Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
saab 9-5 estate
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Kesä 07, 2010 08:40

Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 estate »

MOI.
Kirjoittelen tänne ammatti ihmisten forumille. :D
Moottori särki ja kokemukseni ja muiden mielipiteet huomioon ottaen ei kannata B235R moottoria ajatella Saabiin sen surkeasta kestävyydestä.
Onko kukaan vaihtanut B235R moottoria 2.0 litraiseen moottoriin. Tuo 2.3 litrainen on aika kehno kone ja suunnitelmissa olisi vaihtaa se 2 litraiseen kestävämpään moottoriin. Auton vuosimalli 2001.
Mitäköhän yllätyksiä saattaa vaihdon yhteydessä ilmetä ja mitä tulee ottaa huomioon. :wink:
Mikä moottorin tyyppi tulisi kyseeseen?

Kiitos.

p.s. Jos jollakulla nurkissa ehjä 2.3(B235R) apulaitteineen tai 2.0 moottori(joka helppo vaihtaa), niin ota yv:llä yhteyttä.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Milläköhän perusteella 2.0 on kestävämpi? Sama konehan se on kuin 2.3, iskunpituus vain on eri..
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
saab 9-5 estate
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Kesä 07, 2010 08:40

Re: Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 estate »

Isot pojat vain kertonut että ajamalla ei 2 litraista saa hajalle niin helposti ku 2.3 litrasen. Jotakin puhuivat vastapainoakselista. Omia kokemuksia ei ole.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

saab 9-5 estate kirjoitti:Isot pojat vain kertonut että ajamalla ei 2 litraista saa hajalle niin helposti ku 2.3 litrasen. Jotakin puhuivat vastapainoakselista. Omia kokemuksia ei ole.
Piti paikkansa ysitonnisten Saappien aikoina, kun tasapainoakseleita ei ollut kuin 2,3litrasissa. Sitten B204:n tulon jälkeen 2 litraisiin tonnareihinkin tuli tp-akselit.

9-5:ssä 2,0 ja 2,3 T7 moottoreissa on molemmissa tasapainohilppeet, eikä ne peruskontruktioltaan ole todellakaan mitenkään erityisen erilaisia kestävyyden (eli lähinnä kestämättömyyden) suhteen...
Eli jos tuo Airon lohko & kampiakseli on vielä suht suorassa kunnossa, niin laittelet moottorin kasaan T5 männillä ja avot, huohotinongelmat (öljynsyönti, pölläytykset yms) on historiaa ja alkaa pannu kestämään myös virimiesten speciaaliohjelmia :)
Esim tuo setti foorumin myyntipalstoilta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=100117
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Isot pojat vain kertonut että ajamalla ei 2 litraista saa hajalle niin helposti ku 2.3 litrasen. Jotakin puhuivat vastapainoakselista. Omia kokemuksia ei ole.
Taitavat höpistä tasapainoakseleista, jotko löytyvät kyllä molemmista koneista (eivätkä muutenkaan vaikuta siihen kestoon).

Eri asia on sitten T5 ja T7 koneen kesto, jos kestoa haluat niin vaihda T5 männät ja veivit siihen omaan mottiis.

edit: olin hidas, jatkakaa
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei kannata tosiaan "isoihin poikiin" aina uskoa. B235R:ssä ei ole mitään muuta surkeaa kuin huohotinvaiva joka vaivaa koko B2X5 perhettä eli 2-litraisia yhtälailla, sekä männät jotka on myös samat kaikissa B2X5 T7-moottoreissa.

Laita sinne B235R:n sisään 2,3-litraisen T5 koneen männät ja kanget niin kasassa on hyvä ja kestävä moottori. Tai sitten vaan takomännät orkkiskankien jatkoksi.

Ei niitä tasapainokoneistoja ole mitään järkeä poistaa ja rattaiden kesto-ongelmat niissä oli lähinnä 90-93 pitkälohkoissa kuten VJS jo kertoi. Kaikissa 94-> uudemmissa turbomoottoreissa on tasapainokoneisto oli sitten 2.0 tai 2.3 ja hyvä koneisto onkin.
Viimeksi muokannut jcarlson, Ma Kesä 07, 2010 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

Viesti Kirjoittaja J.N »

[Offtopic]

On ne vaan kyllä tosiaan (p)onnettomia vehkeitä, kun ei koneet ja ahtimet kestä ajaa edes ilman öljyjä. Sysipaskoja virityksiä suorastaan. Paaliin joutaisi kaikki. Eihän tuollaisia pitäisi myydä kenellekkään.

