
Pinnatut renkaat
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Pinnatut renkaat
Hei! Mitä tarkoittaa pinnattu rengas? Lehteä katsellessa huomasin, että pinnattu talvirengas on paljon halvempi kuin ns. ei pinnattu vastaava. Mistä moinen johtuu? Eli kannattaisiko sitten ostaa talvikumeiksi pinnatut talvirenkaat? 

Käytetyistä hyväksi rungoltaan todetuista renkaista otetaan vanha kulutuspinta pois ja runkoon "liimataan" uusi kuvio joko talvi tai kesä kuviolla. Itse olen käyttänyt talvirenkaina ASSÄ merkkistä uusiorengasta jossa on Michelininrunko ja Nokia 2:sen kuvio. Ihan hyvät talvella kun nopeudet ovat toista ja täytyy muutenkin ajaa ns. varovaisemmin. Mutta toista kertaa en kesärenkaita 9-3:een uusioina osta vaikka monelle auton kayttäjistä ne kävisivät ihän hyvin.
9-3.1972
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Itse lopetin pinnoitettujen renkaiden käytön jo hieman Talvisodan jälkeen.
Kun minulta meni muutamasta pinnoitetusta renkaasta "balanssi" persiilleen, eli pinta irtos rungosta ja myyjä vetäytyi vastuusta, päätin ostaa vain uusia renkaita.
Kun minulta meni muutamasta pinnoitetusta renkaasta "balanssi" persiilleen, eli pinta irtos rungosta ja myyjä vetäytyi vastuusta, päätin ostaa vain uusia renkaita.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
http://www.ekoturbo.com
Nykyään väittävät, että pinta ei enää lähde irti. Pintaa ei liimata vaan se sulatetaan kiinni samalla menetelmällä kuin uudessakin renkaassa.
Paikallinen arvostettu rengasliikkeen omistaja suorastaan suositteli niitä, joten suostuin ottamaan. Itselläni reilun yhden talven kokemus ekoturbo encore2 talvirenkaista. Täytyy sanoa, että yllättivät positiivisesti. Nastan ääni ehkä hieman kovempi - varsinkin aluksi, ennen kuin ne istuutuvat renkaaseen. Mutta anturi, mihin nasta on upotettu on suurempi kuin hakkapeliitta 2:ssa.
Nykyään väittävät, että pinta ei enää lähde irti. Pintaa ei liimata vaan se sulatetaan kiinni samalla menetelmällä kuin uudessakin renkaassa.
Paikallinen arvostettu rengasliikkeen omistaja suorastaan suositteli niitä, joten suostuin ottamaan. Itselläni reilun yhden talven kokemus ekoturbo encore2 talvirenkaista. Täytyy sanoa, että yllättivät positiivisesti. Nastan ääni ehkä hieman kovempi - varsinkin aluksi, ennen kuin ne istuutuvat renkaaseen. Mutta anturi, mihin nasta on upotettu on suurempi kuin hakkapeliitta 2:ssa.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Joo ei irtoa enään on tekniikka parempaa jo ja on kokeiltu jo useamman vuoden ajan ja aina tuolla ÄSSÄ renkaalla. Ässän pintakin taitaa heille tulla ainakin talvirenkaissa Nokialta, en nyt ihan 100% varma , mutta muistaakseni nain on.peinu kirjoitti:http://www.ekoturbo.com
Nykyään väittävät, että pinta ei enää lähde irti. Pintaa ei liimata vaan se sulatetaan kiinni samalla menetelmällä kuin uudessakin renkaassa.
Paikallinen arvostettu rengasliikkeen omistaja suorastaan suositteli niitä, joten suostuin ottamaan. Itselläni reilun yhden talven kokemus ekoturbo encore2 talvirenkaista. Täytyy sanoa, että yllättivät positiivisesti. Nastan ääni ehkä hieman kovempi - varsinkin aluksi, ennen kuin ne istuutuvat renkaaseen. Mutta anturi, mihin nasta on upotettu on suurempi kuin hakkapeliitta 2:ssa.
"liimaamalla" tarkoituksella kun en muistanut tekniikkaa.

Kesärenkaita en uusiona siksi kun en ole löytänyt ns. pitävää vesirengasta. Uutena ne menee ihan hyvin,mutta kun pinta kuluu niin pito lakkaa saattaa johtua kovemmasta pinnasta kun noissa mun Goodyeareissa, tosin ajotapoja on monia

http://www.assarengas.fi/
9-3.1972
Oma kokemus
Ensimmäiseen Saabiin piti hankkia molemmat rengaskerrat, ja kun rahat olivat tiukalla, niin pinnattuihan se meni. Ei hyvä, ajotuntuma ei muutenkaan ollut varmasti paras mahdollinen (alustassa uudet iskarit, mutta vanhat puslat jne), mutta pinnatuista ne eivät varmastikaan ainakaan parantuneet. Joku väitti, että pinnatut toimivat jos auto ei paina liikaa, mutta Saabin tyhjäpaino on yli 1300 kiloa karvalakkina. Joku Fiat 127 on eri asia. Lisäksi ainakin omalla kohdalla tasapainotuksessa oli hiukan ongelmia ja alkoihan se yksi sitten vuotamaan..
Tuurilla voi löytää käytettyjä renkaita, joilla ajaa pari talvea, mutta itse ainakaan en välttämättä enää pinnattuihin koske. Tämä on siis täysin henk. kohtainen mielipide.
Tuurilla voi löytää käytettyjä renkaita, joilla ajaa pari talvea, mutta itse ainakaan en välttämättä enää pinnattuihin koske. Tämä on siis täysin henk. kohtainen mielipide.
Pinnattujen renkaiden suurin ongelma taitaa olla niiden maine, joka taas johtuu männävuosien kaikenkirjavista viritelmistä ja huonosta laadunvalvonnasta. Nykyään kait laadunvalvonta ja menetelmät on kunnossa ja pintamateriaalitkin asiallisia.
Maine painaa sen verran että vaikka kuinka itsellenikin järjellä perustelen että pinnattu olisi ok vaihtoehto ja 200 halvempi kuin uusi niin silti ostan aina uudet... ei mukamas ole varaa ottaa riskiä kun renkaat ovat kallis hankinta.
Raskaassa kalustossa ajellaan pinnatuilla kumeilla, lentokoneissa käytetään pinnattuja kumeja... olisi se nyt kumma juttu jos ei henkilöauton kumin pintaaminen onnistuisi.
Maine painaa sen verran että vaikka kuinka itsellenikin järjellä perustelen että pinnattu olisi ok vaihtoehto ja 200 halvempi kuin uusi niin silti ostan aina uudet... ei mukamas ole varaa ottaa riskiä kun renkaat ovat kallis hankinta.
Raskaassa kalustossa ajellaan pinnatuilla kumeilla, lentokoneissa käytetään pinnattuja kumeja... olisi se nyt kumma juttu jos ei henkilöauton kumin pintaaminen onnistuisi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Itsellä on kokemusta yksistä uusionastarenkaista. Olivat ihan kohtuu hyvät ajaa ja pitoakin löytyi jonkin aikaa. Eli näistä renkaista tippuivat nastat pikkuhiljaa, eikä keväästä ollut enää kuin ehkä puolet jäljellä.
Mitä noihin runkoihin ja pintoihin tulee, niin paikallinen rengasmyyjä sanoi että hänkin ruukasi aikaisemmin myydä vielä pinnattuja renkaita, mutta kun asiakkailta alkoi tulla ikäviä valituksia pilalle menneistä renkaista loppui niidenkin myynti. Ei voinut kuulemma myyjä ottaa niistä vastuuta. Kertoili myöskin, että ei uusiorengassarjassa kaikki ole välttämättä edes saman sarjan runkoja vaan sarjassa saattaa olla sekaisin erimerkkisiäkin runkoja... Tiedä sitten miten tarkasti esim. Ekoturbo nykyään noi valkkaa...
Niin ja semmoinen tuli vielä mieleen, että kuinkas moni teistä vaihtaa esim. 17" kumit uusiin kun niissä on vielä jonkinlainen pinta vai ajatteko ne melkein kankaalle? Nuoriso kun ainakin tahtoo ajaa melkeinpä kaikki kumit lähes kankaalle, eikä niistä ole sen jälkeen edes uusiorenkaiden rungoiksi.
Mitä noihin runkoihin ja pintoihin tulee, niin paikallinen rengasmyyjä sanoi että hänkin ruukasi aikaisemmin myydä vielä pinnattuja renkaita, mutta kun asiakkailta alkoi tulla ikäviä valituksia pilalle menneistä renkaista loppui niidenkin myynti. Ei voinut kuulemma myyjä ottaa niistä vastuuta. Kertoili myöskin, että ei uusiorengassarjassa kaikki ole välttämättä edes saman sarjan runkoja vaan sarjassa saattaa olla sekaisin erimerkkisiäkin runkoja... Tiedä sitten miten tarkasti esim. Ekoturbo nykyään noi valkkaa...
Niin ja semmoinen tuli vielä mieleen, että kuinkas moni teistä vaihtaa esim. 17" kumit uusiin kun niissä on vielä jonkinlainen pinta vai ajatteko ne melkein kankaalle? Nuoriso kun ainakin tahtoo ajaa melkeinpä kaikki kumit lähes kankaalle, eikä niistä ole sen jälkeen edes uusiorenkaiden rungoiksi.
Olen huomannut saman nastaongelman tosin vetävissä pyörissä. Joten ostin 2kpl uutta taakse ja takanakit eteen, tosin tohon maksalaatikkoon.samsikki kirjoitti:Itsellä on kokemusta yksistä uusionastarenkaista. Olivat ihan kohtuu hyvät ajaa ja pitoakin löytyi jonkin aikaa. Eli näistä renkaista tippuivat nastat pikkuhiljaa, eikä keväästä ollut enää kuin ehkä puolet jäljellä.
Mitä noihin runkoihin ja pintoihin tulee, niin paikallinen rengasmyyjä sanoi että hänkin ruukasi aikaisemmin myydä vielä pinnattuja renkaita, mutta kun asiakkailta alkoi tulla ikäviä valituksia pilalle menneistä renkaista loppui niidenkin myynti. Ei voinut kuulemma myyjä ottaa niistä vastuuta. Kertoili myöskin, että ei uusiorengassarjassa kaikki ole välttämättä edes saman sarjan runkoja vaan sarjassa saattaa olla sekaisin erimerkkisiäkin runkoja... Tiedä sitten miten tarkasti esim. Ekoturbo nykyään noi valkkaa...
Niin ja semmoinen tuli vielä mieleen, että kuinkas moni teistä vaihtaa esim. 17" kumit uusiin kun niissä on vielä jonkinlainen pinta vai ajatteko ne melkein kankaalle? Nuoriso kun ainakin tahtoo ajaa melkeinpä kaikki kumit lähes kankaalle, eikä niistä ole sen jälkeen edes uusiorenkaiden rungoiksi.
p.s. Mä en aja koskaan renkaita ihan loppuun. Mutta en taida enään kuulua nuorisoon.
9-3.1972
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Paljonko maksaa kesärenkaiden pinnoitus tai paljonko maksaa pinnatut kesärenkaat "uutena"? Minulla on tuollaiset juuri pinnatut 185/60x15 ja mietin, että onko niillä myynti-/vaihtoarvoa? Ne kun on tupliksen vanteilla ja kumit pitäisi saada tonnariin...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Ei taida onnistua missään että pinnotettaisiin omat renkaat kun ei tuo kumminkaan ihan yksinkertainen operaatio ole.jariha kirjoitti:Paljonko maksaa kesärenkaiden pinnoitus tai paljonko maksaa pinnatut kesärenkaat "uutena"? Minulla on tuollaiset juuri pinnatut 185/60x15 ja mietin, että onko niillä myynti-/vaihtoarvoa? Ne kun on tupliksen vanteilla ja kumit pitäisi saada tonnariin...
Jos sulla on noi jo ollut tupliksessa niin varmaan jo tiedät kannattaako niitä siirtää toisille vanteille. Pintaa olisi syytä olla reilusti tai ainakin halpa rengastyöntekijä tiedossa. Karkeesti arvioiden käytetyistä pinnatuista maksetaan puolta vähempi kuin vastaavan kuntoisista merkkirenkaista.
Juttua pinnatuista löytyy runsaasti tältäkin foorumilta.
Jutut halpisrenkaista kannattaa myös tsekata
Lisäksi toi koko on vähän turhan pieni tonnariin.
Nyttenhän on runsaasti käytettyjä renkaita myös myynnissä jopa valmiiksi sopivilla vanteilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Renkaissahan on pintaa enemmän kuin uusissa. En ole tosin mitannut, joten siksi tämä kalavale, mutta sitä on reippaasti. Ajattelin vain, että mikä noiden vaihto- tai myyntiarvo olisi, kun samalla rahalla pitäisi saada hyvät kumit tonnariin, kun ei se vaihtotyökään ihan ilmaista ole ja...tetammi kirjoitti:Jos sulla on noi jo ollut tupliksessa niin varmaan jo tiedät kannattaako niitä siirtää toisille vanteille. Pintaa olisi syytä olla reilusti tai ainakin halpa rengastyöntekijä tiedossa. Karkeesti arvioiden käytetyistä pinnatuista maksetaan puolta vähempi kuin vastaavan kuntoisista merkkirenkaista.
... tämän vuoksi voin joutua nuo pinnatut myymään joka tapauksessa. Tai sitten jätän varastoon odottamaan tulevia vuosia. Etenkin, jos ei niistä rahaa vastineeksi saa.tetammi kirjoitti:Lisäksi toi koko on vähän turhan pieni tonnariin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari