Vilkun käyttö liikenteessä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
jos toinen tunkee eteen ilman vilkkua ihan väkipakolla niin kyllä itsellä tapana on ollu painaa riikkaria,vilkutella pitkiä ja sitten heilauttaa vielä keskisormea siihen päälle.vaan eipä siinä mitään jos vilkkua näytetään niin tietä annetaan tietenkin.
Joku kipotin.
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Minullekin on ihan sama miten ajat kunhan et minua etuileMimmi kirjoitti:Millä perusteella näin kuvittelet?wesku kirjoitti:
Oletko siis vilkun käyttöä valvova pikkupoliisi
Minulle on ihan sama käytätkö vilkkua, mutta minä en anna tilaa, jollet käytä sitä.
... ja evvk onko vilkku päällä vai ei.
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Voisiko ajatella, mitenkään, että me saabistit vilkuttaisimme ainakin tarpeksi ja tarpeeksi aikaisin, vaikka sitten "joka paikassa" ja "liikaa" ja "liian aikaisin" ?
Mielestäni tässä asiassa ei kannattaisi kuutta sivua vääntää pilkusta vaan todella miettiä, mitä vilkuttamisella "riittävästi" voidaan voittaa liikenteessä. Taksikuskit ei vilkuta, kun kallis vilkku kuluu, ei toimine saabisteilla ?
Olisiko meistä saabisteista malliksi muille autoilijoille runsaan ja tietoa monipuolisesti jakavan vilkun käytössä ? Olisi upeaa, jos ensimmäisenä merkkikerhona Suomessa kykenisimme moiseen liikennekulttuurin kohottamiseen.
Tulisimme varmasti huomatuksi ja huomioiduksi monella tapaa ja monelta taholta, positiivisessa mielessä.
Olisiko asialle saatavissa laajempaa kannatusta ja merkittävää tukea ?
Mielestäni tässä asiassa ei kannattaisi kuutta sivua vääntää pilkusta vaan todella miettiä, mitä vilkuttamisella "riittävästi" voidaan voittaa liikenteessä. Taksikuskit ei vilkuta, kun kallis vilkku kuluu, ei toimine saabisteilla ?
Olisiko meistä saabisteista malliksi muille autoilijoille runsaan ja tietoa monipuolisesti jakavan vilkun käytössä ? Olisi upeaa, jos ensimmäisenä merkkikerhona Suomessa kykenisimme moiseen liikennekulttuurin kohottamiseen.
Tulisimme varmasti huomatuksi ja huomioiduksi monella tapaa ja monelta taholta, positiivisessa mielessä.
Olisiko asialle saatavissa laajempaa kannatusta ja merkittävää tukea ?
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Eikö nopeusrajoitus ole liikennesääntö ?9-5T kirjoitti: Väität virheellistä tietoa ja tuollaiselle tarinalle ei ole tukea vaikka liikennesääntöjä noudatan.
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Samantyyppinen homma julkisissa liikennevälineissä.ng900aero kirjoitti:Ihan samoin toimin myös itse, jossei vaivauduta laittamaan vilkkua päälle niin silloin en voi mitenkään tietää että rampista kylkeen kiilaavalla voisi muka olla tarve päästä kaistalle jossa itse ajan. Jos vilkku on päällä niin väistän, jossei se hankaloita omaa ajoani liikaa (eli esim vasten kaista ei ole tukossa, ja vetää sen vuokis hitaammin tms). Ei voi olla liian vaikeeta käyttää sitä hiton vilkkua, eihän muuten kukaan muu kuin jokin meedio voi tietää mihin haluat ryhmittäytyä tms??
Kun pysäkki lähestyy, niin jo ikkunan puolella istuva alkaa murahtelemaan ja itsekseen nytkymään ja lopulta hätäpäissään runttaa jalkojeni päältä käytävälle jäädäkseen pois. Olis vaan suoraan sanonut, että "mä jään seuraavalla pysäkillä pois", niin tietäisin, mikä on meininki. Aina nousen ja hymyilen, kun joku pyytää tietä, mutta jos mitään ei sanota, niin nykyisin olen vaan jatkanut istumista.
Vaikka osaisin arvata, että vieruskaverilla olisi lähtöhaluja, niin en tosiaankaan halua käyttää omaa aikaani siihen, että arvailen, mitä muiden ihmisten nytkymiset tarkoittavat. Tuotakin tein aikani, mutta kun joku joskus vielä kiukkusi siitä, etten noussut tarpeeksi ajoissa vaikka kanssamatkustaja ei itse saanut sanaa suustaan, niin jätin siitä lähtien nollatoleranssinomaisesti noi ennustamishommat muille matkustajille.
Kommunikointi on sen verran vaikeaa, että samoin liikenteessä palkitsen poikkeuksetta kaikki, jotka edes yrittävät. Vilkuttomien autoilijoiden liikkeiden ennustamiset kannattaa jättää liikenteessä siksikin, että jos jarruttelet yhtäkkiä tai väistät toiselle kaistalle jonkun valoja säästävän takia, niin voit itse aiheuttaa uusia vaaratilanteita, vaikka samainen vilkunsäästäjäsuhari pääsisikin turvallisesti toiselle kaistalle ilman vilkkua.
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
liikenneympyrässä meinas just kolahtaa kylkeen ko laitto vilkun niin ajoissa päälle ja alko hidastamaan nii eiko sitte ko tulin siält ni melkein kylkeen sattu onneks olee suht sula kohta nii kerkes alta pois
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Kannattaisi tarkistaa ajattelutapaa sillä nopeusrajoitus on eniten valvottu ja onnettomuustilanteita lukuunottamatta lähes ainoa sääntö jonka rikkomisesta käytännössä rangaistaan. Olisko 99 % liikennevalvonnasta kohdistunut ylinopeuksiin ja rattijuopumuksiin ? Tai vieläkin suurempi osa ?9-5T kirjoitti:Ei.wesku kirjoitti:
Eikö nopeusrajoitus ole liikennesääntö ?
Onko joku esim joskus saanut sakkoja tässä ketjussa aiheena olevasta vilkun käytöstä (käyttämättömyydestä) ?
Täytyy koittaa muistaa. Ikävä kyllä googlella tulee usein linkki sinne, voiskohan sen poistaa jotenkin koko hakukoneesta ?9-5T kirjoitti: Wesku kirjaudu oikeaan foorumiin, aero.itsata vain sekoittaa.
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Ylinopeudesta on kuitenkin varmaan keskimäärin harvemmin haittaa kanssa-autoilijoille kuin vilkun käyttämättömyydestä.wesku kirjoitti: Kannattaisi tarkistaa ajattelutapaa sillä nopeusrajoitus on eniten valvottu ja onnettomuustilanteita lukuunottamatta lähes ainoa sääntö jonka rikkomisesta käytännössä rangaistaan. Olisko 99 % liikennevalvonnasta kohdistunut ylinopeuksiin ja rattijuopumuksiin ? Tai vieläkin suurempi osa ?
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Jaa, keskimäärin varmaan noin onkin mutta varmaahan keskimäärin tuokaan ei keskimäärin ole...??Turbolag kirjoitti:Ylinopeudesta on kuitenkin varmaan keskimäärin harvemmin haittaa kanssa-autoilijoille kuin vilkun käyttämättömyydestä.wesku kirjoitti: Kannattaisi tarkistaa ajattelutapaa sillä nopeusrajoitus on eniten valvottu ja onnettomuustilanteita lukuunottamatta lähes ainoa sääntö jonka rikkomisesta käytännössä rangaistaan. Olisko 99 % liikennevalvonnasta kohdistunut ylinopeuksiin ja rattijuopumuksiin ? Tai vieläkin suurempi osa ?
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Lähinnä tarkoitin sitä, että jokapäiväisessä liikenteessä vilkun käyttämättä jättäminen aiheuttaa arpomista, turhia jarrutuksia ja töksähtelyä huomattavasti enemmän kuin (lievä) ylinopeus, josta ei juuri muille haittaa ole.VKe kirjoitti:Jaa, keskimäärin varmaan noin onkin mutta varmaahan keskimäärin tuokaan ei keskimäärin ole...??Turbolag kirjoitti:Ylinopeudesta on kuitenkin varmaan keskimäärin harvemmin haittaa kanssa-autoilijoille kuin vilkun käyttämättömyydestä.wesku kirjoitti: Kannattaisi tarkistaa ajattelutapaa sillä nopeusrajoitus on eniten valvottu ja onnettomuustilanteita lukuunottamatta lähes ainoa sääntö jonka rikkomisesta käytännössä rangaistaan. Olisko 99 % liikennevalvonnasta kohdistunut ylinopeuksiin ja rattijuopumuksiin ? Tai vieläkin suurempi osa ?
En itse muista kenenkään ylinopeuden itseäni koskaan häirinneen - vilkun käyttämättömyyden sen sijaan käytännössä joka päivä. Tottakai silloin kun vakavammin kolahtaa, on (suurempi) ylinopeus yleensä mukana (joskaan ei useinkaan tärkeimpänä tekijänä, toisin kuin lööpeistä ja "onnettomuustutkinnoista" voisi päätellä) - tätä tarkoitin sanomalla "keskimäärin".
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Niin kauan kuin muita samaan suuntaan menijöitä ei ole saavutettu ei ylilnopeudesta yleensä ole varsinaista haittaa. Jos ei sitten kyse ole niin suurista ylityksistä että sivuteiltä tulijat ja vastaan ohittavat eivät havaitse tai auto ei pysy hallinnassa äkkitilanteessa ymv. Jokainen ohitus haittaa ohitettavaakin, ainakin jos ohitettava noudattaa niitä velvollisuuksiaan joista täälläkin usein muistutetaan.Turbolag kirjoitti: Ylinopeudesta on kuitenkin varmaan keskimäärin harvemmin haittaa kanssa-autoilijoille kuin vilkun käyttämättömyydestä.
Sensijaan on vaikeaa kuvitella mitään mistä olisi enemmän haittaa kanssa-autoilijoille kuin pyrkimyksestä edetä selvästi nopeammin kuin liikennevirta keskimäärin. Onhan paljon niitäkin jotka ajelevat hiljaisessa liikenteessä rajoitus +18 ja osaavat silti alistua ruuhkaliikenteessä muiden nopeuteen. Usein kuitenkin jatkuva nopeammuus opettaa siihen että ruuhkassakin pitää edetä muita nopeammin.
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Tai alueella ei ole risteyksiä, sivuteitä, hirviä, jalankulkijoita, vastaantulevia ohittajia, tms. Jos ei haittaa, niin riski ainakin.Niin kauan kuin muita samaan suuntaan menijöitä ei ole saavutettu ei ylilnopeudesta yleensä ole varsinaista haittaa.
Tosin kyllähän se on tuo vilkun käyttämättömyys, joka eniten tökkii. Turhaan pitää pysähdellä ja odotella risteyksissä noiden urpojen takia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Ne +18km/h kuskit eivät onneksi näe oikeaa ruuhkaa elleivät mene Saksaan.wesku kirjoitti:Onhan paljon niitäkin jotka ajelevat hiljaisessa liikenteessä rajoitus +18 ja osaavat silti alistua ruuhkaliikenteessä muiden nopeuteen. Usein kuitenkin jatkuva nopeammuus opettaa siihen että ruuhkassakin pitää edetä muita nopeammin.
Ongelma on siis täysin akateeminen.wesku kirjoitti:Tosin eihän superkuljettajat yleensä uskalla Saksassa ajaakaan, nopeusrajoituksiahan tarvitaaan helpottamaan ohittelua. Itkuhan siinä tulee Suomen "rajoitus+ 18 ja muut väistää nopeampaa" sankareille kun perään tungetaan yli 200 nopeudessa eikä voi soittaa poliiseja apuun
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Tänään huomasin kun ajelin tuolla takavetoisella kulkineella että jäi itseltä pari kertaa näyttämättä vilkkua liikenteessä...Taasen kun saapilla ajelin niin muistin vilkkua käyttää. Liekkö tuolla takavetoisen merkillä sit mitään osuutta asiaan
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
-
- "Hirsch"
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Pärrän kans ei ihan aina kerkii antaa merkkiä, kun huomaa et ohitettava on jo kaukana takana (tai liian lähellä edessä), mut muuten kyllä pyritään tekemään aikeet selviksi. Eli mottona: ensin syttyy vilkku ja sitten vasta jarruvalo ja ton traktorin kasn vielä mahdollisimman aikaisin se vilkku .
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii