18 T #6 vai 7# tonnariin ??

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

95power kirjoitti:
Laitoin nuo linkit nimenomaan sen vuoksi, että halusin perustella väitettäni siitä, että suuttimet todellakin ovat limiitillä. Se, että Hirsch ( tai mikä tahansa muu ) viripaja käyttää jotakin tiettyä kombinaatiota ei mielestäni todista sitä, etteivät suuttimet olisi limiitillä. Nuo laskentakaavat suuttimien koolle ovat luonnollisesti aina approksimaatioita, koska tarkkoja arvoja tietylle sovellukselle ei ole käytettävissä.
Juu, kyllä nuo laskut on useampaankin kertaan laskettu ja tulos varsin selvä ja tiedossa. Se että joku "rannilan tuning putka" käyttää ko. suuttime ko. tehoilla ei todellakaan todista vielä mitään, mutta itselle tuli yllätyksenä että ko. suuttimet löytyy myös Hirshin paketista. Putkahan tunnetusti vaihtaa kaiken mahdollisen jo stage yks kittiin jolloin minusta on perin outoa että suuttimia ei vaihdeta kun ne kerta ovat tapissa. Hirsch tunnetusti tuunaa autoja hieman eri perspektiivistä kuin muut vastaavat pajat, jolloin "most bhp for the buck" ei niin tärkeä koska hinnat pilvillä jo valmiiksi eikä näin ollen ole heidän kilpailuvalttinsa. Btw. mitkä suuttimet löytyy 9-5 Trollista?
Todellisuudessa veikkaan että esim. tuo omaan kinneriin annettava sarja ( stage 5 ) antaa mahdollisesti 'oikeaa' jatkuvaa tehoa kenties tuon maagisen 300bhp:en verran. Tehopiikkinä tuo 340bhp on toki mahdollisuuksien rajoissa, muttei todellisena tehona joka olisi käytettävissä esim. koko ohituksen ajan. Täsmälleen sama pätee viggeniisi; vakiosuuttimilla tuo 300bhp:en tavoittaminen on mahdollista sekunnin kymmenyksen ajan, mutta mitään muuta arvoa lukemalla ei ole.
Minulle on yks ja sama mitä teholapussa lukee, koska ei se auto kuitenkaa huippuarvoilla kulje. Käytännön testaus, kiihtyvyys jne kertoo kyllä karutonta kieltä.
Se, että dyno sanelee tarpeen on ilman muuta hyvä lähestymistapa. Kuitenkin kannattaa muistaa että on kaksi eri asiaa saavuttaa 300bhp:en teho hetkellisesti kuin ylläpitää tuota tehoa esim. pitkän ohituksen ajan. Paljonpa on iloa hetkellisestä 300bhp:en tehosta joka termodynaamisten faktojen vuoksi tippuu seuraavalla sekunnilla 260bhp:hen.
Auto tullaan mappaamaan alusta loppuun dynossa + maantietestit päälle. Uskon että näin vain näin on mahdollista mapata auto oikein. Mulla kun tota rautaa tunnetusti on vaihdettu vähän sieltä täältä ja lisää on tulossa, jolloin yhdenkään virittäjän on mahdoton tehdä siihen softa joka oikeasti toimii täydellisesti. T7 on muutenkin tosi krattu kaikille rautamuutoksille ja aina kuin tapahtuu sopeutus lambdan kautta (MAFin kalibrointipisteen siirto) on homma tavalla tai toisella persiillään.
Tämä täsmälleen sama koskee näitä ahtimia. Ei kait kukaan ihan oikeasti luule, että GT17:lla ( tai T25:lla ) oikeasti saadaan tehoa yli 250bhp ? Jos saadaan, on se niin hetkellistä ettei sillä sitten käytännössä tee yhtään mitään ( siis sekunnin WOT:in jälkeen kiihdytyksessä teho tippuu 200bhp:hen ).
Ei kait tämän pitäisi olla mikään kenellekkään olla? Esim nordic ilmoittaa penkkituloksiensa yhteydessä sen ajan jonka moottori oli stabiili ko. tehoilla.
#1730
500whp.net member
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Huomasin kyllä Vigge että tietosi tuosta T7:sta ovat kyllä varsin perusteelliset ( esim Saabscene / saabnet kirjoitukset ). Mistä muuten noita T7:än 'saloja' voisi tutkailla tarkemmin ( no, WIS:ssä jotain, mutta tarkoitin perusteellisempaa kuvausta ko. järjestelmän toiminnasta ) ?

Laitoin nuo ahdin jutut tuohon ihan vain sen vuoksi, että tiedän omasta kokemuksesta että monet lastuillaan autoja virittävät luulevat ihan aikuisten oikeasti, että GT17:än kaltaisilla ahtimilla voidaan moottorista irrottaa 250bhp käyttöön koko rekkajonon ohituksen ajaksi.

No, tohon bensajuttuun sen verran, että yhtenä vaihtoehtona voisi olla imusarjan modifioiminen 8:lle suuttimelle, siis RS500 cosworhin ( muistelen näin ) tyyliin. Kahdeksasta erillisesta ( vaikka toiset orggikset rinnalle ) suuttimesta luulisi olevan hyötyä noiden suutinten lämpötilojen hallinnan ja polttoaineen jakautumisenkin kannalta.

Itseltä jää muuten yli 4 x punaiset boschit ( siis samat kuin 9-5 aero ensimmäiset ) ja 4 x ruskeat boschit ( myöhemmät aerot, onko nämä myös viggenissä? ), ja yksi imusarja jolla tuota voisi suunnitella. Siis noilla olemassaolevilla rojuilla saisi bensaa tuotettua vastaavasti kuin 4:llä 700cc-suuttimella... Sitten tuo GTBB30:nen ahtimeksi & erillisillä putkilla oleva pakosarja ja Maptunille softan tekoon ( siis tämän stage 5 vaiheen jälkeen ). JE:n männäthän on jo paikoillaan, joten konetta ei tarvitsi ottaa muuten auki.

No, pitää katsoa nyt ensin saadaanko tuota stage5:sta toimintaan... Testausta pääsee näköjään tekemään juuri sopivasta teiden jäädyttyä / nastarenkailla :)
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

95power kirjoitti:Huomasin kyllä Vigge että tietosi tuosta T7:sta ovat kyllä varsin perusteelliset ( esim Saabscene / saabnet kirjoitukset ). Mistä muuten noita T7:än 'saloja' voisi tutkailla tarkemmin ( no, WIS:ssä jotain, mutta tarkoitin perusteellisempaa kuvausta ko. järjestelmän toiminnasta ) ?
WIS hyvä perusteos, muttei se mikään kummonen raamattu ole. Linköping yliopistotsta löytyy hieman enemmän, jos jaksaa lukea erilaisia julkaisuita. Trionic:in toimintaa ei suoraan kuvata seillä misään, mutta rivien välistä löytyy vaikka mitä. Parasta tietysti, että osa julkaisuistsa sisältää käytännön kokeita eri teorioiden tueksi.
http://www.fs.isy.liu.se/Publications/
Toimittajat kertovat myös aika ajoin suht avokätisesti asioista vaikka mitään asiakassuhdetta ei olisikaan.
Laitoin nuo ahdin jutut tuohon ihan vain sen vuoksi, että tiedän omasta kokemuksesta että monet lastuillaan autoja virittävät luulevat ihan aikuisten oikeasti, että GT17:än kaltaisilla ahtimilla voidaan moottorista irrottaa 250bhp käyttöön koko rekkajonon ohituksen ajaksi.
Ei se ollut niin että se "lasten oikeasti" oli loppukädessä se tarkempi näistä aikuista/lasten oikeista? :lol:
No, tohon bensajuttuun sen verran, että yhtenä vaihtoehtona voisi olla imusarjan modifioiminen 8:lle suuttimelle, siis RS500 cosworhin ( muistelen näin ) tyyliin. Kahdeksasta erillisesta ( vaikka toiset orggikset rinnalle ) suuttimesta luulisi olevan hyötyä noiden suutinten lämpötilojen
hallinnan ja polttoaineen jakautumisenkin kannalta.
Luulen että pitäyden yks rivisessä pukissa...
Itseltä jää muuten yli 4 x punaiset boschit ( siis samat kuin 9-5 aero ensimmäiset ) ja 4 x ruskeat boschit ( myöhemmät aerot, onko nämä myös viggenissä? ), ja yksi imusarja jolla tuota voisi suunnitella. Siis noilla olemassaolevilla rojuilla saisi bensaa tuotettua vastaavasti kuin 4:llä 700cc-suuttimella... Sitten tuo GTBB30:nen ahtimeksi & erillisillä putkilla oleva pakosarja ja Maptunille softan tekoon ( siis tämän stage 5 vaiheen jälkeen ). JE:n männäthän on jo paikoillaan, joten konetta ei tarvitsi ottaa muuten auki.
Vuosimallista riippuen viggenissä on joko punaiset tai vihreät.
No, pitää katsoa nyt ensin saadaanko tuota stage5:sta toimintaan... Testausta pääsee näköjään tekemään juuri sopivasta teiden jäädyttyä / nastarenkailla :)
Onhan tässä vielä 1.5kk ennen talvirengaspakkoa, eli hyvin ehdit vielä. Toki se talvi saattaa alkaa hieman aikaisemmin siellä "pohjoisessa".
Toivotaan nyt, että savua tulee ulos vain oikeasta rei'ästä. :lol:
#1730
500whp.net member
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hyvä keskustelu ;-)

Tuohon "kaks rivisen" fuel railin käyttöön sen verran että jos on sellainen ohjaus systeemi jolla voi noita ohjata erikseen niin sillä saa tarkemman pa seoksen eri kierros alueille. Eli mielummin laittasin 300cc ja 500cc suuttimet kuin esim. 800cc suuttimen per sylinteri. tuo 300cc toimii pienillä kierroksilla eli pienillä pa määrillä paremmin kuin tuollainen 800 jota ohjataan erittäin pienellä pulssimäärällä samoilla kiekoilla.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Rolf vastaa

Viesti Kirjoittaja 95power »

Jotta saadaan lisää faktaa keskustelun pohjaksi, laitoin kyselyn bensan riittävyydestä Rolf Uhrille Nordicille. ( En kysynyt erikseen lupaa Rolfilta tämän julkaisemiseksi, mutta tiedot ovat niin yleisluontoisia, että rohkenen laittaa viestin tänne kaikkien ihmeteltäväksi ):

Hi Tommi.

As you name, the St3 gives 302 hp on the 9-5 Aero. The test time is aprox 3 sec on every rpm. On this time we want 880-900 deg. temp, and there it is.

On our St4 kit 340 hp/550 nm http://ftp.nordictuning.com/specialproj ... _blue.html we use GTBB-28, Injectors with 10% more flow, modificated "saxophone" etc.
We have tested 8 injectors on Roberts black 9/3 http://ftp.nordictuning.com/specialproj ... _2.5t.html . The result is to much fuel on every rpm, so we turn back to 4 injectors with give 760 cc with 4 bar fuel press. The best ET now is 10,88/228,5 km/h. No wheel bars.
As I say, it's possible to rice the fuel in the program aprox 5-10 % on std injectors. We can discuss if that is ok or not, but so it is. We have not get any reports about crash engines because of heating.
I think the calculations about needed fuel is a little difficult because of the different type of fuel and hardware and cars type's.
Different cars need different fuel flow.
One example, when Saab was rallying with the 99 Turbo they used 15 litres fuel/10km. The engine need 5 litre for power, and 10 litre to cool down the temp!
That's what it is about. Bad or good fuel systems.

