Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Tämä kuva tuli vastaan toisella foorumilla, jossa muutama kirjoittaja haaveili samasta asiasta kuin täällä, eli "kuinka vielä saisi ainoaa oikeaa autoa kaupasta". Tässä tapauksessa kyseessä oli tosin W123 mersusta, mutta ajatus oli sama. Se sai aikaan muutaman vastaväitteen ajankulumisesta ja tämän kieltämättä aika osuvan kuvan :lol:

Kuva
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

9-5T kirjoitti:Sellaisesta on hyvä haaveilla jota ei oikeasti saa ja jos saisi voisi aina perua lupauksen koska rekisteriin sitä ei saisi. Mikseivät osta tuolla samalla 38000 eurolla uutta Saabia ja jäisi rahaa vielä 9000e
Kyllä se jotenkin keinottelemalla saataisiin rekisteriin. Onko niin kamala ajatus että joku ei haluakaan aina kun mahdollista uudempaa? Yhtä hyvin voisi ostaa Toyota Corollan vuosimallia 1988 ja rahaa jäisi tuolla laskutavalla noin 46 500 euroa jolla saa tietyistä osista tätä maata omakotitalon peltoineen. Kummallakaan vaihtoehdolla ei saa juuri tehtaasta rullannutta Saab OG900:sta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Jos siihen askartelee vaikka pahvista leikkikilvet? :lol:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mimmi kirjoitti:Kerrotko millä tavalla keinottelemalla e-hyväksymätön, ilman pakollisia turvalaitteita oleva saastuttava auto saataisiin rekisteriin.
Voisiko tuoda muuttoautona jostain sellaisesta maasta, jossa sen saa kilpiin?
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

georgahti kirjoitti:ei kai tuo kilpiin saaminen nyt oikeasti pointti ollut? eihän edes 9-5T ajatellut oikeasti, että jos retro900 tehtäisiin, että se olisi sen aikakauden turvavarustelulla? eihän kubelwagenikaan ollut mikään 1:1 kopio entisestä. saati mini. toisaalta tämä taas menee offtopikkiin kun kuplan ja minin valmistajat eivät osaa tehdä autoja vaan kulkuvälineitä jotka toimii yhtä vaihtelevasti suomen eri säissä kuin suomen sää vaihtelee.

vai missasinko jotain (kuten että JOS alkuperäinen ehdotus oli pistää OG900 sellaisenaan tuotantoon?)??? täh?!
Ei varsinaisesti ollut ei :D Koko keskusteluhan on varsin teoreettista niin kauan kun ei keksitä riittävän toimivaa/yksinkertaista/halpaa 3d-tulostinta tai joku rupea autotallissa rakentelemaan.

Mulle kyllä kävisi edelleen se ihan alkuperäisen kaltainen auto mutta ei varsinaisesti kyllä haittaisi esimerkiksi nykyaikaiset rypistymisvyöhykkeet (vai mitä crumple zone onkaan suomeksi) mutta esimerkiksi muotoiluun tai sisustaan en menisi koskemaan suuremmin (varsinkin kun nykyään ei ilmeisesti osata tehdä esimerkiksi kolmen istuttavaa takapenkkiä autoon ilman että koko autoa korotetaan ja laitetaan nimeksi Voyager). Ajonvakautus menisi kunhan jossain kuljettajan jalkatilassa olisi iso potkaistava nappi josta sen saa pysyvästi pois päältä :mrgreen:
Hessu kirjoitti: Voisiko tuoda muuttoautona jostain sellaisesta maasta, jossa sen saa kilpiin?
Tätä minäkin mietin, Englannissahan tehdään esimerkiksi Caterhamia ja muita vastaavia pienissä erissä osaa säädöksistä noudattamatta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Rattivaihde kirjoitti: Tätä minäkin mietin, Englannissahan tehdään esimerkiksi Caterhamia ja muita vastaavia pienissä erissä osaa säädöksistä noudattamatta.
Caterhamin ja vastaavien tuotannon takana on Single Vehicle Approval. Sen turvin on mahdollista saarivaltakunnassa kilvittää vaikkapa Ford GT40 replica, joka taas täällä on..... :evil: :evil: unelmaa. Lisäksi, vaikka laite olisi tällä metodilla kilvitetty briteissä, eivät suomen viranomaiset kelpuuta sitä täällä.

Piensarjatyyppihyväksynnät tunnustetaan vain ja ainoastaan valmistajan anomuksesta. Tästä on viime vuosilta esimerkkinä Ford GT, joka ei ole varsinaista laajaa EU-hyväksyntää läpäissyt, mutta Ford on erikseen tarvittaessa anonut jokaisessa maassa hyväksyntää. Sanomattakin on selvää, että toisissa maissa hyväksyntä on ollut helpompaa kuin toisissa..
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Menee jo kyllä Off topin puolellle...
(vai mitä crumple zone onkaan suomeksi)
Kuva
Teat on kehittänyt ja patentoinut Full Body Crumple Zone (FBCZ) -tekniikan, joka on ensimmäinen oikea uudistus yli 50 vuotiaassa keksinnössä. Teat autoissa rypistytysalue kattaa lähes koko ajoneuvon, ja kolaritilanteessa huomattavasti suurempi määrä energiaa saadaan absorboitua. Kuten kaavakuvasta nähdään, Teat Phalloksen Crumple Zone kattaa 95% ajoneuvosta, kun se turvallisena pidetyssä Saab 9-3:ssa on vain noin 45%. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Teat imee kolarissa rakenteisiinsa 2-3 kertaisen määrän törmäysenergiaa muihin automerkkeihin verrattuna.

http://www.telajarvi.net/teat/turvallisuus.html

Ja sitten takaisin aiheeseen...
http://www.youtube.com/watch?v=7GY3w_OK ... r_embedded#!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Teme100 kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti: Tätä minäkin mietin, Englannissahan tehdään esimerkiksi Caterhamia ja muita vastaavia pienissä erissä osaa säädöksistä noudattamatta.
Caterhamin ja vastaavien tuotannon takana on Single Vehicle Approval. Sen turvin on mahdollista saarivaltakunnassa kilvittää vaikkapa Ford GT40 replica, joka taas täällä on..... :evil: :evil: unelmaa. Lisäksi, vaikka laite olisi tällä metodilla kilvitetty briteissä, eivät suomen viranomaiset kelpuuta sitä täällä.

Piensarjatyyppihyväksynnät tunnustetaan vain ja ainoastaan valmistajan anomuksesta. Tästä on viime vuosilta esimerkkinä Ford GT, joka ei ole varsinaista laajaa EU-hyväksyntää läpäissyt, mutta Ford on erikseen tarvittaessa anonut jokaisessa maassa hyväksyntää. Sanomattakin on selvää, että toisissa maissa hyväksyntä on ollut helpompaa kuin toisissa..
Tottahan toki Suomessa tehdään kaikki mahdollisimman vaikeaksi. Muistelisin kyllä lukeneeni jostain päin nettiä että joku onnistui tuomaan tänne Caterhamin, pitääpäs katsoa löytyisikö vielä.
Edit: Nämä löytyi
http://www.autovero.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=2301
http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f ... &sk=t&sd=a
Locost taas perustuu täysin omarakentamiseen, eli kirjaan jossa on rakennusohjeet Super Seven-tyyppisen auton rakentamiseksi käytännössä tyhjästä. Locostiin siis myös runko ym. tehdään itse, eikä Locostiin ole mitään rakennussarjoja. Siksi se on erilainen kuin aina vähintään osin tehdasvalmisteinen Caterham tai Westfield. Samasta syystä tehdastekoisen Caterhamin tai Westfieldin saa myös rekisteriin Suomessa, mutta itse rakennettua Locostia ei. Sellainen soveltuu ainoastaan rata-ajeluun, koska ikinä ei kilpiä sellaiseen saa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Tuosta kilpiin saamisen vaikeudesta vähäsen.
Soittelin tässä juuri yksi päivä yhdelle hepulle, kenen kanssa näiden autojen maahantuonti(usa tuonti) kanssa jonkin verran ollut tekemisissä. Kyselin itse cadillac escaladen painoista saako sitä kuorma-autoksi(jos saisi kiinnostaisi tämä itseäni). No tätähän ei saa, koska ake ei hyväksy sen koripajan tuontoa,jonka painot riittäisi kuorma-autoksi kilvittämiseen.
hassua että limoja yms autoja saadaan kilpiin, vaikka nekin ovat koripajojen tuotoksia. Mutta juuri truckmasteria ei saa millään ilveellä. On aken punaisella listalla.
Sitten tuli siinä juttua muutenkin aken päättömyksistä. Suomessa olevat kivettömät dodge avenger srt4:t on saatava kaikki tänä vuonna kilpiin, ensi vuonna ei tarvitse saada, koska silloin se homma on mahdotonta. Johtuen tiukkenevista eu määräyksistä. Ja tämä murhe koskee ihan dodgen maahantuojaa.

Elikkä voisi sen ogsatkun kilvittäminen olla pikkaisen hankalaa :D
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Jamppa kirjoitti: Sitten tuli siinä juttua muutenkin aken päättömyksistä. Suomessa olevat kivettömät dodge avenger srt4:t on saatava kaikki tänä vuonna kilpiin, ensi vuonna ei tarvitse saada, koska silloin se homma on mahdotonta. Johtuen tiukkenevista eu määräyksistä. Ja tämä murhe koskee ihan dodgen maahantuojaa.
Tällä ei ole mitään tekemistä Aken kanssa, vaan kyseessä on siitä että 2011 alkaen uusien autojen tulee täyttää EURO V-päästönormi. Ja se koskee kaikkia, myös valmistajia.Tämän takia esimerkiksi Volkswagen luopui V10TDI:stään, koska se ei täyttänyt kuin EURO4:n.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Taas saadaan jännittää, kielitaitoisemmat voivat heittää käännöstä

http://svt.se/svttext/tv/pages/120.html

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Sonett73 kirjoitti:Taas saadaan jännittää, kielitaitoisemmat voivat heittää käännöstä http://svt.se/svttext/tv/pages/120.html Ari
Ei siinä muuta kerrota kuin, että Saab Automobile ei ole maksanut länsigöötanmaan lääninhallituksen vaatimaa 111 miljoonaa kruunua, velka joka tuli valtion antamasta palkkatakuusta. Sen maksuaika on kulunut umpeen.

Joten asia valmistellaan jätettäväksi kruununvoutille ulosmittaukseen ensi viikolla. Kertoo Christina Danielsson ekonomia puolen piällikkö länsi göötanmaan lääninhallituksesta, Tv-nelosen lännenuutisille.

Saabin yhtiö juristi Kristina Geers sanoo, että Saab ei ole maksanut kyseistä velkasummaa koska saab meinaa, että sen on aiheuttanut vääränlainen lain tulkinta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sonett73 kirjoitti:Taas saadaan jännittää, kielitaitoisemmat voivat heittää käännöstä

http://svt.se/svttext/tv/pages/120.html

Ari
120 SVT Text Sidan ej i sändning

Elikäs suomeksi: "Sivu ei lähetyksessä".
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Teme100 kirjoitti:
Jamppa kirjoitti: Sitten tuli siinä juttua muutenkin aken päättömyksistä. Suomessa olevat kivettömät dodge avenger srt4:t on saatava kaikki tänä vuonna kilpiin, ensi vuonna ei tarvitse saada, koska silloin se homma on mahdotonta. Johtuen tiukkenevista eu määräyksistä. Ja tämä murhe koskee ihan dodgen maahantuojaa.
Tällä ei ole mitään tekemistä Aken kanssa, vaan kyseessä on siitä että 2011 alkaen uusien autojen tulee täyttää EURO V-päästönormi. Ja se koskee kaikkia, myös valmistajia.Tämän takia esimerkiksi Volkswagen luopui V10TDI:stään, koska se ei täyttänyt kuin EURO4:n.
Myös Honda lopettaa/lopetti Type-R:ien valmistamisen tästä syystä.
SAAB 9-5 Aero -05
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

core2 kirjoitti:
georgahti kirjoitti:
core2 kirjoitti:. meinaa, ...
se o suomeks "pruukaa"..
Älä perk... mä luulin et toi on suomenruotsia
siksi en käyttänyt sitä sanaa. :twisted:
Niinhän se onkin, mutta niin on Kirkkonummikin. :mrgreen:
Lukittu