Taas vanteista
Re: Taas vanteista
Tyylikäshän tuo on. Kottikärrynpyörät ovat asia erikseen. Jos vain ajettavuus on kunnossa niin en lähtisi vaihtamaan.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Taas vanteista
Hyvälle näyttää. ET on pieni, toivottavasti ei ota takaa kiinni suuremmalla kuormalla.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Taas vanteista
Mä en ymmärrä miksi ne vanteet pitää tunkea syvälle lokasuoja sisään jossa ne näyttää orvoilta. Vanteen ja renkaan pitää täyttää pyöränaukko juuri sopivasti, niin kuin kuva näyttää
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Taas vanteista
Samaa mieltä, kommentoimatta vannevalintaa asema pyöränkaaressa ja leveys suhteessa renkaan leveyteen näyttää varsin sopivilta.Saab.96 kirjoitti:Mä en ymmärrä miksi ne vanteet pitää tunkea syvälle lokasuoja sisään jossa ne näyttää orvoilta. Vanteen ja renkaan pitää täyttää pyöränaukko juuri sopivasti, niin kuin kuva näyttää
Minä en puolestani ymmärrä sitä että Saabin originaalivanteet on hyvin kapeita. Suurin osa 17" on 7" leveitä ja päälle on tarkoitus laittaa 225 leveä rengas (useimmiten).
Mulla on nyt edessä 18x8" 225/40-renkaalla ja takana 18x8,5" 255/35-renkaalla. Mun mielestäni näyttää paremmalta kuin kapeilla vanteill. Ajettavuudesta en sano mitään kun auto on eri merkkiä.
BMW 320dA Coupe LCI
Re: Taas vanteista
Komiat.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Taas vanteista
Hilpeää, kun käydään parkumaan liian leveästä vanteesta liian kapealla renkaalla, kun kyseessä on 8,5" + 235.
Täyttääkö nämä STRO-normin?
Hymiö.
Täyttääkö nämä STRO-normin?
Hymiö.
#3418
Re: Taas vanteista
Oikea valinta on suhteellista, en usko että Saabilla ovat sen oikeammassa kuin muut merkit.9-5T kirjoitti:Ovat valinneet oikean kokoiset vanteet renkaille.AC kirjoitti:Minä en puolestani ymmärrä sitä että Saabin originaalivanteet on hyvin kapeita. Suurin osa 17" on 7" leveitä ja päälle on tarkoitus laittaa 225 leveä rengas (useimmiten).
225/45-17 renkaalle vanteen leveydeksi STRO suosittaa 7,5".
BMW 320dA Coupe LCI
Re: Taas vanteista
Oikein mikäs se sit oliskaan sen sopivampaa. Eli miksi tekis väärin kun kerran osaa tehdä oikein aivan alusta asti. Kuten Saab'kin tekee.9-5T kirjoitti: Saabilla onkin se ero että eivät lue alan "raamattuja" vaan valikoivat sopivan ja hyvältä näyttävän koon.
Munkaan mielestä noi liian ulospullistuneet kiekot eivät olleet komeita.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Taas vanteista
Juurikin näin.AC kirjoitti:Oikea valinta on suhteellista, en usko että Saabilla ovat sen oikeammassa kuin muut merkit.9-5T kirjoitti:Ovat valinneet oikean kokoiset vanteet renkaille.AC kirjoitti:Minä en puolestani ymmärrä sitä että Saabin originaalivanteet on hyvin kapeita. Suurin osa 17" on 7" leveitä ja päälle on tarkoitus laittaa 225 leveä rengas (useimmiten).
225/45-17 renkaalle vanteen leveydeksi STRO suosittaa 7,5".
Autonvalmistajien tapa käyttää kapeaa vannetta perustunee seuraaviin asioihin: 1) kapea(mma)lla vanteella renkaan kylki tarjoaa hiukan enemmän joustoa --> mukavuutta 2) kapea vanne aiheuttaa vähemmän mahtumisongelmia, koska koko paketti on kapeampi ja koska ET:tä ei tarvitse pienentää esim. etäisyyden jättämiseksi joustintukeen (ET:n pienentämisellä kaariin osuminenkin tulee ongelmaksi aikanaan) 3) vanne hiukan paremmin suojassa kanttarinreunaanrouhimiselta.
Kapea vanne ei siis varsinaisesti optimoi puhtaasti ajettavuutta - joskaan puolen tuuman eroa nyt välttämättä paljon huomaa ainakaan tuollaisessa epäherkässä röhkössä - ainakaan 45-profiilin renkaalla. Korkeammilla renkailla nuo (liian) kapean vanteen tuomat piirteet on ilmeisemmät eikä autonvalmistajien omat valinnat ole edes aina ihan parhaita mahdollisia. Eräistä muista automerkeistä parhaat kokemukset on yhdistelmistä sopivan leveä vanne ja aika maltillinen rengas - tämä on toiminut ajettavuuden ja uraherkkyyden suhteen aika hyvin. Mutta se nyt on minun oma mielipiteeni.
