Talvirengas han(r)kintaa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja aero »

georgahti kirjoitti:200bhp audi kuulemma suttaa nelivetonakin. no - peilijäällä varmasti.

tehonkäytöllä tarkoitin, että nokian hkpl5:set on kahden talven jälkeen 5mm iskussa, kun taas Z:tat suli alle kahden kesän. 5:set on noin 15/65/205tms ja Z:tat oli 16/60/215. Z:assa vielä noin 2-3 mm jäljellä joten voi laittaa ne alle/mukaan, kun ensikeväänä autonvaihto edessä..
Vajaavetoinen 143bhp audi ei sutannut asfaltilla kummillakaan renkailla. Eikä renkaat olleet omasta pussista pois, joten kuluminenkaan ei silleen hirveesti kiinnostanut, joten surutta kenkää samalla mallilla ympäri vuoden.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tutkimus osoittaa, että "kitka"renkailla joudutaan kuolonkolariin 72 % useammin kuin nastarenkailla. Kuitenkin täällä moni väittää, että "kitka"renkailla pito on yhtä hyvä tai parempi kuin asianmukaisilla talvirenkailla. Jos näin on, niin ovatko "kitka"renkailla ajavat sitten vain huonompia kuljettajia?
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Risto kirjoitti:Tutkimus osoittaa, että "kitka"renkailla joudutaan kuolonkolariin 72 % useammin kuin nastarenkailla. Kuitenkin täällä moni väittää, että "kitka"renkailla pito on yhtä hyvä tai parempi kuin asianmukaisilla talvirenkailla. Jos näin on, niin ovatko "kitka"renkailla ajavat sitten vain huonompia kuljettajia?
Tutkimus on rajattu kolareihin autoilla, joissa ei ollut ESC-ajonvakautusta ja joiden renkaat olivat laillisessa kunnossa. Auton sivuluisuun joutuminen on keskeinen kuolonkolareiden syy talvikelillä. ESC-ajonvakautuksen todettiin vähentävän talvikelin kuolonkolareita 29 prosenttia.
Eikös jossain tutkimuksessa todettu että nastarenkaan pito heikkenee käytön myötä nopeammin kuin kitkarenkaassa?
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kannattanee myös muistaa, että tutkimustuloksia on yhtä paljon kuin tutkimuksiakin. Eli kyllä tulos aina heijastelee tutkimuksen teettäjän ajatuksia siitä, miten asian "kuuluisi" olla.
En itse tuohon rengasasiaan ota kantaa, kun kitkoista on kokemusta luistavalla kytkimellä syyssateilla muutaman kilometrin matkalta ja toisaalta kaikki nastarenkaanikin ovat olleet mallia "viime vuosisadalta" eli ajan kovettamat ja nastat pyöristyneet.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Risto »

Azanovix kirjoitti:Kannattanee myös muistaa, että tutkimustuloksia on yhtä paljon kuin tutkimuksiakin. Eli kyllä tulos aina heijastelee tutkimuksen teettäjän ajatuksia siitä, miten asian "kuuluisi" olla.
Miten mielestäsi tuossa pystyy manipuloimaan tuloksia? Tämähän ei ollut kyselytutkimus, jossa kysymyksenasettelulla voidaan johdatella vastauksia haluttuun suuntaan.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Risto kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Kannattanee myös muistaa, että tutkimustuloksia on yhtä paljon kuin tutkimuksiakin. Eli kyllä tulos aina heijastelee tutkimuksen teettäjän ajatuksia siitä, miten asian "kuuluisi" olla.
Miten mielestäsi tuossa pystyy manipuloimaan tuloksia? Tämähän ei ollut kyselytutkimus, jossa kysymyksenasettelulla voidaan johdatella vastauksia haluttuun suuntaan.
En nyt käsittääkseni sanonut, että tuloksia olisi manipuloitu... Mutta lähdetään kuitenkin sitten siitä liikkeelle. Oletko lukenut koko tutkimusraportin? Hyvä, en minäkään. Ilman perusteellista analysointia on aika turhaa mennä liputtamaan tuloksen puolesta, varsinkaan jos tulos on luettu esim. aina niin luotettavasta tahosta, lehdestä. Eri muuttujia vertaillessa pitäisi myös aina huomioida, että kaikki muut olosuhteet ovat täsmälleen vastaavat keskenään.
Edelleenkään en väitä, että juuri tässä tutkimuksessa tuloksia olisi manipuloitu. Huomautus oli vain lähinnä yleinen, koska tuloksia (niiden oikeellisuudesta piittaamatta) voidaan edelleen tulkita ihan miten hyvänsä, ja tällöin tulkinta helposti muuttuu "viralliseksi" tiedoksi.

En mitenkään erityisesti itse liputa kummankaan rengasvaihtoehdon puolesta, mutta kokeeksi ajan ainakin tämän talven kitkoilla. Ilman sen suurempaa paatosta voin myös myöntää, että mielestäni tuo 72 % on niin järkyttävän suuri luku, etten niele sitä ihan purematta. Eli raporttia kehiin ja mielellään tarkistaisin, että analyysin tehneillä on myös prosenttilasku hallussa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ette vaan osaa :mrgreen:

Ei vainen, ihme pakonomainen tarve vaan suomalaisella on puolustella kantaansa. Vaatii vissiin jotain oppimista henkilönä mutta olen viime aikoina alkanut ajattelemaan, että jokainen tekee valintansa ja sillä hyvä, myös minä. Turha omaa valintaansa pönkittää paremmaksi.

Jokainen siis tehköön valintansa ja menee sen mukaan :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja ristos »

 
dimebak kirjoitti.
"Ei vainen, ihme pakonomainen tarve vaan suomalaisella on puolustella kantaansa. Vaatii vissiin jotain oppimista henkilönä mutta olen viime aikoina alkanut ajattelemaan, että jokainen tekee valintansa ja sillä hyvä, myös minä. Turha omaa valintaansa pönkittää paremmaksi.

Jokainen siis tehköön valintansa ja menee sen mukaan"

Hienoa "dimebak", todellakin jokainen tekee vapaasti oam valintansa täällä vapaassa Suomessa. olen kanssasi samaa mieltä.

Ps. Poikani valitsi 9-3SC:n nuo Good Yearin uudet kitkat, oli muuten hyvän näköinen rengas. Poika väitti hiljaiseksi.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja ristos »

Eipä varmaan mitenkään. Oletan kuitenkin noitten ns. virallisten testien perusteella tuon renkaan tuossa kitkojen puolella olevan hyvän vaihtoehdon. Olisin ottanut samanlaiset itsellenikin, mutta en saanut.
Pojallani oli aiemmin Continentalin kitkat ja nyt tuo merkki vaihtui. Hiljaisemman hän tuon uuden renkaan sanoi olevan.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Mimmi kirjoitti:
ristos kirjoitti:Ps. Poikani valitsi 9-3SC:n nuo Good Yearin uudet kitkat, oli muuten hyvän näköinen rengas. Poika väitti hiljaiseksi.
Miten renkaan "hyvännäköisyys" vaikuttaa pito-ominaisuuksiin tai meluun?
Missä kohtaa näin on edes väitetty?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Juxu »

georgahti kirjoitti:lauserakenteesta on myös mahdollista päätellä, että valintakriteerit olivat ulkonäkö ja äänettömyys, joita sitten puolustellaan valinnanvapaudella.
Minulle ainakin tuo äänettömyys on yksi tärkeä valintakriteeri. Pieni vierintävastus tulee siinä ikään kuin kaupanpäällisiksi. Pito on kolmas kriteeri, eikä nämä nyt olleet missään tärkeysjärjestyksessä.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Juxu »

9-5T kirjoitti:
Juxu kirjoitti:Minulle ainakin tuo äänettömyys on yksi tärkeä valintakriteeri. Pieni vierintävastus tulee siinä ikään kuin kaupanpäällisiksi. Pito on kolmas kriteeri, eikä nämä nyt olleet missään tärkeysjärjestyksessä.
Suosi sileitä kitkoja ettei kuvioiden väliin pääse kivet ääntelemään.
Sitte jää toi pito vähän heikoksi, muuten varmaan juuri niin tekisinkin. Oliko muita viisaita kommentteja :?:
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja ristos »

Voi pojat, Ihailen Teitä, olette mainioita näissä sanan ja sanojen tulkinnoissa! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kitkarenkaat, teen juonti, siideri...
Eiku karkeata pintaa ja piikkejä alle. :D
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Risto »

Juxu kirjoitti:
georgahti kirjoitti:lauserakenteesta on myös mahdollista päätellä, että valintakriteerit olivat ulkonäkö ja äänettömyys, joita sitten puolustellaan valinnanvapaudella.
Minulle ainakin tuo äänettömyys on yksi tärkeä valintakriteeri. Pieni vierintävastus tulee siinä ikään kuin kaupanpäällisiksi. Pito on kolmas kriteeri, eikä nämä nyt olleet missään tärkeysjärjestyksessä.
Kesällä varmaan ajat sitten ristikudosrenkailla. :wink:
Vastaa Viestiin