Koeajoja??
Re: Koeajoja??
Valojen huonontamista en jaksa ymmärtää, mikä siinä on ideana. Halvemmat NG9-5 xenonit ovat ilmeisesti Hellan tekeleitä ja siinä D1S polttimo. Kenties sama paketti kuin OG9-5:ssa ... tuskin, kun kerran huonommat ovat. Oiskohan sitten ne smartbeam xenonit paremmat. Pitkät valot olisin itse toteuttanut linssillä kuten viirusilmässä, ulkonäkö ois mielestäni parempi.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Koeajoja??
Näytätkö vielä sen kohdan, jossa joku väitti Saabin olevan yksin vastuussa ko. kehitysversion kehitystyöstä?Teme100 kirjoitti:Toki Saabilla varmasti on ollut osansa kehitystyössä, mutta mielestäni on väärin sanoa, että se, tai joku muu em. automerkeistä olisi yksin vastannut kyseisen kehitysversion kehitystyöstä.V.J.S kirjoitti:
Eihän Saabilla ole voinut olla mitään tekemistä Haldex IV:n kehitystyössä?
Alkaa, Ville, lipsua vähän lässytyksen puolelle, otetaanko demokraattinen äänestys kaksi vastaan yksi ja siirretään tämä offtopicin puolelle?
Re: Koeajoja??
Eipä ollut Oulussa Aineella vieläkään koeajoautoa .
Varta vasten menin tänään siellä käymään. Ei tällä menolla ainakaan tällä talousalueella saada uusia 9-5 myytyä kovinkaan montaa. Ei luulisi siitä olevan kiinni, etteikö täällä ole riittävästi markkinoita. Onkohan Saabin ja Aineen toimesta heitetty koko Pohjois-Suomen osalta pyyhe kehiin jo heti kättelyssä, eikä millään tavalla yritetä edes vähän haastaa Wetteriä ja Hör...eiku Pörhöä.
Luotetaan siihen, että ne vähälukuiset vannoutuneet Saabistit ostavat auton kuitenkin sitä edes kokeilematta. Näin olikin jo tapahtunut, koska Aineen pihassa oli musta 9-5 odottelemassa luovutusta uudelle omistajalle. Kuka lieneekin.
Luulin siitä tulevan koeajoauton, mutta myyjä tuotti minulle pettymyksen .
Varta vasten menin tänään siellä käymään. Ei tällä menolla ainakaan tällä talousalueella saada uusia 9-5 myytyä kovinkaan montaa. Ei luulisi siitä olevan kiinni, etteikö täällä ole riittävästi markkinoita. Onkohan Saabin ja Aineen toimesta heitetty koko Pohjois-Suomen osalta pyyhe kehiin jo heti kättelyssä, eikä millään tavalla yritetä edes vähän haastaa Wetteriä ja Hör...eiku Pörhöä.
Luotetaan siihen, että ne vähälukuiset vannoutuneet Saabistit ostavat auton kuitenkin sitä edes kokeilematta. Näin olikin jo tapahtunut, koska Aineen pihassa oli musta 9-5 odottelemassa luovutusta uudelle omistajalle. Kuka lieneekin.
Luulin siitä tulevan koeajoauton, mutta myyjä tuotti minulle pettymyksen .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Koeajoja??
Ellen väärin kuullut siellä ilmoitus kokouksessa niin jo 2011 olisi muutamia autoja testeissä liikenteessä, ja me kaikki saimme sen käsityksen, että tämä 6-kuukautta alkaisi siitä kun se on otettu käyttöön, kuinka tuo nyt sitten tulkataan koska jo nyt on yksi (1) auto testikäytössä tällä sydeemillä, mutta ei virallisesti.Teme100 kirjoitti: Eikö tuo 6-kuukautta ollut Saabin yksinoikeusaika siitä hetkestä, kun järjestelmä on valmis otettavaksi tuotantoon/tuotantomalli valmis? Sitähän on tarkoitus käyttää uudessa 9-3:ssa, joka tulee aikaisintaan vuonna 2012 markkinoille.
Huomattavasti parempi olisi tämä sinun mainitsemasi tulkinta. Tuostapa on yritettävä ottaa selvää, miten tämä on tulkattava.
Ps. Muistan senkin ajan jollin Stig, Per ja Ola testasivat nelivetoisia 99:jä -73.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Koeajoja??
Eu-direktiivin noudattaminen voisi olla yksi teoria, luin joskus, täältä tai autolehdestä, että joissain "parhaat valot" autoissa oli itseasiassa laittomat valot.Valojen huonontamista en jaksa ymmärtää, mikä siinä on ideana.
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Koeajoja??
Tuo asia on ihmetyttänyt myös täältä keskipohjanmaan näkövinkkelistä asiaa katsottuna etteikö tosiaan Oulussa nopean kehityksen nosteessa olevalla alueella ole tosiaan mahdollisuutta uuden 9-5 :in koeajoon. Ei voi todeta tähän asiaan muuta kuin, että kyllä Saabin markkinointi on jäänyt loppupeleissä melkoisen vaisuksi. Kyllä Oulun alueella riittäisi potentiaalista ostajakuntaa tämän hintaluokan autolle aivan varmasti ja joku olisi saattanut vaihtaa merkkiäkin, kun olisi päässyt koeajamaan uutta Saabia Olisi se kiva tietää mikä siinä on niin vaikeaapetrisa kirjoitti:Eipä ollut Oulussa Aineella vieläkään koeajoautoa .
Varta vasten menin tänään siellä käymään. Ei tällä menolla ainakaan tällä talousalueella saada uusia 9-5 myytyä kovinkaan montaa. Ei luulisi siitä olevan kiinni, etteikö täällä ole riittävästi markkinoita. Onkohan Saabin ja Aineen toimesta heitetty koko Pohjois-Suomen osalta pyyhe kehiin jo heti kättelyssä, eikä millään tavalla yritetä edes vähän haastaa Wetteriä ja Hör...eiku Pörhöä.
Luotetaan siihen, että ne vähälukuiset vannoutuneet Saabistit ostavat auton kuitenkin sitä edes kokeilematta. Näin olikin jo tapahtunut, koska Aineen pihassa oli musta 9-5 odottelemassa luovutusta uudelle omistajalle. Kuka lieneekin.
Luulin siitä tulevan koeajoauton, mutta myyjä tuotti minulle pettymyksen .
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Koeajoja??
Täytyy muistaa, että tää saabin maahantuonti oli aika alas ajettu, tuskin loppuaikoina edes voi maahantuonnista puhua, tämä yhden sukulaiseni kertomaa.Ei voi todeta tähän asiaan muuta kuin, että kyllä Saabin markkinointi on jäänyt loppupeleissä melkoisen vaisuksi.
Ja tänään ollaan taas kovassa kiihtyvässä vauhdissa ja maahantuonnissa on varmaan pulaa henkilökunnasta jollei myös jostain muustakin?
Ja aivan varmaa on sekin, että kaikki ei toimi Trollhättanin päässäkään vientiä ajatellen sata prosenttisesti.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Koeajoja??
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Koeajoja??
Teil on ollu täällä taas paljon näitä koeajojuttuja. Enpä oikein nyt pääsyt tähän sanailuun mukaan, kun piti tuota arkiautoilua harrastaa tällä " pikkumustalla" eilisestä tähän iltaan. En saanut reissullani edes 1500km kasaan jäi 127km vajaaks. On muuten hyvä auto ja erinomaiset valot sanokoot muut, mitä haluavat. Sanonpa vaan noista pikistä valoista, etten voi moittia olkoon sivuille millaiset putkivalot tahansa. Tänä iltana kohtasin näillä valoilla kaksi hirveä, näin mut en osunut!!! Saab on tosi hyvä matkakumppani. Eikun ajellaan.
Viimeksi muokannut ristos, La Loka 23, 2010 09:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
TM 20.10 ensin pistokoeajo -07 mallista ja sitten koeajo uusi 9-5 2,0 TiD Vector takapenkin päätila loppuu ja ylipitkät välitykset mutta korkeahko hinta antaa silti katetta "premium luokkaan". Aika hyvin "Tekarilta".
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Re: Koeajoja??
Juha96:n viestistähän se löytyy:Azanovix kirjoitti:Näytätkö vielä sen kohdan, jossa joku väitti Saabin olevan yksin vastuussa ko. kehitysversion kehitystyöstä?Teme100 kirjoitti:Toki Saabilla varmasti on ollut osansa kehitystyössä, mutta mielestäni on väärin sanoa, että se, tai joku muu em. automerkeistä olisi yksin vastannut kyseisen kehitysversion kehitystyöstä.V.J.S kirjoitti:
Eihän Saabilla ole voinut olla mitään tekemistä Haldex IV:n kehitystyössä?
Alkaa, Ville, lipsua vähän lässytyksen puolelle, otetaanko demokraattinen äänestys kaksi vastaan yksi ja siirretään tämä offtopicin puolelle?
"Insigniassa mm. aktiivinen ja passiivinen turvallisuus, nelivetotekniikka, jarrujärjestelmä, etupään rakenne ja paljon muuta on suunniteltu Trollhättanissa Saabilla."
Offtopicin puolella on sellainen premenstruaali meno välillä päällä, että taidan sen palstan sivuuttaa myös tulevaisuudessa.
Re: Koeajoja??
Lainaanpa tähän TM 19/2010 sivulta 60 Nissanin Jerry Hardcastlen (Vice Precident, Vehicle Design & Development, Nissan Techical Centre Europe) sanoja Renault-Nissan-konsernin stragetista eri merkkien suhteen (kursivointi minun):mike kirjoitti:MtSound kirjoitti:Saattaapi olla nyt pienet Saab-lasit päässä tai ainakin mielessä, mutta eikö tuo kehuttu Opel-ratti ole Saabin suunnittelema, mutta ei vain tuotantosyistä päässyt Saabissa ensin esille.
Muutenkin tuntuu, että Insigniassa otettiin käyttöön Saabin hyvää suunnittelua, joskin hieman muutettuna, downgreidattuna. Ja sitten taas ne on jouduttu ottamaan uuteen Saabiin takaisin sellaisina, ei niin hyvinä kuin alunperin oli tarkoitus, kuten penkit. Nyt yrittävät Saabilla yleisesti saada sitten osien ja materiaalien laatua ylöspäin. Näin haluan ajatella, puolueellisesti.
Tuon tyylinen ratti ainakin taisi esiintyä ensikerran 2007 vuonna opel GTC konseptissa, 2008 9-4X konseptissa tammikuussa ja sitten helmikuussa Opel Meriva konseptissa. Tiedä sitten mihin merkkiin se on alunperin suunniteltu ja kuka sen on tehnyt, mutta aika monessa mallissa se on kuitenkin käytössä kohtuu samanlaisena.
Meidän täytyy pitää brändit erillisinä. Myös myyntipisteet ovat erillisiä. Itse autoissa kaikkien kohtien, joita ihminen koskettaa kuten ovenkahvat, ohjauspyörä, istuin ja hallintalaitteet, on oltava erilaisia merkkien välillä. Mutta perusrakenteet voivat olla yhteisiä, kuten ne ovat jo nykyisissä tuotteissakin.
9-5 2,0t Wagon -05
Re: Koeajoja??
Joo, ja toi on lähes suoraa lainausta viime kuussa ilmestyneestä Jonas Fröbergin kirjasta Kampen om Saab. Sain viime viikolla käsiini ja luin viime yönä loppuun. Siellä kirjan alkupuolella kerrotaan tuon lauseen lisäksi paljon muutakin mielenkiintoista GM Euroopan tuotekehityksestä nolkytluvun jälkipuoliskolla, esim. että ruotsalainen Saab-mies johti tuohon aikaan koko GM Euroopan tuotekehitystä. Kannattaa hommata toi kirja ja lukaista, huikean jännittävää luettavaa vaikka loppuratkaisu olikin koko ajan tiedossaTeme100 kirjoitti:Juha96:n viestistähän se löytyy:Azanovix kirjoitti:Näytätkö vielä sen kohdan, jossa joku väitti Saabin olevan yksin vastuussa ko. kehitysversion kehitystyöstä?Teme100 kirjoitti: Toki Saabilla varmasti on ollut osansa kehitystyössä, mutta mielestäni on väärin sanoa, että se, tai joku muu em. automerkeistä olisi yksin vastannut kyseisen kehitysversion kehitystyöstä.
"Insigniassa mm. aktiivinen ja passiivinen turvallisuus, nelivetotekniikka, jarrujärjestelmä, etupään rakenne ja paljon muuta on suunniteltu Trollhättanissa Saabilla."
Koska Insignia tuli myyntiin ennen 9-5:ttä, on tietysti helppo sanoa, että Saabissa on Opelin osa, jos molemmista löytyy esim. samannäköinen vilkkuviiksi. Ihan noin yksioikoinen asia ei kuitenkaan välttämättä aina ole.
Varmaan aika moni auton osakokonaisuuksista kehitetään yhteistyössä ulkopuolisen yhteistyökumppanin kanssa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että alihankkijat saisivat itse ilmoittautua hommaan ja että heillä olisi vapaat kädet tehdä mitä lystää, kyllä toimeksiantaja valitsee kenen kanssa toimitaan ja millaisilla spekseillä. Kuka tietää kenen kanssa Opel tai vaikkapa Buick olisi lähtenyt nelivetojärjestelmää kehittämään ja millaisin speksein. Vastuu Insignian, 9-5:n, Regalin ja LaCrossen nelivetojärjestelmien kehittämisestä oli GM:n sisällä jaettu Saabille, he valitsivat Haldexin ulkopuoliseksi kumppaniksi hommaan.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Koeajoja??
Tuo neliveto-juttu on kyllä helppo uskoa, kun muistelee tuota aienpaa neliveto-historiaa. Kuten joskus aiemmin Core2 on muistaakseni jo vihjaillutkin, että kun OG900 jälkeen GM tuli peliin mukaan ja Opel-pohjainen uusi NG900 tuli markkinoille.
Saabilla lienee ollut tai oli silloin neliveto NG900 valmis, mutta sitä ei saanut ottaa tuotantoon. Tämä siksi, että Opelilla piti olla se aikaisemmin. No, niihän se sitten taisi olla, oletettavasti Saabin miesten suunnittemana. Näin aiheesta kertoillaan ja myös se, että tuo mallikappale olisi edelleen tallessa?
Oli totta tai ei, niin mielenkiintoista.
Saabilla lienee ollut tai oli silloin neliveto NG900 valmis, mutta sitä ei saanut ottaa tuotantoon. Tämä siksi, että Opelilla piti olla se aikaisemmin. No, niihän se sitten taisi olla, oletettavasti Saabin miesten suunnittemana. Näin aiheesta kertoillaan ja myös se, että tuo mallikappale olisi edelleen tallessa?
Oli totta tai ei, niin mielenkiintoista.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Tämähän ei oikein tähän ketjuun kuulu, mutta juuri nyt se näyttää sopivan tänne.ristos kirjoitti:Tuo neliveto-juttu on kyllä helppo uskoa, kun muistelee tuota aienpaa neliveto-historiaa. Kuten joskus aiemmin Core2 on muistaakseni jo vihjaillutkin, että kun OG900 jälkeen GM tuli peliin mukaan ja Opel-pohjainen uusi NG900 tuli markkinoille.
Saabilla lienee ollut tai oli silloin neliveto NG900 valmis, mutta sitä ei saanut ottaa tuotantoon. Tämä siksi, että Opelilla piti olla se aikaisemmin. No, niihän se sitten taisi olla, oletettavasti Saabin miesten suunnittemana. Näin aiheesta kertoillaan ja myös se, että tuo mallikappale olisi edelleen tallessa?
Oli totta tai ei, niin mielenkiintoista.
Tämä on tosiaan tosi luettavaa, ensimmäisen kerran kun saab joutui nelivedon kanssa tekemisiin oli jo 1973-1974 vaihe. Kolme autoa testaili X4 vetoa Stig Blomqvist, Per Eklund ja Ola Strömberg, tämä kuitenkin kaatui siihen, että kestävyys oli olematon sekä auton painot aivan älyttömät ja se kehitys lopetettiin siihen.
Seuraavan kerran kun saman tyylinen tapaus tuli esiin oli 1990 luvun alussa, me saimme kaksi nelivetosen chassia eli alustaa joille piti tehdä hydrauliikalla alustan päälle laskeutuvat Saabin korit automessuja varten kummassakin erikokoiset kromatut moottorit ja alustan osat, mutta kun tämän hankkeen sai myös GM tietää niin se loppui lyhyeen, komennolla saab ei ole nelivetoinen kuten Opel tulee olemaan.
Olen lukenut osia Jonas Fröbergin tekstistä siinä on paljon puutteita, mutta ei se ole ihmekkään koska monia asiota ei pystytä todistamaan, kuten nämä Stigun, Perin ja Olan nelivedot näistä ei ole kirjassa mainittukaan, tai sitten en lukenut kunnolla.
Ainoa todiste näistä 1990 luvun alkupään nelivetoisista pitäisi löytyä kyllä minulta ja kavereiltani ellei muuna niin kuvina täytyypä penkoa himassa ja kumppaneidenkin luona.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.