Kesärenkaat vm. 2010

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

http://www.iltalehti.fi/hintajalaatu/20 ... 6_hl.shtml

Hienoa, että tuota sanomaa jaksetaan toitottaa :D Kitkarengaskuskit, onnea vaan uraisille ja märille teille, liikutte siellä henkenne uhalla :lol:
Onneksi on mammamobiilissa alla huippuluokan kesärenkaat (Achilles ATR Sport by Multistrada) ja Traktorissakin indonesialais-korealaista laatukumia (Hankookit takana ja Multistradan Corsa 2233:t edessä). 8)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja aero »

V.J.S kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/hintajalaatu/20 ... 6_hl.shtml

Hienoa, että tuota sanomaa jaksetaan toitottaa :D Kitkarengaskuskit, onnea vaan uraisille ja märille teille, liikutte siellä henkenne uhalla :lol:
Joo-o. Kuinkahan sitä uskaltaa bahnalla painaa, jos tälle kesälle osuu sakureissua, kun niissä vuokrakulkineissa on yleensä kitkarenkaat alla (pl. joulukuussa koestettu BMW 118d, jossa oli kesärenkaat - olipahan ihan hauska lelu, kun välillä näkyi muutama lumihiutale :D). Tähänastinen kitkakumiennätys on Audi A4 B8 S-line 2.0TDI:llä GPS:ään kellotettu 209km/h :lol:.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja SS »

Hienoa, että tuota sanomaa jaksetaan toitottaa :D Kitkarengaskuskit, onnea vaan uraisille ja märille teille, liikutte siellä henkenne uhalla :lol:
On se muuten kumma kun loppuunajettu kitkarengas ei pärjää vesiliirtotestissä uudelle kesärenkaalle :roll:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja yason »

SS kirjoitti:
Hienoa, että tuota sanomaa jaksetaan toitottaa :D Kitkarengaskuskit, onnea vaan uraisille ja märille teille, liikutte siellä henkenne uhalla :lol:
On se muuten kumma kun loppuunajettu kitkarengas ei pärjää vesiliirtotestissä uudelle kesärenkaalle :roll:
En silti menis hengenvaaralliseksi julistamaan. Noi testit korostaa ääriolosuhteita ja jos vain ääriolosuhteilla olis merkitystä, niin kannattais ostaa joka kevät uudet kesäkumit.

Kummasti niillä kitkarenkailla pärjää talvella sillä ihan samalla märällä asvaltilla. Harvemmin päätiet ja -väylät on lumessa tai jäässä, kiitos ihmesuolaajien ;)


y
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mimmi kirjoitti:
yason kirjoitti:Kummasti niillä kitkarenkailla pärjää talvella sillä ihan samalla märällä asvaltilla. Harvemmin päätiet ja -väylät on lumessa tai jäässä, kiitos ihmesuolaajien ;)
Kiitos ihme kitkarengaskuskien, meillä suolataan teitä talvisin.
Sanoisin että raskaalle liikenteelle sitä on vielä enemmän hyötyä.
9000CS 2,3
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja SS »

Kummasti niillä kitkarenkailla pärjää talvella sillä ihan samalla märällä asvaltilla. Harvemmin päätiet ja -väylät on lumessa tai jäässä, kiitos ihmesuolaajien ;)
Suolauksen saisi lailla kieltää. Kyllä kunnon kitka pitää jäällä, lumella hieman huonompikin.

Suolattu tie se vasta liukas jäätyessään onkin, suolaamattomilla osuuksilla ei ole ikinä niin liukasta :(

Aihe taitaa karata pahasti lapasesta...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja yason »

Mimmi kirjoitti:
yason kirjoitti:Kummasti niillä kitkarenkailla pärjää talvella sillä ihan samalla märällä asvaltilla. Harvemmin päätiet ja -väylät on lumessa tai jäässä, kiitos ihmesuolaajien ;)
Kiitos ihme kitkarengaskuskien, meillä suolataan teitä talvisin.
Suomessa on sen verran vähän kitkarenkailla ajavia, että heidän takiaan ei kyllä suolata metrin metriä yhtään tietä.

Suolaamisessa tuntuu olevan jokin holhousmentaliteetti, että sen huonoimmankin ajajan pitää päästä talvella ajamaan kuin kesäkelillä ilman, että käy välillä ojassa. Raskas liikenne tarvitsee suolaa lähinnä siihen, että voi talvellakin ajaa rajoitinta vasten epäinhimillisten aikataulujen puitteissa.

Talvi on talvi, silloin ajetaan hiljemmin ja matkaan menee kauemmin, jäisellä tai muuten huonolla kelillä paljonkin kauemmin. Tämä ei jotenkin tunnu menevän jakeluun: varoitellaan kyllä talven vaaroista, kunhan se ei näy matka-ajoissa.

Tän voi siirtää johonkin suolausketjuun kyllä, ei enää liity kesärenkaisiin ;)

y
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Henkilöauto liikkuu kesärenkaillakin paremmin jäisellä tiellä kuin täysperävaunurekka talvirenkailla. Se kun ei kunnon vesijäätikkäällä pääse yhtään mihinkään kaupungissa. Kun ei ole nastoja niin ei ole mitään pitoa jäällä.
9000CS 2,3
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Raskas liikenne tarvitsee suolaa lähinnä siihen, että voi talvellakin ajaa rajoitinta vasten epäinhimillisten aikataulujen puitteissa.
Onko kenties henkilökohtaisia kokemuksia vai? Ehkä sitä suolaa tarvitaan tiellä pysymiseen ja mäkien nousuu/laskuun..

