Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja siiseli »

arska kirjoitti:Nyt kun Saabin "kilpailija" Volvo meni Kiinalaisille olisiko mahdollista että Saab saisi uusia ostajia pettyneistä Volvon omistajista. Saisi uusi alku lisäpotkua tuotantoon heti ensimmäisenä vuonna.
Kyllä se normaali Espoolainen Valmet V70:lla ajava perheenisä kuvittelee edelleen että se on Ruotsalainen. Keilaniemen toimistorakennusten kahvihuoneissa ei ole huomattu Kuppalehden pientä nurkka juttua Kiinaan myynnistä.
#3834
aero
-
Viestit: 8897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja aero »

Mahdollisesti. Riippuu toki siitä, moniko Ford-Volvoa aitona Volvona pitänyt ei pidä enää Geely-Volvoa aitona Volvona. Molempien ruotsalaismerkkien kohdalla pitää toki katsoa, miten uudella omistajalla lähtee hommat juoksemaan - ite pidän molemmille peukkua ja toivon parasta, tietenkin Saabin peukku priorisoituna.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

arska kirjoitti:Nyt kun Saabin "kilpailija" Volvo meni Kiinalaisille olisiko mahdollista että Saab saisi uusia ostajia pettyneistä Volvon omistajista. Saisi uusi alku lisäpotkua tuotantoon heti ensimmäisenä vuonna.
Tämän näen kyllä erittäin todennäköisenä etenkin Ruotsissa, aika näyttää missä määrin.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3608
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mimmi kirjoitti:
wesku kirjoitti:Jos nyt ajatellaan vaikka klubilaisia, foorumilaisia ja support kokoontumiseenkin osallistuneita, monellakohan oikeasti on mitään kiinnostusta ostaa uusia autoja. Yli 20-vuotiailla muuten vaan ajavista puhumattakaan. Ponnistakaa vaan siitä hyvin eteenpäin, sympatiat ja onnea "hyppyyn" :)
Se on minulle ihan sama, vaikka sinä ajaisit kaikki loppuelämäsi ajot yli 20 vuotiaalla autolla. Minua ei myöskään kiinnosta sinun mielipiteesi muiden kiinnostuksesta uuteen Saabiin. Jokainen tietääkseni tekee päätökset autonvaihdosta/ostosta itsenäisesti.
Se millä minä ajan lienee tosiaan samantekevää suurimmalle osalle ihmisistä. Siitä nyt ei tässä olekaan kysymys. Ja niinkuin olen todennut jossain poistetuissa ketjuissa, jos vain omaa etuani ajattelisin kannustaisin kaikkia ostamaan aina vaan uudempia ja uusia autoja niin vanhoja kustannusoptimaalisia riittäisi yhä paremalla hintalaatusuhteella.

Sensijaan se mitä tulee potentiaalisen uuden auton ostajan päätökseen merkin suhteen ja ostaako lainkaan, monenlaisia vaikutteita on ja päätös on sitten enemmän tai vähemmän itsenäinen. Sen mielekkyys miten päätöksiin yritetään vaikuttaa onkin sitten eri asia.

Merkkikerhon ensisijainen rooli pitäisi mielestäni olla tiettyä merkkiä käyttävien edunvalvonta joka on monasti kyseisen autovalmistajan intressejä vastaan. Valmistaja tietysti pyrkii pitämään yhteyksiä mutta perusasiat pitäisi pitää mielessä. Jos merkkikerho alkaa toimia etupäässä valmistajan myynninedistämisen tukena ollaan varsin kyseenalaisilla linjoilla. Ehkä sitten jossain vaiheessa intressit erottuvat toisistaan ja homma jakautuu kahteen tai useampaan osaan. Viimeistään kai siinä vaiheessa jos sananvapaus alkaa kärsiä suuremmassa määrin.
aero
-
Viestit: 8897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja aero »

wesku kirjoitti:Merkkikerhon ensisijainen rooli pitäisi mielestäni olla tiettyä merkkiä käyttävien edunvalvonta joka on monasti kyseisen autovalmistajan intressejä vastaan.
Onko? Valmistajan suurin intressi on myydä autoja, varaosia, huoltoa ja huoltosoppareita. Mitä enemmän niitä myydään, sitä enemmän merkkiä käyttäville on tarjolla autoja ja varaosia. Minusta tämä on suoraan käyttäjien etu.
wesku kirjoitti:Valmistaja tietysti pyrkii pitämään yhteyksiä mutta perusasiat pitäisi pitää mielessä. Jos merkkikerho alkaa toimia etupäässä valmistajan myynninedistämisen tukena ollaan varsin kyseenalaisilla linjoilla.
Totta sinänsä, mutta onneksi SSK ei ole etupäässä markkinointiosasto, vaikka valmistajalle tukea ilmaiseekin.
wesku kirjoitti:Ehkä sitten jossain vaiheessa intressit erottuvat toisistaan ja homma jakautuu kahteen tai useampaan osaan. Viimeistään kai siinä vaiheessa jos sananvapaus alkaa kärsiä suuremmassa määrin.
Meinaat että klubi lähtee sorsimaan valmistajaa tai toisinpäin?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3608
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja wesku »

