ristos kirjoitti: Eipä ole aiemmin pitkän Saab-aikani kuluessa tapahtunut nyt nähdyn suuruista kertahappausta eteenpäin.
Mielipidekysymyskin, mutta mun mielestä 9000:n esittely v. 1984 oli mullistavin kertaharppaus:
-Suorituskyky hurjempi kuin missään oman luokkansa kilpailijassa, verrattiin lähinnä oman aikansa superautoihin.
- Suorituskyvystä huolimatta luokkansa pienin kulutus, silti moottori mitoiltaan pienempi ja painoltaan kevyempi kuin muissa ja vähintään yhtä kestävä: tämä olisi sensaatio nykypäivänäkin jos joku siihen pystyisi
- Tilankäyttö sisätilat vs. ulkomitat, ajo-ominaisuudet, ergonomia, aktiivinen ja passiivinen turvallisuus, fiksusti toimiva ja fiksulla käyttöliittymällä varustettu täysautomaattinen ilmastointi - kaikki nämä aikansa ehdotonta huippua eivätkä vaikuta erityisen vanhentuneilta vieläkään toisin kuin saman aikakauden Volvojen, Mersujen ym. monet ominaisuudet.
Erityisesti tuo moottori oli silloin mullistava: kellään kilpailijalla ei ollut vastaavanlaista puhumattakaan siitä, että monta hintaluokkaa halvemmasta Opel Asconasta olisi löytynyt sama kone pellin alta jo ennen tonnarin ensiesittelyä.
Monia 9000:n ratkaisuja kilpailijat joutuivat tarkkaan tutkimaan ja kopioimaan (mitä muuta on esim. Volvo 850 kuin Volvonnäköisiin kuoriin pakattu 9000:n perusrakenne?), mutta en usko, että uusi 9-5 aiheuttaa kilpailijoissa vastaavaa tarvetta, vaikka varmasti edeltäjiään monella tavalla parempi auto onkin.