mikä vit.....aa? avautumis topic

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Lukittu
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ysitonnari93 kirjoitti: Pitää olla kyllä jo aika lailla hullu joka valitsee sähkölämmitteisen okt:n :lol: Vaihtoehtoja on moneen lähtöön. Jos on ahkera niin voi lämmittää puilla jotka keräilee itse metsästä. Raaka-aine ei maksa mitään ja kunto kohenee samalla. Jos haluaa päästä helpommalla niin voi toki lämmittää pelleteillä. Joissain paikoissa voi onnistua liittyminen kaukolämpöön, mikä ei tosin liene enää se kaikista halvin vaihtoehto, mutta vois näin asiaa tarkistamatta väittää että lyö sähkön vielä mennen tullen. Sitten löytyy myös maalämpö, jonka aloituskustannukset voi tuntua isolta, mutta ei jatkossa maksa kuin sen minkä kiertovesipumppu vie virtaa. Ja sitten tullaan vielä öljyyn jolla lämmittäminen on edelleen halvempaa kuin suoralla sähköllä.
No haloo, kuka helevetin torvi maahinen nyt haluaa mennä johonkin mettään keräileen puita, alkaa polttaan jotain pönttöuuneja tai jotain vesipannua joka hiton päivä :D Jos haluaa liikuntaa niin menee kuntosalille, ei todellakaan mihinkään mettään paskapuita kerään :lol:
Pellettilaitteistot jne liian kalliita ja epävarmoja, ja itse ainakaan en niin alkeellista lämmitysmuotoa haluaisi, systeemin pitää olla sellainen että se toimii vaikka lähtisi vuodeksi reissuun, eli ei tarvitse huolehtia millään lailla.
Kaukolämpölinjat menevät sut lähellä mutta sitä ei saatu, ja niiden hinnathan vasta nousevatkin monopoliaseman johdosta.
Maalämpölaitteisto maksaisi itsensä takaisin aikaisintaan 30 vuodessa, edellyttäen ettei sitä tarvitse huoltaa tai uusia koskaan, ja itse en ainakaan lattiaan mitään vesiputkia laittaisi.
Öljylämmitys on ihan hanurista, vanhanaikaista ja epäekologista.
Eli kaukolämpö tai suora sähkö ainoat fiksut systeemit, kaukolämpölaitteistot liian epävarmoja ja mnonimutkaisia, ei voi jättää yksikseen vuodeksi kahdeksi, eli jäljelle jää ainoastaan suora sähkö.

Sellaisen about 2000e maksaa keskimäärin 585m3 talon lämmittäminen per vuosi (tää talvi tuli ahneiden pörssispedejen vuoksi kalliiksi kun keksivät nostaa sähkön pörssihinnan pilviin).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2623
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

ng900aero kirjoitti:
ysitonnari93 kirjoitti: Pitää olla kyllä jo aika lailla hullu joka valitsee sähkölämmitteisen okt:n :lol: Vaihtoehtoja on moneen lähtöön. Jos on ahkera niin voi lämmittää puilla jotka keräilee itse metsästä. Raaka-aine ei maksa mitään ja kunto kohenee samalla. Jos haluaa päästä helpommalla niin voi toki lämmittää pelleteillä. Joissain paikoissa voi onnistua liittyminen kaukolämpöön, mikä ei tosin liene enää se kaikista halvin vaihtoehto, mutta vois näin asiaa tarkistamatta väittää että lyö sähkön vielä mennen tullen. Sitten löytyy myös maalämpö, jonka aloituskustannukset voi tuntua isolta, mutta ei jatkossa maksa kuin sen minkä kiertovesipumppu vie virtaa. Ja sitten tullaan vielä öljyyn jolla lämmittäminen on edelleen halvempaa kuin suoralla sähköllä.
No haloo, kuka helevetin torvi maahinen nyt haluaa mennä johonkin mettään keräileen puita, alkaa polttaan jotain pönttöuuneja tai jotain vesipannua joka hiton päivä :D Jos haluaa liikuntaa niin menee kuntosalille, ei todellakaan mihinkään mettään paskapuita kerään :lol:
Pellettilaitteistot jne liian kalliita ja epävarmoja, ja itse ainakaan en niin alkeellista lämmitysmuotoa haluaisi, systeemin pitää olla sellainen että se toimii vaikka lähtisi vuodeksi reissuun, eli ei tarvitse huolehtia millään lailla.
Kaukolämpölinjat menevät sut lähellä mutta sitä ei saatu, ja niiden hinnathan vasta nousevatkin monopoliaseman johdosta.
Maalämpölaitteisto maksaisi itsensä takaisin aikaisintaan 30 vuodessa, edellyttäen ettei sitä tarvitse huoltaa tai uusia koskaan, ja itse en ainakaan lattiaan mitään vesiputkia laittaisi.
Öljylämmitys on ihan hanurista, vanhanaikaista ja epäekologista.
Eli kaukolämpö tai suora sähkö ainoat fiksut systeemit, kaukolämpölaitteistot liian epävarmoja ja mnonimutkaisia, ei voi jättää yksikseen vuodeksi kahdeksi, eli jäljelle jää ainoastaan suora sähkö.

Sellaisen about 2000e maksaa keskimäärin 585m3 talon lämmittäminen per vuosi (tää talvi tuli ahneiden pörssispedejen vuoksi kalliiksi kun keksivät nostaa sähkön pörssihinnan pilviin).
Öljylämmitys ihan hanurista :?: :!: Meillä ollut kotitalossa öljylämmitys vuodesta 1966 lähtien, edelleen originaalilla kattilalla ja ehkä kolmas poltin menossa. Mitään muuta lämmitykseen liittyvää komponenttia ei ole tarvinut uusia 44-vuoteen :lol: Miten niin epäegologista :lol: Sekin on täysin viherpiipertäjien haihattelua. Ethän sää ees nää ilman suurennuslasia et sieltä savupiipun päästä jotain tulee :mrgreen:
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Tää oma talo, missä koha asunu sen 22v niin tarvittaessa sähkölämmitys, mutta pääsääntösesti puulämmitteinen on. Varaava takka sekä leivinuuni, joka hohkaa lämpöä aika hyvin kun sen kerran lämmittää. Halkosavota on jonniimoinen, mutta seki vaa kerra vuuessa. :wink: Yhen rekkakuorman tilaa puuta pihalle ja ne sitte tekee haluamansa mittasiksi haloiksi. (mikä nyt leivinuuniin ja takkaan sopii ja myös mahd. saunanuuniin).
Yllättävän paljon puuta saapi hommattua pilkkahinnalla, jos vaan vähän kehtaa nähdä vaivaa asian eteen.
Esimerkiksi linjanraivauspuita, joille läheskään kaikki maanomistajat eivät tee yhtään mitään. Sinne ne jäisi happanemaan ötököitten syötäviksi, jos joku ei tartu tilaisuuteen, osta niitä pois tai luvan kanssa iha omakustannushintaan sahaile ja tee niistä itselleen polttopuuta. ;)
Minusta oikein toimiva ja edullinen ratkaisu puulämmitys omakotitalossa. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2623
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Mr_Who kirjoitti:Tää oma talo, missä koha asunu sen 22v niin tarvittaessa sähkölämmitys, mutta pääsääntösesti puulämmitteinen on. Varaava takka sekä leivinuuni, joka hohkaa lämpöä aika hyvin kun sen kerran lämmittää. Halkosavota on jonniimoinen, mutta seki vaa kerra vuuessa. :wink: Yhen rekkakuorman tilaa puuta pihalle ja ne sitte tekee haluamansa mittasiksi haloiksi. (mikä nyt leivinuuniin ja takkaan sopii ja myös mahd. saunanuuniin).
Yllättävän paljon puuta saapi hommattua pilkkahinnalla, jos vaan vähän kehtaa nähdä vaivaa asian eteen.
Esimerkiksi linjanraivauspuita, joille läheskään kaikki maanomistajat eivät tee yhtään mitään. Sinne ne jäisi happanemaan ötököitten syötäviksi, jos joku ei tartu tilaisuuteen, osta niitä pois tai luvan kanssa iha omakustannushintaan sahaile ja tee niistä itselleen polttopuuta. ;)
Minusta oikein toimiva ja edullinen ratkaisu puulämmitys omakotitalossa. :)
KANNATETAAN :!: Ei muuta kuin pökköä pesään :D
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Ja kaatelinha mie tästä tontilta melekkein kaikki koivupuut, osa jo ihan tukiksi kelpaavaa, tuossa -09 talvena. Semmoset parikymmentä runkkoo nurin vain uuella huskilla rämmäyttelin, ja tein sopivan pitkiä rankoja, jotka sitte raktorilla hinnuutin likemmäs liiterrii ja ne sitte sahalla pöllilöiks ja kirveella haloks tein. Mukavaa hommaa tosiaan. Ja ne puut oli tänä talvena osallisia talon lämmitykseen myöskin. 8)