Hirschin 17-tuumainen on muuten 7.5" (225/45-renkaalle), Hirschin 18-tuumainen on 8" (225/40-renkaalle). Joillakin muilla autonvalmistajilla on myös hiukan eri filosofiaa ja käyttävät hiukan leveämpää vannetta kuin Saab - tuskin mikään noista valinnoista juuri siitä johtuu, etteivät tietäisi, mitä ovat hakemassa. Onko valmistajan hakemat ominaisuudet sitten juuri oikeat kaikille, on sitten ihan toinen asia.
STRO (tai ETRTO) antaa järkevät rajat vanteen ja renkaat leveyksille. Samoin joillain rengasvalmistajilla on omiaan. Katsastusasemat tosin ovat näistä kiinnostuneita lähinnä niissä tapauksissa, joissa kapea rengas on todellakin venytetty jumalattoman leveälle vanteelle. Ei ole kirjaa käsillä, mutta 7-tuumainen on kaiketi suosituksen minimi 225/45:lle. 235/45:lle (jota myös joissain myöhemmissä vuosimalleissa on) suosituksen minimi on 7.5. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö sitä rengasta siihen vanteelle saisi, mutta se ei ole vaan tuon suosituksen mukainen.
E
Re: Taas vanteista
Tuo ET30 tulee ihan liian ulos. Eihän tuossa ole yhtään sisäänjoustovaraa vaan kaari rouhaisee heti renkaaseen kiinni. Toisaalta koko sentään on oikea 18" kun 17" on ihan minimikoko ulkonäön suhteen 9-5:n kokoiseen autoon. 9-3:n ET:llä (41) olisi ehkä ulkonäön suhteen sopivin.
Mutta ihan oikeasti tuossa on 3 asiaa pielessä:
- ET on 19mm/per puoli liian iso eli tekee varmasti tosi hyvää ajettavuudelle.
- Vanteet on järkyttävän painavat halpikset
- renkaina näköjään gangbang-laatutason regalit
Kakkosauton kanssa tulee harrastettua tuota rengas/vannekikkailua ja Sciroccossa välittömästi tuntee jos ET on pielessä sekä fyysisesti kun kanteissa ei ole turhan paljon tilaa että ajo-ominaisuuksien suhteen
Mutta ihan oikeasti tuossa on 3 asiaa pielessä:
- ET on 19mm/per puoli liian iso eli tekee varmasti tosi hyvää ajettavuudelle.
- Vanteet on järkyttävän painavat halpikset
- renkaina näköjään gangbang-laatutason regalit
Kakkosauton kanssa tulee harrastettua tuota rengas/vannekikkailua ja Sciroccossa välittömästi tuntee jos ET on pielessä sekä fyysisesti kun kanteissa ei ole turhan paljon tilaa että ajo-ominaisuuksien suhteen
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Taas vanteista
Omistaahan esim. Goodyear Savan ja Michelin Kormoranin mutta ei se niistä hyviä tee
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Taas vanteista
Onko kokemuksia, että käykö aeroon alkuperäisillä 7' vanteilla 225/50 r17 renkaat ja kuinka ne muuten sopivat ajettavuuden puolesta.
Rekisteriotteeseen on merkitty 225/45 r17 ja tarjolla olisi 50 sarjan renkaat.
Rekisteriotteeseen on merkitty 225/45 r17 ja tarjolla olisi 50 sarjan renkaat.
Re: Taas vanteista
apenaero: mahtuu pyörimään mutta näyttää hassulta. Renkaan halkaisijassa on eroa n.2cm ja nopeusmittariin tulee heittoa alkuperäiseen verrattuna 3.5%
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Taas vanteista
Ok kiitos. Kävin vannetukku.fi rengasinfosivulla toteamassa itsekin samaan.Maikki kirjoitti:apenaero: mahtuu pyörimään mutta näyttää hassulta. Renkaan halkaisijassa on eroa n.2cm ja nopeusmittariin tulee heittoa alkuperäiseen verrattuna 3.5%
Kyllähän ne Saabin suunnittelijat varmaan ovat parasta vaihtoehtoa hakeneet, jotta ei tarvitse maallikoiden näitä pähkäillä
Re: Taas vanteista
225/45-17 renkaalle kalliimpi vaihtoehto olisi 205/50-17
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.