemmetti soikoon! Totta! Se selittää hinnan.
Aika hämäävä ilmoitus. Suomesta saisi kloonin samaan hintaan tai jopa halvemmalla.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja sero »

Melkoset esittelypuheet tolla turbolla, ilmoituksessa luvataan jopa 295 pollea :roll:
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tannisto kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:
Onkohan kiina kamaa, ainakaan missään ei lue että olisi genuine Garrett vaan Garrett type? Tuskin on järkeä maksaa tuollaista summaa näkemättä.
Hemmetti soikoon! Totta! Se selittää hinnan.
Aika hämäävä ilmoitus. Suomesta saisi kloonin samaan hintaan tai jopa halvemmalla.
Myyntipalstalla näyttää olevan käytetty garretti myynnissä 100€:lla.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

ng900aero kirjoitti:Ota se imuputki (norsunkärsä) irti ja kokeile akselin välystä? Jos irrotat IC:ltä lähtevän lekuliitoksen ja tunkkaat auton toista reunaa ylös niin sieltä saattaisi tulla öljyä, jolloin diagnoosi varmistuisi?
Irrotin turbosta tuon välijäähyyn menevän putken enkä yltänyt sormella siipiin. Se letku oli pikkasen öljyssä mutta ei mitenkään paljon. Turbon päässä ei näkynyt öljyä mutta oli sekin sormella koettaessa pikkasen kostea. Eli tämäkään ei nyt kyllä ratkaisevasti varmistanut mitään. Pitää siis yrittää päästä siihen välijäähyyn kiinni. On vaan niin pirun ahtaat paikat.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Vastaa Viestiin