Mitä teit saabiisi tänään topic?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Lukittu
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Femma sai uuden lauhdutinkennon ja kuivaimen, nyt toivottavasti pysyy kylmäaineet hieman pidempään.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

En kaikkea tänään, mutta tämän viikon aikana äidin tonnarille tehtyä:

Katsastuksessa tuli hylkäys etualatukivarsien syöpyneistä alumiinitukipalikoista, vaihdoin kaikki neljä uusiin. Ei ollu paljoa jäljellä enää vanhoista..
Oikeinpuoleisen käsijarrun ihmettelyä, se kun on täysin eloton. Uuden vaijerin ostin, pitää sen vaihtotyö suorittaa vielä loppuun ja toivoa jospa se sillä tulisi kuntoon.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

99 GL kirjoitti:En kaikkea tänään, mutta tämän viikon aikana äidin tonnarille tehtyä:

Katsastuksessa tuli hylkäys etualatukivarsien syöpyneistä alumiinitukipalikoista, vaihdoin kaikki neljä uusiin. Ei ollu paljoa jäljellä enää vanhoista..
Oikeinpuoleisen käsijarrun ihmettelyä, se kun on täysin eloton. Uuden vaijerin ostin, pitää sen vaihtotyö suorittaa vielä loppuun ja toivoa jospa se sillä tulisi kuntoon.
veikkaan että vika on satulassa.. käy vetäseen käppäri päälle ja mene katsomaan onko vipu liikkunut. jos on niin saatat saada toimimaan kun ruuvaat säätöruuvista kaikki pohjaan eli että jarru on päällä ja sitten säädät oikeen. pari kertaa tehnyt tuon isännän tonnariin ennen katsastusta. en ole perehtynyt missä vika kun vain toinen satula tekee tämän koska tuolla konstilla saanut sen aina toimimaan.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

ajoin korjaamon pihaan ja pesin isommat dieselit auton takapäästä pois :evil:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

scorpio_88 kirjoitti:
99 GL kirjoitti:En kaikkea tänään, mutta tämän viikon aikana äidin tonnarille tehtyä:

Katsastuksessa tuli hylkäys etualatukivarsien syöpyneistä alumiinitukipalikoista, vaihdoin kaikki neljä uusiin. Ei ollu paljoa jäljellä enää vanhoista..
Oikeinpuoleisen käsijarrun ihmettelyä, se kun on täysin eloton. Uuden vaijerin ostin, pitää sen vaihtotyö suorittaa vielä loppuun ja toivoa jospa se sillä tulisi kuntoon.
veikkaan että vika on satulassa.. käy vetäseen käppäri päälle ja mene katsomaan onko vipu liikkunut. jos on niin saatat saada toimimaan kun ruuvaat säätöruuvista kaikki pohjaan eli että jarru on päällä ja sitten säädät oikeen. pari kertaa tehnyt tuon isännän tonnariin ennen katsastusta. en ole perehtynyt missä vika kun vain toinen satula tekee tämän koska tuolla konstilla saanut sen aina toimimaan.
Kyllä se vipu liikkuu, pitää huomenna tutkia lisää. Kiitoksia vinkistä!
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Tummensin eilen takalasit. Ei tullut niin kauhee kun pelkäsin.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
suopitar
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 1735
Liittynyt: To Syys 27, 2007 14:16
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja suopitar »

perjantaina tuli tonnariin laitettua kuskin aurinkolippa paikoilleen, nyt kelpaa auringon paistaa 8)
Saab 9-3 1.8 Turbo mk1
Kirsi Jokela
0451255333
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja masas »

Olivat sitten lomien aikaan hommanneet meille (duuniin) ilmastointi huolto laitteen, jota tietenkin itse opiskelua "harjoittaen" testata omaan autoon. No vajaassa 9 vuodessa oli ainetta hävinny reilu 440g. olipahan laite, letkut kiinni ja mukana olevalta kortilta haki auton tiedot ja valitsi ohjelman ja painoi start, aikaa kului 3 varttia ja tuohon kuului "täysi" huolto.

8) 8) 8)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

masas kirjoitti:Olivat sitten lomien aikaan hommanneet meille (duuniin) ilmastointi huolto laitteen, jota tietenkin itse opiskelua "harjoittaen" testata omaan autoon. No vajaassa 9 vuodessa oli ainetta hävinny reilu 440g. olipahan laite, letkut kiinni ja mukana olevalta kortilta haki auton tiedot ja valitsi ohjelman ja painoi start, aikaa kului 3 varttia ja tuohon kuului "täysi" huolto.

8) 8) 8)
Osaako tuo kone tehdä myös typellä paineistustestin? Tyhjäksi vuodon takia päässyttä järjestelmää ei sitten muuttuneiden säädösten takia enään saa täyttää, ennen kuin vuoto on korjattu. Sillä alipainetestillä minkä nuo automaattikoneet yleensä tekee, ei löydä kun isommat vuodot. Pienemmät vuodot (järjestelmä tyhjenee esim. muutamassa päivässä) sitten näkyykin vasta kun on kunnolla painetta pelissä, joko väriaineen avulla (UV lamppu + rillit) tai vanhalla kunnon saippuavesi suihkepullossa menetelmällä.

9 vuodessa 440g:n häviäminen on kyllä ihan normaalia, eli kielii toimivasta ja tiiviistä ilmastoinnista 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Vaihdoin sen eilen -87 pystykeulatonnariin.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

putsasin maalinpoistoaineella peräkärryprojektin puolikkaan etuseinän...
maalinpoistoaine+30 asteen helle oiva yhdistelmä ei kauaa nokka tuhissu...

pohdin väriä samalla peräkärryyn....sinivalkoinen ois pop....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja A.L. »

masas kirjoitti:Olivat sitten lomien aikaan hommanneet meille (duuniin) ilmastointi huolto laitteen, jota tietenkin itse opiskelua "harjoittaen" testata omaan autoon. No vajaassa 9 vuodessa oli ainetta hävinny reilu 440g. olipahan laite, letkut kiinni ja mukana olevalta kortilta haki auton tiedot ja valitsi ohjelman ja painoi start, aikaa kului 3 varttia ja tuohon kuului "täysi" huolto.

8) 8) 8)
Samoin täällä odotettavissa työmaalle tuo huoltolaite. Koulutusta käytiin jo talven aikana ja kouluttaja näytti jotain erilaisia nippoja eri autoihin. Joku terävänä seurasi että mikäs tämä yksi nippeli on. Kouluttaja sanoi että se on tuohon mun saabiin. Vissiin aika ahtassa paikassa vanhassa ysikolkissa täyttöliitos?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Nonih jouduin vetään rubbingilla veks muutaman naarmun jotka aiheutti OKQ8:in konepesun harja, onneksi naarmut olivat kevyitä eivätkä syviä ja vain lakkapinnassa eivätkä maalipintaan asti.
Nyt ne ovat tipotiessään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja masas »

9 vuodessa 440g:n häviäminen on kyllä ihan normaalia, eli kielii toimivasta ja tiiviistä ilmastoinnista

Näin olen kuullut, että 40g/vuosi on normaalia. Alipaine testaus oli ainakin, koneen nimi/ malli ei oikeen yöllä jäänyt mieleen :)

Tämmönen laite:

Kuva
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit saabiisi tänään topic?

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Olipa taas tehokasta toimintaa tänään :oops: . Takaoikealta oli jo jonkin aikaa kuulunut omituista kolkotusta kuopissa ja nupukivellä ajaessa ja parin päivän sisään se oli mennyt niin pahaksi, että alkoi tulla sellainen fiilis, että asialle on pakko tehdä jotakin, varsinkin kun lähipäivinä olisi tiedossa pidempääkin ajoa ja auton olisi siis syytä pysyä nipussa. Ajelin jonkin aikaa ikkunat auki, kuuntelin, pähkäilin ja diagnosoin takaiskarin olevan lopullisesti tiensä päässä, huonojahan takavaimentimet olivat olleet jo pitkään. Kipinkapin siis Motonettiin, jossa ei tietenkään ollut kuin yksi pari Lipin paskoja hyllyssä. Paremman puutteessa otin kiireessä ne, vaikka selvää onkin että ensi kesänä ne ovat taas vaihtokunnossa.

Seuraavaksi pikapikaa muutama motivaatiokalja napaan, auto pukeille ja vaihto-operaation kimppuun. Samalla kokeilin toki taka-akselin puslat jne. siltä varalta, että vika olisikin muuallta kuin iskareissa. Mitään hälyttävää ei löytynyt, joten löin uudet iskarit paikalleen ja lähdin koeajolle kuuntelemaan odottamaani alustan ihanaa äänettömyyttä. No, muuten hyvä mutta meteli jatkuin aivan entisellään. Huuli pyöreänä ajoin muutaman monttupätkän lisää ja ihmettelin, mistä ihmeestä nyt on kyse. Hieman jo v*neena ajoin auton takaisin tallin pihaan ja vääntäydyin vielä puolittain auton alle katsomaan, mikä ihme voi vielä olla vikana. Tällä kertaa huomasin ensimmäisellä vilkaisulla, että jarrusatulan ylempi pultti oli melkein irti, kierrettä näkyvissä vaikka miten pitkä matka 8O . Räikkä kouraan, kiristys, alempi pulttikin oli löysällä, uusi koeajo ja kaikki kuten pitääkin.

Syyllistä löysiin pultteihin ei tarvitse etsiä kaukaa, koska itsehän olin jarrurempan tehnyt juuri pari kuukautta sitten :evil: . Sitä en sitten tiedä, oliko syynä huolimattomuuteen liika vai liian vähäinen asennuskaljan määrä :roll:.
#1970
Lukittu