Taas vanteista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tyylikäshän tuo on. Kottikärrynpyörät ovat asia erikseen. Jos vain ajettavuus on kunnossa niin en lähtisi vaihtamaan.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Hyvälle näyttää. ET on pieni, toivottavasti ei ota takaa kiinni suuremmalla kuormalla.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mä en ymmärrä miksi ne vanteet pitää tunkea syvälle lokasuoja sisään jossa ne näyttää orvoilta. Vanteen ja renkaan pitää täyttää pyöränaukko juuri sopivasti, niin kuin kuva näyttää :wink: :saab:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja AC »

Saab.96 kirjoitti:Mä en ymmärrä miksi ne vanteet pitää tunkea syvälle lokasuoja sisään jossa ne näyttää orvoilta. Vanteen ja renkaan pitää täyttää pyöränaukko juuri sopivasti, niin kuin kuva näyttää :wink: :saab:
Samaa mieltä, kommentoimatta vannevalintaa asema pyöränkaaressa ja leveys suhteessa renkaan leveyteen näyttää varsin sopivilta.

Minä en puolestani ymmärrä sitä että Saabin originaalivanteet on hyvin kapeita. Suurin osa 17" on 7" leveitä ja päälle on tarkoitus laittaa 225 leveä rengas (useimmiten).
Mulla on nyt edessä 18x8" 225/40-renkaalla ja takana 18x8,5" 255/35-renkaalla. Mun mielestäni näyttää paremmalta kuin kapeilla vanteill. Ajettavuudesta en sano mitään kun auto on eri merkkiä.
BMW 320dA Coupe LCI
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Komiat. 8)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja J.N »

Hilpeää, kun käydään parkumaan liian leveästä vanteesta liian kapealla renkaalla, kun kyseessä on 8,5" + 235.

Täyttääkö nämä STRO-normin?

Hymiö.
#3418
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja AC »

9-5T kirjoitti:
AC kirjoitti:Minä en puolestani ymmärrä sitä että Saabin originaalivanteet on hyvin kapeita. Suurin osa 17" on 7" leveitä ja päälle on tarkoitus laittaa 225 leveä rengas (useimmiten).
Ovat valinneet oikean kokoiset vanteet renkaille.
Oikea valinta on suhteellista, en usko että Saabilla ovat sen oikeammassa kuin muut merkit.
225/45-17 renkaalle vanteen leveydeksi STRO suosittaa 7,5".
BMW 320dA Coupe LCI
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja core2 »

9-5T kirjoitti: Saabilla onkin se ero että eivät lue alan "raamattuja" vaan valikoivat sopivan ja hyvältä näyttävän koon.
Oikein mikäs se sit oliskaan sen sopivampaa. Eli miksi tekis väärin kun kerran osaa tehdä oikein aivan alusta asti. Kuten Saab'kin tekee.
Munkaan mielestä noi liian ulospullistuneet kiekot eivät olleet komeita.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja eeskola »

AC kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
AC kirjoitti:Minä en puolestani ymmärrä sitä että Saabin originaalivanteet on hyvin kapeita. Suurin osa 17" on 7" leveitä ja päälle on tarkoitus laittaa 225 leveä rengas (useimmiten).
Ovat valinneet oikean kokoiset vanteet renkaille.
Oikea valinta on suhteellista, en usko että Saabilla ovat sen oikeammassa kuin muut merkit.
225/45-17 renkaalle vanteen leveydeksi STRO suosittaa 7,5".
Juurikin näin.

Autonvalmistajien tapa käyttää kapeaa vannetta perustunee seuraaviin asioihin: 1) kapea(mma)lla vanteella renkaan kylki tarjoaa hiukan enemmän joustoa --> mukavuutta 2) kapea vanne aiheuttaa vähemmän mahtumisongelmia, koska koko paketti on kapeampi ja koska ET:tä ei tarvitse pienentää esim. etäisyyden jättämiseksi joustintukeen (ET:n pienentämisellä kaariin osuminenkin tulee ongelmaksi aikanaan) 3) vanne hiukan paremmin suojassa kanttarinreunaanrouhimiselta.

