Saab 900 '88/'90(t16) 2d / *MYYNNISSÄ*

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Saab 900 '88/'90(t16) 2d / *MYYNNISSÄ*

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Pistetäänpä tällekkin osiolle nyt aihe pystyyn, jos vaikka etenisi reippaammin hommat kun on julkisesti esillä.

Eli tuli reilu viikko sitten hommattua otsikon mukainen kulkine käyttäjäystävälliseen hintaan, tarkoituksena ajaa leima loppuun ja myydä kilohintaan. Muuta merkittävämpää vikaa autossa ei ollut kun pystyssä pysymätön kuskin penkki ja epävarmasti toimiva pissapoika. Pissapoika hoitui uusilla liittimillä ja CRC-sähköliitosten hoitoaineella viiksen juureen, penkkiä varten tuli haettua purkamolta kaksi varaosatuolia, ja samalla tarttui mukaan apparin oven sisäkahvan muovikehys, joka oli jostain syystä hakattu rikki ja kuskin sivupeili, jossa oli omituinen klappi varressa sekä tupakansytytin ja muita pikkuhilpettä. Nuo on siis nyt kunnostettu ja vaihdettu, penkistä tuli odotettuakin parempi - istuinosa on alkuperäisestä, selkänojan runko varaosa-kuskinpenkistä ja fylli varaosa-apparinpenkistä, verhoilu alkuperäisestä.

Sisustasta tuli kuivapesuaineella ja muovinkiillokkeella lähes uuden veroinen, verhoilussa tai muualla ei ole oikeastaan mitään normaalia mietoa kulumaa pahempaa, ainoa puute on roikkuva ja epämääräisesti korjailtu kattoverhoilu, joka noissa ilmeisesti on tyyppivika. Tarkoitus on korvata tuo kankainen aurinkolippojen taustaa vastaavalla kermanvärisellä vinyylillä, tuon kun luulisin olevan kankaista helpompaa harrastajalle kiinnittää, kun voi käyttää liimaa ja mattopuukolla mallata reunat kun verhoilu on kiinni. Jos kattopahvin saa helposti irti ja ulos, niin otan, jos ei niin tuollainen vinyyli kiinnittynee ihan paikallaankin kun löytyy oikeanlainen liima.

Tarkoitus on pitää auto niin alkuperäisen näköisenä, kun mahdollista, ihan pussihousulinjalle ei kuitenkaan lähdetä, auto kun on kuitenkin toistaiseksi ihan käyttökulkine. Sisätiloissa alkuperäisestä poikkavaa on/tulee olemaan siis tuo kattoverhoilu, jota tuskin kuitenkaan asiaa tuntematon huomaa, ja alkuperäisen Roadstarin tilalle tuli jo vaihdettua nurkissa pyörinyt modernimpi soitin cd-ominaisuudella varustettuna (joka tosin hopean värisenä rikkoo kojelauden ilmeen, musta vastaava on jo tiedossa) sekä alkuperäisten Luxorien paikalle vaihdetut Infinityn 4'-kaksitiet. Apparin puolelle tuota ei ihan tiiviisti saanut, suuremman mangneetin ja hanskalokeron yhteistyökyvyttömyyden johdosta, joten kun kojelauta käy jossain vaiheessa irti, on sen sisälle tarkoitus tulla kotelo noille ämyreille. Äänentoistoon saattaa osallistua jossain vaiheessa myös joku mieto subwoofer, jos sellaisen saa kivasti esim. takapenkin alle tai muualle jemmattua huomiotaherättämättömästi. Maltillisen lisä-äänieristyksen tarvetta arvioin, kun ovitiivisteet on jossain vaiheessa fiksattu ja alusta sekä pyöräkotelot massattu.

