Uusi Saab 9-5
Re: Uusi Saab 9-5
Aika on mielenkiintoinen!
Saabilta on vihdoinkin uusi auto kaupoissa ja sieltähän niitä saa. Eipä ole aiemmin pitkän Saab-aikani kuluessa tapahtunut nyt nähdyn suuruista kertahappausta eteenpäin. Eikä ole ollut myöskään näin reippaita vertailuja näihin perinteisiin "premium"-autoihin. Pitäydyn noista vertailuista toistaiseksi, mutta ensi viikosta eteenpäin voin tuon vertailun tehdä tiellä.
Olen kuitenkin hyvin iloinen siitä, että niillä jotka oikeasti nyt haluvat laadukkaan Saab-nimisen auton, voivat sen hankkia tämän uuden auton tultua markkinoille. Nyt sen saa siis jokainen ostaa kaupasta!
Yhä edelleen iloisin terveisin !
Saabilta on vihdoinkin uusi auto kaupoissa ja sieltähän niitä saa. Eipä ole aiemmin pitkän Saab-aikani kuluessa tapahtunut nyt nähdyn suuruista kertahappausta eteenpäin. Eikä ole ollut myöskään näin reippaita vertailuja näihin perinteisiin "premium"-autoihin. Pitäydyn noista vertailuista toistaiseksi, mutta ensi viikosta eteenpäin voin tuon vertailun tehdä tiellä.
Olen kuitenkin hyvin iloinen siitä, että niillä jotka oikeasti nyt haluvat laadukkaan Saab-nimisen auton, voivat sen hankkia tämän uuden auton tultua markkinoille. Nyt sen saa siis jokainen ostaa kaupasta!
Yhä edelleen iloisin terveisin !
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Uusi Saab 9-5
Mielipidekysymyskin, mutta mun mielestä 9000:n esittely v. 1984 oli mullistavin kertaharppaus:ristos kirjoitti: Eipä ole aiemmin pitkän Saab-aikani kuluessa tapahtunut nyt nähdyn suuruista kertahappausta eteenpäin.
-Suorituskyky hurjempi kuin missään oman luokkansa kilpailijassa, verrattiin lähinnä oman aikansa superautoihin.
- Suorituskyvystä huolimatta luokkansa pienin kulutus, silti moottori mitoiltaan pienempi ja painoltaan kevyempi kuin muissa ja vähintään yhtä kestävä: tämä olisi sensaatio nykypäivänäkin jos joku siihen pystyisi
- Tilankäyttö sisätilat vs. ulkomitat, ajo-ominaisuudet, ergonomia, aktiivinen ja passiivinen turvallisuus, fiksusti toimiva ja fiksulla käyttöliittymällä varustettu täysautomaattinen ilmastointi - kaikki nämä aikansa ehdotonta huippua eivätkä vaikuta erityisen vanhentuneilta vieläkään toisin kuin saman aikakauden Volvojen, Mersujen ym. monet ominaisuudet.
Erityisesti tuo moottori oli silloin mullistava: kellään kilpailijalla ei ollut vastaavanlaista puhumattakaan siitä, että monta hintaluokkaa halvemmasta Opel Asconasta olisi löytynyt sama kone pellin alta jo ennen tonnarin ensiesittelyä.
Monia 9000:n ratkaisuja kilpailijat joutuivat tarkkaan tutkimaan ja kopioimaan (mitä muuta on esim. Volvo 850 kuin Volvonnäköisiin kuoriin pakattu 9000:n perusrakenne?), mutta en usko, että uusi 9-5 aiheuttaa kilpailijoissa vastaavaa tarvetta, vaikka varmasti edeltäjiään monella tavalla parempi auto onkin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Uusi Saab 9-5
Nollasta satkuun 8.3 ei ollut kahdeksankymmentäluvun puolessavälissäkään superauton arvoinen saavutus, eikä edes luokkansa kärkeä. Hitain 911 kiihtyi 0-100 km/H 6.1 sekuntiin.Juha96 kirjoitti:
-Suorituskyky hurjempi kuin missään oman luokkansa kilpailijassa, verrattiin lähinnä oman aikansa superautoihin.
Lisäksi Audilta, bemarilta ja jopa Volvolta löytyi tonnarin tasoisia tai jopa nopeampia verrokkeja samankokoisella korilla.
Aika kultaa muistot jne.
Re: Uusi Saab 9-5
TopGearin Richard Hammondin mielipide uudesta 9-5:sesta.
http://blogs.mirror.co.uk/cars-motorbik ... -5-is.html
http://blogs.mirror.co.uk/cars-motorbik ... -5-is.html
"Clever people buy Saabs."
"Jaguar XF 3.0. The best Jag in decades. Looks different, great interior and good to drive. The Saab's closest rival."
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Uusi Saab 9-5
0-100 aika ei ole tienpäällä se merkityksellisin mittapuu mitä suorituskykyyn tulee, vaikka moni niin luuleekin.Teme100 kirjoitti:Nollasta satkuun 8.3 ei ollut kahdeksankymmentäluvun puolessavälissäkään superauton arvoinen saavutus, eikä edes luokkansa kärkeä. Hitain 911 kiihtyi 0-100 km/H 6.1 sekuntiin.Juha96 kirjoitti:
-Suorituskyky hurjempi kuin missään oman luokkansa kilpailijassa, verrattiin lähinnä oman aikansa superautoihin.
Lisäksi Audilta, bemarilta ja jopa Volvolta löytyi tonnarin tasoisia tai jopa nopeampia verrokkeja samankokoisella korilla.
Aika kultaa muistot jne.
Re: Uusi Saab 9-5
Noniin, nyt on koeajettuna uus femma. Auto näyttää tosiaankin paremmalta vaaleana kuin tummana. Taakse en mahdu hyvällä tahdollakaan (194cm) joka on kyllä vähän sääli, toisasalta eipä siellä takana tule oltua...
Ajotuntuma jämäkkä jne.. suht hiljainenkin, nopeuden tuntu oli aikalailla kadoksissa, 120 tai 80 mittarissa, eipä paljon väliä.
Ajotuntuma jämäkkä jne.. suht hiljainenkin, nopeuden tuntu oli aikalailla kadoksissa, 120 tai 80 mittarissa, eipä paljon väliä.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Re: Uusi Saab 9-5
Onkos Aineella jo koeajettava versio?fatal kirjoitti:Noniin, nyt on koeajettuna uus femma. Auto näyttää tosiaankin paremmalta vaaleana kuin tummana. Taakse en mahdu hyvällä tahdollakaan (194cm) joka on kyllä vähän sääli, toisasalta eipä siellä takana tule oltua...
Ajotuntuma jämäkkä jne.. suht hiljainenkin, nopeuden tuntu oli aikalailla kadoksissa, 120 tai 80 mittarissa, eipä paljon väliä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Uusi Saab 9-5
9-5T kirjoitti:Tämä on tärkeintä eikä sen vertailu muihin merkkeihin ole tarpeellista minulle.ristos kirjoitti:Olen kuitenkin hyvin iloinen siitä, että niillä jotka oikeasti nyt haluvat laadukkaan Saab-nimisen auton, voivat sen hankkia tämän uuden auton tultua markkinoille. Nyt sen saa siis jokainen ostaa kaupasta!
yhdyn tähän.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Uusi Saab 9-5
Ei tietääkseni, hankala sanoa varmasti kun en ole kysynyt. Kyseisen koeajon tein Seinäjoella kun satun EP:llä olemaan tänä viikonloppuna ja satuin bongaamaan että paikallisella Saabin edustusliikkeellä niitä olisi esillä muutama.juhokare kirjoitti:Onkos Aineella jo koeajettava versio?fatal kirjoitti:Noniin, nyt on koeajettuna uus femma. Auto näyttää tosiaankin paremmalta vaaleana kuin tummana. Taakse en mahdu hyvällä tahdollakaan (194cm) joka on kyllä vähän sääli, toisasalta eipä siellä takana tule oltua...
Ajotuntuma jämäkkä jne.. suht hiljainenkin, nopeuden tuntu oli aikalailla kadoksissa, 120 tai 80 mittarissa, eipä paljon väliä.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Re: Uusi Saab 9-5
Minusta oli kiva lukea jumalattoman kriittisesti iin suhtautuvan ruotsalaisen AMS:n kommentit. Jotensakin silleesti että uusi 9-5 on ajettavuudeltaan ehkä vielä 5-sarjaakin parempi ja että Saabiin verrattuna A6 ja S80 tuntuvat tylsille (tråkig). HyväRene-Rane kirjoitti:9-5T kirjoitti:Tämä on tärkeintä eikä sen vertailu muihin merkkeihin ole tarpeellista minulle.ristos kirjoitti:Olen kuitenkin hyvin iloinen siitä, että niillä jotka oikeasti nyt haluvat laadukkaan Saab-nimisen auton, voivat sen hankkia tämän uuden auton tultua markkinoille. Nyt sen saa siis jokainen ostaa kaupasta!
yhdyn tähän.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: Uusi Saab 9-5
Toki täytyy muistaa myös se, että tarpeellista tahi ei, vertailua muihin autoihin tehdään ja pitääkin tehdä, ja saab tarvitsee rutkasti myös uusia, muilta merkeiltä tulevia ostajia, ns. entiset saabistit eivät kauaa pysty putiikkia pinnalla pitämään. Se on fakta, ei mielipide.
Re: Uusi Saab 9-5
Nykyiset ja vanhat. Ts. "karanneet" lampaat pitäisi saada houkuteltua takaisin.9-5T kirjoitti: Saabin omistajahan on sitä mieltä että nykyiset Saabistit riittää pitämään pystyssä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Uusi Saab 9-5
Itselläni ainakin suunnitelmissa palata takaisin Saabien pariin ja olen miettinyt, että Audi vaihtuu takaisin uuteen farkku Saabiin syksyllä 2012. Audi on ollut kaikin puolin loistova auto, mutta silti veri vetää takaisin Saabien rattiin.
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Re: Uusi Saab 9-5
Älähän vielä nuoleksi ennenkuin tipahtaa, audista kerkeää tulla uusi malli ja voi mieli muuttua....Hirschman kirjoitti:Itselläni ainakin suunnitelmissa palata takaisin Saabien pariin ja olen miettinyt, että Audi vaihtuu takaisin uuteen farkku Saabiin syksyllä 2012. Audi on ollut kaikin puolin loistova auto, mutta silti veri vetää takaisin Saabien rattiin.
Re: Uusi Saab 9-5
Tiedossa on Audin kuviot, mutta olen kohtuullisen varma, että Saab se silti on .Komppaaja kirjoitti:Älähän vielä nuoleksi ennenkuin tipahtaa, audista kerkeää tulla uusi malli ja voi mieli muuttua....Hirschman kirjoitti:Itselläni ainakin suunnitelmissa palata takaisin Saabien pariin ja olen miettinyt, että Audi vaihtuu takaisin uuteen farkku Saabiin syksyllä 2012. Audi on ollut kaikin puolin loistova auto, mutta silti veri vetää takaisin Saabien rattiin.
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.