Vajaavetoinen 143bhp audi ei sutannut asfaltilla kummillakaan renkailla. Eikä renkaat olleet omasta pussista pois, joten kuluminenkaan ei silleen hirveesti kiinnostanut, joten surutta kenkää samalla mallilla ympäri vuoden.georgahti kirjoitti:200bhp audi kuulemma suttaa nelivetonakin. no - peilijäällä varmasti.
tehonkäytöllä tarkoitin, että nokian hkpl5:set on kahden talven jälkeen 5mm iskussa, kun taas Z:tat suli alle kahden kesän. 5:set on noin 15/65/205tms ja Z:tat oli 16/60/215. Z:assa vielä noin 2-3 mm jäljellä joten voi laittaa ne alle/mukaan, kun ensikeväänä autonvaihto edessä..
Talvirengas han(r)kintaa
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Tutkimus osoittaa, että "kitka"renkailla joudutaan kuolonkolariin 72 % useammin kuin nastarenkailla. Kuitenkin täällä moni väittää, että "kitka"renkailla pito on yhtä hyvä tai parempi kuin asianmukaisilla talvirenkailla. Jos näin on, niin ovatko "kitka"renkailla ajavat sitten vain huonompia kuljettajia?
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Risto kirjoitti:Tutkimus osoittaa, että "kitka"renkailla joudutaan kuolonkolariin 72 % useammin kuin nastarenkailla. Kuitenkin täällä moni väittää, että "kitka"renkailla pito on yhtä hyvä tai parempi kuin asianmukaisilla talvirenkailla. Jos näin on, niin ovatko "kitka"renkailla ajavat sitten vain huonompia kuljettajia?
Eikös jossain tutkimuksessa todettu että nastarenkaan pito heikkenee käytön myötä nopeammin kuin kitkarenkaassa?Tutkimus on rajattu kolareihin autoilla, joissa ei ollut ESC-ajonvakautusta ja joiden renkaat olivat laillisessa kunnossa. Auton sivuluisuun joutuminen on keskeinen kuolonkolareiden syy talvikelillä. ESC-ajonvakautuksen todettiin vähentävän talvikelin kuolonkolareita 29 prosenttia.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Kannattanee myös muistaa, että tutkimustuloksia on yhtä paljon kuin tutkimuksiakin. Eli kyllä tulos aina heijastelee tutkimuksen teettäjän ajatuksia siitä, miten asian "kuuluisi" olla.
En itse tuohon rengasasiaan ota kantaa, kun kitkoista on kokemusta luistavalla kytkimellä syyssateilla muutaman kilometrin matkalta ja toisaalta kaikki nastarenkaanikin ovat olleet mallia "viime vuosisadalta" eli ajan kovettamat ja nastat pyöristyneet.
En itse tuohon rengasasiaan ota kantaa, kun kitkoista on kokemusta luistavalla kytkimellä syyssateilla muutaman kilometrin matkalta ja toisaalta kaikki nastarenkaanikin ovat olleet mallia "viime vuosisadalta" eli ajan kovettamat ja nastat pyöristyneet.
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Miten mielestäsi tuossa pystyy manipuloimaan tuloksia? Tämähän ei ollut kyselytutkimus, jossa kysymyksenasettelulla voidaan johdatella vastauksia haluttuun suuntaan.Azanovix kirjoitti:Kannattanee myös muistaa, että tutkimustuloksia on yhtä paljon kuin tutkimuksiakin. Eli kyllä tulos aina heijastelee tutkimuksen teettäjän ajatuksia siitä, miten asian "kuuluisi" olla.
Re: Talvirengas han(r)kintaa
En nyt käsittääkseni sanonut, että tuloksia olisi manipuloitu... Mutta lähdetään kuitenkin sitten siitä liikkeelle. Oletko lukenut koko tutkimusraportin? Hyvä, en minäkään. Ilman perusteellista analysointia on aika turhaa mennä liputtamaan tuloksen puolesta, varsinkaan jos tulos on luettu esim. aina niin luotettavasta tahosta, lehdestä. Eri muuttujia vertaillessa pitäisi myös aina huomioida, että kaikki muut olosuhteet ovat täsmälleen vastaavat keskenään.Risto kirjoitti:Miten mielestäsi tuossa pystyy manipuloimaan tuloksia? Tämähän ei ollut kyselytutkimus, jossa kysymyksenasettelulla voidaan johdatella vastauksia haluttuun suuntaan.Azanovix kirjoitti:Kannattanee myös muistaa, että tutkimustuloksia on yhtä paljon kuin tutkimuksiakin. Eli kyllä tulos aina heijastelee tutkimuksen teettäjän ajatuksia siitä, miten asian "kuuluisi" olla.
Edelleenkään en väitä, että juuri tässä tutkimuksessa tuloksia olisi manipuloitu. Huomautus oli vain lähinnä yleinen, koska tuloksia (niiden oikeellisuudesta piittaamatta) voidaan edelleen tulkita ihan miten hyvänsä, ja tällöin tulkinta helposti muuttuu "viralliseksi" tiedoksi.
En mitenkään erityisesti itse liputa kummankaan rengasvaihtoehdon puolesta, mutta kokeeksi ajan ainakin tämän talven kitkoilla. Ilman sen suurempaa paatosta voin myös myöntää, että mielestäni tuo 72 % on niin järkyttävän suuri luku, etten niele sitä ihan purematta. Eli raporttia kehiin ja mielellään tarkistaisin, että analyysin tehneillä on myös prosenttilasku hallussa.
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Ette vaan osaa
Ei vainen, ihme pakonomainen tarve vaan suomalaisella on puolustella kantaansa. Vaatii vissiin jotain oppimista henkilönä mutta olen viime aikoina alkanut ajattelemaan, että jokainen tekee valintansa ja sillä hyvä, myös minä. Turha omaa valintaansa pönkittää paremmaksi.
Jokainen siis tehköön valintansa ja menee sen mukaan
Ei vainen, ihme pakonomainen tarve vaan suomalaisella on puolustella kantaansa. Vaatii vissiin jotain oppimista henkilönä mutta olen viime aikoina alkanut ajattelemaan, että jokainen tekee valintansa ja sillä hyvä, myös minä. Turha omaa valintaansa pönkittää paremmaksi.
Jokainen siis tehköön valintansa ja menee sen mukaan
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Talvirengas han(r)kintaa
dimebak kirjoitti.
"Ei vainen, ihme pakonomainen tarve vaan suomalaisella on puolustella kantaansa. Vaatii vissiin jotain oppimista henkilönä mutta olen viime aikoina alkanut ajattelemaan, että jokainen tekee valintansa ja sillä hyvä, myös minä. Turha omaa valintaansa pönkittää paremmaksi.
Jokainen siis tehköön valintansa ja menee sen mukaan"
Hienoa "dimebak", todellakin jokainen tekee vapaasti oam valintansa täällä vapaassa Suomessa. olen kanssasi samaa mieltä.
Ps. Poikani valitsi 9-3SC:n nuo Good Yearin uudet kitkat, oli muuten hyvän näköinen rengas. Poika väitti hiljaiseksi.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Eipä varmaan mitenkään. Oletan kuitenkin noitten ns. virallisten testien perusteella tuon renkaan tuossa kitkojen puolella olevan hyvän vaihtoehdon. Olisin ottanut samanlaiset itsellenikin, mutta en saanut.
Pojallani oli aiemmin Continentalin kitkat ja nyt tuo merkki vaihtui. Hiljaisemman hän tuon uuden renkaan sanoi olevan.
Pojallani oli aiemmin Continentalin kitkat ja nyt tuo merkki vaihtui. Hiljaisemman hän tuon uuden renkaan sanoi olevan.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Missä kohtaa näin on edes väitetty?Mimmi kirjoitti:Miten renkaan "hyvännäköisyys" vaikuttaa pito-ominaisuuksiin tai meluun?ristos kirjoitti:Ps. Poikani valitsi 9-3SC:n nuo Good Yearin uudet kitkat, oli muuten hyvän näköinen rengas. Poika väitti hiljaiseksi.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Minulle ainakin tuo äänettömyys on yksi tärkeä valintakriteeri. Pieni vierintävastus tulee siinä ikään kuin kaupanpäällisiksi. Pito on kolmas kriteeri, eikä nämä nyt olleet missään tärkeysjärjestyksessä.georgahti kirjoitti:lauserakenteesta on myös mahdollista päätellä, että valintakriteerit olivat ulkonäkö ja äänettömyys, joita sitten puolustellaan valinnanvapaudella.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Sitte jää toi pito vähän heikoksi, muuten varmaan juuri niin tekisinkin. Oliko muita viisaita kommentteja9-5T kirjoitti:Suosi sileitä kitkoja ettei kuvioiden väliin pääse kivet ääntelemään.Juxu kirjoitti:Minulle ainakin tuo äänettömyys on yksi tärkeä valintakriteeri. Pieni vierintävastus tulee siinä ikään kuin kaupanpäällisiksi. Pito on kolmas kriteeri, eikä nämä nyt olleet missään tärkeysjärjestyksessä.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Voi pojat, Ihailen Teitä, olette mainioita näissä sanan ja sanojen tulkinnoissa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Kitkarenkaat, teen juonti, siideri...
Eiku karkeata pintaa ja piikkejä alle.
Eiku karkeata pintaa ja piikkejä alle.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Talvirengas han(r)kintaa
Kesällä varmaan ajat sitten ristikudosrenkailla.Juxu kirjoitti:Minulle ainakin tuo äänettömyys on yksi tärkeä valintakriteeri. Pieni vierintävastus tulee siinä ikään kuin kaupanpäällisiksi. Pito on kolmas kriteeri, eikä nämä nyt olleet missään tärkeysjärjestyksessä.georgahti kirjoitti:lauserakenteesta on myös mahdollista päätellä, että valintakriteerit olivat ulkonäkö ja äänettömyys, joita sitten puolustellaan valinnanvapaudella.