Niin joo, että pysytään aiheessa. Laitoin alle Turanzat 215 55 16 koossa, olen erittäin tyytyväinen muutokseen vs. 225 45 17 renkaat. Pysyy paikatkin suussa ja kyllä noillakin mutkat vielä taittaa.
Kesärenkaat vm. 2010
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Kyllä se koitti mun Bridgestoneja, onko ne sitten oikeat renkaat? 
Niin joo, että pysytään aiheessa. Laitoin alle Turanzat 215 55 16 koossa, olen erittäin tyytyväinen muutokseen vs. 225 45 17 renkaat. Pysyy paikatkin suussa ja kyllä noillakin mutkat vielä taittaa.
Niin joo, että pysytään aiheessa. Laitoin alle Turanzat 215 55 16 koossa, olen erittäin tyytyväinen muutokseen vs. 225 45 17 renkaat. Pysyy paikatkin suussa ja kyllä noillakin mutkat vielä taittaa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Hop!
Baarumeista sen verran: Muksu ajo tässä joskus 2vaihetta vanhalla cd llä eikä meinannu auto irrota millään.Opettaja oli kuulemma "tarkistanut" millä ajetaan.Toistakesää ajetut baarumit.Ilmat kun viileni niin ääntä kyllä lähti mutta märkäpito
oli kyllä tautisen hyvä.
#158
Baarumeista sen verran: Muksu ajo tässä joskus 2vaihetta vanhalla cd llä eikä meinannu auto irrota millään.Opettaja oli kuulemma "tarkistanut" millä ajetaan.Toistakesää ajetut baarumit.Ilmat kun viileni niin ääntä kyllä lähti mutta märkäpito
oli kyllä tautisen hyvä.
#158
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Itte mietiskelin sellaisia kuin Debica Furio 195/65 R15 91H kun olisivat kohtuullisen edulliset ja eivät tuolta rengasonlinen testilinkin takaa löytyneet arvostelutkaan olleen murskaavia. Saman vamistajan passiot olit satkussa ja tykkäsin. Kellään muulla kokemusta (vieläkään) debicoista?
Ainoo vaan että pitää "väärän" kokoisena ottaa (10mm kapeampana) jos toisetkin alut on satkulle tarkoitetut. Tosin 185-pizzacutterit tossa pommissa on nytkin. Silloin tosin malliksi tulee esim juuri Passio.
E: voin ostaa "oikeen" kokoset mut aika hintoja kyseleevät (ainakin nuo sopimusliikkeet) rengastöistä, kyllä niillä ainakin tuntipalkoille pääsee...
Ainoo vaan että pitää "väärän" kokoisena ottaa (10mm kapeampana) jos toisetkin alut on satkulle tarkoitetut. Tosin 185-pizzacutterit tossa pommissa on nytkin. Silloin tosin malliksi tulee esim juuri Passio.
E: voin ostaa "oikeen" kokoset mut aika hintoja kyseleevät (ainakin nuo sopimusliikkeet) rengastöistä, kyllä niillä ainakin tuntipalkoille pääsee...
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Hmm. siinäpä on lueteltuna 2 rengasmallia, jotka tulivat käytettyjen vanteiden mukana edelliseen autoon. Barumin parin ostin loppuunajettujen nankangien tilalle. Ajeltua on tullut noin 200 tkm 12 vuoden ajokortin omistamisen aikana.9-5T kirjoitti:Oletko koskaan koittanut oikeita renkaita?tturku kirjoitti: Nangkang
Aurorat
Nangkangien
barumin
barumeita
Aurorat alta.
. Barumit on ihan hyvät renkaat kyllä...
Renkaina ollut alla eri autoissa, joilla enemmän ja vähemmän ajanut:
Misukoita,
Nokialaisia,
pinnoitettuja,
Goodyeareja,
Gislavedejä,
Bridgestoneja,
Yokohamat,
hankookit,
conteja,
kleebereitä,
marangonit...