Kyllä mä vaan sen sanon että kitkarenkaita varten teitä ei tarvitse suolata metriäkään. Raskaalle kalustolle se kyllä on tarpeen sillä se on liukkaalla melkonen pulkka josta henkilöautokuskit ei tiedä mitään. Työkaverini taannoin sanoi " jos ihmiset tietäisi millasta tällästä vehjettä on ajaa liukkaalla, niin ei kukaan uskaltaisi ajaa meidän seassa..."
Onha se mukavaa ku skania lyö 70 vauhissa suttua lukko päällä teli kirittynä kärri perässä ja vetelee perse kaistan laidasta laitaan ku yrittää päästä loivaa mäkeä ylös.

Meni kyl kesärengasaiheen ohi mutta..
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja yason »

Lasu kirjoitti:
Raskas liikenne tarvitsee suolaa lähinnä siihen, että voi talvellakin ajaa rajoitinta vasten epäinhimillisten aikataulujen puitteissa.
Onko kenties henkilökohtaisia kokemuksia vai? Ehkä sitä suolaa tarvitaan tiellä pysymiseen ja mäkien nousuu/laskuun..
Raskasta liikennettä on ollut Suomen teillä kauemmin kuin suolausta.

Nyt, kun sitä suolaa on, niin sille on keksitty niin monta "tarvetta", ettei siitä enää "voida" luopua.


y
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Joo en kyl itekään siitä suolasta tykkää mutta kyllä se silloin on mukavaa kun ajelee raskaalla jottei käy suurempia vahinkoja.
Raskasta liikennettä on ollut Suomen teillä kauemmin kuin suolausta.
Raskasta kalustoa on ollut kauan joo, mutta on sen määrä kyllä varmasti nykyään vähän eri tasolla kuin ennen suolauksien aloittaista. Ja onhan esimerkiksi autojakin ollut ennen turvavyötä ja silti se on nykyään "tarve" josta ei "voida" luopua ;) Mutta tämä tästä, ei tästä jaksa enempää, ajelkaa varovasti!
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja aero »

yason kirjoitti:Nyt, kun sitä suolaa on, niin sille on keksitty niin monta "tarvetta", ettei siitä enää "voida" luopua.
Taitaa olla liikennemäärätkin pikkusen kasvaneet. Ei tarvi kummoista mälliä, että esim. eteläinen kolmosmotari* seisoo 2-3h ja jonoa lasketaan kaksinumeroisissa kilometrimäärissä kahdella kaistalla, kun virkavalta ohjaa liikennevirran vanhalle tielle, jossa sille ei vain yksinkertaisesti riitä tila. Kokonaistaloudellisuuden silmin tuollainen mälli on sen verran paha piikki, että tuskin niitä hirveän montaa tarvii suolauksella välttää, että se kokonaisuutena kannattaa.

Näin analyyttiselta näkökannalta, siitäkin huolimatta, että olen hyvin tyytyväinen, että se vanha tie on yleensä säästetty mulle suolaamattomana.

*)Eteläinen kolmosmotari malliesimerkkinä siksi, että juuri tuolta baanalta mulla on jo hitusen kokemusta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei kellään vielä kokemuksia Kumho ECSTA HM KH-31:sta, uusi malli siis?

Tonnariin pitäisi jotkut hyvällä mukavuus/ajettavuus kompromissilla olevat renkaat löytää..
Aiemmin kolkkiin laittamani Falkenit (ZIEX ZE-912) olivat kaikilta muilta ominaisuuksiltaan hyvät mutta todella jäykät rungot pudotti mukavuuden aika heikoksi joten taidan jättää ne tällä kertaa välistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja SS »

KH-31 on uusi malli, mutta jos ei KU-31:stä huonommaksi ole mennyt, niin lienee ihan hyvä vaihtoehto.

E: Meneeköhän tuo niin, että KH on halvempaa sarjaa? Ainakin halvimmat KH-alkuiset on tehty Kiinassa ja KU31 on tehty Koreassa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja dimebak »

yason kirjoitti:
SS kirjoitti:
Hienoa, että tuota sanomaa jaksetaan toitottaa :D Kitkarengaskuskit, onnea vaan uraisille ja märille teille, liikutte siellä henkenne uhalla :lol:
On se muuten kumma kun loppuunajettu kitkarengas ei pärjää vesiliirtotestissä uudelle kesärenkaalle :roll:
En silti menis hengenvaaralliseksi julistamaan. Noi testit korostaa ääriolosuhteita ja jos vain ääriolosuhteilla olis merkitystä, niin kannattais ostaa joka kevät uudet kesäkumit.

Kummasti niillä kitkarenkailla pärjää talvella sillä ihan samalla märällä asvaltilla. Harvemmin päätiet ja -väylät on lumessa tai jäässä, kiitos ihmesuolaajien ;)


y
Mulla on tuohon kolme prinsiippiä; käyttölämpötila, käyttölämpötila ja käyttölämpötila.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin