Uusi Saab 9-5

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

ristos kirjoitti:Autoilijathan ovat hyvin sivistynyttä jja huolellista porukkaa, kun kyse auton hyvinvoinnista! :wink:
:lol:
Todellakin! Yleensä vian annetaan olla niin pitkään, kun se ei olennaisesti häiritse elämää. Sitten muutaman kuukauden päästä ihmetellään, kun koko auto on paalaamiskunnossa. :D
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

9-5T kirjoitti:
ristos kirjoitti:Ymmärän tuon uuden toiminnan siltä osin oikein hyvin, että tuosta auton sydämestä, moottorista, pidetään hyvää huolta. Etten sanoisi erinomaista huolta. Miettikääpä kuin vahvoja ja toimivia nämä uudet koneet oikeasti ovat, kun ne huolletaan hyvin.
Minusta on todella tyhmä systeemi jos öljyt vaihdetaan esim. 25000km kohdalla ja huolto 30000km. Samaan aikaan niiden kuuluu olla vaikka olisi vain 5000km. Turha varmaan kuvitellakkaan että sopivalla ajolla öljyn vaihtoväli pidentyisi tuosta huoltovälistä.

Huollon liioittelu kestävyyttä ajatellen on usein luuloa eikä perustu kokemukseen.
450000km ajettu Saabini moottori ei kuluta eikä tihku öljyä ja on muutenkin uutta vastaavassa kunnossa vaikka saabin suunnittelemaa 30000km/1v huoltoväliä on noudatettu. Jos tämä vaikka loppuu 800000km kohdalla kuinka paljon enemmän se olisi kestänyt täällä mainostetulla 10000km vaihtovälillä?
Olenko ymärtänyt oikein ,että mun auton moottori kestää 30 vuotta eikä ole senkään jälkeen yhtään kulunut :lol:
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hei vaan taas kaikille Saabin ystäville!

Isäni oli ammattiautoilija 54 vuotta, joista 30 vuotta taksiautoilijana (Mersumies), jonka jälkeen hän vielä autoili eläkepäivänsä 14 vuotta Saabilla. Tauno-isä sanoi aina, että pojat, auton kanssa pärjää aina, kun huolehtii autostaan ajallaan.

Tosia taitaa olla, että nykyiset koneet ovat parempia kuin ennen olivat. Ne ovat vahvoja, pääosin huolella tehtyjä sekä ne nykytekniikalla ilmaisevat ominaisuuksistaan käyttäjilleen enemmän kuin koskaan ennen. Kun tämä nykykone huolletaan hyvin niin sen kesto alkaa olla erinomainen merkissä kuin merkissä.
Ammattiautoilijalla on kaksi tapaa huolehtia autostaan: 1. Huoltaa se annettujen ohjeiden mukaisesti. 2. Ajaa sillä senkun se kestää!? Ja tosiasia lienee edelleen, että molempiin joukkueisiin löytyy jäseniä.

Siksi uskon vahvasti siihen, että nämä nykyisiin moottoreihin annetut huolto-ohjeet ovat toimivia ja niitä kannataa noudattaa. Teillä Taksiautoilijoilla on auton käyttö paljon rasittavampaa kuin muilla autoilijoilla.
Te olette useimmiten hyvin taitavia autonkäyttäjiä ja huolellisia, siksi myös nykyisten uusien autojen valmistajat huomioivat Teidän käyttötapanne ohjeissaan, pitäsi tuntea suurta ylpeyttä siitä, että Teidät selkästi huolto-ohjeissa myös huomioidaan.

Kaikki ne automerkit ,jotka saavat taksiautoilijoita asiakkaakseen kyllä pitävät heistä huolta ja uskon, että kuuntelevat myös heidän toiveitaan. Autot kehittyvät, huolto-ohjelmat kehittyvät, kunhan me käyttäjät vain suostuisimme myös pysymään muuttavan ajan rytmissä mukana. Näin se vaan menee, että kehitys kehittyy! :D

Reipasta mieltä Teille kaikille toivoo Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

9-5T!

