Uusi Saab 9-5

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Muistelen, että noin kk sitten kävin kyselemässä tätä automallia, että onko näytille tulossa. Myyjä oli aika epävarma ja ehkä myös hieman kielteinen, nyt hän oli toivotulla tavalla aika innoissaan ja esitteli autoa kuten kuuluukin. Tämä siis Aineella.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Minä kävin Aineella jo eilen kun tuli sellainen etiäinen että voisi auto olla jo paikalla. Ja niinhän se olikin, eilen oli halliin ajettu. Minä en oikein päässyt selvyyteen siitä pannaanko Aineella kilpiin tuo diesel vai seuraavana tulossa oleva etuvetoinen 2.0T. Mutta elokuulle lupailivat koeajoon autoa. Toivottavasti ajoon tulee bensakoneinen, diiselit kuuluvat osaltani EVVK-osastoon :lol:
Matti
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Käväisin 2 paikallisessa liikkeessä pk-seudulla eikä mitään tietoa myyjällä milloin löytyy hallista. On aika outoa, että ympäri maata auto on jo esillä, mutta ei pk-seudulla ??? Toisessa näistä (Metro-Auto, Kehä III) kerrottiin, että Saabin edustus päättyy kokonaan, ei kuulemma kannata pitää merkkiä jonka myynti on marginaalista.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mutta kiinnostavaa olisi nähdä, tuleeko ensi vuonna ja minne firmaan jälleenmyynti Saabille Kajaaniin. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

SportySedan kirjoitti:Käväisin 2 paikallisessa liikkeessä pk-seudulla eikä mitään tietoa myyjällä milloin löytyy hallista. On aika outoa, että ympäri maata auto on jo esillä, mutta ei pk-seudulla ??? Toisessa näistä (Metro-Auto, Kehä III) kerrottiin, että Saabin edustus päättyy kokonaan, ei kuulemma kannata pitää merkkiä jonka myynti on marginaalista.
PK-seudulla saabin ostamisesta kiinnostuneita neuvoisin kääntymään Mäkelän Auton puoleen Järvenpäässä. Siellä ei ole Saab missään heittolaisen asemassa, kerran sattui (silloin raskaana ollut) rouvakin mukaan varaosatiskille ja meinasivat väkipakolla myydä uuden auton :D Tosin en tiedä onko tuonne saatu vielä uutta ysivitosta näytille.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

MattiR kirjoitti:Minä kävin Aineella jo eilen kun tuli sellainen etiäinen että voisi auto olla jo paikalla. Ja niinhän se olikin, eilen oli halliin ajettu. Minä en oikein päässyt selvyyteen siitä pannaanko Aineella kilpiin tuo diesel vai seuraavana tulossa oleva etuvetoinen 2.0T. Mutta elokuulle lupailivat koeajoon autoa. Toivottavasti ajoon tulee bensakoneinen, diiselit kuuluvat osaltani EVVK-osastoon :lol:
Mutta toisaalta onhan Saabilla tällä hetkellä hyvänlaiset dieselmotit!? :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Voi olla diiselit hyviä, mutta minun mielestäni eivät koskaan samankokoisten bensamoottoreiden veroisia missään muussa suhteessa kuin polttoaineen kulutuksessa. No, eipä taida toisaalta olla nykyiset GM:ltä lainatut bensakoneetkaan kaikilta osin vanhojen patarautojen veroisia.
Matti
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

MattiR kirjoitti:Voi olla diiselit hyviä, mutta minun mielestäni eivät koskaan samankokoisten bensamoottoreiden veroisia missään muussa suhteessa kuin polttoaineen kulutuksessa. No, eipä taida toisaalta olla nykyiset GM:ltä lainatut bensakoneetkaan kaikilta osin vanhojen patarautojen veroisia.
Tismalleen samaa mieltä. Niin paljon kuin noita dieseleitä ylistetäänkin, niin vastaan ei ole tullut itseäni miellyttävää diesel-moottoria. Vetoalue dieselissä onnettoman kapea, alavääntö surkea (esim. liikenneympyröissä 2. vaihteella kiihdyttäminen on painajainen, pysähdyksistä 1. vaihteella liikkeelle lähdettäessä "kuollut" alue) kamala käyntiääni, nopeat ohitukset maantievauhdeissa yhtä tuskaa jne...Siis kyllähän noilla dieseleilläkin ajelee arkiajoja, kulutus ja tasaisen vauhdin maantiejossa mukavahko vääntö on OK, mutta onhan se saman kokoluokan bensaturbo ihan eri luokan vehje ajettavaksi.