aero kirjoitti:Onko? Valmistajan suurin intressi on myydä autoja, varaosia, huoltoa ja huoltosoppareita. Mitä enemmän niitä myydään, sitä enemmän merkkiä käyttäville on tarjolla autoja ja varaosia. Minusta tämä on suoraan käyttäjien etu.
Valmistajan ja merkkiorganisaation intressinä ei kuitenkaan ole että muutkin tekevät bisnestä. Niille jotka olivat 90-luvulla mukana toiminnassa saattaa vielä muistua mieleen melko rankanpuoleisetkin kommentit niitä kohtaan jotka valistivat sensuroimattoman sähköpostilistan kautta saatavilla olevista tarvikeosista ja kritisoivat merkkihuollon hintalaatusuhdetta ja muuta mukavaa, merkkiorganisaatiouskollisia "Aito-Saabisteja" uhmaten. Onneksi homma muuttui tuolloin paljon parempaan suuntaan.

Tuotteiden käyttäjien välinen yhteistyö on harvemmin hyödyllistä tuotteen valmistajalle ja ylläpito-organisaatiolle jos ei sitä ohjailla sopivasti :)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1655
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja mike »

wesku kirjoitti: Jos nyt ajatellaan vaikka klubilaisia, foorumilaisia ja support kokoontumiseenkin osallistuneita, monellakohan oikeasti on mitään kiinnostusta ostaa uusia autoja. Yli 20-vuotiailla muuten vaan ajavista puhumattakaan. Ponnistakaa vaan siitä hyvin eteenpäin, sympatiat ja onnea "hyppyyn" :)

Minunkin mielestä vanhoilla saabeilla ajavilla on kuitenkin oma roolinsa myös uusien autojen myynnissä. Kuten tuolla aiemmin jo todettiin, niin jos käytetyillä autoilla ei ole kysyntää niin uuteen autoon vaihtavat eivät saa vanhastaan riittävää hyvityshintaa ja uusi auto voi jäädä ostamatta.

Jokaisella on kuitenkin oma pelipaikkansa tälläkin kentällä. Itse ostaisin uuden jossen olisi näin persaukinen, mutta kun olen niin ostan sitten käytettyjä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Kiistellyn venäläisen liikemiehen Vladimir Antonovin mukaan autonvalmistaja Saab suunnittelee tehtaan perustamista Venäjälle, kertoo media Ruotsissa ja Venäjällä

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 104566/139
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Maca »

Missäs asemassa Vjladimirr huutelee yhtään mitään. Varmaan toivoo merkille pelkkää hyvää, mutta kannattaisi jättää Saabin markkinointiosastolle puhumiset.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3874
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eletään tällä saralla mielenkiintoisia aikoja. Monella on varmasti monenlaista mielipidettä, mutta mielestäni tuo suunnitelma lisätehtaista on kiintoisia.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Maca »

Joo, Ooppelista venäjälle. Joku roti nyt tähän.

Onneksi nuo on vain yksinäisen sooloilijan unelmia.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Maca kirjoitti:Joo, Ooppelista venäjälle. Joku roti nyt tähän.

Onneksi nuo on vain yksinäisen sooloilijan unelmia.
Hui kamalaa jos Saabia tehtäisiin Ruotsin lisäksi venäjällä 10000 kappaletta vuodessa. Kyllä nyt kannattaa ruveta rasvaamaan narua jo valmiiksi jos tämä painajainen toteutuu.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3874
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Maca kirjoitti:Joo, Ooppelista venäjälle. Joku roti nyt tähän.

Onneksi nuo on vain yksinäisen sooloilijan unelmia.
Joo, varmaan voi olla laatukin vähän erilainen, mutta halusin tuoda esille, että taitaa rahoittajalla riittää kuvetta jonkun verran, kun haaveilee tuollaisesta. Jos tästä laitettaisiin äänestys, niin olen aika varma, että löytyy jokunen toinen minun lisäkseni, joka on kiinnostunut tästä tilanteesta. Kuten sanoin, jokaisella mielipiteensä, kuten heh sinullakin tässä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Kyllähän tuo korvassa vähän kalskahtaa: 9-5, Lada Aero, ( kärjistettynä :? )
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

No siis jos Venäjällä alettaisiin valmistamaan og 9-5 ja ng 9-3 (niin kuin olen artikkelista ymmärtänyt), niin mitä pahaa siinä olisi? Trollhättanin tehdas ei menettäisi merkittävästi kapasiteettia, vaan tuloksena olisi vahvempi autotehdas!

Mä en näe tässä mitään pahaa. Kuitenkin jos kyseessä olisi kotimarkkinoille tehtävästä autosta, ei ole pakko Suomessa ostaa Venäjällä tehtyä, ellei halua. Mukava vaan että sielläkin tunnetaan pian hyvän auton käsite.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Lukittu