Kapea vanne ei siis varsinaisesti optimoi puhtaasti ajettavuutta - joskaan puolen tuuman eroa nyt välttämättä paljon huomaa ainakaan tuollaisessa epäherkässä röhkössä - ainakaan 45-profiilin renkaalla. Korkeammilla renkailla nuo (liian) kapean vanteen tuomat piirteet on ilmeisemmät eikä autonvalmistajien omat valinnat ole edes aina ihan parhaita mahdollisia. Eräistä muista automerkeistä parhaat kokemukset on yhdistelmistä sopivan leveä vanne ja aika maltillinen rengas - tämä on toiminut ajettavuuden ja uraherkkyyden suhteen aika hyvin. Mutta se nyt on minun oma mielipiteeni.

Hirschin 17-tuumainen on muuten 7.5" (225/45-renkaalle), Hirschin 18-tuumainen on 8" (225/40-renkaalle). Joillakin muilla autonvalmistajilla on myös hiukan eri filosofiaa ja käyttävät hiukan leveämpää vannetta kuin Saab - tuskin mikään noista valinnoista juuri siitä johtuu, etteivät tietäisi, mitä ovat hakemassa. Onko valmistajan hakemat ominaisuudet sitten juuri oikeat kaikille, on sitten ihan toinen asia.

STRO (tai ETRTO) antaa järkevät rajat vanteen ja renkaat leveyksille. Samoin joillain rengasvalmistajilla on omiaan. Katsastusasemat tosin ovat näistä kiinnostuneita lähinnä niissä tapauksissa, joissa kapea rengas on todellakin venytetty jumalattoman leveälle vanteelle. Ei ole kirjaa käsillä, mutta 7-tuumainen on kaiketi suosituksen minimi 225/45:lle. 235/45:lle (jota myös joissain myöhemmissä vuosimalleissa on) suosituksen minimi on 7.5. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö sitä rengasta siihen vanteelle saisi, mutta se ei ole vaan tuon suosituksen mukainen.

E
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1119
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tuo ET30 tulee ihan liian ulos. Eihän tuossa ole yhtään sisäänjoustovaraa vaan kaari rouhaisee heti renkaaseen kiinni. Toisaalta koko sentään on oikea 18" kun 17" on ihan minimikoko ulkonäön suhteen 9-5:n kokoiseen autoon. 9-3:n ET:llä (41) olisi ehkä ulkonäön suhteen sopivin.

Mutta ihan oikeasti tuossa on 3 asiaa pielessä:

- ET on 19mm/per puoli liian iso eli tekee varmasti tosi hyvää ajettavuudelle.
- Vanteet on järkyttävän painavat halpikset
- renkaina näköjään gangbang-laatutason regalit

Kakkosauton kanssa tulee harrastettua tuota rengas/vannekikkailua ja Sciroccossa välittömästi tuntee jos ET on pielessä sekä fyysisesti kun kanteissa ei ole turhan paljon tilaa että ajo-ominaisuuksien suhteen :mrgreen:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1119
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Omistaahan esim. Goodyear Savan ja Michelin Kormoranin mutta ei se niistä hyviä tee :lol:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
apenaero
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Kesä 17, 2010 22:31

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja apenaero »

Onko kokemuksia, että käykö aeroon alkuperäisillä 7' vanteilla 225/50 r17 renkaat ja kuinka ne muuten sopivat ajettavuuden puolesta.

Rekisteriotteeseen on merkitty 225/45 r17 ja tarjolla olisi 50 sarjan renkaat.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1119
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja Maikki »

apenaero: mahtuu pyörimään mutta näyttää hassulta. Renkaan halkaisijassa on eroa n.2cm ja nopeusmittariin tulee heittoa alkuperäiseen verrattuna 3.5%
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
apenaero
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Kesä 17, 2010 22:31

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja apenaero »

Maikki kirjoitti:apenaero: mahtuu pyörimään mutta näyttää hassulta. Renkaan halkaisijassa on eroa n.2cm ja nopeusmittariin tulee heittoa alkuperäiseen verrattuna 3.5%
Ok kiitos. Kävin vannetukku.fi rengasinfosivulla toteamassa itsekin samaan.

Kyllähän ne Saabin suunnittelijat varmaan ovat parasta vaihtoehtoa hakeneet, jotta ei tarvitse maallikoiden näitä pähkäillä :)
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1119
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja Maikki »

225/45-17 renkaalle kalliimpi vaihtoehto olisi 205/50-17
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Vastaa Viestiin