Best regards, Rolf

Swedish performance
by nordic


Tuo 5-10%:in seoksen rikastaminen ohjelmallisesti viittaa ilmeisesti suuttimien aukiolon pidentämiseen T7:n välityksellä ( duty cycle ). Bensanpaineen nostamisella saatava lisäys tulee luonnollisesti tuon päälle ( siis esim. nosto 4 bar:iin antaa lisää ainetta n. 12% ).

Mielenkiintoista oli myös huomata, että Nordic on kokeillut juuri tuota 8 suutin imusarjaa, mutta luopunut siitä. Toisaalta kannattaa huomata, että tuo Robertin projekti painii kyllä jo ihan omassa sarjassaan ( esim. loota quaife:lta tasauspyörästönlukkoineen ja nuo laatikot paitsi kestävät myös maksavat... ). Oma ajatuksenihan oli hyödyntää noita hyllyssä olevia suuttimia ja imusarjaa, jolloin ei tarvitsisi sitten seuraavassa vaiheessa ostaa noita 600cc:sia.

Kai se sitten on uskottava, että Saabin polttoainejärjestelmä on niin hyvä, että yllättävän pienillä suuttimilla nuo tehot saadaan tuotettua ( 3 sek on siis tuo kesto jonka ajan dynoteho pysyy stabiilina, joten ei tuossa ajassa kovin pitkää kiihdytystä tehdä - no just ja just 80 - 120 km/h:iin :).
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Nyt löyty yks 18t #7 suora.
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... did=184290

Tämä mies tutkii tiliotetta jo :roll:
Tosin kkk k24 ahdin volvosta vaikuttaa kinnostavalta myös, niitä ei ole näkyny kaupattavan viime aikoina.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Rolf vastaa

Viesti Kirjoittaja Vigge »

95power kirjoitti:
As you name, the St3 gives 302 hp on the 9-5 Aero. The test time is aprox 3 sec on every rpm. On this time we want 880-900 deg. temp, and there it is.
"we want" tässä yhteydessä ei varmaan ole sama asia kuin "we get"
Kuvassa kuitenkin hummia ~290 (12% häviöllä)
Kuva
Kuva

Lisää käppyröitä löytyy
http://viggen93.mine.nu/kuva/nor1.jpg
http://viggen93.mine.nu/kuva/nor1_1.jpg
http://viggen93.mine.nu/kuva/nor3.jpg
http://viggen93.mine.nu/kuva/nor3_1.jpg
#1730
500whp.net member
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

minkä kokoiset kompura ja pakosiivet tuossa 18T:ssä on? entä 15T:ssä?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

öljysormi kirjoitti:minkä kokoiset kompura ja pakosiivet tuossa 18T:ssä on? entä 15T:ssä?
Tarkkoja speksejä juuri ko. ahtimille ei sattunut silmiini, mutta suuntaa-antavasti ks. esim:

http://www.stealth316.com/2-turboguide.htm#c

tai ( linkki löytyy yo. sivulta )

http://www.stealth316.com/2-3s-compflowmaps.htm#fm
#2172
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

käykö #7 pakopesä suoraan tdo4hl-15T #5 pakopesän tilalle?
vai olisiko syytä vaihtaa myös pakosiipikin?

järkevintähän olisi tietysti päivittää koko ahdin isompaan, mutta jos sattuisi löytymään tuommoinen ylimääräinen #7 pakopesä vaikkapa rikkinäisestä turbosta niin voisin kokeilla miten tuollainen yhdistelmä toimii...

mites nuo kompurasiipien koot jos vaikka ilmoitetaan halkaisijaksi 56mm niin mistä kohtaa siipeä se mitataan, ilmeisesti se ei ole siiven suurin halkaisija?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Vastaa Viestiin