Koeajoja??

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Pitääkö meidän järjestää tapaaminen ja koeajo sinne Aineen pihaan? :D

Terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Marko A »

:mrgreen:

No sehän nyt ois jo jotain! Tiistaina on tarkoitus piipahtaa Oulussa. Samalla tarkoitus käyttää TTiD ensihuollossa.

Mutta näin kai ne täytyy koeajot kohta hoitaa, jos ei merkkiliike sitä saa kuntoon.
On se ihme, etteivät saa sitä autoa ajoon. Vai eikö ole tarkoituskaan. Ensiesittelyt oli ja meni. Ei niitä noin myydä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moi

tässä minun kokemus. Otin vuorokauden koeajoon 220 hv tomaattivectorin:
Plussaa:
- jämerä
- iso ja turvallisen oloinen, erityisesti A-palkit vaikuttaa siltä, että jonkimoisen hirvimällin kestää
- erinomaiset valot
-koneessa mukavasti potkua ja laatikko toimii
- hieno mittaristo
- voi sanoa Saabiksi

Miinusta:
ajoasento paljon huonompi kuin vanha 9-5
ratti ja viikset Opel Insigniasta kopioidut
penkit myös huonommat
ohjaukset keskitys ja palautus ei niin hyvä kuin vanhoissa

Summaryna: ergomia ja ajotuntuma ei mielestäni yllä vanhojen saabien tasolle

Voisin silti harkita, kunhan farkku tulee mallistoon
MB 220 cdi A vm 2013
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Marko A kirjoitti::mrgreen:
Mutta näin kai ne täytyy koeajot kohta hoitaa, jos ei merkkiliike sitä saa kuntoon.
On se ihme, etteivät saa sitä autoa ajoon. Vai eikö ole tarkoituskaan. Ensiesittelyt oli ja meni. Ei niitä noin myydä.
On muutenkin koko "Saab Suomi" aika pihalla miten markkinointi hoidetaan. Minusta mitään varsinaista 9-5 Ensiesittelyä ei edes ollut tai sitten se vaan meni ohi ja mitään isompaa juttua siitä ei tehty. Moni tuntuu olevan suorastaan yllättynyt kuulleessaan UUDESTA 9-5:sta. Tuo Aineen tilanne on uskomaton, Oulukin kun kohtuullisen iso kylä on.

Yksi asia on Saabin suomi-nettisivut. Niitä ilmeisesti ei kukaan ylläpidä. Sama filmi pyörii kuukausia, ladattavia esitteitä ei ole, 9-5 -hinnastot(=printattavat) puuttuu, sentään 9-3 M11-hinnastot ovat nyt saatavilla. Ruotsin, UK:n tai vaikkapa Norjan sivuja sentään ylläpitää joku. Sais kyllä Antti Foudila ryhdistäytyä.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

SportySedan kirjoitti:
Marko A kirjoitti::mrgreen:
Mutta näin kai ne täytyy koeajot kohta hoitaa, jos ei merkkiliike sitä saa kuntoon.
On se ihme, etteivät saa sitä autoa ajoon. Vai eikö ole tarkoituskaan. Ensiesittelyt oli ja meni. Ei niitä noin myydä.
On muutenkin koko "Saab Suomi" aika pihalla miten markkinointi hoidetaan. Minusta mitään varsinaista 9-5 Ensiesittelyä ei edes ollut tai sitten se vaan meni ohi ja mitään isompaa juttua siitä ei tehty. Moni tuntuu olevan suorastaan yllättynyt kuulleessaan UUDESTA 9-5:sta. Tuo Aineen tilanne on uskomaton, Oulukin kun kohtuullisen iso kylä on.

Yksi asia on Saabin suomi-nettisivut. Niitä ilmeisesti ei kukaan ylläpidä. Sama filmi pyörii kuukausia, ladattavia esitteitä ei ole, 9-5 -hinnastot(=printattavat) puuttuu, sentään 9-3 M11-hinnastot ovat nyt saatavilla. Ruotsin, UK:n tai vaikkapa Norjan sivuja sentään ylläpitää joku. Sais kyllä Antti Foudila ryhdistäytyä.
Niin, en tiedä minkälaisiin ihmeisiin kahden henkilön voimin pystytään, mutta tuollekin asialle varmaan olisi tehtävissä jotain. Eli aika huono tekosyy, jos siihen haluaisi vedota...
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä Antilla ja Saulilla on kova urakka! Kateeksi ei käy. Asian korjaaja löytynee lopulta Trållhättanin suunnalta. Siksi varmaankaan ei voida Anttia ja Saulia kamalasti ahdistaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Teme100 kirjoitti:TM:ssä on pieni vertailu auton melutasosta verrattuna kilpailijoihin:
"Vuoden takaisessa tämän kokoluokan vertailussa Audi A6:n desibeliarvot olivat lähes samat kuin nyt 9-5:lle mittaamamme, mutta muut neljä autoa olivat hiljaisempia, etenkin matalissa nopeuksissa."

Em. vertailussa olivat mukana:
- Audi A6 2,0 TDI Multitronic
- BMW E60 520dA
- Citroën C6 2,2 HDi A
- Mercedes-Benz E 220 CDI A
- Volvo S80 2,4D A
Tuulilasin numerossa 7/2010 BMW 530dA sedan koeajettu, meluarvot tuossa alempana. Suluissa SAAB 2.0TiD A:n meluarvot vertailun vuoksi tuoreimmasta eli 14/2010 numerosta:

50km/h: edessä 67 (67) takana 67 (69)
80km/h: edessä 71 (69) takana 71 (71)
100km/h: edessä 74 (70) takana 73 (72)
120km/h: edessä 75 (70) takana 73 (72)

Eli näiden valossa Saab oli hiljaisempi tai ainakin yhtä hiljainen kaikissa muissa mittauksissa paitsi auton takaosan melussa 50km/h nopeudessa. Huomattavaa myös Saabin melutason pysyminen muuttumattomana 100 --> 120 km/h 8O

Heitetään vielä TM:n mittaukset (Saabille, koeajoauto sama 2.0TiD mutta manuaalina), mittaukset "tasainen kestopäällystetie":
60km/h: edessä 62, takana 62
80km/h: edessä 64, takana 64
100km/h: edessä 66, takana 67 (karkea asfaltti 70 / 70)
120km/h: edessä 68, takana 69.

Mitä tästä opittiin? No se, että mittaustuloksia on ihan yhtä monta erilaista kuin tehtyjä mittauksia, eli TM:n kommentit Saabin äänitasosta verrattuna n. vuosi sitten tehtyyn kilpailijoiden melutason mittaukseen voidaan ohittaa aika akateemisena spekulointina.

Mielenkiintoista muuten tuossa TL 7/2010 numeron BMW 530dA koeajossa (josta alemmat kursivoidut lainaukset) on se, että sen on tehnyt sama ukko (L. Lääperi) kuin Saabinkin koeajon, ja oikeasti, ainakaan minä en tuon ukon kommenttien perusteella koskisi Bemariin pitkällä tikullakaan 8O Tuntuu olevan suhteellisen kärkkäästi kirjoittava kaiffari. Otsikot on toki saatu kuulostamaan preemiumille käyttämällä sanoja/sanontoja "Parasta Baijeria", "Superdiesel" jne.
Esim. tekstissä ensin kyllä kiitellään pitoa, mutta:"Suorilla tieosuuksilla kaikki on hyvin, jos tien pinta ei ole kalteva eikä siinä ole suurempia pitkittäisuria" (mistä Suomessa löytyy tämmöinen tie, Prisman parkkihallista ehkä??).
..."kaltevuus saa Viitosen kampeamaan koko ajan myötämäkeen, ja ratista saa pitää kiinni melkoisella voimalla. Auto ei jää pitkittäisuriin heilahtelemaan, vaan lähtere vaeltamaan urasta saamansa kimmokkeen turvin kaistan toiseen laitaan."

No kuulostaapa mukavalta 8O Ja tässä siis kaikki alustaherkut tässä koeajoyksilössä (nelipyöräohjaus, aktiivialusta jne). Perusmalli on ilmeisesti vieläkin huonompi menemään sinne minne ratti näyttää...?

Tai sitten sitä (premium?) mukavuutta: "Korissa tuntuu epämiellyttävää värähtelyä esimerkiksi sillan saunmoissa, kaivojen kansien ylityksissä tai jos asfaltissa on pientä kiharaa. Myöskään teräväreunaiset kuopat ei ylity mitenkään esimerkillisesti, sillä välillä pahaa töksähdystä säestää ikävä kolahdus."

Takatiloja moititaan hankalaksi kulkea sisään, ja etenkin sieltä ulostuleminen on kuulemma työlästä. Pääntilaa löytyy (mittauksen mukaan 82cm, Saabissa sama mitta 76...85cm), mutta jalkojen/varpaiden laita on sitten toisin.

Varsin aiheellisesti ihmettelevät, että listahinnaltaan 66683€ olevaa "pakettia" (530dA) maltillisestikin täydentäen hyppää hinta äkkiä 10k€ korkeammalle. Koeajettu auto oli muuten 102 386€ kokonaishinnaltaan...

Moottoria kehuivat varsin varauksetta, ja oikeasti joku vastaava diesel (n. 250hp ja n. 500-600Nm) tarvittaisiin Saabinkin nokalle ASAP. Testikulutus oli "kaupunkilenkillä" 11,4 l/100km ja maantiellä 6,6l/100km, eli normiarvoja ei oltu lähelläkään (7,8/5,3/6,2), mutta mielestäni ihan kelpo lukemat automaatille tuossa teho/painoluokassa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Olipa oiva kirjoitus, hyvä "V.J.S"!
Olen myös ajanut 530dA:n, hintalappu oli siinä autossa 73000e. Ihan kiva, muttei mennyt suoraan koskaan. Tuosta Saabin hiljaisuudesta on tullutkin jo lausuttua tarpeeksi. On hyvä, että nyt kirjoitaan lukujakin näkyviin.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Tuon buimurin noinkin huonot meluarvot ja epämukavuus johtunee 19" munkeista 245 edessä ja takana 275 :o
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

V.J.S kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:TM:ssä on pieni vertailu auton melutasosta verrattuna kilpailijoihin:
"Vuoden takaisessa tämän kokoluokan vertailussa Audi A6:n desibeliarvot olivat lähes samat kuin nyt 9-5:lle mittaamamme, mutta muut neljä autoa olivat hiljaisempia, etenkin matalissa nopeuksissa."

Em. vertailussa olivat mukana:
- Audi A6 2,0 TDI Multitronic
- BMW E60 520dA
- Citroën C6 2,2 HDi A
- Mercedes-Benz E 220 CDI A
- Volvo S80 2,4D A
Tuulilasin numerossa 7/2010 BMW 530dA sedan koeajettu, meluarvot tuossa alempana. Suluissa SAAB 2.0TiD A:n meluarvot vertailun vuoksi tuoreimmasta eli 14/2010 numerosta:

50km/h: edessä 67 (67) takana 67 (69)
80km/h: edessä 71 (69) takana 71 (71)
100km/h: edessä 74 (70) takana 73 (72)
120km/h: edessä 75 (70) takana 73 (72)

Eli näiden valossa Saab oli hiljaisempi tai ainakin yhtä hiljainen kaikissa muissa mittauksissa paitsi auton takaosan melussa 50km/h nopeudessa. Huomattavaa myös Saabin melutason pysyminen muuttumattomana 100 --> 120 km/h 8O

Heitetään vielä TM:n mittaukset (Saabille, koeajoauto sama 2.0TiD mutta manuaalina), mittaukset "tasainen kestopäällystetie":
60km/h: edessä 62, takana 62
80km/h: edessä 64, takana 64
100km/h: edessä 66, takana 67 (karkea asfaltti 70 / 70)
120km/h: edessä 68, takana 69.

Mitä tästä opittiin? No se, että mittaustuloksia on ihan yhtä monta erilaista kuin tehtyjä mittauksia, eli TM:n kommentit Saabin äänitasosta verrattuna n. vuosi sitten tehtyyn kilpailijoiden melutason mittaukseen voidaan ohittaa aika akateemisena spekulointina.
Tässä TM:n mittaukset BMW 535i:lle:

60 km/h: 61 / 59
80 km/h: 63 / 61
100 km/h: 65 / 64
120 km/h: 67 / 67
Karkealla asfaltilla,100 km/h: 70 / 68

Pyörinä vakiot 225/55 R17

Josta voimme vetää seuraavan johtopäätöksen: eri aikaan eri olosuhteissa ja eri mittalaitteilla mitattuja arvoja ei voi suoraan verrata toisiinsa. Sitä olen sanonut kokoajan ja sitä sanot nyt itsekin.

Pitää vain odottaa sitä vertailutestiä, jossa kaikki ovat samaan aikaan ja mitataan silloin. Ei voi pomppia Autobildistä Tuulilasin kautta Tekniikan Maailmaan ja sieltä taas takaisin Moottoriin, kun mitattava suure riippuu paikallisista olosuhteista. Esimerkiksi kulutus toinen tällainen mittauskohde. Eri lehdet ajavat eri lenkin eri tavalla, jolloin niitä ei voi asettaa rinnakkain. Ei se sovi kuin rusinat pullasta-tyyliseen kikkailuun.

Loppuosasta voisin kommentoida sen verran, että jatkuva bemarista valittamisesi alkaa saamaan jo hiukan huvittavia piirteitä. Etenkin kun kohdistat sen useimmiten minulle. Jos autotoimittajat sattuvat pitämään 5-sarjalaista parempana autona kuin 9-5:sta, niin valita siitä heille. Jos TM:n toimittaja on sitä mieltä, että melua löytyy enemmän kuin muista, niin pistä hänelle em. kirjoituksesi ja vaadi oikaisua. Minä en sitä voi tehdä.

Itse kylläkin pidän Tuulilasin juttua parempana kuin Tekniikan Maailman pelkästään siitä syystä, että se oli paljon yksityiskohtaisempi ja laajempi. TL:n jutusta jäi mielikuva, että toimittaja on oikeasti perehtynyt autoon, kun taas Teknarissa juttu oli paljon yleisluontoisempi ja asioita monessa kohtaa lähinnä sivuttiin. Tämä nykyinen koeajotoimittaja(Jussa Nieminen) ei ole ihan samalla tasolla kuin Jarmo Sukava, joka jäi eläkkeelle.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja saab93f »

ristos kirjoitti:Pitääkö meidän järjestää tapaaminen ja koeajo sinne Aineen pihaan? :D

Terveisin
Noinhan se varmaan täytyisi että pääsisi testaamaan :) Taitavat olla Aineella niin Sjuupertin lumoissa ettei paljoa jonkun :saab: in myynti innosta :(

Joku oli kuitenkin vissiin kädestä väääntäen saanut myyjän uuden femman myytyä kun kerta pihalla näytti sellainen harmaa olevan.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Teme100 kirjoitti: Josta voimme vetää seuraavan johtopäätöksen: eri aikaan eri olosuhteissa ja eri mittalaitteilla mitattuja arvoja ei voi suoraan verrata toisiinsa. Sitä olen sanonut kokoajan ja sitä sanot nyt itsekin.
Tässä viestissäsi taisit unohtaa maininta, että mittaukset eivät sinun mielestäsi ole vertailukelpoisia?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=313

Ettei tuon viestin tarkoitus ollut kuitenkin koittaa saada uusi Saab vaikuttamaan kilpailijoitaan meluisammalta? Ei kai? Ihan muuten vaan halusit tuoda tuon TM:n kirjoittaman puolitotuuden tänne kaikkien luettavaksi sen kummemmin sitä kommentoimatta :)
Teme100 kirjoitti: Loppuosasta voisin kommentoida sen verran, että jatkuva bemarista valittamisesi alkaa saamaan jo hiukan huvittavia piirteitä. Etenkin kun kohdistat sen useimmiten minulle.
Toisin kuin oma NG9-5:n jatkuva vähättelysi ja suorat sekä epäsuorat maininnat siitä, että kyseessä ei mitenkään VOI olla saksalaisten premium-tuotteiden veroinen auto on ihan OK? Kun joku tuo täällä esille Saabin hyvän puolen, olet kärkkäänä laittamassa vastapalloon todistelua juurikin päinvastaisesta. Ihmettelen.

Nyt sitäpaitsi laitoit sanoja suuhuni. Itsehän vain lainasin toimittaja Lääperin kirjoituksia, joiden perusteella en kyseistä bemaria ottaisi, koska haluan autojeni soveltuvan myös suoraanajoon. Kyseiset lainaukset oli sitäpaitsi lähinnä demonstroimassa herra Lääperin hiukan värikästä kirjoitustyyliä, jota tässäkin topikissa on ihmetelty monessa kohdassa. Ja mikäli autolehden jutun pääpointti on moittia autoa lainakomponenteista, ollaan aika hukassa.

Mitenköhän muuten herra Lääperi aikoo arvostella esim. Opeleita? Kenties jotenkin näin: "Muuten hyvä auto, mutta tässä on liikaa osia ooppelilta...eiku siis saksalaiset osaa tämänkin paremmin...eiku oho...noh, täähän nyt on vaan ooppeli" :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

V.J.S kirjoitti:
Teme100 kirjoitti: Josta voimme vetää seuraavan johtopäätöksen: eri aikaan eri olosuhteissa ja eri mittalaitteilla mitattuja arvoja ei voi suoraan verrata toisiinsa. Sitä olen sanonut kokoajan ja sitä sanot nyt itsekin.
Tässä viestissäsi taisit unohtaa maininta, että mittaukset eivät sinun mielestäsi ole vertailukelpoisia?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=313

Ettei tuon viestin tarkoitus ollut kuitenkin koittaa saada uusi Saab vaikuttamaan kilpailijoitaan meluisammalta? Ei kai? Ihan muuten vaan halusit tuoda tuon TM:n kirjoittaman puolitotuuden tänne kaikkien luettavaksi sen kummemmin sitä kommentoimatta :)
Teme100 kirjoitti: Loppuosasta voisin kommentoida sen verran, että jatkuva bemarista valittamisesi alkaa saamaan jo hiukan huvittavia piirteitä. Etenkin kun kohdistat sen useimmiten minulle.
Toisin kuin oma NG9-5:n jatkuva vähättelysi ja suorat sekä epäsuorat maininnat siitä, että kyseessä ei mitenkään VOI olla saksalaisten premium-tuotteiden veroinen auto on ihan OK? Kun joku tuo täällä esille Saabin hyvän puolen, olet kärkkäänä laittamassa vastapalloon todistelua juurikin päinvastaisesta. Ihmettelen.

Nyt sitäpaitsi laitoit sanoja suuhuni. Itsehän vain lainasin toimittaja Lääperin kirjoituksia, joiden perusteella en kyseistä bemaria ottaisi, koska haluan autojeni soveltuvan myös suoraanajoon. Kyseiset lainaukset oli sitäpaitsi lähinnä demonstroimassa herra Lääperin hiukan värikästä kirjoitustyyliä, jota tässäkin topikissa on ihmetelty monessa kohdassa. Ja mikäli autolehden jutun pääpointti on moittia autoa lainakomponenteista, ollaan aika hukassa.

Mitenköhän muuten herra Lääperi aikoo arvostella esim. Opeleita? Kenties jotenkin näin: "Muuten hyvä auto, mutta tässä on liikaa osia ooppelilta...eiku siis saksalaiset osaa tämänkin paremmin...eiku oho...noh, täähän nyt on vaan ooppeli" :lol:
Aiempi viestini on suora lainaus TM:n Jussa Niemisen tekemästä koeajosta, ei siis oma mielipiteeni. Sen tarkoitus oli tuoda yksi näkökulma lisää täällä velloneeseen melukeskusteluun. Tällä kertaa henkilöltä, jolla on asiasta a)kokemusta B) näkemys c) näkemys ei edusta mitään puolta, vaan on informatiivinen.

Se, että koet kaikki kirjoitukseni Saabin vähättelyksi, on asia jolle minä en voi mitään. Tiedä sitten, että onko ilmaisuni liian napakkaa(Ristos:ltä lainattu termi) sinulle vai mikä siinä on.

Mutta ota mallia vaikkapa Ristos:n asenteesta: sanokaa te mitä sanotte, minä tiedän asian ja valintani on oikea. Hänellä ei ole mitään tarvetta huudella ympäriinsä tai haukkua muita merkkejä. Kuten minuakaan ei rassaa se, että joku ei pidä bmw:stä. Voin kyllä huomauttaa, jos joku arvostelee asiaa väärin (teknisten)perustein(kuten huomautin sinulle, että "halvin kangaspenkkipemari" oli todellisuudessa malliston kallein kevennetty radalle tarkoitettu malli.), mutta jos ei vain osu omaan makuun, niin silloin se on niin.
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

SportySedan kirjoitti:
Marko A kirjoitti::mrgreen:
Mutta näin kai ne täytyy koeajot kohta hoitaa, jos ei merkkiliike sitä saa kuntoon.
On se ihme, etteivät saa sitä autoa ajoon. Vai eikö ole tarkoituskaan. Ensiesittelyt oli ja meni. Ei niitä noin myydä.
On muutenkin koko "Saab Suomi" aika pihalla miten markkinointi hoidetaan. Minusta mitään varsinaista 9-5 Ensiesittelyä ei edes ollut tai sitten se vaan meni ohi ja mitään isompaa juttua siitä ei tehty. Moni tuntuu olevan suorastaan yllättynyt kuulleessaan UUDESTA 9-5:sta. Tuo Aineen tilanne on uskomaton, Oulukin kun kohtuullisen iso kylä on.

Yksi asia on Saabin suomi-nettisivut. Niitä ilmeisesti ei kukaan ylläpidä. Sama filmi pyörii kuukausia, ladattavia esitteitä ei ole, 9-5 -hinnastot(=printattavat) puuttuu, sentään 9-3 M11-hinnastot ovat nyt saatavilla. Ruotsin, UK:n tai vaikkapa Norjan sivuja sentään ylläpitää joku. Sais kyllä Antti Foudila ryhdistäytyä.
Tähän vielä liittyen, käys Foudila katsoon SAAB UK:n sivuilla miten esim. uutta 119g diesel 9-3:sta kaupataan:
http://www.saaboffers.co.uk/

Aika vakuuttavaa verrattuna Suomen sivuihin, jossa sama raina pyörii kk-tolkulla. Voisko tätä hyödyntää myös Suomessa ?
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Koeajoja??

Viesti Kirjoittaja ristos »

Heippa vaan!

Lupasin kyllä tuolla aiemmin, että lopetan nämä koeajelujutut. Mutta pakko on nyt palata tähän kulutukseen. Kävin juuri äsken tankkaamassa ja ajattelin, että lasken tuon viimeisen ajetun tankillisen kulutuksen.

Tulos on seuraava: Ajoin tankillisella 1097 km. Dieseliä meni 58,89 litraa.
Kulutus 5,37 l/100km. Ei paha! Tämän tankillisen ajo on matka-ajoa nastoilla ja vakkarilla rajoitusten mukaisesti mutta ei tien tukkona.

Auton ajotietokonetta ei ole nollattu koko ajomatkalla. Autolla on nyt ajettu 11894km ja ajotietokoneen tiedot kertovat seuraavaa: Kulutus 6,1l/100km, keskinopeus 68,3 km/100km ei tunnu pahalta nuokaan lukemat. Näidenkään lukemien mukaan en mielestäni ole ollut tientukkona.

Itse hieman hämmästelen noita kulutuslukemia. Syy on se, että auton tyhjä paino on 1750kg, tankki vetää 70 litraa ja kuski on 100kg ja tavaraakin on aina vähän mukana. Siis lähes 2 tonnia liikkuu tuolla kulutuksella?

Eikä muuta kuin tuulta päin! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin