Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Mistä olette hommanneet iskarit 9-3:een?
Paikallisessa liikkeessä (ei merkkiliike) maksaa etuiskarit pari 300euroa. Onko kallis vai ei? Päälle vielä työ. Kun tuo vaihto-operaatio lienee aika työläs. Joten ihan ilmainen remontti ei ole.
Onko väliä mitä merkkiä laittaa? Haluaisin pehmeämmät kun nyt on. Näyttäs olevan Saabin alkuperäiset ja niillä on ajettu 236TKm. Mikähän on valmistaja?
Katsastuksessa meni ihan ok läpi, mutta outoa kolinaa kuuluu etupäästä oikealta ja tälle ei enään oikein muuta selitystä ole kuin iskari. Kolina kuuluu pienissä töyssyissä ja jopa ihan tasaisella tielläkin jatkuva klonkotus. Jotenkin vaikuttaa että iskari on kulunnut siitä liikeen alkupäästä enemmän? Ulkoisesti iskari näyttää ehjältä. Ei vuotoja yms. Mutta kumi on halki. Voisiko olla että sinne väliin on mennyt jotakin kiviä?
Onko kokemuksia tällaisesta ilmiöstä muilla?
Tätä on 2 mönttööriä+katsastusmies+itse tutkinut ja mistään ei löydy syytä moiseen. Tuo ääni alkaa ottamaan päähän jo tosissaan.
9-3 SS 2003
Janne
Paikallisessa liikkeessä (ei merkkiliike) maksaa etuiskarit pari 300euroa. Onko kallis vai ei? Päälle vielä työ. Kun tuo vaihto-operaatio lienee aika työläs. Joten ihan ilmainen remontti ei ole.
Onko väliä mitä merkkiä laittaa? Haluaisin pehmeämmät kun nyt on. Näyttäs olevan Saabin alkuperäiset ja niillä on ajettu 236TKm. Mikähän on valmistaja?
Katsastuksessa meni ihan ok läpi, mutta outoa kolinaa kuuluu etupäästä oikealta ja tälle ei enään oikein muuta selitystä ole kuin iskari. Kolina kuuluu pienissä töyssyissä ja jopa ihan tasaisella tielläkin jatkuva klonkotus. Jotenkin vaikuttaa että iskari on kulunnut siitä liikeen alkupäästä enemmän? Ulkoisesti iskari näyttää ehjältä. Ei vuotoja yms. Mutta kumi on halki. Voisiko olla että sinne väliin on mennyt jotakin kiviä?
Onko kokemuksia tällaisesta ilmiöstä muilla?
Tätä on 2 mönttööriä+katsastusmies+itse tutkinut ja mistään ei löydy syytä moiseen. Tuo ääni alkaa ottamaan päähän jo tosissaan.
9-3 SS 2003
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Tyypilliset oireet, jotka johtuvat iskareista.
Ei löydy iskaritestissä tai päällepäinkään mitään vikaa, mutta niin ne vaan kolisevat.
Tuo etuiskareiden hinta kuulostaa olevan ihan normaali. Taisin itsekin makssaa niistä juuri tuon summan. Alkuperäiset iskarit taisivat olla Sachs:n ja sellaiset minä sinne tilallekin vaihdoin. Parannetut versiot tosin.
Vaihtotyö ei ole mitenkään erityisen kova homma, mutta jousenpuristimet pitää olla.
Myös iskarin yläpään kiinnitys vaati vähän sopivan työkalun modifioimista tulppahylsystä.
Suosittelen myös vaihtamaan takaiskarit, kun autolla on ajettu noin paljon. Onpahan sitten alusta tasapainossa. Takaiskarit on noin puolet halvemmat.
Ei löydy iskaritestissä tai päällepäinkään mitään vikaa, mutta niin ne vaan kolisevat.
Tuo etuiskareiden hinta kuulostaa olevan ihan normaali. Taisin itsekin makssaa niistä juuri tuon summan. Alkuperäiset iskarit taisivat olla Sachs:n ja sellaiset minä sinne tilallekin vaihdoin. Parannetut versiot tosin.
Vaihtotyö ei ole mitenkään erityisen kova homma, mutta jousenpuristimet pitää olla.
Myös iskarin yläpään kiinnitys vaati vähän sopivan työkalun modifioimista tulppahylsystä.
Suosittelen myös vaihtamaan takaiskarit, kun autolla on ajettu noin paljon. Onpahan sitten alusta tasapainossa. Takaiskarit on noin puolet halvemmat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Itse vaihdoin kaikki iskarit viime vuonna (n. 40 000 km). Vaihdoin Konin Sportit alle. Tuo 300€/pari on ihan kohtuullinen hinta.
Vaihto ei ole vaikeaa, tarvii vaan nuo jousipuristimet. Kannattaa samalla vaihtaa myös jouset ja yläpään laakerit! Osien hinta on kuitenkin niin pieni työhön verrattuna. Ja laakerit samoin kuin jousetkin on Saabissa kulutusosia.
Tarkista kolinaan tuo yläpään mutteri. Sen alla on jousiprikka. Jos se on tgullut elämänsä päähän ja antanut myöten ja tuo mutteri on löysällä niin se pitää kolinaa juuri pienemmässäkin töyssyssä.
Vaihto ei ole vaikeaa, tarvii vaan nuo jousipuristimet. Kannattaa samalla vaihtaa myös jouset ja yläpään laakerit! Osien hinta on kuitenkin niin pieni työhön verrattuna. Ja laakerit samoin kuin jousetkin on Saabissa kulutusosia.
Tarkista kolinaan tuo yläpään mutteri. Sen alla on jousiprikka. Jos se on tgullut elämänsä päähän ja antanut myöten ja tuo mutteri on löysällä niin se pitää kolinaa juuri pienemmässäkin töyssyssä.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
jstrang kirjoitti:Mistä olette hommanneet iskarit 9-3:een?
Paikallisessa liikkeessä (ei merkkiliike) maksaa etuiskarit pari 300euroa. Onko kallis vai ei? Päälle vielä työ. Kun tuo vaihto-operaatio lienee aika työläs. Joten ihan ilmainen remontti ei ole.
Onko väliä mitä merkkiä laittaa? Haluaisin pehmeämmät kun nyt on. Näyttäs olevan Saabin alkuperäiset ja niillä on ajettu 236TKm. Mikähän on valmistaja?
Katsastuksessa meni ihan ok läpi, mutta outoa kolinaa kuuluu etupäästä oikealta ja tälle ei enään oikein muuta selitystä ole kuin iskari. Kolina kuuluu pienissä töyssyissä ja jopa ihan tasaisella tielläkin jatkuva klonkotus. Jotenkin vaikuttaa että iskari on kulunnut siitä liikeen alkupäästä enemmän? Ulkoisesti iskari näyttää ehjältä. Ei vuotoja yms. Mutta kumi on halki. Voisiko olla että sinne väliin on mennyt jotakin kiviä?
Onko kokemuksia tällaisesta ilmiöstä muilla?
Tätä on 2 mönttööriä+katsastusmies+itse tutkinut ja mistään ei löydy syytä moiseen. Tuo ääni alkaa ottamaan päähän jo tosissaan.
9-3 SS 2003
Janne
Koni FSD iskarit ja uudet "vakiojouset" joka nurkkaan, niin auto muuttuu ihan toiseksi ja ainakin mukavuutta on.
Noilla kilsoilla kannattaa jo jousetkin uusia.
Iskarit voi "kolista", vaikka vaimennusteho ei vielä olisi kärsinytkään.
Mullakin meni etuvaimentimet takuuvaihtoon pienen naputusäänen takia, vaikka nämä "piti olla jo parempia".
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Terve
Omaan 9-3:een vm. 2004 vaihdettiin "klotinan vuoksi" eteen n. 50 000 km kohdalla
Monroe Reflexit. Nyt ajettu ko.iskareilla 70 000 km ilman ylimääräisiä ääniä. Ajettavuus ei ainakaan huonontunut.
Ajattelin vaihtaa taakse samanlaiset, koska nyt jo toiset Sacsh-originaalit ovat alkaneet ääntelemään.
Vianor myy ainakin Reflexejä.
Omaan 9-3:een vm. 2004 vaihdettiin "klotinan vuoksi" eteen n. 50 000 km kohdalla
Monroe Reflexit. Nyt ajettu ko.iskareilla 70 000 km ilman ylimääräisiä ääniä. Ajettavuus ei ainakaan huonontunut.
Ajattelin vaihtaa taakse samanlaiset, koska nyt jo toiset Sacsh-originaalit ovat alkaneet ääntelemään.
Vianor myy ainakin Reflexejä.
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Voihan vee
Iskarit ja jouset vaihdettu eteen ja kolina jatkuu vaan
Iskarit ja jouset vaihdettu eteen ja kolina jatkuu vaan
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Seuraavana tarkastelussa on etujarrusatulat.jstrang kirjoitti:Voihan vee
Iskarit ja jouset vaihdettu eteen ja kolina jatkuu vaan
Jarrun painaminen pompussa saattaa vähentää kolinoita. Pitää vielä kokeilla jossakin mukulakivikadulla.
Kuulin vinkkinä että tässä mallissa olisi samat jarrut kun jossakin mersussa, jossa ilmenee kolinaa. Vika korjataan jollakin lisäjousisarjalla asiakkaan pyynnöstä.
Onko kenelläkään tietoa asiasta?
Huomenna auto taas pajalle...
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
liian herkkä kuulo?
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Älä nyt kaikkea "lyttää". Täällä koitetaan pitää "premiumia" yllä.ptpjok kirjoitti:liian herkkä kuulo?
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Kolinan syy ehkä löydetty. Jarrusatulan jousia kiristämällä kolina väheni huomattavasti ja ääni pehmeni. Liekö vaihdettava uudet lukitusjouset ja palat? Palat eivät kuitenkaan ole kuluneet vielä. Kommentteja?apu,apupoika kirjoitti:Älä nyt kaikkea "lyttää". Täällä koitetaan pitää "premiumia" yllä.ptpjok kirjoitti:liian herkkä kuulo?
Ei tässä mitään, mutta ku emännän skodalla -97 ajaa samoista pompuista, niin ei kuulu mitään ääniä, joten premiumia todellakin yritetään pitää yllä.......
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
No nyt kolistaa täälläkin. Pari päivää ennemmin jo kuuntelin että joku outo sivuääni kuuluu. Nyt tänään kun lähdin töistä tulon jälkeen tankkaamaan niin äänen kuuli todella selvästi. Pyörän pultitkin kokeilin viime kerrasta viisastuneena kiristää, mutta ne oli kyllä kiinni.
Alkaako tämä iskarien kolina näin yhtäkkiä? Vaikuttaako kelien kylmeneminen asiaan? Tätä ennenhän ei pakkasta ole tänä syksynä ollut.
Alkaako tämä iskarien kolina näin yhtäkkiä? Vaikuttaako kelien kylmeneminen asiaan? Tätä ennenhän ei pakkasta ole tänä syksynä ollut.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Koitappa hieman jarruttaa kun ajat pomppuun. Silloin vaimenee, jos on tuo jarrusatulaongelma. Vähän vaikea todeta, kun mulla ainakaan ei välttämättä joka pompusta kolahtanut.A.L. kirjoitti:No nyt kolistaa täälläkin. Pari päivää ennemmin jo kuuntelin että joku outo sivuääni kuuluu. Nyt tänään kun lähdin töistä tulon jälkeen tankkaamaan niin äänen kuuli todella selvästi. Pyörän pultitkin kokeilin viime kerrasta viisastuneena kiristää, mutta ne oli kyllä kiinni.
Alkaako tämä iskarien kolina näin yhtäkkiä? Vaikuttaako kelien kylmeneminen asiaan? Tätä ennenhän ei pakkasta ole tänä syksynä ollut.
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Hinnoista:
Kävin tänään Oulun Aineella kysymässä paljonko maksaisi uudet etuiskarit ja kääntölaakerit. Hinta-arvio oli 132 euroa / iskari ja kääntölaakerit n. 60 euroa / kappale. Lopulliseksi hinta-arvioksi töineen arvioivat n. 500 euroa (laskivat että kestää pari tuntia vaihtaa).
Iskarit on mulle vaihdettu viimeksi auton oston yhteydessä myyjäliikkeen piikkiin syystalvella 2008. Niillä on sen jälkeen ajettu n. 50 tkm, ja yllätys, kolina alkoi taas... Mikähän lie myyjän vastuu (takuu) näin lyhyen ajan sisään tapahtuneessa hajoamisessa?
Kävin tänään Oulun Aineella kysymässä paljonko maksaisi uudet etuiskarit ja kääntölaakerit. Hinta-arvio oli 132 euroa / iskari ja kääntölaakerit n. 60 euroa / kappale. Lopulliseksi hinta-arvioksi töineen arvioivat n. 500 euroa (laskivat että kestää pari tuntia vaihtaa).
Iskarit on mulle vaihdettu viimeksi auton oston yhteydessä myyjäliikkeen piikkiin syystalvella 2008. Niillä on sen jälkeen ajettu n. 50 tkm, ja yllätys, kolina alkoi taas... Mikähän lie myyjän vastuu (takuu) näin lyhyen ajan sisään tapahtuneessa hajoamisessa?
9³ SC 1.8t
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
pelkkä laakeri? Tähän asti noita on saanut marmoritiskiltäkin n. 20€ hintaan.glyzer kirjoitti:Hinnoista:
kääntölaakerit n. 60 euroa / kappale.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Pitääpä kokeilla ensikerralla, kun ajelen.jstrang kirjoitti:Koitappa hieman jarruttaa kun ajat pomppuun. Silloin vaimenee, jos on tuo jarrusatulaongelma. Vähän vaikea todeta, kun mulla ainakaan ei välttämättä joka pompusta kolahtanut.A.L. kirjoitti:No nyt kolistaa täälläkin. Pari päivää ennemmin jo kuuntelin että joku outo sivuääni kuuluu. Nyt tänään kun lähdin töistä tulon jälkeen tankkaamaan niin äänen kuuli todella selvästi. Pyörän pultitkin kokeilin viime kerrasta viisastuneena kiristää, mutta ne oli kyllä kiinni.
Alkaako tämä iskarien kolina näin yhtäkkiä? Vaikuttaako kelien kylmeneminen asiaan? Tätä ennenhän ei pakkasta ole tänä syksynä ollut.
Janne
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77