0-100km/h vääntö

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

sisse kirjoitti:Ladatkaapas sotajalalla olijoista kaikki RaceChrono Nokioihinne ja ajaakaa (GPS)kaikki aika sen mukaan mitä se näyttää ja postatkaa ne. Virhe prosentti tossa vaikka kaikki ajaa samalla ohjelmalla on kuiteskin varmaan suuri koska riippuukohan ''tarkkuus'' myös sateliittien määrästä kyseisellä hetkellä ym.

Ja aiheeseen. Kyseisellä ''sekuntin'' tarkalla ohjelmalla ajoin Citikalla xantia 74kw 15,5sek 0-100. Mahtavaa :D
Juu ei pelaa, tarkkuus kun vaihtelee aina sijainnista ja muista olosuhteista riippuen, mutta voisihan tuon jokupäivä koittaa.
SAAB 9-5 Aero -05
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja TD04 »

jcarlson kirjoitti: voisi todeta että aivan väärää merkkiä tässä ollaan virittämässä jos tavoite on hyvä 0-100 kiihtyvyys niinkuin tuntuu joillain olevan.

Jos tarkoitus on olla pikkuvauhdeissa todella nopea ympäri vuoden niin neliveto on oikea valinta tai sitten jos vain kesä riittää niin takaveto.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja saapasi »

.
Viimeksi muokannut saapasi, Ke Helmi 23, 2011 01:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Hook »

Väitän että jos miitalaitteet arpoo noin 6 sekunnin aikaan sillointällöin vajaata puolta sekunttia lisää tai pois että tulos olisi missän muotoa luotettava tässä nopeusluokassa.

Onhan se hienoa saada välillä pieniäkin lukemia jollain mittausmenetelmällä ja tulla tänne niitä hehkuttamaan, mutta kovinkaan vakavasti niitä ei kannata ottaa, ellei mittausmenetelmä täytä minkään näköistä yleisesti hyväksyttyä tarkkuutta.

kuten aijemmikn kirjoitin, niin miten olet tuon gps signaalista tulevan heittelyn puutteen todentanut kannettavan ruudusta, kun paikannusvirhettä tulee mittaamisien määrästä riippumatta?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja saapasi »

.
Viimeksi muokannut saapasi, Ke Helmi 23, 2011 01:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Pola »

Auttaako jos käyttää DGPS:sää? :D
#3272
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Pola kirjoitti:Auttaako jos käyttää DGPS:sää? :D
DGPS:nkin virhemarginaali on useita metrejä. Kinemaattisen GPS:n heitto voisi sensijaan olla vain senttimetrejä.
SAAB 9-5 Aero -05
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja saapasi »

.
Viimeksi muokannut saapasi, Ke Helmi 23, 2011 01:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja SonmH »

saapasi kirjoitti:DGPS löytyy. Ja se on valmistajan mukaan 2,5m.

Kyseenalaistetaampa samalla tavalla Racelogicin tarkkuus:

Miten Racelogicilla voi saada luotettavan pysähdys tuloksen 100 kohdalla kun auto tulee lappu lattiassa. G-anturilla ei tee tilanteessa mitään, koska hidastuvuutta ei ole ja kiihtyvyys jatkaa kulkuaan. Ja GPS:hän on "vain" epätarkka :?:

Vastaus löytyy matematiikasta.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja hma »

saapasi kirjoitti: Kyseenalaistetaampa samalla tavalla Racelogicin tarkkuus:

Miten Racelogicilla voi saada luotettavan pysähdys tuloksen 100 kohdalla kun auto tulee lappu lattiassa. G-anturilla ei tee tilanteessa mitään, koska hidastuvuutta ei ole ja kiihtyvyys jatkaa kulkuaan. Ja GPS:hän on "vain" epätarkka :?:
SonmH ehtikin jo vastata, mutta tässä hieman evästä matkalle:

- ruutupaperia
- lyijykynä
- pyyhekumi
- http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiihtyvyys
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja saapasi »

.
Viimeksi muokannut saapasi, Ke Helmi 23, 2011 01:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja saapasi »

.
Viimeksi muokannut saapasi, Ke Helmi 23, 2011 01:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Hook »

saapasi kirjoitti:DGPS löytyy. Ja se on valmistajan mukaan 2,5m.

Kyseenalaistetaampa samalla tavalla Racelogicin tarkkuus:

Miten Racelogicilla voi saada luotettavan pysähdys tuloksen 100 kohdalla kun auto tulee lappu lattiassa. G-anturilla ei tee tilanteessa mitään, koska hidastuvuutta ei ole ja kiihtyvyys jatkaa kulkuaan. Ja GPS:hän on "vain" epätarkka :?:
Perustelisitko syvällisemmin, että miksi G-anturilla ei tee mitään, kun kiihtyvyys jatkaa kulkuaan?
Nimenomaan G-anturilla voidaan laskea tarkasti, että kun tietyn aikaa tietyllä voimalla kiidytettään niin saavutetaan tietty nopeus ja mitä lyhyempi kiihdytys ajallisesti, niin sitä tarkempi!

Puhdasta peruskoulun fysiikkaa koko homma, ja pitäisi olla jollain lailla jakelussa oppivelvollisuusuutensa kunnialla suorittaneilla.

Racelogicin tarkkuus perustuu siis siihen, että tiedämme lähtönopeuden (0 lähtötilateessa) ja kun mittariin kohdistuu tietyn aikaa tietty G voima, niin tiedämme sen hetkisen nopeuden.

Oikeassa elämässä auto tietysti kiihtyy 0-100 välin epätasaisesti (vaihtokohdat, sutimiset yms..), mutta kun riittävän usein (satoja kertoja sekunnissa) mitataan sen hetkinen kiihtyvyys ja sen vaikutus sen edellisen hetken laskettuun nopeuteen, niin näinollen tiedämme nopeuden muutoksista huolimatta.
Sen hetkinen nopeus lähtötilanteeseen nähden saadaan siis pinta alana, kun akseleina on aika ja positiivinen kiihtyvyys.

... Ja Kun laskettu nopeus (pinta ala) on 100km/h niin "kello pysähtyy".

Kerrataampas vielä hieman niitä kouluasioita laskuesimerkkien valossa, olettaen että olet oppivelvollisuutesi suorittanut.

Otetaanpas alkuun vaikka OMENA esimerkki. (Omenathan on tunnetusti simppeleitä käyttää, mutta hieman rajoittuneita monimutkaisemmissa asiossa.. :mrgreen: )

Pudottakaamme OMENA maapallon pinnalla kuiluun, niin siihen kohdistuu 1G voima, joka aiheuttaa siihen kiihtyvyyden. Maapallolla se on 9,81m/s. (unohdetaan se ilmanvastus..)

Kaikki tietävät että 100km/h nopeus voidaan ilmoittaa myös metreissä sekunnissa, eli = 27,7m/s (100000/3600)

Näinollen OMENA saavuttaa huiman 100km/h tuntinopeuden ajassa 2,82 sekunttia (27,7/9,81), joka on tunnetusti jo hyvä aika tehokkaille nelivedoillekkin. (asfaltin kitkakerroin on ~0,9)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kitka

Jos tuossa omenassa olisi ollut kiihtyvyys anturi teipattuna kiinni, niin se olisi todennut, että jatkuvasti maan keskipistettä kohti osoittava 1G voima olisi puuttunut ja näinollen kiihtyvyys maata kohti olisi 1G, eli 9,8m/s

Palataampas tähän yhteen suomen nopeimmista nopeista tapauksista (mittaustavasta riippuen..) eli saappiisi.

Käytännössä normaalilla etuvetoisella normaaleilla renkailla pidon raja menee noin 0.5G kiihtyvyyden tietämillä painon siirtymän vuoksi, joten lasketaampa "hyvä" suoritus vaikka tuolla 0.5G kiihtyvyydellä ja nopealla 0.2s vaihdolla.

Kertauksen vuoksi, 100km/h = 27,7m/s
0,5G kiihtyvyys = 4,9m/s
27,7 / 4,9=5,65s+0,2s=5,85s

Seuraavaksi sitten ihmettelet, että miksi Racelogicissa on se GPS, kun tuo on muuten niin tarkka, joten vastataampas tähänkin samalla.
Se käyttää sitä tietoa itsensä kalibrointiin, eli tunnistaa tasaiset vauhdit ja paikallaan olot, eli hakee itselleen lähtötason.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja saapasi »

.
Viimeksi muokannut saapasi, Ke Helmi 23, 2011 01:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Hook »

saapasi kirjoitti:Kiitos laskelmistasi. Todistaa aikani olevan oikein hyvin mahdollista, luotan siihen ja se riittää minulle. Teidän luottamustanne en tarvitse.

Tiedustelin huvikseni vähän mokkulan tarkkuutta Racechronon suunnalta. Vastaus:

"Tälläisen GPS:n tarkkuus lienee hyvänä päivänä tuon 3m, mutta toisaalta GPS päätteleekin nopeuden doppler-ilmiön avulla jolloin se on periaatteessa aina tarkempaa kuin sijainnin perusteella jälkikäteen laskettu nopeus. Varttimaililla taas 3 metrin heitto merkitsee vain ehkä noin kymmenyksen.

RaceChrono oli myös TM testissä viime vuonna RaceLogicia yms vastaan,
ja sai neljä tähteä

Kukaan ei ole väittänyt, etteikö olisi mahdollista. Kyse on vain siitä, että mittaausmenetelmälläsi on tunnetusti GPS pohjainen, jonka tarkkuus on auttamattomasti riittämätön kertomaan sekunnin murto-osia oikein ja antamaan vertailukelpoista tuloksia kunnolisten kiihtyvyyksien mittaamiseen tarkoittettujen mittalaitteiden kanssa, kun tuloksissa on sekunnin puolikkaita suuntaan tai toiseen.

Ja Mitä tulee RaceChronoon, niin se ei ole huono laite. Päinvastoin! Se vain on suunniteltu aivan toisenlaiseen suorituskyvyn mittaamiseen, eli seuraamaan radalla kierroaikoja, väliaikoja yms, joten siitä sille tähdet.

Yhteenvetona voisi todeta, että jokainen tätä foorumia lukeva voi itse päätellä, että uskooko tuloksesi sokeasti vai kyseenalaistaako tuloksiesi mittaustarkkuuden muihin tässä topicissa esitettyihin tuloksiin nähden, aivan kuten t5suiten antamat tehot autollesi, jossa on olettettu auton paino, ilmanvastukset yms joksikin, joita ei ole kalibroitu autollesi joten tarkkuus on sitä luokkaa.

Ainiin. Mainitsit vaihteeksi, että sinulle on sama mitä muut uskovat, joten suosittelen perehtymään tuohon pakettiin ja tilaamaan heti. Nopean tilaajan etuna saat kaiken muun lisäksi itselesi reilusti kulkua, jolla olet varmasti mielestäsi kärkikymmenikössä tämän maan nopeiden saabien kanssa. Oikeasti se toimii ja sopii sinulle kuin nenä päähän. :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin