Kiihtyvyys

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Olisiko mittauksia jollain muulla? Vertailuajat ovat aina kiinnostavia.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

TurboJanne kirjoitti:Olisiko mittauksia jollain muulla? Vertailuajat ovat aina kiinnostavia.
Vahoilla vireillä ajettu, ei cooleria eikä uutta softaa

100-150 3. vaihde 4.15 sek
100-180 9 s.
100-190 11 s.
100-200 13.xxx en tiedä, kun tyhmänä lopetin vedon noin 195:n kohdalla.

Ps. alastarolla on pitkä suora...
#1730
500whp.net member
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Noniin, nyt on kärry dynotettu.
Yllätys oli suuri, kun ajoin auton rullille, täsmälleen niissä asetuksissa kuin olin tehnyt nämä tässä topicissa mainitut kiihdytystestit.

Ahtomittari oli ollut kalibroitu ihan pieleen, ja todellisuudessa ahtoja olikin todellisuudessa ainoastaan 0,7 bar !! Dynamometrinä oli uusi Bosch, joka mittasi myös auton voimansiirtohävikin.

Maksimiteho oli moottorilta 229 hv / 5480 rpm ja vääntö 323 Nm / 4660 rpm.

Toisaalta teho oli silti yli 200 hv aina 4300 rpm yläpuolella, ja vääntö yli 280 Nm kierrosalueella 3500-5700 rpm.

Siltikin ihmettelen, miten saatoin ehtiä 13.5 sekunnissa 100-200 km/h näillä arvoilla. Onko joku punninnut OG900:sta 5-ovisena? En jaksa uskoa, että olisi lähes 1300 kg kuten rek. ote väittää.

Varmistin vielä kiihtyvyysarvot, eikä niissä edelleenkään ollut heittoa.
Tosin aika tippui vielä, kun säädin ahdot 0,9 baariin, jolloin teho oli sentään 260 hv, ja vääntö 414 Nm.
Näillä arvoilla mentiin 100-200 km/h jo alle 13 sekunnin.

Melko yllättävää, vai mitä?
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

Kerran ajoin 5-ovisen OG900-16v rekoille tarkoitettuun puntariin. Kyydissä minä ja kontissa polkupyörä. Bensaviisari oli muistaakseni alle puolen välin. Puntari näytti 1350kg. Eli kyllä se painaa sen mitä otteessa väitetään.
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

joo joku tuossa hämää että 200hv:n ratasteholla päästäisiin 13.5sek
100-200.....

mites mittalaitteet onko varmasti luotettavat?

millä vaihteilla vedät riittääkö 4 vaihde 200kmh asti? millä kierroksilla rajoitin?
kierroksistahan pystyy laskeen todellisen nopeuden, esim. 5kmh virhe 200kmh tuntumassa tekee jo pari sekuntia..

en epäile etteikö siinä tehoa olisi varmaan dyno vaan näyttänyt liian vähän :D ,
ottiko mittauksen pyyhkäisyllä vai jarrua vasten? niin ja missä?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
turbo-s
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 20:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja turbo-s »

Kuullostaa aikas kovilta ajoilta noilla tehoilla...hyvin näyttäis satku kulkevan :D
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Mitattu elektronisella ajanotolla, tarkkuus pitäisi olla varsin hyvä. Mittarivirhe huomioitu toki, ja kaiken lisäksi vielä tehty monta mittausta varmuuden saamiseksi.
Nelosella poljettiin 155-200 km/h, mullahan siis '90 Ässän vaihteisto, jossa #8 ensiövälitys.

Tehot ja väännöt mitattu Tuning Worldissa Boschin uudella tekniikalla, joka kuulemma on vähän pessimistinen mittauksissaan.

Auto kulkee tosiaan yllättävän reippaasti, mutta vielä olisi vakioruiskullakin potentiaalia, pitäisi varmaan hakea APC:lla maksimiahtojen raja eri kierrosalueille. Dynossa katseltiin, että ainakin 270 hv ja 440 Nm keskikierroksilla ei vielä tiputtanut seosta laihalle.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Vielä huomio tehoista: 229 hv 0.7 baarin ahdoilla, mutta tällöin pyöräteho kuitenkin 159 kW, eli 216 hv. Laitehan mittaa moottorijarrutuksesta ja tehokäyrästä todellisen tehohävikin - siispä OG900 vaihteistossa on jotain hyvääkin :lol:
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Nykyisellä tontulla 80-120kmh 3.2s kolmosella, ei satu oikein vetoalueelle vielä tuossa vauhdissa :( .
Foxbody turbo
Vastaa Viestiin