Korityöt on tarkoitus hoitaa alkaneella viikolla, eli niitä ei pahasti ole. Pinta on toki hiukan haalistunut, mutta alkuperäinen maali on pääsääntöisesti hyvä joka paikassa pieniä ruostepisteitä, aiemmin korjailtuja kohtia, paria pikku klommoa ja läpimätää tankinluukkua lukuunottamatta. Tuon luukun ajattelin leipoa kuidusta, eipä ainakaan ruostu enää. Sitten vaan vähän hiomalaikkaa ja paperia pitää näyttää, sipaisu pakkelia ja värikoodin mukaiset maalit niskaan, jonka jälkeen hiukan kiillotustahnaa, vaha, ja pitäisi näyttää pakasta vedetyltä. Puskureille ja listoille pitäisi keksiä jotain mustaa värivahaa tms., ja kromit pitää miettiä erikseen - nekään eivät etu- ja takalasin kehystä lukuun ottamatta ole järin pahat. Pohjassa on vanhat massat hyvin kiinni pääosin, jalkatilojen kohdilla on jotain pientä, ainoastaan oikeanpuoleisen matkustajan jalkatilaan saattaa joutua laittamaan uutta peltiä tulpan kohdalle pienen kaistaleen, sekään ei ole vielä hiottu auki joten varmaa tietoa ei ole. Sitten vaan rutkasti kotelosuoja-aineita ja massoja, ja pitäisi tulla näkymättömiltä osiltaankin oikeen hyvä.

Kone on vakio Piersburg-kaasarilla, ja on tässä päivittäisessä sekalaisessa ajossa kuluttanut nyt 8,6l/100km, eli 420tkm ajomäärästä huolimatta ilmeisesti toimii, varmuudeksi vaihdan öljyt ja suodattimet. Viisipykäläinen loota vaihtaa ihan luontevasti, tosin ikänsä mukaisella tarkkuudella, eli pientä klappia on.

Mutta, mutta. Vaihtoehtona olisi säilyttää biili mahdollisimman alkuperäisessä asussa ja odotella museoikää. Siihen on ehkä liian kauan, eli todennäköisempää on suunnitelman b toteuttaminen joka etenisi jotekuinkin seuraavasti: etsitään sopiva projektiaihiotekniikka, joko valmis turbo tai 16-venttiilinen ruisku joka turbotettaisiin omakätisesti - jälkimmäinen aihio olisi jo tiedossakin, mutta seurailen palstoja ja romiksia tuonne kuun loppuun(lue: palkkapäivään), jolloin haen jotain jostai - siis mitä ja mistä ei ole vielä varmistunut, eli saa tajota!

Tuo projektikone pitäisi sitten pilkkoa ja kasata sopivin komponentein, varmaan jotakuinkin alkuperäistä turbotekniikkaa vastaavaksi, riippuen siitä mitä eteen tulee. Mihinkään hipopalikkaan ei olisi tarkoitus satsata, vaan saada mukavasti potkiva käyttöpeliin ja matka-ajoon soveltuva perusluotettava tekniikka kasaan, mikä tärkeintä riittävän edullisesti. Saattaa olla, että menisi talveen/ensi kevääseen ennen kuin tuo paketti pellin alta löytyisi, ja kun auto on tarkoitus ottaa talveksi kuiviin sisätiloihin varastoon, niin tuolloin toivottavasti melko valmista tekniikkapakettia olisi mukavampi tuonne konehuoneeseen myös ängetä. Alustaa tietenkin pitäisi päivittää sopivasti kasvavan tehon myötä, mutta mitään ulkonäköä merkittävästi muuttavaa ei olisi tarkoitus laittaa - eli mm. rengastuksen pitäisi istua alkuperäisille peltivanteille. Ei siis varsinaisesti mikään raju sleepperi, ehkä ennemmin piilo-gt. :)

Semmosta Saabia täällä, alkusuoralla ollaan. Saa nähdä mihin rahkeet ja aika riittää, ainakin vaikuttaisi siltä että foorumilta löytyy vastaus lähes kysymykseen kuin kysymykseen.
Viimeksi muokannut Jatra, Ti Kesä 06, 2017 10:49. Yhteensä muokattu 21 kertaa.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: '88 900 "käyttöprojekti"

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Päivitetäämpä tätä, vaikka satku jo meinasi lähteä niine hyvineen myyntiin ässän tieltä. Ässä kuitenkin osottautui pelleiltään niin paljon huonommaksi kun tuo vanhempi pystäri, että nyt on palattu suunnitelmaan a, eli todennäköisesti viikon-parin sisällä vanha kulkine saa konehuoneeseen pirteämmän motin.
Auto sai jo aikaisemmin kesällä uutta maalia sinne sun tänne, niin koppa toistaiseksi riittävässä kunnossa, ja tuossa hommassa ei tosiaan löytynyt yhtään reikää pelleistä, ainoastaan pintaruosteita. Tulevaan tekniikkaan ei ole vielä tehty muuta, kuin uusi kytkin, öljyjen ja suodatinten sekä tulppien ja virranjakajan kannen vaihto.

T16 kone pysyy sisuskaluiltaan vakiona, ainoastaan ic, modattu apc ja lastu ois tarkotus lisätä - n.200hv ois tavotteena, joka taitaa olla jotakuinkin realistinen ja laatikon kannaltakin siedättävä, sekä aika kivasti vanhaan siniharmaaseen pystykeulaan.

Jos pelistä tulee hyvä ja se säilyy käytössä, ois todennäköstä että joskus tulevaisuudessa tulisi ylimaalaus kysymykseen, nyt ensisijaista on tekniikan vaihdon jälkeen huolellinen kotelosuojaus ja massaus, ja myös kattoverhoilu on vielä tekemättä. Sen lisäksi maskiin pitäisi vetää alkuperäinen hopea väriksi ja todennäköisesti matalmpi etuspoileri on laitettava piilottamaan öljynlauhdutinta, vaikka pappaa lookkia ollaankin hakemassa.

Muuta kivaa ois alkuperäiset takaroiskeläpät, ehdottoman tyylikäs pappa-tuning yksityiskohta, ja Saab Suomesta tarra takalasiin ois aivan uskomattoman hieno - viimemainittuja vaan tuskin mistään saa. Kesärenkaiksi saattais tulla kysymykseen 195 tai 205 leveet kumit saabin 6" leveille 15"-peltivanteille, ellei vastaavan näköisiä 16" vanteista ole olemassa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: '88 900 "käyttöprojekti"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jatra kirjoitti: Saab Suomesta tarra takalasiin ois aivan uskomattoman hieno - viimemainittuja vaan tuskin mistään saa. Kesärenkaiksi saattais tulla kysymykseen 195 tai 205 leveet kumit saabin 6" leveille 15"-peltivanteille, ellei vastaavan näköisiä 16" vanteista ole olemassa.
Tuo tarra löytynee helposti tuolta:
http://www.saabclub.fi/www/klubikauppa.html
http://www.saabclub.fi/img/shop/varma.jpg
Joissain Peugeot/Citroen-autoissa taisi olla suunnilleen samannäköisiä 16" peltivanteita oikealla pulttijaolla?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d sedan '88 "käyttöprojekti"

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Pitänee harkita klubijäsenyyttä, jos tuo auto on ajokunnossa viikon päästä, erittäin tyylikäs tarra nimittäin! :D Pitkä viikonloppu tallilla nyt varattuna to illasta maanantai iltapäivään - jolloin auton pitäisi olla siis perus käyttökunnossa. Teorian opiskelu käynnissä, saa nähdä miten homma skulaa käytännössä. :roll:

Täytyy ottaa selvä noista ranskisten vanteista, jahka aika tulee... jos ei 16" oo auttamattomasti liian sporttinen. Tosin jos niihin värkkäis saabin pillerit, maallikko tuskin ees eroa huomais kun auton ryhdin hienoisena kohentumisena.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 2-d sedan '88 "käyttöprojekti"

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

26.9 on Ahvenistolla syyskokous, jossa on helppo liittyä jäseneksi ja saa samassa kaupassa tämän vuoden lopun ja ensi vuoden jäsenyyden. Rajana on juuri tuo syyskokous. Tulehan sinne, niin homma lähtee eteenpäin.

Meillä on pojalla ollut juuri tuollainen -88 perusauto projektina ja lähiviikkoina siihen vaihdetaan T16 tekniikka

http://picasaweb.google.fi/paavo.pohjal ... 00Projekti#

http://picasaweb.google.fi/paavo.pohjalainen/Saab90088#
# 419 Vesa Pohjalainen
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d sedan '88 "käyttöprojekti"

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Komee peli! Tonne Ahvenistolle ei tosiaan ois kun pari kilsaa kotiovelta, mutta täytyy kattoa aikatauluja... ja saattaa mennä budjetti niin tiukalle ton auton kanssa, ettei välttämättä oo varaa jäsenmaksuihin tuolloin - jonka suuruutta en muuten mistään löytänyt?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 900 2-d sedan '88 "käyttöprojekti"

Viesti Kirjoittaja tturku »

liittymismaksu 10 euroa, ja 22 euroa vuosimaksu. Tuskin noihin maksuihin kaatuu projekti... 22 euron maksun saat monin kerroin takaisin kun osallistut talvi tai kesäpäiville ja käyt syömässä siellä klubin piikkiin puhumattakaan muista eduista ja hienosta Saabisti-lehdestä. Jäsenenä saa todellakin vastinetta rahoilleen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d sedan '88 "käyttöprojekti"

Viesti Kirjoittaja Jatra »

No, kuun lopussa opiskelijabudjetilla voi tehdä oikeesti tiukkaa noinkin kohtuullinen summa, mutta täytyy katsoa. Onko toi jollainlailla sisäänpääsymaksullinen tapahtuma, vai onko alueelle mahdollista tulla vaan käyskentelemään ja haistelemaan tunnelmaa?

Projekti edistyi tänään sillä lailla, että sain hommattua tallipaikan, kylmän tosin ja roikkasähköllä, tästä läheltä. Tarkottaa sitä että voi tehdä suunniteltua paremmin ton projektin, eli siistiä pystäristä rauhassa konehuoneen, vähän maalailla ja semmosta, ja tehdä kotelosuojaukset ja massaukset rauhassa sisätiloissa sekä myöskin siistiä ton t16-motin ennen kun sovittaa sitä paikoilleen. Venyttää hieman aikataulua, mutta ässässä on leimaa helmikuulle niin kiire ei ole kova, kun vaan kattoo sellasen ajankohdan lihoiksi pistolle ettei tarvi autoa muutamaan päivään. Vähentää stressiä huomattavasti, kun on aikaa ihmetellä ja kaiken ei oo pakko mennä suorilta putkeen, mutta laskee todennäkösyyttä että auto ois valmis Ahvenistoon mennessä melko olemattomiin. Ässän raatoa ei tarvi myöskään heti saada paalattavaksi tuolta, vaan seuraavaksi voikin napsia kaikki tukivarret, jarrusatulat yms. sälän hiekkapuhallettavaksi, maalattavaksi ja huollettavaksi alustan päivittämistä odottelemaan. 8)

Näillä näkymin siis huomenna tai lauantaina poistuisi toi kaasarikone paikoiltaan, jonka jälkeen tarvitaan rutkasti liuotinpesua ja pari 217G-värin maalilla täytettyä kilikalipulloa! :D
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d sedan '88 "käyttöprojekti"

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Eilen tallin siivous, "vuokraisäntä" asensi valaistusta ja Saabi saatiin sisään, tänään alkaa työskentely auton parissa. Motivaatio on erittäin korkeella, ekaa kertaa projektiauto valaistussa tallissa mukavan matkan päässää kotoa, ilman että ois hirvee kiire saada se sieltä pois!

Ja sitten sisältö muuten tyhjänpäiväselle postille: siinä tallin nurkista romuja siivoillessa osu käteen ikuisuuden vanhat autonavaimet - ja kas kehveli, Saabinhan ne! Eipä pelkillä avaimilla mitään tee, ja tontilta ei tiettävästi ole löytynyt kuin yksi kupla, joka sekin kasvoi kuulemma horsmaa, mutta avainnipussa oli yhden Saabin avaimen ja yhden Abloy-avaimen lisäksi erittäin tyylikäs ja kohtuukuntoinen lentokonelogolla varustettu avaimenperä! Tämän nappasin toki käyttöön. :D

Nyt on into aavistuksenomaisesta krapulasta huolimatta tosiaan korkeella, vaikka aivan varmaa on että kaikki tänään käänneltävät ruuvit ja mutterit on ihan käsittämättömässä ruosteessa ja kurassa. Taidan ottaa läppärin mukaan, että voin tunnin päästä ruikuttaa foorumilla kun ei osaa eikä osat irtoo... :roll:
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d sedan '88 "käyttöprojekti"

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Homma etenee, ei ihan aikataulussa, mutta hyvin lukuunottamatta omaa sekoiluani vetareitten kanssa. Alustan purkuhommat on osaltani aimmin rajoittuneet jousten ja iskareitten kanssa puljaamisen ja toi on eka etuvetoauto itellä, niin jonkun verran oli sisäistämistä noitten pallojen ja nivelten toiminnassa. No, jahka ässän purku koittaa, homma luonnistuu jo paljon helpommin.

Tänä viikonloppuna oli tarkotus purkaa kaikki mitä purettava on, ja hyvältä näyttikin kunnes kone oli tarkoitus nostaa pois. Motonet-laatuisen moottorinosturin toinen tukijalka oli saanut siipeensä aiemmin valurautaveekasi+automaattilaatikko-nipun nostelussa, eikä kestänyt edes kepoista Saabin konetta, vaan sitä mukaa kun kone nousi sentin vääntyi tukirauta kaksi. Kun suoraksi tarkoitettu osa oli u-kirjaimen muodossa, pääteltiin ettei se varmaan toimi ja luovutettiin. Pitää etsiä jostain tai askarrella uusi tuki, että pääsee homma jatkumaan.

Sisusta tuli sen sijaan helposti tyhjäksi, kun on melko tuttua hommaa. Hyväksi oletettu koppa myös paljastui hyväksi, ainoastaan aiemmin epäilty oikeanpuoleinen matkustamon jalkatilan tulpan ympärys oli pehmyttä, ja rengasraudalla koputtelemalla reikä on n.5x5cm kokoinen, ei paha. Takakontin vasen takanurkka vaikuttaa myös aavistuksen pehmeältä, tuota en vielä hakannut kovin kovasti, mutta saattaa mennä läpi. Kerrankin siis niin päin. Positiivista oli myös sekä vasemmalta että oikealta etujalkatiloista löytyneet hitsipaikat, jotka on jonkun toimesta tehty aikanaan kunnolla, toki jo pintaruosteessa mutta ei yhtään haperoa saumoissa. Myös jarrupalojen, nivelten ja kumien kunto, kopan kunto ja osien irtoaminen kohtuu helposti kielivät hyvästä huolenpidosta, jollaista kaikki saman ikäiset autot eivät valitettavasti ole saaneet osakseen.

Päätin konehuoneen ja lattian sisäpuolen maalaamisessa tyytyä budjettiratkaisuun ja pintaväriksi tulee noihin kohteisiin Motonetin harmaa. Pikaisella tutustumisella aiheeseen tuo on todella lähellä auton omaa väriä, todennäköisesti konehuoneen tyyppisestä kohteesta ei edes huomaa että sävy on eri kun pintapelleissä, ja lattiahan jää maton alle kuitenkin, niin tuolla on vielä vähemmän väliä. Lattian siistiminen ei ollut alunperin työlistalla, mutta kun kerran matot on irti jne., niin nopeastihan tuon tekee eikä tarvi niihinkään sitten kajota.

Myös muutama lisäidea viionlopun rupeaman aikana syntyi, ja päätös siistä että siirrän koko sähkösarjan ässästä, pilkkomatta yhtään. Tämä siksi, että senpä jälkeen tietää tasan tarkkaan mikä johto menee mihinkin, ja tulee käytyä kaikki liitokset ja maadotuspisteet läpi, kun aikatauluun tuli kertaheitolla viikkoja lisää työskentelyaikaa. Sempä takia tuli myös pari "karkaa taas lapasesta"-ideaa. :roll: Ässästä ilmeisesti löytyykin useiden lisävarusteiden piuhat valmiina, ja kun oon käyny läpi että minkä kaikkien, lisätään joitain piuhoja kytkentäkaavion mukaan, ja oikean värisinä. Ainakin sähkölasien ja -peilien, ilmastoinnin ja vakionopeudensäätimen johdot pitäisi saada paikalleen, keskuslukitus ässästä jo löytyykin. Sen lisäksi ajattelin vetää kaapelit akulle takakonttiin. Edellämainittuja ei ole tarkotus asentaa vielä, mutta tässä vaiheessa piuhat saa asennettua oikeille paikoilleen, niin pääsee vähemmällä sitten, jos noita haluaa asennella. Akunsiirto-optiokin on kai lähes välttämön, kun täältä foorumilta oon ymmärtänyt että og900 t16-tekniikalla ei oo juuri mitään ilman 3"-downpipeä. :D

Tarkotus ois lisäillä kuvia, kun saa jostain asiallisen kameran lainaan, eli viimeistään kun pitää ottaa mallikuvia ässästä.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d sedan '88 kaasarista t16

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Edit: Tuosta kun oli tuosta syyskokouksesta puhetta, niin pistämpä tänne missä offtopic vähiten häiritsee, että tosiaan kävin paikalla pyörähtämässä -kävellen ja myöhässä. :roll: Mutta jos tässä sais jotain aikaan, millä ois mielenkiintosta enskesänä koittaa radalla pyörähtää, niin uus yritys sitten.