P.S: ja se joka tulee elvistelemään, että diesel on ainakin sekunnin hätäsempi jollain 6. vaihteella suoritetussa 60-100km/h vedätyksessä voi saman tien mennä jonnekin ihan muualle kirjoittelemaan (esim tonne: http://www.murtola.com/foorum/viewforum.php?f=13 ) :wink:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

V.J.S kirjoitti:
MattiR kirjoitti:Voi olla diiselit hyviä, mutta minun mielestäni eivät koskaan samankokoisten bensamoottoreiden veroisia missään muussa suhteessa kuin polttoaineen kulutuksessa. No, eipä taida toisaalta olla nykyiset GM:ltä lainatut bensakoneetkaan kaikilta osin vanhojen patarautojen veroisia.
Tismalleen samaa mieltä. Niin paljon kuin noita dieseleitä ylistetäänkin, niin vastaan ei ole tullut itseäni miellyttävää diesel-moottoria. Vetoalue dieselissä onnettoman kapea, alavääntö surkea (esim. liikenneympyröissä 2. vaihteella kiihdyttäminen on painajainen, pysähdyksistä 1. vaihteella liikkeelle lähdettäessä "kuollut" alue) kamala käyntiääni, nopeat ohitukset maantievauhdeissa yhtä tuskaa jne...Siis kyllähän noilla dieseleilläkin ajelee arkiajoja, kulutus ja tasaisen vauhdin maantiejossa mukavahko vääntö on OK, mutta onhan se saman kokoluokan bensaturbo ihan eri luokan vehje ajettavaksi.

P.S: ja se joka tulee elvistelemään, että diesel on ainakin sekunnin hätäsempi jollain 6. vaihteella suoritetussa 60-100km/h vedätyksessä voi saman tien mennä jonnekin ihan muualle kirjoittelemaan (esim tonne: http://www.murtola.com/foorum/viewforum.php?f=13 ) :wink:
Kaikessa muussa olen samaa mieltä PAITSI tuossa alaväännössä. Mielestäni sitä riittää jopa minun laiskassa toijossa vaikka se painaa 1900 kiloa! MUTTA sitten yläkierroksilla ja etenkin, jos on hieman kiirrus, niin puhti on pois aikalailla. Mutta onhan noita bensaturbojakin ollut ja ne ovat olleet tosi rajuja lastutettunakin - ei ollut tarvis lisätä siitä enemmän tehoja. Mm. 2.1iivarini vääntö on hyvä samanlailla kuin tuossa hiiluxissa, mutta yläkierroksilla löytyy enemmän voimaa sitten. Ja mitä tulee tuohon aitoon Saabin moottoriin vs. 1.8iSC/SS, niin kyllä hakkaa kirkkaasti. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja viggen »

AVIS, KALLBERGS BILUTHYRNING AB ( Ana Trollhättan ) eli autovuokraamo joka toimii länsi Ruotsissa on ainakin minun suosikki, koska heidän kalustoonsa kuuluu NG 9-5 TID4 Automaatilla ja vielä sininen metalliväri.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

9-5T kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Mutta toisaalta onhan Saabilla tällä hetkellä hyvänlaiset dieselmotit!? :)
Oletko vahvasti humalassa?
niimpä ?
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja aero »

V.J.S kirjoitti:Tismalleen samaa mieltä. Niin paljon kuin noita dieseleitä ylistetäänkin, niin vastaan ei ole tullut itseäni miellyttävää diesel-moottoria. Vetoalue dieselissä onnettoman kapea, alavääntö surkea (esim. liikenneympyröissä 2. vaihteella kiihdyttäminen on painajainen, pysähdyksistä 1. vaihteella liikkeelle lähdettäessä "kuollut" alue) kamala käyntiääni, nopeat ohitukset maantievauhdeissa yhtä tuskaa jne...Siis kyllähän noilla dieseleilläkin ajelee arkiajoja, kulutus ja tasaisen vauhdin maantiejossa mukavahko vääntö on OK, mutta onhan se saman kokoluokan bensaturbo ihan eri luokan vehje ajettavaksi.
Kokeile joskus jotain muutakin kuin VAG-sukuista pumpparia, tuo teksti nimittäin kuulostaa tasan moisen moottorin esittelyltä. Harvassa CR-koneessa on tuota kuollutta alapäätä ja surkeata alavääntöä (toisin kuin noissa tietyissä VAGineissa). Jopa VAG taisi päästä pumppareista eroon pari vuotta sitten.

Sitä en kiistä, etteikö bensaturbo olisi reippaasti dieseliä nautinnollisempi silloin, kun sitä ylärekisteriä kaipaa, mutta asiallinen nokileka ei alapäässä kipinäsytytteiselle mainittavasti häviä (ainakaan samassa kokoluokassa - toki ennen ahtimen heräämistä 3.0 vetää oletettavasti paremmin kuin 1.9 ;) ).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja juhokare »

9-5T kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Mutta toisaalta onhan Saabilla tällä hetkellä hyvänlaiset dieselmotit!? :)
Oletko vahvasti humalassa?
En todellakaan. Rehellisesti kerrottuna en ole ollut ikinä humalassa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

aero kirjoitti:
Kokeile joskus jotain muutakin kuin VAG-sukuista pumpparia, tuo teksti nimittäin kuulostaa tasan moisen moottorin esittelyltä. Harvassa CR-koneessa on tuota kuollutta alapäätä ja surkeata alavääntöä (toisin kuin noissa tietyissä VAGineissa). Jopa VAG taisi päästä pumppareista eroon pari vuotta sitten.
Kokeiltuna Fiatin multijet (laiskin Qubo 1.3 ja ripein Punto 130hv 1.9), Alfan JTDm (Mito) ja mikälie on Citikan C4 Picasson diisseli.. Umpisurkeita, etenkin se hengettömyys alarundeilla, noihin verrattuna toi VAGin kivikautinen 2,5TDi on jopa miellyttävämpi ominaisuuksiltaan ja esim. Saabin 8 venttiilinen bensaturbo jostain maailmansotien ajalta on alaväännökkäämpi :D
Ehkä joku VAGin 4,2TDi, oisko siinä saatu jotain voimaa edes tonne alakierroksille?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Minun mielestäni dieselien isoja miinuksia ovat ainakin kapea vetoalue, terävyyden puute, totaalinen hengettömyys kapean vetoalueen yläpuolella ja karmea käyntiääni. Parasta lienee kohtuullinen kulutus ei niinkään tasaisessa ajossa vaan normaalissa hissuttelussa. Mutta millään kohtuullisella rahalla (= ainakaan alle 100.000 eurolla) ei saa minkään merkkistä dieseliä joka vetäisi vertoja esimerkiksi vanhalle "hyvässä vireessä" olevalle T5-koneiselle aerolle 8) Minun mielestäni Saabin vanha patarautapannu menee tasaisessa ajossa tarvittaessa niin vähällä bensalla että dieselit ja hybridit saavat jäädä kauppaan. Jos pihistellä tahtoo niin vähällä menee: pienin mittaamani todellinen (ei siis mikään SIDin höpölukema) maantiekulutus automaattivaihteisella 9-5 2.3t:llä vieläpä talvirenkain ja kuormattuna on 6.6 litraa sataselle. Siihen sai jo jonkun kerran ohittaakin ja ajaa pätkän moottoritietä. Kaiken a ja o pieniä lukemia metsästäville on se, että pitää malttaa ajella tasaisesti ja kohtuullisilla nopeuksilla. Pari kolme litraa isompi kulutus järjestyy helposti jos vauhtia ja vaaratilanteita haluaa, mutta ei mikään "nykyaikaisempikaan" vähällä mene jos reippaasti ajetaan. Mitkään kirjaimet auton peräluukussa eivät kumoa fysiikan lakeja, esimerkiksi tietyn massan kiihdyttämiseen nopeudesta a nopeuteeen b tietyssä ajassa vaatii aina saman määrän energiaa. Pointtini on se että vanhakaan tekniikka ei aina ole välttämättä huonoa. Erityisesti T5-koneisissa (kuin myös T7-koneisissa männänvaihdolla) saa bonuksena vielä pomminkestävän perustekniikan. Kone kestää melkein mitä vaan kunhan huolehtii siitä että öljy kiertää eikä koneelle syötetä hiekkaa (=kriittiset huoltotoimet tehdään ajoissa). Uusissa GM-koneissa itseäni huolettaa lähinnä perustekniikan kestävyys. Ainakaan virityspotentiaalia ei liene liiemmälti. Voi olla että loppuun asti hiotulla moottorinohjauksella vanhat Saabin koneet olisivat edelleen lyömättömiä, en keksi mitään perustetta miksi kevytmetalliset GM-koneet olisivat vanhoja aitoja Saabin koneita parempia. Ja esim. 9-5T:n kokemukset ammattikäytöstä osoittavat että nuo pataraudat kestävätkin tarvittaessa ongelmitta ainakin 400.000 km eli kestävyyskään ei dieseleitä huonompi ole ainakaan merkittävästi. Olisi muuten kiva kuulla sekin että mikä on bensa- ja dieselkoneisen Saabin kulutusero taksikäytössä.
Matti
Vastaa Viestiin