Sinä olet huolehtinut ja huoltanut tai huollattanut autosi erinomaisesti. Se siis toimii ja osoittaa, että ammattimies osaa ammatinsa.
Mutta kyllä me silti joudutaan lukemaan uudet ohjeet, ja niissä on useimmiten jotain uusia piirteitä entiseen. Uskon myös, että Teille Taksiaautoilijoille huoltokorjaamonne räätälöivät, kuten ennenkin Teille sopivat tavat ajallaan autonne eri kohtien huoltotoimille.
Turvallisia kyytejä edelleen toivottaa Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

9-5T kirjoitti:Aika outo jos öljyt vaihdetaan eri aikaan kuin itse huolto.
Mun mielestä vielä oudommalta kuulostaa, että huolto ylipäänsä vaihdetaan... :lol:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minä en usko, etenkään meidän "mattimeikäläisten", huoltoaikojen vaihteluiden eriyttävän vuosittain tehtävien huoltotoimien aikoja. Ammattiautoilijoiden ja joidenkin hyvin poikkeavaa ajoa harrastavien joidenkin huoltokohtien eriaikasuuskin sopinee hyvin tähän vuosittain tehtävien huoltotoimenpiteiden tehtäväkuvaan.

Eniten uskon nyt tekstiin muutoksen ja oman mielikuvituksen aikaan saamaan tuntemukseen. Todellisuudessa ei mitään oikeasti mullistavaa ole tapahtunut.

Terveisin Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja core2 »

ristos kirjoitti:Minä en usko, etenkään meidän "mattimeikälisten", todellisiin huoltoaikojen vaihteluiden eriyttävän vuosittain tehtävien huoltotoimien aikoja.
Tässä käy melkovarmaan niin, että epävarma asiakas kysyy työnvastaanotto tiskiltä miten asia on ja saa myös vastauksen uteluunsa.
ristos kirjoitti: Ammattiautoilijoiden ja joidenkin hyvin poikkeavaa ajoa harrastavien joidenkin huoltokohtien eriaikasuuskin sopinee hyvin tähän vuosittain tehtävien huoltotoimenpiteiden tehtäväkuvaan.
Tälle ryhmälle kuten taksi, poliisi ja muutamalle muullekin on valmistettu Service tiedoitus jaettavaksi ensihuollon yhteydessä jos kaikki tehdään oikein he saavat sen, he saavat ehdotuksen lisä huollosta ja sitä kutsutaan mellan service, suomeksi välihuolto, näin se toimii ainakin täällä.
Itsekin olen sanonut huollossa, että haluan vaihtaa oljyt ja filtterin 10000 välein ja voin tilata ajan noin tuhat kilsaa ennen, valitettavasti sidin välihuollon varoitus toimi vain kerran.
ristos kirjoitti:Eniten uskon nyt tekstiin muutoksen ja oman mielikuvituksen aikaan saamaan tuntemukseen. Todellisuudessa ei mitään oikeasti mullistavaa ole tapahtunut.
Terveisin Risto Suikkari
Joo sitä en usko minäkään, että on tai olisi tapahtunut.
Paljon kuitenkin on senhetkisestä autonomistajasta kiinni miten nämä hommat sujuu.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja HMK »

Eivät oikein britit (Uusin What Car) ja ruotsalaiset (uusin Tekniken's värld-lehti) tykänneet uudesta Saabista. Kuulemma meluinen ja viimeistely ja laatuvaikutelma eivät ole lähelläkään saksalaisia. Britit vielä moittivat ajettavuuttakin. Lehtien testit voitti 5-sarjan Bemari ja perässä tulivat Mersu ja Audi. 8O

Ainakin ennen Saab on ollut kova sana Englannissa. Yksi parhaita markkina-alueitakin.

http://www.whatcar.com/car-reviews/saab ... ry/25877-2

http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

HMK kirjoitti:Eivät oikein britit (Uusin What Car) ja ruotsalaiset (uusin Tekniken's värld-lehti) tykänneet uudesta Saabista. Kuulemma meluinen ja viimeistely ei ole lähelläkään saksalaisia. Britit vielä moittivat ajettavuutta. Lehtien testit voitti 5-sarjan Bemari ja perässä tulivat Mersu ja Audi. 8O

Ainakin ennen Saab on ollut kova sana Englannissa. Yksi parhaita markkina-alueitakin.

http://www.whatcar.com/car-reviews/saab ... ry/25877-2
Mielipiteitä tuntuu olevan yhtä paljon kun testejä. Tässä positiivinen arvostelu saarivaltiosta, tosin Irlannista. Oikeen erikseen kiittelevät hiljaisuutta :)
http://www.drivemagazine.ie/pages/road_ ... p?code=946

Lisäksi AutoBild oli saanut mitattua 100km/h nopeudessa Saabille 61dB, ainoastaan BMW on yltänyt samaan mittaustulokseen, muut "kilpailijat" olivat mittauksissa meluisampia.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja fatal »

9-5T kirjoitti: Kuulostaako järkevältä esim. seuraava
25000km öljynvaihto, 30000km huolto, 50000km öljy, 60000km huolto, 75000km öljy 90000km huolto eli tuplamäärä huollossa käyntejä ja luuleeko joku että huolto loppusumma olisi sama.
Kuulostaa minusta, jos tilanne oikeasti on se että auton logiikka todellakin pitää paikkansa ja öljy on vaihtokunnossa 25tkm kohdalla. Se taas toisaalta ei taida selvitä kuin laboratoriotutkimuksilla ja sittenkin voidaan varmaan spekuloida että olisiko se silti riittänyt vielä 5tkm ajoa varten vai ei.

Oleellisinta tässä tilanteessa kuitenkin olisi tietää että millä todennäköisyydellä sen öljyn joutuu vaihtamaan ennen normaalia 30tkm huoltoväliä? ts. onko kyseessä esim. lähinnä pelkkää lyhyttä kaupunkiajoa harrastavan poikkeustapaus vai jotain johon kaikki törmäävät.

Lisäksi voi todeta että kyllä sen 30tkm huollon voi suorittaa ihan yhtä hyvin 25tkm kohdalla jos seuraavan huollon sitten ajoittaa kohtaan 50-55tkm.. Tämä kylläkin taas nostaa huoltokustannuksia pidemmällä aikavälillä 10-20% tihentyneen huoltomäärän takia.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

ristos kirjoitti:Hei vaan taas kaikille Saabin ystäville!

Isäni oli ammattiautoilija 54 vuotta, joista 30 vuotta taksiautoilijana (Mersumies), jonka jälkeen hän vielä autoili eläkepäivänsä 14 vuotta Saabilla. Tauno-isä sanoi aina, että pojat, auton kanssa pärjää aina, kun huolehtii autostaan ajallaan.

Tosia taitaa olla, että nykyiset koneet ovat parempia kuin ennen olivat. Ne ovat vahvoja, pääosin huolella tehtyjä sekä ne nykytekniikalla ilmaisevat ominaisuuksistaan käyttäjilleen enemmän kuin koskaan ennen. Kun tämä nykykone huolletaan hyvin niin sen kesto alkaa olla erinomainen merkissä kuin merkissä.
Ammattiautoilijalla on kaksi tapaa huolehtia autostaan: 1. Huoltaa se annettujen ohjeiden mukaisesti. 2. Ajaa sillä senkun se kestää!? Ja tosiasia lienee edelleen, että molempiin joukkueisiin löytyy jäseniä.

Siksi uskon vahvasti siihen, että nämä nykyisiin moottoreihin annetut huolto-ohjeet ovat toimivia ja niitä kannataa noudattaa. Teillä Taksiautoilijoilla on auton käyttö paljon rasittavampaa kuin muilla autoilijoilla.
Te olette useimmiten hyvin taitavia autonkäyttäjiä ja huolellisia, siksi myös nykyisten uusien autojen valmistajat huomioivat Teidän käyttötapanne ohjeissaan, pitäsi tuntea suurta ylpeyttä siitä, että Teidät selkästi huolto-ohjeissa myös huomioidaan.

Kaikki ne automerkit ,jotka saavat taksiautoilijoita asiakkaakseen kyllä pitävät heistä huolta ja uskon, että kuuntelevat myös heidän toiveitaan. Autot kehittyvät, huolto-ohjelmat kehittyvät, kunhan me käyttäjät vain suostuisimme myös pysymään muuttavan ajan rytmissä mukana. Näin se vaan menee, että kehitys kehittyy! :D

Reipasta mieltä Teille kaikille toivoo Risto Suikkari
Se on totta, että nykyaikana moottorin ja auton teknistä tilaa kyetään seuraamaan entistä tarkemmin ja tilanteisiin reagoidaan nopeammin valmistajan ja huollon toimesta kuin ennen. Suurin ansio nykytekniikan paremmasta kestävyydestä suhteessa valmistuskustannuksiin ei tule huollosta, vaan paremmasta suunnittelusta ja tarkemmasta valmistusprosessista.

Lisäksi huoltotoiminta on valmistajille hyvin tuottoisaa bisnestä, ei huolenpitoa. Monet huoltoon vaikuttavat päätökset tehdään taloudelliset näkökohdat prioriteettilistan kärjessä, ei auton hyvinvointi.

Sen huomaa esimerkiksi siinä, että välillä marmoritiskillä tuskailee kuinka pitää ostaa iso yhteen sidottu osakokonaisuus sen yhden pienen osan sijaan. Valmistuskustannuksien ja -ajan takia nykyään yhä useammat komponentit ovat osa suurempaa kokonaisuutta. Tämä säästää auton valmistusaikaa, kun autoon kiinnitetäänkin yksi komponentti usean sijaan ja esikokoonpanoa ei tarvitse suorittaa.

Tästä on esimerkkinä mm. se, että kun ilmastointilaitteen yksi näytöistä mustuu, saat kunnian osaa koko laitteen ohjaimineen. Internetin ihmemaasta kyllä löytyy korjaajia, jotka näytön osaavat vaihtaa, mutta merkkihuolto nimensä mukaisesti ei niin tee.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Niinpä niin!

Me käyttäjäthän lienemme aina halunneet uutta ja uutta. Sitä valmistajat ovat meille tarjoilleet! Tulos on näkyvissä, ei vaan Saabilla vaan myös kaikilla muilla.

Minä tämän ikäisena voin jo sanoa, että silloin ennen vanhaan tehtiin niin taikka näin. En halua kuitenkaan tähän jokapaiväiseen autoiluun sitä vanhaa kalustoa. Tämä uusi on kuitenkin jo ihan eri maailmasta ja edustaa tätä aikaa.

Voimme oikein hyvin "harrastaa" näillä "meidän eilispäivän nuorten" autoilla. Harrastamme sen aikaa, kun sallivat.

Edelleen iloisin mielin Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

9-5T kirjoitti:
ristos kirjoitti: Ammattiautoilijoiden ja joidenkin hyvin poikkeavaa ajoa harrastavien joidenkin huoltokohtien eriaikasuuskin sopinee hyvin tähän vuosittain tehtävien huoltotoimenpiteiden tehtäväkuvaan.
9-5T kirjoitti (taas tuo lainaukseni epäonnistui)
Minun maantieajossani öljynvaihtoväli olisi todennäköisesti anturien perusteella pisimpiä.
Vuosittain tehtävät on vain alle 30000km vuodessa ajaville.
Kuulostaako järkevältä esim. seuraava
25000km öljynvaihto, 30000km huolto, 50000km öljy, 60000km huolto, 75000km öljy 90000km huolto eli tuplamäärä huollossa käyntejä ja luuleeko joku että huolto loppusumma olisi sama.


Minä olen aikalailla vakuuttunut edelleen siitä, ettei tämä huolto toiminta näin mene. Meille ei ammatiliikenteessä ajaville ja ka.kilometrejä ajaville tuo kerran vuodessa tapahtuva huolto-ohjelma toimii erinomaisesti.
Paljon ajaville esim. teille taksimiehille, jos jotain poikkeamaa huolto-ohjelmaan tulee, niin korjaamonne rakentanee teille sopivan toimintamallin. He pitävät varmasti teistä hyvää huolta kuten ennenkin. En usko, että huoltokorjaamot muuttavat palveluaan huonommaksi.

Olen edelleen jo aiemmin ilmaisemaani mieltä. Tässä asiassa meidän oma asennoitumisemme jonkun uuden ja poikkeavan toiminnan esille tuloon, lienee suurin muutos, sillä mitään todella maata kaatavaa ei ole tapahtunut.

Tämän uuden mallin kohdalla taidan toistaiseksi olla lähimpänä tuota ekaa huoltoa ja se ei kyllä huoleta yhtään.

Terveisin Risto Suikkari
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

9-5T kirjoitti:
ristos kirjoitti:jos jotain poikkeamaa huolto-ohjelmaan tulee, niin korjaamonne rakentanee teille sopivan toimintamallin.
Maahantuoja määrää huollot eikä korjaamoilla ole siihen mitään sanottavaa.
Huoltovälin(sis. öljynvaihto) tulisi olla sellainen että suurin osa autoista pääsee siihen anturienkin välittämän tiedon mukaan, jos osalla on oikeasti poikkeavaa ajoa voisi niissä vaatia tiheämmän huoltovälin.
Pelkkää rahastusta nykyinen systeemi jos huolto ja öljynvaihtoväli on eri.

Onko kukaan kuullut jostain autosta jolla olisi pääsyt antureilla "normaalin" vaihtovälin tai pidemmälle?
Kyllä nyt komppaan 9-5T:ä tässä hommassa. En ole yhdelläkään autolla ajanut joka olisi antanut vaihdon mennä pidemmälle antureilla kuin kirjassa lukee. Sitten toisaalta olen ajanut Opelilla ( Astra ) työajoja 30tkm huoltovälejä ilman antureita ja ks. auto oli 360tkm ajettuna koneensa puolesta ihan kunnossa.

En itse ainakaan mistään hinnasta kilometrejä laskuttavana autoilijana veisi autoa öljynvaihtoon jos huoltoon on matkaa 5tkm.

En nyt tiedä tuon tilaamani Aeron huoltovälejä mutta katsellaan sitten kun auto tulee.
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja APC »

ristos kirjoitti:Hei Aero ja muut!
Ei ilmoita kuin % öljynvaihtoon. Tämä ilmoitusmuoto lienee nyt vallalla, koska ajotietokone tutkii kaikenaikaa ajotapaasi, ajon autolle aiheuttamaa rasitusta mm. esim. suuri määrä tyhjäkäyntiä, kyhyitä ajomatkoja, mäkisiä ajoreittejä, suuria määriä moottorijarrutuksia, kaupunkiajoa, taksiajoa lyhentävät öljynvaihdon väliä.
Normaali huoltoväli on 30000km/v tai vähintään kerran vuodessa entiseen tapaan.

Ystävällisin terveisin Risto Suikkari
Mitä maahantuoja/huoltokirja sanoo tämän %-ilmoituksen laiminlyönnistä? Raukeaako takuu, jos anturit kinuavat öljynvaihtoa 25.000 km kohdalla ja huollatat autosi öljynvaihtoineen perusohjeen mukaan 30.000 km kohdalla ajoajan ollessa alle 1 vuosi?
9-5 Aero Wagon -06
Vastaa Viestiin