ps. tuolla erään tien varressa olisi useita kymmeniä runkoja linjaraivauspuita, joita ei nähtävästi maanomistaja halua pistää haloksi. Pitäs selevittee kuka omistaa maat ja kysellä mitä meinas linjaraivauspuille tehdä. Voisi siitä ottaa savotan ihan joutessaan. Raivata ja pätkiä 3m:ksi ja raahata tienvarteen, jotka sitten puutavara-autolla veisi kotia. :)
Ennen lämpimämpiä kelejä ne olisi syytä raivata sieltä pois. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Ahtimen tilaus, joka meni ilmeisesti hirveäksi säätämiseksi toimittajan puolelta :evil:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Ulkona sato äsken lunta, onneksi ne sulaa aamun koitteessa heti pois :wink:
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Saab hajosi ja jätti tielle perkele. :evil:
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2623
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Mr_Who kirjoitti:Ja kaatelinha mie tästä tontilta melekkein kaikki koivupuut, osa jo ihan tukiksi kelpaavaa, tuossa -09 talvena. Semmoset parikymmentä runkkoo nurin vain uuella huskilla rämmäyttelin, ja tein sopivan pitkiä rankoja, jotka sitte raktorilla hinnuutin likemmäs liiterrii ja ne sitte sahalla pöllilöiks ja kirveella haloks tein. Mukavaa hommaa tosiaan. Ja ne puut oli tänä talvena osallisia talon lämmitykseen myöskin. 8)

ps. tuolla erään tien varressa olisi useita kymmeniä runkoja linjaraivauspuita, joita ei nähtävästi maanomistaja halua pistää haloksi. Pitäs selevittee kuka omistaa maat ja kysellä mitä meinas linjaraivauspuille tehdä. Voisi siitä ottaa savotan ihan joutessaan. Raivata ja pätkiä 3m:ksi ja raahata tienvarteen, jotka sitten puutavara-autolla veisi kotia. :)
Ennen lämpimämpiä kelejä ne olisi syytä raivata sieltä pois. :)
Pitääpä tässä varsin kysäistä tukkirekkamieheltä, että mikä auto olis kovin sana tänä päivänä niihin hommiin jos neljästä pitäisi valita eli Sisu, Volvo, Scania vai peräti Mersu :?:
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

ysitonnari93 kirjoitti: Pitääpä tässä varsin kysäistä tukkirekkamieheltä, että mikä auto olis kovin sana tänä päivänä niihin hommiin jos neljästä pitäisi valita eli Sisu, Volvo, Scania vai peräti Mersu :?:
Scania, Volvo ja Mersu. Niistä jokainen sopii hommaan ihan hyvin. Autokohtaisia eroja löytyy ja moottorikohtaisia vaihtoehtoja on lukuisia, ihan kuka tykkää mistäkin. Täytyy vaan muistaa, että puunajossa se teho on kyllä mikä puhuu. Itse en tosin mersua ole vielä ajanut noista vaihtoehdoista, mutta se kuitenkin mielestäni suoriutuu alan hommista niinkuin muutkin. Ajettavuudeltaan nämä kolme ovat ihan autoja. :) (tosin vaikka mersua en ole ajanutkaan, mutta mitä lukenut ja kuullut niin hyvä auto sekin on ajaa)

Hintapolitiikka, huoltokustannukset, huoltosopimukset ja monet muut oleelliset asiat vaikuttavat auton hankintaan. Kokemukset ja automerkin maine on positiivisena asiana vaikuttamassa auton hankintaan. Siihen en kuitenkaan itse lähtisi, että mikä on paras merkki. Pitäisi olla monen vuoden kokemus kultakin merkiltä, että sen pystyisi itse määrittämään kokemuksien kautta. Mutta nuo kolme merkkiä kuitenkin ovat sieltä kärkikastista, joita autoilijat eniten suosii. :)

Autoja mitä itse olen ajellut: Sisua(e18, e12 ja sm:ää), Scaniaa(164g 580 ja R620), Volvoa(FH16 550 ja 700) puuautona kyllä olisin R620 Scanian kannalla. Tosin nythän on tullut markkinoille Scanian uutuus tehomalli R730, joka on ehdottomasti vareenotettava kilpailija volvon FH16 700:lle.

