Lailliset xenonit ng900

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tiedän, että mitään bolt-on ratkaisua tähän ei ole olemassakaan, mutta viedään ajattelua sitten vähän pidemmälle. Saabeissa muutamassa mallissa on xenon-hyväksytyt umpiot. Näiden sellaisenaan istuttaminen ng-satkun keulalle on likipitäen toivotonta. Mutta mitenkäs koko keulan? Yleisilme tuskin muuttuisi järkyttävän radikaalisti, jos esim og-femmaa rupeaisi tuohon yhdistelemään.
Vaan mitenkä on mittojen laita? Onko "sinne päinkään" vai joutuisiko kovastikin lyhentämään jostain? Tai toisaalta, onko kukaan koskaan kokeillut, minkälaisella vaivalla og-femman xenonumpiot menisivät ng-satkuun tai vaikka og-kolkkiin paikalleen?

Tekemistä tässä varmasti riittäisi, mutta silläkään ei niin väliä, jos ajan kanssa vain tekee. Harmittavasti pihassa vain ei seiso femmaa, josta mittoja pääsisi ottamaan...

Helpommalla toki pääsisi hankkimalla esim. Hellan de xenonit ja asentamalla ne orkkissumuvalojen tilalle.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Entä jos asentaa nykyisiin umpioihin automaattisen korkeudensäädön, niin eikö sitten ole laillista vaihtaa xenon-polttimot. Pesurithan on valmiina.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Naxu kirjoitti:Entä jos asentaa nykyisiin umpioihin automaattisen korkeudensäädön, niin eikö sitten ole laillista vaihtaa xenon-polttimot. Pesurithan on valmiina.
Ei ne umpiot siltikään ole xenon-hyväksytyt, kun linssien hionta on tehty halogeeneille; kuvio on täysin väärä, vaikka korkeutta säätelisi miten.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Hetkinen...
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
Tuossa ei mainita mitään umpioista, ainoastaan pesureista ja korkeudensäädöstä...
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Tuosta sai sen kuvan, että voin laittaa xenonit og-satkuun, kun siinä on pesurit. Automaattisäätö olisi vasta 2000-luvun malleihin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja aero »

Azanovix kirjoitti:Hetkinen...
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
Tuossa ei mainita mitään umpioista, ainoastaan pesureista ja korkeudensäädöstä...
Siinä puhutaan kaasupurkausvalaisimien asentamisesta. Valaisin käsitteenä sisältää vähän muutakin kuin polttimon. Eli juu, kyllä sen valaisimen (sisältäen siis myös umpion ja lasin) pitää varmsti olla xenon-hyväksytty.
Naxu kirjoitti:Tuosta sai sen kuvan, että voin laittaa xenonit og-satkuun, kun siinä on pesurit. Automaattisäätö olisi vasta 2000-luvun malleihin.
Toki saa, kunhan vaihdat valaisimet etkä pelkkiä polttimoita. OG:ssa on sentään ihan oikeat pesurit, toisin kuin nykyautoissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

aero kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Hetkinen...
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
Tuossa ei mainita mitään umpioista, ainoastaan pesureista ja korkeudensäädöstä...
Siinä puhutaan kaasupurkausvalaisimien asentamisesta. Valaisin käsitteenä sisältää vähän muutakin kuin polttimon. Eli juu, kyllä sen valaisimen (sisältäen siis myös umpion ja lasin) pitää varmsti olla xenon-hyväksytty.
Näin vähän ajattelinkin.

Ja sitten takaisin alkuperäiseen kysymykseen. Onko siis mitään arvioita heittää, kuinka samankokoiset ovat esim. ng-satkun ja og-femman keulapalat puskureineen kaikkineen?
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Mikäli NG900 löytyy kirkkaita (ts. kuvioimattomia) umpion laseja, lähtisin koko keulan vaihtamisen sijaan kokeilemaan ns. retrofittiä, eli asentaa umpiohin Hellan tai Boschin aidot ja hyväksytyt Bi-xenon projektorit sekä sen kirkkaan lasin. Automaattista korkeussäätöähän ei NG:n ikäisissä autoissa tarvita joten hyvin tehty projektorien istutus voisi mennäkin katsarilta läpi.
Kannatusjäsen
#3382
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Yksi vinkki tähän tulikin jo, asia jonka olin jo aivan unohtanut. Jollain foorumilla joku aikanaan esitteli projektiaan, jossa ng:n keulalle oli istutettu VW Boran umpiot. Istuvuus ei ollut bolt-on eikä 100% täydellisesti istuva, mutta erittäin tyylikäs ja pienellä vaivalla toteutettu.
Ihan ei käynyt selväksi oliko ko. umpiot xenon-hyväksytyt, mutta sellaisen käsityksen sain, että olisivat. Ebaysta noita saisi ihan kohtuulliseen hintaan, mutta täytyy tutkia asiaa lisää.
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Aihetta hiukan sivuten, olisikohan jossain joku paja mikä tekisi kirkkaat lasit (esim. Lexanista) käyttäen muottina tonnarin lasia? Voisi kimppatilaukseen löytyä väkeä...
Kannatusjäsen
#3382
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tai onko kellään suoraan mielessä jotain firmaa, joka tarvittaessa pystyy tekemään esim. muovista sitä kirkasta "lasia"?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

http://www.93forum.com/viewtopic.php?f=6&t=554
Tuosta löytyy pieni projekti Boran umpioista. Jää nyt kovasti epäselväksi vain, ovatko nuo hyväksytyt xenoneille... Osaako kukaan sanoa suoraan? Umpiot sopivat 98-04 Boraan / Jettaan. Tietääkö kukaan vai käynkö mahdollisesti volkkarilta kyselemässä sopivuutta..?
Lähivaloina nuo jälkiasennusxenonit toimivat aika hyvin, mutta pitkien kantavuudessa on toivomista, koska umpio hajottaa valoa liikaa joka suuntaan...
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Jos klonkkarilla on OEM-xenonit tuollaseen Boraan, niin niistä ainakin löytyy hyväksynnät.
Noissa epämääräisissä jälkiasennusumpioissa ei välttämättä ole merkintöjä, kannattaa tiedustella myyjäliikkeeltä.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Lailliset xenonit ng900

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mikä merkintä umpiosta pitää löytyä, jotta se on xenon-hyväksytty? Voidaanko umpiota hyväksyä erikseen esim. vain xenon lähivalolle vai onko hyväksyntä aina sekä kauko- että lähivaloille samaan aikaan? Onko näissä suuria eroja Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä?
Vastaa Viestiin