Talvirengas han(r)kintaa
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Kyl on se n 2.5-2.6 edes ja takana tullu pidettyä.
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Nyt tuli hyvää matskua nasta/kitka vääntöön:
Uusin Teknikens Världin testi osoittaa, että 10tkm ajetut contin huippunastat häviää jäällä jarrutettaessa saman merkin pohjolakitkoille! Lopputulema on se että nastarenkaat heikkenevät erittäin nopeasti ja toimivat hyvin vain ihan uusina!
Tuolta tavaamaan toisella kotimaisella:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml
Uusin Teknikens Världin testi osoittaa, että 10tkm ajetut contin huippunastat häviää jäällä jarrutettaessa saman merkin pohjolakitkoille! Lopputulema on se että nastarenkaat heikkenevät erittäin nopeasti ja toimivat hyvin vain ihan uusina!
Tuolta tavaamaan toisella kotimaisella:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Tuo Teknikens Världin testi on suomeksi Auto Bildin viimeisessä numerossa. Näi nämä testit ovat erilaisia, kun niitä eri ihmiset tekevät?
Pysyn alkuperäisessä mielipuolessani: On se vaan hienoa, että jokainen saa vapaasti valita omiin tarkoituksiinsa sopivan renkaan täällä Suomessa. Olkoon kitka tai nasta, varmaan omana valintana aina oikea!
Pysyn alkuperäisessä mielipuolessani: On se vaan hienoa, että jokainen saa vapaasti valita omiin tarkoituksiinsa sopivan renkaan täällä Suomessa. Olkoon kitka tai nasta, varmaan omana valintana aina oikea!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Tuota testi tulosta en ihmettele yhtään, nastarenkaan nastat pukkaavat pyöristymään ja kumi häviää nastan ympäriltä ajan kanssa. Kun nasta on pyöreä ja kumia ei ole enää ympärillä tukemassa sitä niin pito häviää, ainakin näin olen asian itse tulkinnut.
#3834
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Omat kokemukset viime talvelta Nokian R kitkalta oli todella positiiviset. Kerran oli liukasta keväällä ja silloinkin muut ajeli maantiellä 60km/h. Kaupungissa pysyi muitten mukana ja nastat vaan suhisi kun pyörä löi tyhjää nastoilla ajavilla, kun oli olevinaan liukas keli.
Tuli ajettua kaupungissa, maantiellä ja maalla kelillä kuin kelillä. Jotkut sanoo ettei kitka toimi maaseudulla, mutta minun mielestä siellä kitka nimenomaan toimii. Sitten kun on oikeasti liukasta (jään päällä vettä) niin siinä ei kitka pidä mutta ei siinä kyllä pidä nastakaan kehuttavasti.
Nokian vitosesta myös hyviä kokemuksia, erona tuohon ärräläiseen vaan on se että vitosessa kuuluu sitä nastojen ääntä normaalissa talvisessa kelissä.
Kitkoissa ja nastoissa on molemmissa hyvät puolensa, mutta itse kyllä kallistun jatkossakin kitkaan, on se vaan niin mukava ja hyvä ajella.
Ja niin, vievät tosi vähän löpöä nuo ärräläiset kun rullaavat mukavasti.
Tuli ajettua kaupungissa, maantiellä ja maalla kelillä kuin kelillä. Jotkut sanoo ettei kitka toimi maaseudulla, mutta minun mielestä siellä kitka nimenomaan toimii. Sitten kun on oikeasti liukasta (jään päällä vettä) niin siinä ei kitka pidä mutta ei siinä kyllä pidä nastakaan kehuttavasti.
Nokian vitosesta myös hyviä kokemuksia, erona tuohon ärräläiseen vaan on se että vitosessa kuuluu sitä nastojen ääntä normaalissa talvisessa kelissä.
Kitkoissa ja nastoissa on molemmissa hyvät puolensa, mutta itse kyllä kallistun jatkossakin kitkaan, on se vaan niin mukava ja hyvä ajella.
Ja niin, vievät tosi vähän löpöä nuo ärräläiset kun rullaavat mukavasti.
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Tuon allekirjoitan täysin. Tosin itse tankkaan benziiniä, mutta selvä ero on ollut kesä- ja talvinakkien polttoaineenkulutuksessa Nokian Hakkis R:n hyväksi. Kitkoista on vain yhden talven kokemus ja vakuuttivat ainakin minut pidollaan. Tuskin tulee enää nastarenkaita hankittua.Lasu kirjoitti:Ja niin, vievät tosi vähän löpöä nuo ärräläiset kun rullaavat mukavasti.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Talvikumit tietty kokoa 195/65/15 ja kesärenkaat 255/35/19 tjsp?Juxu kirjoitti:Tuon allekirjoitan täysin. Tosin itse tankkaan benziiniä, mutta selvä ero on ollut kesä- ja talvinakkien polttoaineenkulutuksessa Nokian Hakkis R:n hyväksi...Lasu kirjoitti:Ja niin, vievät tosi vähän löpöä nuo ärräläiset kun rullaavat mukavasti.
Eli pointtini oli kettuilun lisäksi se, että näitä kulutuseroja raportoidessa on aina hyvä myös mainita rengaskokojen erot (jos niitä on).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Talvikumit 225/45-17 ja kesänakit 225/45-17. SID näytti yleensä kesänakeilla 8,6l/100km lukemia nyt talvinakeilla on näytössä 7,4l/100km. Nyt on tosin jo viikon verran körötelty talvirajoituksilla.V.J.S kirjoitti:Talvikumit tietty kokoa 195/65/15 ja kesärenkaat 255/35/19 tjsp?Juxu kirjoitti:Tuon allekirjoitan täysin. Tosin itse tankkaan benziiniä, mutta selvä ero on ollut kesä- ja talvinakkien polttoaineenkulutuksessa Nokian Hakkis R:n hyväksi...Lasu kirjoitti:Ja niin, vievät tosi vähän löpöä nuo ärräläiset kun rullaavat mukavasti.
Eli pointtini oli kettuilun lisäksi se, että näitä kulutuseroja raportoidessa on aina hyvä myös mainita rengaskokojen erot (jos niitä on).
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Joo, itsellä ei tuohon kehumaani polttoaineen kulutukseen ole vertailla samankokoista talvirengasta (antakaa anteeksi, kunhan mainitsin), mutta oma pointtini oli että nyt jopa uskaltaa seurata sidistä kulutusta
Kesänakeilla kun ei päässyt alle 7.5L/100km kulutukseen tasaisella 80km/h osuudella mitenkään (joo, ja ne 235/35/19 löytyy ), kun taas noilla ärräläisillä (kapeat 205/55/16 kun halvalla sain) tainnut mennä paras parin sadan kilometrin pätkä 6.4L/100km kulutuksella. (eli nollasin lähtiessä ajamaan ja katsonut mitä pätkällä on menny ainetta)
Älkää ottako vakavasti, kunhan höpisen
Kesänakeilla kun ei päässyt alle 7.5L/100km kulutukseen tasaisella 80km/h osuudella mitenkään (joo, ja ne 235/35/19 löytyy ), kun taas noilla ärräläisillä (kapeat 205/55/16 kun halvalla sain) tainnut mennä paras parin sadan kilometrin pätkä 6.4L/100km kulutuksella. (eli nollasin lähtiessä ajamaan ja katsonut mitä pätkällä on menny ainetta)
Älkää ottako vakavasti, kunhan höpisen
Re: Talvirengas han(r)kintaa
ei se nyt ihan hatusta vedettyä ole tuo kitkojen hyvä polttoainetalous ihan omankin vertailun kohdalla..nyt sai hieman parempaakin vertailua kun tuli ajettua kesäkin kitkoilla jotta pystyi paremmin vertaamaan kulutusta jotakuin samanlaisissa olosuhteissa ja rengaskokokin oli lahes sama..
kesänakit Pirelli P6000 225/45/17
talvirenkaat Bridgestone blizzak ws-50 215/45/17
Sid: näytöllä keskikulutus talvirenkailla n. 6.9l/100 kesänakella n. 7.3l/100km..
kesänakit Pirelli P6000 225/45/17
talvirenkaat Bridgestone blizzak ws-50 215/45/17
Sid: näytöllä keskikulutus talvirenkailla n. 6.9l/100 kesänakella n. 7.3l/100km..
9-3Aero-01
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Mutta silti tuo leveys jo itsessään vaikuttaa jonkin verran kulutukseen, joten kovin suoraan tuosta tuloksesta ei voi lukea, kuinka paljon enemmän tai vähemmän kitka kuluttaa kesärenkaaseen nähden.tnt kirjoitti:ei se nyt ihan hatusta vedettyä ole tuo kitkojen hyvä polttoainetalous ihan omankin vertailun kohdalla..nyt sai hieman parempaakin vertailua kun tuli ajettua kesäkin kitkoilla jotta pystyi paremmin vertaamaan kulutusta jotakuin samanlaisissa olosuhteissa ja rengaskokokin oli lahes sama..
kesänakit Pirelli P6000 225/45/17
talvirenkaat Bridgestone blizzak ws-50 215/45/17
Sid: näytöllä keskikulutus talvirenkailla n. 6.9l/100 kesänakella n. 7.3l/100km..
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Joo. Audin alla Michelin Primacy HP 225/55R16W vei muistikuvalta 0,5l enempi kuin Michelin X-Ice 225/55R16 (Q vai T? Löysät kumminkin).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Talvirengas han(r)kintaa
en ole ainakaan omia kitkojani sen pahemmin säästellyt... tietysti liukkalla ei uskalla.. mutta hyvillä teillä kelpaa kyllä
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Kyllä audilla pysty, ihan surutta . Kanttaamaan ei pystynyt samaan tapaan, joten mutkiin ja ramppeihin joutui hidastamaan enemmän (ja epätaloudellisesti kiihdyttämään sen jälkeen), mutta ihan samaan tapaan sen oikean pedaalin talvirenkaillakin sai tempaistua pohjaan asti.georgahti kirjoitti:täältäkin (vittuilun lisäksi tietenkin) halutaan mainita, että kulutukseen vaikuttaa myös se, ettei kaasua voi edes antaa niin paljon kuin kesärenkaille, VAIKKA koko olisikin sama. edes nk. kesäkelillä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Ei tullut renkaiden mukana minkäänlaista rajoitinta kaasupolkimeen.georgahti kirjoitti:täältäkin (vittuilun lisäksi tietenkin) halutaan mainita, että kulutukseen vaikuttaa myös se, ettei kaasua voi edes antaa niin paljon kuin kesärenkaille, VAIKKA koko olisikin sama. edes nk. kesäkelillä.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10