Sisullakin puu liikkuu hyvin, varsinkin sillä tehokoneella, mikä on Catepillarin tekemä 18litranen kutoskone(630heppanen). Nykyisin sitä konetta ei vaan enää saa sisun keulalle EU:n päästövaatimusten takia ja monen muun seikan takia. Ja sitämyöten ei saa enää myös synkronoimatonta Eaton Fuller-vaihdelaatikkoakaan. Eli jos nytten uuden sisun ostaa (joka oikeastaan on puolet rellua) niin kopin alta löytyy renaultin kone. Ja sisu-auton tilanne ylipäätään. Se kun meinaa luopua siviililiikenteestä tulevina vuosina kokonaan, tai jotaki siihen suuntaan juttua on ollut. :roll: Mutta mielestäni kyllä se sisu on työkone verrattuna Scaniaan :D

En tiedä miten tätä asiaa pitäisi kertoa, niihin kun on niin monta näkökulmaa ja vaikuttavia osatekijöitä joita en oikein osaa täällä kertoa :) Mutta valtamerkit ovat kuitenkin nämä kaksi Volvo ja Scania. Mersukin alkaa pikkuhiljaa nousta sijoituksillaan.
Tänäpäivänä varmasti tuo Scanian R730 on kova sana puuautomarkkinoilla. Volvon 700:sen rinnalla.

Onhan toki muitakin merkkejä, joita jotkin yrittäjät ovat valjastaneet puuauton virkaan. Kuten Ivecoa ja Renaulttia. Niistä en kovin paljon voi tarinoida kun ei ole paljonkaan tietoa niistä. Onhan niitä aina välillä rekkalehdissä sillontällön esitteillä erimerkin puuautoja ja muita kulkineita.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2623
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Mr_Who kirjoitti:
ysitonnari93 kirjoitti: Pitääpä tässä varsin kysäistä tukkirekkamieheltä, että mikä auto olis kovin sana tänä päivänä niihin hommiin jos neljästä pitäisi valita eli Sisu, Volvo, Scania vai peräti Mersu :?:
Scania, Volvo ja Mersu. Niistä jokainen sopii hommaan ihan hyvin. Autokohtaisia eroja löytyy ja moottorikohtaisia vaihtoehtoja on lukuisia, ihan kuka tykkää mistäkin. Täytyy vaan muistaa, että puunajossa se teho on kyllä mikä puhuu. Itse en tosin mersua ole vielä ajanut noista vaihtoehdoista, mutta se kuitenkin mielestäni suoriutuu alan hommista niinkuin muutkin. Ajettavuudeltaan nämä kolme ovat ihan autoja. :) (tosin vaikka mersua en ole ajanutkaan, mutta mitä lukenut ja kuullut niin hyvä auto sekin on ajaa)

Hintapolitiikka, huoltokustannukset, huoltosopimukset ja monet muut oleelliset asiat vaikuttavat auton hankintaan. Kokemukset ja automerkin maine on positiivisena asiana vaikuttamassa auton hankintaan. Siihen en kuitenkaan itse lähtisi, että mikä on paras merkki. Pitäisi olla monen vuoden kokemus kultakin merkiltä, että sen pystyisi itse määrittämään kokemuksien kautta. Mutta nuo kolme merkkiä kuitenkin ovat sieltä kärkikastista, joita autoilijat eniten suosii. :)

Autoja mitä itse olen ajellut: Sisua(e18, e12 ja sm:ää), Scaniaa(164g 580 ja R620), Volvoa(FH16 550 ja 700) puuautona kyllä olisin R620 Scanian kannalla. Tosin nythän on tullut markkinoille Scanian uutuus tehomalli R730, joka on ehdottomasti vareenotettava kilpailija volvon FH16 700:lle.

Sisullakin puu liikkuu hyvin, varsinkin sillä tehokoneella, mikä on Catepillarin tekemä 18litranen kutoskone(630heppanen). Nykyisin sitä konetta ei vaan enää saa sisun keulalle EU:n päästövaatimusten takia ja monen muun seikan takia. Ja sitämyöten ei saa enää myös synkronoimatonta Eaton Fuller-vaihdelaatikkoakaan. Eli jos nytten uuden sisun ostaa (joka oikeastaan on puolet rellua) niin kopin alta löytyy renaultin kone. Ja sisu-auton tilanne ylipäätään. Se kun meinaa luopua siviililiikenteestä tulevina vuosina kokonaan, tai jotaki siihen suuntaan juttua on ollut. :roll: Mutta mielestäni kyllä se sisu on työkone verrattuna Scaniaan :D

En tiedä miten tätä asiaa pitäisi kertoa, niihin kun on niin monta näkökulmaa ja vaikuttavia osatekijöitä joita en oikein osaa täällä kertoa :) Mutta valtamerkit ovat kuitenkin nämä kaksi Volvo ja Scania. Mersukin alkaa pikkuhiljaa nousta sijoituksillaan.
Tänäpäivänä varmasti tuo Scanian R730 on kova sana puuautomarkkinoilla. Volvon 700:sen rinnalla.

Onhan toki muitakin merkkejä, joita jotkin yrittäjät ovat valjastaneet puuauton virkaan. Kuten Ivecoa ja Renaulttia. Niistä en kovin paljon voi tarinoida kun ei ole paljonkaan tietoa niistä. Onhan niitä aina välillä rekkalehdissä sillontällön esitteillä erimerkin puuautoja ja muita kulkineita.
Sieltähän tuli oikein täyteläinen tilannekatsaus. Mielenkiintoista luettavaa. Se taitaa sitten Sisu olla melko ahtaalla valtamerkkien puristuksessa. Se onkin vaikeaa tehdä autoa kun ei ole omaa moottoria / vaihdelaatikkoa niin niitä joutuu kasaamaan niin monenlaisista palikoista. Eipä niitä ole tuolla tienpäällä enää näkynytkään tukkiautoinakaan enää niin paljoa kuin ennen. Se on näemmä 700 pollen rajakin jo sitten rikottu, ei enää pitäisi homma olla tehonpuutteesta kiinni :D Se onkin sitten makuasia minkä merkin valitsee. Ite olen tykännyt aina erityisesti Scanian V8 soundista, se on kuin musiikkia korville. Yhä se jaksaa tuo autopuoli kiinnostaa vaikka siitä ei sitten ammattia tullutkaan. Armeijassa tuli kärrykortti ajettua Masilla 88/89. Siitä on jo varmaan kymmenen vuotta kun on viimeksi tullut ylipäätään rekalla ajettua. Ja joka kerralla sattui aina Scania alle.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Maca »

Mimmi kirjoitti:
Maca kirjoitti:Yöllä vietiin Oulussa eukon -96 astrasta reteot ja bagillinen ratti.

Ei kerkeä tehdä uusintakatsastustakaan ajoissa enää. Stana.

Edit: Jos löydän uuden ratin jostain tilalle, niin pitääkö se muka jotenkin koodata? Joku puhui semmoisesta.
Ei, jollet laita virtoja päälle auton ollessa ilman tyynyä.
Kyllähän siihen valo jäi palaamaan kuitenkin.

Missäs tuo kannattaa Oulussa kuitata sammuksiin?
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

ysitonnari93 kirjoitti: Sieltähän tuli oikein täyteläinen tilannekatsaus. Mielenkiintoista luettavaa. Se taitaa sitten Sisu olla melko ahtaalla valtamerkkien puristuksessa. Se onkin vaikeaa tehdä autoa kun ei ole omaa moottoria / vaihdelaatikkoa niin niitä joutuu kasaamaan niin monenlaisista palikoista. Eipä niitä ole tuolla tienpäällä enää näkynytkään tukkiautoinakaan enää niin paljoa kuin ennen. Se on näemmä 700 pollen rajakin jo sitten rikottu, ei enää pitäisi homma olla tehonpuutteesta kiinni :D Se onkin sitten makuasia minkä merkin valitsee. Ite olen tykännyt aina erityisesti Scanian V8 soundista, se on kuin musiikkia korville. Yhä se jaksaa tuo autopuoli kiinnostaa vaikka siitä ei sitten ammattia tullutkaan. Armeijassa tuli kärrykortti ajettua Masilla 88/89. Siitä on jo varmaan kymmenen vuotta kun on viimeksi tullut ylipäätään rekalla ajettua. Ja joka kerralla sattui aina Scania alle.
Jooh. Monimutkasta asiaa kun ei lyhyesti voi kirjottoo. :)

Joo ei se Sisun tilanne enää mikään hyvä ole, kun meni ulkoistamaan oikeastaan kaikki tuotannolliset seikat, ei pitänyt itellään mitään. :? Olihan siitä juttua joskus ylen kanavalla. Saattaa löytyä jostakin jos etsii.. katsomo tms.
Valtiohan se aika varma maksaja on ja armeijakalustolle onkin tilausta niin siihen sisu taitaakin pääsääntöisesti pikkuhiljaa lipua.
Joo ei niitä enää niinpaljon ole, täälläpäin kyllä niitä vielä näkee muutamia ja sitten myös muutamia siirtoautoja. Onhan niitä tietty ympäri suomea, mutta vähenemään päin on.
Siirtoauto = kevytrakenteinen kuorma-autoyhdistelmä, jossa ei ole nostureita, telivetoa, usein ykköspyöräkärrejä käyttäät ja pankkojen määrää vähennetty, että omapaino olisi mahdollisimman pieni. Mitä vähemmän auto painaa tyhjänä -> sitä enemmän puuta saa laittaa kyytiin, eli hyötykuormaa. ;)

Joo kyllä niillä seitensatasilla puu liikkuu. :) Nykysin yrittäjät aikapaljon lastuttaavat autojaan, takuuaika kun menee umpeen niin käy salkkumies kylässä ja heti on autossa enemmän tehoja. Helpostikkin sata hevosta lisää ja rahaa jos haluaa laittaa enemmän niin vaikka kuika paljon vain. :) Auton ajettavuus paranee suoraan, kun moottori vääntää entistä voimakkaammin ja ahtopaineet ovat täysillä jo vääntöalueen alussa kaasupolkimen ollessa pohjassa. Ihan mitenkävain haluaa moottorinsa säätää. Autolla pääsee tällöin ne mäet ylös paremmin, joissa teki ennen tiukkaa vakiotehoisella moottorilla. ;)

Joo kyllä varmaa kiinnostaa, jos joskus on alan hommissa ollut tai kortin suorittanut. :) On ne vaa melekosia pelejä. Kesällä tarkotus olisi lähetä käymään Ala-härmässä PowerTruck show:ssa, siellä on ensiesittelyssä Scanian R730. 8)

Ja jos kortti on niin kannattaa sitä ainakin yrittää päästä terästämään ajotuntumaa ja hioa peruutustaitoa, joka on saattanut vuosien myötä ruostua.

Työkseen rekkaa, kuorma-autoa tai bussia ei saa enää ajella, jos ei ole suorittanut kuljettajan ammattipätevyyttä, kiitos EU:n. Direktiivipäivät olisi syytä suorittaa ennen loppuvaa vuotta 2014. Siitäkin aiheesta löytyy tietoa AKE:lta. Viiden päivän ajan pitäisi istua teoriatuntiloilla kuuntelemassa kuinka sillä autolla nyt ajettiinkaan ja paljon muuta. Ihan hyödyllistä tietoakin.
Koulutuksia järjestetään eripuolilla maata ja koulutuspäivät ilmoitetaan AKE:lle, jotka AKE sitten hyväksyy jos koulutus täyttää tietyt ehdot. Nekin päivät ei ilmaisia ole, mutta rengin ei tarvitse huolehtia kuin olla paikalla ja työnantaja maksaa koulutuksen(jossa itsekkin on mukana). Tästä voisin luennoida enemmänkin, mutta helpompi on sanoa, että asiasta kiinnostuneet tutkikoon lisää http://www.ake.fi -sivustolta. :)
Viimeksi muokannut Mr_Who, Su Huhti 18, 2010 21:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Maca »

Mimmi kirjoitti:Valo ei sammu itsestään.
Nyt sää sen kerroit. Päivän sitä tuijotin kiltin pyytävästi ja odotin itsestään sammumista.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Leffan katselussa mainoskanavalta ei tunnu olevan enää mitään järkeä. Subilla Muumioon tuuppaa mainoksia 10 minuutin välein!

http://www.marmai.fi/uutiset/article394559.ece
http://www.marmai.fi/uutiset/article395879.ece

Ja ei, mulle on turha tyrkyttää maksukanavia :)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Lukittu