Uusi Saab 9-5
Re: Uusi Saab 9-5
Nykydieseleiden suurin ongelma taitaa tulla siitä, että savutuksen estämiseksi ruiskutusmääriä rajoitetaan reippaalla kädellä ennen ahtopaineiden nosua ja tästä sitten johtuu se täydellinen hengettömyys ilman ahtoja.
Paljon parempaan suuntaan nuo dieselit on kyllä menny ja minusta ainakin kovilla vääntömomenteilla myös ripeät ohitukset maantie nopeuksissa onnistuu hyvin.
Eniten ärsyttää kyllä liian nopea väännön nousu ja kapea käyttökelpoinen vetoalue.
Volkkarin vanha 2.5 pumpparikone on melkein toivoton alle 1500 kierroksen nopeuksilla. Uusi 2 litranen common rail on ajettavuudeltaan paljon parempi mutten kyllä lähtisi kehumaan senkään voiman tuntua pienillä kierroksilla.
Ehkä mekaanisen ahtimen ja turbon yhdistelmä olisi toimiva paketti myös hyvään dieseliin.
Paljon parempaan suuntaan nuo dieselit on kyllä menny ja minusta ainakin kovilla vääntömomenteilla myös ripeät ohitukset maantie nopeuksissa onnistuu hyvin.
Eniten ärsyttää kyllä liian nopea väännön nousu ja kapea käyttökelpoinen vetoalue.
Volkkarin vanha 2.5 pumpparikone on melkein toivoton alle 1500 kierroksen nopeuksilla. Uusi 2 litranen common rail on ajettavuudeltaan paljon parempi mutten kyllä lähtisi kehumaan senkään voiman tuntua pienillä kierroksilla.
Ehkä mekaanisen ahtimen ja turbon yhdistelmä olisi toimiva paketti myös hyvään dieseliin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Uusi Saab 9-5
Me ollaan ainakin ajettu ihan eri B201L:llä, en minä ole moisesta löytänyt väännön hiventäkään ennen garrettin heräämistä - Z19DHT vetää alhaalta pitkistä välityksistään huolimatta henkevämmin kuin mun kokemat 201:t. Kummassakaan ei sentään ole VAG-pumpparin taipumusta sammua, jos lähtee liikkeelle alle 1500rpm kierroksilla (tosin 201:n kanssa saa muistaakseni olla kytkimen kanssa todella varuillaan, jos lähtee liikkeelle ilman kaasua), eikä kummassakaan ole oikeasti voimaa millään kohtaa. Tuota 2.5:sta en ole ajanut kuin luuuuuuuuuuuistavan automaatin edessä (Lolvo 850:ssä, siinä askissa oli jotain vikaa, pakilla ei luistanut liikoja, eteenpäin luisti), jolloin koneen alapään voimakkuus/-ttomuus jää kieltämättä kokematta. Ripeimmän Punton 130hv voisi olla aika lähelle sama kuin Saabin 120hv (en ole kokeillut, 150hv on tutumpi, 180hv olen koeajanut), JTDm voisi myös olla samaa sukua. Picasson oletusarvon voisin nykyään veikata olevan PSA:n 1.6HDi. Pieni ja laiskahan se on, mutta käytökseltään mun ajamat (307, 308, 308) ovat olleet nykydiesel-henkisiä (ei tumppaa, lähtee vetämään kun hyrrä herää suht. alhaalta, kuolee ~5krpm, eli samankokoiseen bensakoneeseen verrattuna puuttuu yllättäen just se ylärekisteri). Toki voi myös olla, että mun ajamat CR-koneet ovat tuurilla olleet keskimääräistä parempia käytökseltään.V.J.S kirjoitti:Kokeiltuna Fiatin multijet (laiskin Qubo 1.3 ja ripein Punto 130hv 1.9), Alfan JTDm (Mito) ja mikälie on Citikan C4 Picasson diisseli.. Umpisurkeita, etenkin se hengettömyys alarundeilla, noihin verrattuna toi VAGin kivikautinen 2,5TDi on jopa miellyttävämpi ominaisuuksiltaan ja esim. Saabin 8 venttiilinen bensaturbo jostain maailmansotien ajalta on alaväännökkäämpi![]()
Ehkä joku VAGin 4,2TDi, oisko siinä saatu jotain voimaa edes tonne alakierroksille?
Joo, 4.2:n pitäisi luonnostaan vetää alhaalla paremmin kuin 1.9-2.5 -kokoluokkalaisten.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Uusi Saab 9-5
Ei kannata yleistää. Oman golfin BKD vetää alhaalta ihan ok, ajan normaalisti 1200-2000rpm. Kone ei sammu lähdöissä. Todettakoon, että viimeisn commonrail koeajo 170hv VAG:lla ja sammutin koneen kaksi kertaa. Tuo BKD pesee Saabin 150hv version alavedossa, kokonaisuutena koneet ovat samaa tasoa. Eli minulle BKD tai saabin 120 tai 150hv on ongelmaton, ei sammuile ja vetää ilman, että pitää huolehtia erityisesti minimikierroksista. Hyviä koneita kaikki.aero kirjoitti: Kummassakaan ei sentään ole VAG-pumpparin taipumusta sammua, jos lähtee liikkeelle alle 1500rpm kierroksilla
Re: Uusi Saab 9-5
Olen kuullut ennenkin moisesta pyhästä ihmeestä (siedettävästä VAG:n pumpparista), mutta kertaakaan en ole moista päässyt testaamaan. Vaan jos joskus tilaisuus sallii, koestan moisen varsin mielelläni. Samantien voin toki myöntää, että en tiennyt listalta ylipäätään löytyvän 2.0 -pumpparia.tmr97 kirjoitti:Ei kannata yleistää. Oman golfin BKD vetää alhaalta ihan ok, ajan normaalisti 1200-2000rpm. Kone ei sammu lähdöissä. Todettakoon, että viimeisn commonrail koeajo 170hv VAG:lla ja sammutin koneen kaksi kertaa. Tuo BKD pesee Saabin 150hv version alavedossa, kokonaisuutena koneet ovat samaa tasoa. Eli minulle BKD tai saabin 120 tai 150hv on ongelmaton, ei sammuile ja vetää ilman, että pitää huolehtia erityisesti minimikierroksista. Hyviä koneita kaikki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Uusi Saab 9-5
Itellä on tullut ajeltua volkkarin 2.5 litrasilla pumppusuutin pakuilla eri versioina reilut 500 tkm jakeluajon omaista pyörittelyä ja edelleenkin auto sammuu liikkeelle lähtiessä kerran kaksi kuussa. Samoja taipumuksia on myös 2-litrasella koneella Skodan nokalla.tmr97 kirjoitti: Ei kannata yleistää. Oman golfin BKD vetää alhaalta ihan ok, ajan normaalisti 1200-2000rpm. Kone ei sammu lähdöissä. Todettakoon, että viimeisn commonrail koeajo 170hv VAG:lla ja sammutin koneen kaksi kertaa. Tuo BKD pesee Saabin 150hv version alavedossa, kokonaisuutena koneet ovat samaa tasoa. Eli minulle BKD tai saabin 120 tai 150hv on ongelmaton, ei sammuile ja vetää ilman, että pitää huolehtia erityisesti minimikierroksista. Hyviä koneita kaikki.
En edes muista milloin olisin sammuttanut liikkeelle lähdössä jonkun bensamoottorisen auton. Dieseleistäkin sammahteluun taipuvaisia on ollut ainoastaan nuo kovaääniset pumppusuutinkoneet.
Jos lompakko antais myöten niin vähintään neljän litran bensa kasi ahdettuna tai vaparina ja olisi taatusti vetoa myös tyhjäkäynnin tuntumassa. Eikä tarvis äänistäkään valittaa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Uusi Saab 9-5
Monissa sähköohjatuissa dieseleissä on tehty niin, että ruiskutus lopetetaan kierrosten laskettua jonkin verran tyhjäkäynnin alle. Olisko joku suojatoiminto? Noh, enivei jos vertaa johonkin vanhaan tojon 2.4 vaparilouskuun (hajatsu) niin kaikissa nykykoneissa on nihkeästi alavääntöä ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Uusi Saab 9-5
TTiD on aika hyvä heti alhaalta lähtien ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: Uusi Saab 9-5
Odottelu palkitaan!
Uusi Saab 9-5 nähtävissä Länsiauto Magneetissa, Vantaan Pakkalassa. Myös 9-3 Sedan ja Combi, kaikki uutta tuotantoa.
Tervetuloa tutustumaan!
Uusi Saab 9-5 nähtävissä Länsiauto Magneetissa, Vantaan Pakkalassa. Myös 9-3 Sedan ja Combi, kaikki uutta tuotantoa.
Tervetuloa tutustumaan!
Re: Uusi Saab 9-5
No eipä taida viitsiä lähteä tavisautoja Vantaalle asti tölläämään. Ja sitä paitsi, eihän 9-3 ole mikään uusi malli....Morjenz kirjoitti:Odottelu palkitaan!
Uusi Saab 9-5 nähtävissä Länsiauto Magneetissa, Vantaan Pakkalassa. Myös 9-3 Sedan ja Combi, kaikki uutta tuotantoa.
Tervetuloa tutustumaan!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
- "Turbo"
- Viestit: 214
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49
Re: Uusi Saab 9-5
Vihdoin on myös Suomen SAAB-sivuillakin muuta kuin menneen talven lumia. Sieltä löytyy nyt konfiguraattori uudelle 9-5:lle. Edelleen kaikki brosyyrit, hinnastot, ym. rekvisiitta puuttuu, jotenkin hidasta on toiminta Suomen päässä?!
Re: Uusi Saab 9-5
SportySedan kirjoitti:Vihdoin on myös Suomen SAAB-sivuillakin muuta kuin menneen talven lumia. Sieltä löytyy nyt konfiguraattori uudelle 9-5:lle. Edelleen kaikki brosyyrit, hinnastot, ym. rekvisiitta puuttuu, jotenkin hidasta on toiminta Suomen päässä?!
kyllä oli jo hinnatkin
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Uusi Saab 9-5
Ensi keväänä on mielenkiintoista verrata Tallinnan eurohintoja Helsingin eurohintoihin. Ruotsin kruunuhinnat tiedetään, mutta Tukholmaan taitaa olla isompi kynnys lähteä hakemaan autoa...
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Re: Uusi Saab 9-5
2.8T Aerolle tulee hintaa semmoiset hiukan alle 98000e kun vähän ruksii lisävarusteita.
Nyt tarvii enää päättää montako laittais tilaukseen. ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Uusi Saab 9-5
t.t.j kirjoitti:2.8T Aerolle tulee hintaa semmoiset hiukan alle 98000e kun vähän ruksii lisävarusteita.Nyt tarvii enää päättää montako laittais tilaukseen.
Ja hinnat saksalaiselta riippumattomalta välittäjältä löytyy : http://www.mineurobil.de/fileadmin/cont ... ousine.pdf
On vähän eroa suomihintoihin
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
ja aika halpoja "ylivuotisia" http://www.mineurobil.de/angebote/
edit: on näköjään ollut sama firma jo esillä sivulla 107
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Viimeksi muokannut valtteri, Ke Heinä 28, 2010 09:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Uusi Saab 9-5
Tuossa Suomen saab sivujen varusteluettelossa on muutama poikkeus muihin sivustoihin:
-Dieselissähän on sport-alusta vakiona aina(Suomen sivuilla tästä ei mainintaa).
-Matkustamon pika-lämmitin on vakiona dieselissä(Suomen sivuilla maksullinen lisävaruste).
-neliveto on vakio kaikissa malleissa.
-Dieselissähän on sport-alusta vakiona aina(Suomen sivuilla tästä ei mainintaa).
-Matkustamon pika-lämmitin on vakiona dieselissä(Suomen sivuilla maksullinen lisävaruste).
-neliveto on vakio kaikissa malleissa.