Mitkä sitten niitä "oikeita" renkaita noista?
3 uuden auton ensiasennus rinkulat...
Talvirinkuloiksi kelpaa enään käyttöautoon laatukitkat, kesärenkaat eivät niin kriittiset ole, mutta uusia halpiksia en osta. Kitkoilla en omalla autolla kesäisin suostu ajamaan...
Taitaa olla niin että noi Barumit on ensimmäiset itse uutena ostetut. Muut olleet käytettynä/ auton mukana tulleita/ isän autossa alla olleita.
Se on totta että renkaat on väärä paikkaa säästää. Mielestäni noissa Barumeissa ominaisuudet ja hinta kohtaavat erittäinkin hyvin (bravuris 2 225/45R17 W XL) alle 100€ kpl. Huonoillakin renkailla voi ajaa jos tietää niiden rajat ja ajaa sen mukaan...
Toi Aurorien liukkaus tuli esiin vasta nyt toisena kesänä. Ei mulla vielä viime kesänä mitään ongelmia niiden kanssa ollut kun passatissa oli ne edessä... Olisko talvenaikana kovettuneet tai jotain.
Silläkin on merkitystä, minkälaisen auton alla renkaat pyörii, auton alusta ja renkaiden koko/ profiili.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Kyselin tänään yhdestä liikkeestä renkuloita. Saisin Good Ridet alle 280e (töineen) tai sitten noi debica furiot (rengas-onlinesta) 210e + 50e töille.. Vähän mietin et viittisinkö tilata vai ottasko noi "hyvät ajot" 
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Kesärenkaat vm. 2010
On jo melkoset hiivalla kohotetut 16" munkitKAPU2 kirjoitti:...Niin joo, että pysytään aiheessa. Laitoin alle Turanzat 215 55 16 koossa, olen erittäin tyytyväinen muutokseen vs. 225 45 17 renkaat. Pysyy paikatkin suussa ja kyllä noillakin mutkat vielä taittaa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Re: Kesärenkaat vm. 2010
No sittenhän ne tämmöiselle tavalliselle autoilijalle kelpaa ihan hyvin. Arvelinkin että jos tommosen vinkulat laittas alle ja marmatan/retostelen sitten kokemuksia kun niitä tulee. Niin ja vertailukohtana on sitten nykyiset 185/65R15 Generalit jotka on kyllä kohtuu hiljaiset mutta niin onnettoman vetelät.9-5T kirjoitti:Pistin kaverille rengasonlinesta keväällä 215/55-17 goodridet n.50-60e/kpl, olivat pyöreät, halvat, hiljaiset ja kestävät.muppelo kirjoitti:Kyselin tänään yhdestä liikkeestä renkuloita. Saisin Good Ridet alle 280e (töineen) tai sitten noi debica furiot (rengas-onlinesta) 210e + 50e töille.. Vähän mietin et viittisinkö tilata vai ottasko noi "hyvät ajot"
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Tuskin ne lötkömmät on kuin noi Generaalit tai sitten sekin on jonkinlainen saavutus9-5T kirjoitti:Tukevuuskaan ei ollut hänenkään kehujen listallamuppelo kirjoitti:No sittenhän ne tämmöiselle tavalliselle autoilijalle kelpaa ihan hyvin. Arvelinkin että jos tommosen vinkulat laittas alle ja marmatan/retostelen sitten kokemuksia kun niitä tulee. Niin ja vertailukohtana on sitten nykyiset 185/65R15 Generalit jotka on kyllä kohtuu hiljaiset mutta niin onnettoman vetelät.9-5T kirjoitti: Pistin kaverille rengasonlinesta keväällä 215/55-17 goodridet n.50-60e/kpl, olivat pyöreät, halvat, hiljaiset ja kestävät.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Siis täh? Mistä syystä pitää jäädä kotiin talvella??? (mulla on autossa laatu kitkat?) Etkö itse lähde huonolla kelillä ollenkaan liikenteeseen? (Mun skeida auroroissa on enemmän pitoa kuin talviliukkailla)Mimmi kirjoitti:Ja tämähän pätee myös sitten talvikeleille, joten jätät auton kotiin jokainen talvipäivä (kuten jokainen sadepäiväkin).tturku kirjoitti:Huonoillakin renkailla voi ajaa jos tietää niiden rajat ja ajaa sen mukaan...
Valitettavasti muut tielläliikkujat eivät tiedä autossasi olevan huonot renkaat ja ajavat kuten autossasi olisi hyvät renkaat. Huonoilla renkailla aiheutuu enemmän vaaratilanteita kuin hyvillä renkailla.
Liikenteestä löytyy sellaisia mummoja, jotka ajavat motarilla alta 80 km/h, torsteja jotka lukevat lehtiä ratissa, puhuvat puhelimeen jne. Ne aiheuttavat huomattavasti suurempia riskejä. Mites kitkoilla kesäkelillä ajajat? Todella törkeetä
Auton käyttäytymiseen ja turvallisuuteen vaikuttaa moni muukin asia kuin "oikeat" kesärenkaat, kuten rengaspaineet, auton alusta, renkaan profiili ja koko, jarrut, auton paino jne.
Uskallatko sä mennä ollenkaan rattiiin kun tiedät, että joku säästäjä ajaa kuitenkin jollain kosmisella kesä rassin paskalla pinnoitetuilla talvikumeilla, joista on nypitty ne nastat pois? Siinähän vasta vaarallinen auto?
Eiköhän pointti ole siinä että paljon parempi, että itse tiedostaa ne huonot kumit ja ajelee sen mukaan, kuin että ajelee märällä kelillä niin kuin kuivalla asfaltillakin...
PS. ajotaidoissakin on eroja... Toiset käy harjoittelemassa myös sen auton käytöstä ääritilanteissa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Itseasiassa tuo sekarengastus (edessä ja takana eri renkaat) näyttäisi tuottavan tuon ongelman. Jos kaikissa auton kulmissa on samat renkaat, ei tälläistä yllätystä olisi ehkä sattunut. Lisäksi vielä viime vuonna vastaavia pito-ongelmia ei tullut ko. renkailla.9-5T kirjoitti:Tuon halusinkin tietää eli perustuuko barumin kehu vain halpisten vertailuun tai oletko päässyt ajamaan renkailla jotka ei aiheuta tilanteita. Kokemusta ajamisesta sinulla on vähän mutta miten ajat renkaiden rajojen mukaan? Esim. moottoritie 120km/h sallittu ja lohkare irtoaa kalliosta tippuen ajoradalle, mikä on sopiva vauhti(tai miten) kallioleikkauksien kohdalla muurlassa aurinkoinen märkä A1 kivestä tehty asfaltti +17c 9-5 TCS 225/45-17 aurora H-nopeusluokka 7mm pintaa.tturku kirjoitti:Ajeltua on tullut noin 200 tkm 12 vuoden ajokortin omistamisen aikana.
Huonoillakin renkailla voi ajaa jos tietää niiden rajat ja ajaa sen mukaan...
Kokemusta ajamisesta verrattuna mihin? Rahtareilla, kaupparatsuilla ja taksisuhareilla on varmasti enemmän kilometrejä alla, mutta keskimääräistä enemmän niitä kilometrejä varmasti pks asukille mulla on. Ja lisää tulee tällä hetkellä noin 45tkm vuodessa tahdilla. Toi 200 tkm oli nopea heitto minkä 100% varmasti olen ajanut ja todellisuudessa ajetut kilometrit ovat 200-400 tkm välillä.
Renkaiden rajat huomaa siinä kun lähtee motarin rampissa lämä pohjassa ja auto alkaa sutia ja sladittaa
Se jos jotain yllättävää sattuu liikenteessä on aina voi voi. Jos yrittäisi varautua jokaiseen mahdolliseen yllätykseen ei kannattaisi lähteä ollenkaan rattiin tai tehdä yhtikäs mitään. Itseasiassa ei kyllä kannattaisi jäädä kotiinkaan koska suurin osa ihmisistä kuoleen kotonaan. Melkein kannattaisi vetää itsensä samantien jojoon jos omaa pientä pollaa alkaa rasittamaan tämän suuntaisilla ajatuksilla. Leipoo vielä kiinni ja valkotakit hakee pois
Vastaheitto siihen suuntaan: Onkos noi goodridet sitten näitä "kunnon" renkaita kun niitä näytät suosittelevan?
Renkaiden vertailu on erittäin subjektiivista puuhaa, rengas testit kertovat vain osatotuuden, koska siellä kerrotaan uusien renkaiden ominaisuuksista ja kätöksestä. Samat renkaat voisivat saada ihan eri tulokset 2 vuoden ajon jälkeen, kun pintaa on enää vaikka 4 mm jäljellä. Siksi on hyvä jakaa näitä kokemuksia myös täällä renkaista. Joku rengas toimii toisessa autossa erittäin hyvin mutta toisessa taas ei ollenkaan...
PS. kaikkea ei ole kirjoitettu ihan otsa rypyssä
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Mikä on sitten kokeneen kuljettajan kilometrimääräraja?9-5T kirjoitti: Kilometrejä miettisin.
Vauhdin pudotuksen saa tietää kun vetää urkuauki rampissa ja kattoo mittarista, paljonko lujempaa "oikeilla" renkailla voi vetää9-5T kirjoitti: joten kysyin paljonko vauhtia tarvii tiputtaa että rajan huomioiminen auttaa esimerkissä.
Ja auton pitää olla tasan sama kummallakin kerralla sekä rengaspaineiden oikeat, ilman kosteus, lämpötila ja tuulensuunta myös
Jos ne ei pyöreitä ole niin kuutioitako sitten?9-5T kirjoitti: noista esim. pyöreys ei ole yleistä halpiksissa.
Onkohan ne goodridet vielä näin enemmän ajettuna hiljaiset ja kestävät?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Kesärenkaina nyt muutaman tuhatta ajetut Kumho Ecstat, tarkka malli löytyy jostain aikasemmasta vaiheesta tätä ketjua (koko 225/45R17). Kuivalla kelillä ei ole valittamista, mutta tänään ajoin ensimmäistä kertaa kunnon vesikelillä ja en noita ominaisuuksia menisi kehumaan. Ei nyt mitkään aivan onnettomat, mutta yllättävän huonot kun renkaissakin on pintää jäljellä varmasti yli 8mm.
#3834
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Ei kuhmot ihan contien premiumin veroiset märällä ole,varsinkaan nyt jo suht kylmäl.Siis jos ku 31 ecsta spt renkaista puhutaan.Ja taitaa se ura syvyys uutena se 8,5mm olla noin.Erikoinen ominaisuus kuluminen nois renkais kyl on,ne kuluu lievästi pykälälle reunosta molemmin puolin(sormel kun vastakarvaan silittää niin sen tuntee)ja auraukset tarkistettu.Sama kulumis malli toteutuu myös volvo s80,v70 ja mondeo.Hiljaisuus,kuivan kelin,kuluminen ja ajoltaan kyl ihan ok renkaat tai sit saabis ei vaan huomaa renkaan huonoutta selvästi.Koska perhe autos olevat nordman renkaat(made in indonesia)on aivan hirveät,105hv ja sutii kostteal asfaltil
kuival asfalti edes lähel reipasta kanttaus vauhti tuntuu sortuvan alle(195/65/15")91h.painetta 2.5.Eli nää saa joku hakea syksyl ilmatteeks(pintaa n 5-6mm)edessä kesä katteltu ja siis auton mukana tullu
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Rajan huomioimiseen on tossa ylhäälläkin vastattu mutta voidaan se tehdä monella eri tavalla. Toinen tapa määrittää sinunkin esittämään tilanteeseen tarvittava nopeuden pudotus voi olla vaikka seuraava:9-5T kirjoitti:Rajan huomioimiseen ei taida vastausta tulla joten suosittelen varomaan yllättäviä tilanteita.tturku kirjoitti:Mikä on sitten kokeneen kuljettajan kilometrimääräraja?9-5T kirjoitti: Kilometrejä miettisin.
Vauhdin pudotuksen saa tietää kun vetää urkuauki rampissa ja kattoo mittarista, paljonko lujempaa "oikeilla" renkailla voi vetää9-5T kirjoitti: joten kysyin paljonko vauhtia tarvii tiputtaa että rajan huomioiminen auttaa esimerkissä.
Ja auton pitää olla tasan sama kummallakin kerralla sekä rengaspaineiden oikeat, ilman kosteus, lämpötila ja tuulensuunta myös![]()
Jos ne ei pyöreitä ole niin kuutioitako sitten?9-5T kirjoitti: noista esim. pyöreys ei ole yleistä halpiksissa.
Onkohan ne goodridet vielä näin enemmän ajettuna hiljaiset ja kestävät?
Kuutio renkaita en ole nähnyt mutta ei pyöreitä useinkin.
Minä en kirjoita kestävyydestä arvailuja, 25000km kohdalla oli n.4mm kun laitettiin uudet misukat tilalle.
Ota viimeisin TM, jossa kesärengastesti. Katso sieltä "oikeiden" renkaidesi nopeus, jonka ko. rengas selvitti ns. ympyräsäde testissä (testi, jossa ajetaan ympyrää niin kovaa kunnes auto ei pysy ympyrän säteellä), ja sieltä myös Aurooraa vastaava rengas, vaikka joku nangkang, jonka olen jo todennut yhtä hyväksi/ huonoksi renkaaksi. (Aurooria en ole vielä missään rengastestissä nähnyt)
Sitten katso noiden renkaiden nopeuden erotuksen ympyrä testissä, ja kerro se vielä varmuuskertoimella x (x>= 1, joka on empiirisesti määritettävä, hihavakioksi voit laittaa vaikka alkuun 1.3). Tuloksen pitäisi olla positiivinen koska onhan "oikea" rengas saavuttanut korkeamman nopeustuloksen ympyräsäde testissä. Jos ei niin sitten oikea rengas onkin väärä. Nyt sinulla on se nopeus tiedossa, kuinka paljon hiljempaa sun pitää ajaa noilla Auroroillas muuralassa kun siellä ropisee kiviä tielle. Siihen voit ottaa vielä lisäksi Rattimies kertoimen halutessa (Tosi rattimiehellä on jonkun verran alle yhden kerroin, koska on hyvä kuski ja hallitsee autonsa käytöksen paremmin), samoin näitä kertoimia voi antaa vaikka auton käytökselle, kosteusprosentille, ja renkaan kulumisasteelle mutta silloin tarvitaankin melkein korkeampaa matikkaa, että onnistutaan laskemaan se oikea vauhdin aleneminen.
Sensijaan sulta ei ole tullut vielä seuraaviin kysymyksiin vastauksia:
Mikä on kokeneen kuljettajan ajaman km määrän raja?
Ja mitä ne "oikeat" renkaat on merkiltään/ malliltaan ja miten pääsee "oikean" renkaan listalle?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Eli TM:n sun muiden tekemillä rengastesteillä ei ole mitään virkaa, koska ajavat alle 100000km per testirengassetti? Sitähän minäkin, nuo testit ovat ihan huuhaata, koska oikeasti hyvät renkaat on niitä halpiksia jotka tulevat jostain aasian suunnalta9-5T kirjoitti:100000km samanlaisilla renkailla antaa jo jotain käsitystä niistä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