Nyt siis parin viikon tauon jälkeen nosturi korjattiin perjantaina, ja lauantaina sitten nappasinkin koneen varsin kivuttomasti paikoiltaan. Positiivinen yllätys oli vetareiden irrotuksen helppous.Myös konehuoneen puolelta tarkastellen pellit ovat muuten hyvät, mutta paisarin alta löytyi ikävä mätäpaikka, pitänee hakea hitsivehkeet lainaan ja turata muutama tilkku, kun siellä pohjassakin pieni reikä on, ja takakontin nurkkaankin pienellä runnomisella todennäkösesti tulee jonkinmoinen aukko.

Lauantaina olin itekseni hommailemassa, niin en jaksanut työnnellä autoa vielä pihalle pestäväksi, niin purin vielä kojelaudan alaosan ja aloitin sähköjen purkamista ja merkkaamista - vaikka kytkentäkaaviot löytyy, niin ihan varmuuden vuoksi ja oman oppimisen kannalta pistän piuhoihin laput, että mihin ne menee ja mistä kautta. Toi myös siksi, että kun elintenluovuttaja on combi-coupe ja kohde sedan, niin takapään piuhat menee eri reittejä, niin saa sitten turattua johtosarjan sopivaksi ennen asennusta noita merkintöjä hyödyntäen. Ainakin takavalojen liittimet on erilaisia, keulasta en sitten tie, kun vinokeulan johdot tulee pystäriin. Sittenhän sen näkee.

Sunnuntaina jatkoin piuhojen kanssa, kaikki muu on nyt irroteltu ja merkitty paitsi muutama piuhanippu kojelaudan takaa, kun en heti suostunut uskomaan että koko kojelauta olisi syytä irrottaa, että sähköt saa näppärästi vedeltyä. Eli seuraavalla etapilla sitten se, en illan kähmässä viitsinyt enää moiseen puljaukseen ryhtyä. Myös kattopahvi tuli irrotettua, jotta lamppujen piuhat sai kokonaisena irti, niin nyt sekin on sitten helppo fiksata samalla. Saa ihan uudenlaista käsitystä noista autosähköistä kun irrottaa koko nivaskan, paljonhan siel on piuhaa mut jotenkin loogisemmalta ne vaikuttaa kun on koko nippu kourassa ja näkee mistä menee mikäkin. Viimiseksi kun en muuta jaksanut, lapioin konehuoneesta hiukan öljystä ja hiekasta muodostunutta ruosteenestoainetta pihalle, ja alta paljastui mm. tehdasmaalissa olevat vetarintunnelit! :) Eli lisää hitsattavaa ei pitäisi olla mahdollista löytyä...

Seuraavaksi sitten loput pihat irti ja pihalle, sitten auto pihalle ja paljastuneiden paikkojen pesu, jonka jälkeen hitsaaminen, hionta ja maalaus. Sitten taittakin olla aika alkaa sovitella uutta tekniikkaa paikalleen...
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Vasta-alkaja värkkää

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Täälläkin hiukan edistytään.

Kaikki johtosarjat on nyt saatu ehjänä ulos, tuossa rytäkässäpä ei jäänyt autoon paljon mitään sisälle, niin oli hyvä kopistella vielä kaikki mahdolliset mätäpaikat läpi, ja lisää ei löytynyt. Kun saan haettua hitsivehkeet lainaan, niin pitää räkiä - vähän puutteelliset hitsaajan taidot, mutta rälläkä ja hiomalaikka pysyy kädessä niin eiköhän noista saumoja tuu - nuo muutamat pienet paikat umpeen, niin on melko priimapeltinen satku kasassa. Tulevana viikonloppuna on kivasti aikaa värkkäillä, jos laiminlyö kaikkea muuta elämää niinkun tässä harrastuksessa usein on tapana, niin pitäis olla koppa kuosissa ja pääsis rikkoo tota käyttistä.

Koitan muistaa ottaa kameran lähipäivinä mukaan, niin vois koittaa jotain ennen-jälkeen kuvateemaa hakea piristämään tätä yksinpuhelua. :)
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Vasta-alkaja värkkää

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Vähän taas seissy hommat muun elämän takia, mutta ei aivan kokonaan. Ei vaan oo tullu otettua niitä kuvia vielläkään, ni en oo jaksanu hirveesti täällä jaaritella.

Eli hitsaushommat on nyt valmiita. Ilmeisesti Toyota Suprasta peräisin olevalle ic:lle on paikka syylärin ja maskin välissä. Ahdasta oli, ja tuulihakapeltiä joutu laittaa aika uusiks, mutta sinne se solahtaa kun syylärille vaihtaa vielä pidemmät pultit. Paisarin alta löytynyt mätä sekä takakontin pari pehmytpaikkaa on hitsailtu umpeen, ja samalla syntyi upotus akkua varten - takakonttiin keskituen oikealle puolelle, varoituskolmion paikan eteen, verhoilulevy mahtuu juuri ja juuri kiinni, joten kivasti saa akun piiloon.

Konehuone on nyt myös melkolailla pesty, hiukan kilikalia sinne tänne vielä pintaan ja odottelemaan laina-autoa, että pääsee purkaa ton ässän. Yllättävän vetovoimanen on vanha ruosteinen satku vielä, kun joku oli halunnut perkkikselta ton ihan ottaa- No, eipä saanut käyntiin, onneksi. Harmillisesti vaan ei enää toimi kuskin ovessa kahva, ja lukkopesää ei ole ollenkaan. Toivottavasti toimii keskuslukon hilppeet.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Vasta-alkaja värkkää

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Edetty vaiheeseen kaksi, eli pystäri värjöttelee nyt pihan puolella, ja ässä on tallissa muuttumassa kulkuneuvosta läjäksi irrallisia osia. Sisusta on nyt pihalla ja projektissa käyttöön tulevat osat pitäisi merkata ja irrotella seuraavaks. Saa nähä mitä kaikkea yllätyksiä ilmenee, ainakin löyty ässästä rutosti enemmän äänieristeitä kun tosta vanhasta kaasarimallista, ja empä ois tullu ajatelleeks myöskään että ruiskumallissa on erilainen lattiamatto kun kaasarissa...

Ainoo mikä nyt hommaa hidastaa, on ilma, lämmisttämättömässä tallissa kun ei oikeen loputtomiin pysty näillä lämpöasteilla puuhailemaan. :|
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Vasta-alkaja värkkää

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ei oikeen osannut arvata, että Marraskuussa tulee tällaset kelit, niin nyt kyllä aikataulut paukkuu samaa tahtia ulkona paukkuvan pakkasen kanssa. Johtosarjaa en ole saanut vielä ässästä irti, kun täysin läpikastuneet äänieristysmatskut on kivijäässä lattiassa, ja muoviosien irrottelu on hemmetin haastavaa kun kaikki meinaa hajota tuhannen päreiksi pakkasessa. No, nyt hakemaan pari lämpöpuhalllinta, jos saisi aina kulloisenkin työkohteen puhalleltua johonkin nollan tuntumaan, ja iso termospullo ranettajan lämmitämiseen tarkoitetuille litkuille.

Onhan toi idyllisen näköstä, mutta ei hirveen käytännöllistä kun pakkasta on se mikä on. Etualalla kohdeauto ja tallista kurkkaa purettavan keula. Tietty piti alkaa sataa lunta heti kun pystäri oli saatu pihalle:

Kuva

Ja yksi varsinainen projektikuva maisteiksi, eli takakontti fiksattuna, akulle tehty upotus taitaa olla pääosassa. Mustat bitumisoirot on vaan jääny autoon lojumaan:

Kuva

Lisäilen kuvia, kun pystäri pääsee takasin talliin, ainakin ic:n paikka ja putkien veto pitäisi laittaa, kun taitaa olla aika persoonallinen asennus, ja konehuone ja lattia ennen sisutan rakentamista voisi löytyä jatkossa täältä. Vähän oli luovutusfiilis sunnuntain viidentoista asteen pakkasessa suoritetun viiden tunnin rupeaman jälkeen, mutta lämpimämpiä ilmoja pitäis ootella parhaassa tapauksessa johkin maaliskuun loppupuolelle, ni ei se nyt auta kun hommata asianmukaset varustukset ja käydä muulin taakse, niinku ison veden takana sanotaan.
Vastaa Viestiin