Minkä muun merkin tekniikka muuten kestää ajaa ilman öljynvaihtoa, tai öljyä? Jos sitä hommaisi sitten joskus sellaisen. Pitäisikö Villenkin laskea ylivertaisesta ekoautosta liemet ulos ja kokeilla miten hyvin (ja pitkään) se kulkee ilman ölppää?

> :mrgreen:

[Offtopic]
#3418
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

J.N kirjoitti:[ihme avautuminen]
....
Ihme avautumista
....
> :mrgreen:

[ihme avautuminen]
8O :lol:
Ei se öljykään auta jos on sudella mäntädesignilla ja puutteellisella huohotuksella tukittu kanavat karstalla :D
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8&start=65
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

jcarlson kirjoitti:Ei niitä tasapainokoneistoja ole mitään järkeä poistaa ja rattaiden kesto-ongelmat niissä oli lähinnä 90-93 pitkälohkoissa kuten VJS jo kertoi. Kaikissa 94-> uudemmissa turbomoottoreissa on tasapainokoneisto oli sitten 2.0 tai 2.3 ja hyvä koneisto onkin.
Poikkeus vahvistaa säännön, allekirjoituksen tonnarissa tp-ketju rallatti sen verran ikävästi, että piti ottaa pois.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

t.t.j kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Ei niitä tasapainokoneistoja ole mitään järkeä poistaa ja rattaiden kesto-ongelmat niissä oli lähinnä 90-93 pitkälohkoissa kuten VJS jo kertoi. Kaikissa 94-> uudemmissa turbomoottoreissa on tasapainokoneisto oli sitten 2.0 tai 2.3 ja hyvä koneisto onkin.
Poikkeus vahvistaa säännön, allekirjoituksen tonnarissa tp-ketju rallatti sen verran ikävästi, että piti ottaa pois.
Kyllähän ne osaa kulua ihan kaikissa tp-koneistolla varustetuissa, riippumatta iskutilavuudesta. Itse en ottaisi pois vaan vaihtaisin uuden mutta kukin tekee kuten tykkää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

jcarlson kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Ei niitä tasapainokoneistoja ole mitään järkeä poistaa ja rattaiden kesto-ongelmat niissä oli lähinnä 90-93 pitkälohkoissa kuten VJS jo kertoi. Kaikissa 94-> uudemmissa turbomoottoreissa on tasapainokoneisto oli sitten 2.0 tai 2.3 ja hyvä koneisto onkin.
Poikkeus vahvistaa säännön, allekirjoituksen tonnarissa tp-ketju rallatti sen verran ikävästi, että piti ottaa pois.
Kyllähän ne osaa kulua ihan kaikissa tp-koneistolla varustetuissa, riippumatta iskutilavuudesta. Itse en ottaisi pois vaan vaihtaisin uuden mutta kukin tekee kuten tykkää.
Ei mua ainakaan harmita, vaikka se ketju sieltä on pois. Ei tuolla poistolla ollut oikeastaan mitään vaikutusta, paitsi se kilinä jäi pois. Tiedä sitten kuinka paljon kuinka paljon olisi parantunut, jos olisi uudet hilppeet sinne laittanut.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

Viesti Kirjoittaja J.N »

V.J.S kirjoitti:Ei se öljykään auta jos on sudella mäntädesignilla ja puutteellisella huohotuksella tukittu kanavat karstalla :D
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8&start=65
Niinpä. Surkeita härveleitä kaikki. Yhtään toimivaa ei ole olemassa. Paaliin vaan, paskoja vehkeitä.

> :mrgreen:

Kumma vaan kyllä, että niistä mistä koneita ja ahtimia paukkuu on yleensä niistetty öljynvaihdoista (/ huolto-ohjelmasta), mutta tuskinpa sillä tosiaan mitään yhteyttä asiaan on.
#3418
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vaihtuuko B235R -> 2 litraiseen moottoriin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

J.N kirjoitti:Kumma vaan kyllä, että niistä mistä koneita ja ahtimia paukkuu on yleensä niistetty öljynvaihdoista (/ huolto-ohjelmasta), mutta tuskinpa sillä tosiaan mitään yhteyttä asiaan on.
Yleistys on helppoa, mutta minunkin femmassa on kaikki huollot tehty ajallaan, silti vaan oli kone sekä turbo poksahtanut 66tkm kohdalla. Juuri siksi tuon uskalsinkin ostaa, kun tiesin, että huohotusvammanen lohko on poissa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin