No niin, nyt on uusi 9-5
viimeinkin nähty ja koettu. Tosin ei vieläkään koeajettu (joten ilmeisesti paras jäi puuttumaan!).
Koetin tosissaan (suuressa lapsellisuudessani) ottaa tilanteesta
kaiken irti kun ei niitä täysin uusia Saab malleja turhaan tiheään näe. Tosin lähitulevaisuudessa nähtäneen tiheämpään kuin koskaan ennen.
No, ensialkuun piti siis fiilistellä ja tirkistellä autoa kauempaa. Joka suunnasta ja kulmasta. Hyvää kontrastia toi lähes vieressä oleva uusi 9-3 TTiD
4 Java ruskeana.
9-5 näyttää ulkoa fantastiselta. Helppo sanoa. Siinä mielessä harvinainen auto, että se näyttää joka kulmasta erittäin hienolta. Toisista kulmista vain vielä hienommalta. Laskeva kattolinja on hieno, mustatut A-pilarit tekee Aero-X efektin. Sivuikkunat on hieno jatkumo 99 / 900 / 9-3 sarjalle, muoto periytyy sieltä suoraan. Hieman modernisoituna tosin.
Auton pituus, mataluus ja selkeys tekee sellaisen vaikutelman mikä mulle syntyy yleensä luokkaa kalliimmista coupe autoista. Jotkut on moittineet pitkää peräylitystä tai raskaan näköistä takaosaa muuten vain. Olen erimieltä. Perä varsinkin on todella onnistunut mun makuun. Takaviistoista auto näyttää ehkä parhaimmalta.
Takavalot näyttää hienolta. Led (?) juova varsinkin. Samaten sinisävyt etuvaloissa luo erikoisen tunnelman.
Pikku detaljina (jota olen jo aiemminkin kritisoinut) mua häiritsee feikki-ilma-aukot siinä etuoven etu/alareunassa. Siihen ois voinut vetää vain pokkauksen ja sen kromilistan. Feikki on aina feikki ja jättää huonon maun.
Ulkonäöltään parhaimman näköinen auto omassa luokassaan. Tosi viileä!
Sitten sisälle. Ensivaikutelma hieman vaisu. Älkää nyt pahastuko, mutta mun nenään sisällä haisi pahalle. Samalle kuin tuliterässä Toyotassa yms. Ja tumma sisusta esittelyautossa ei ole paras mahdollinen. Sitä korostaa kun kojelautakin on musta/harmaa. Hallivalaistuksessa näkyy kaikki pölyt yms ikävästi. Ja kun ensivaikutelman voi saada vain kerran...
Kotoisalta tuntui etupenkillä. Keskikonsoli on selkeä parannus aiempiin. Kaikki tarpeellinen on tuotu vielä ylemmäs ja lähemmäs (suurin ero OG9-5:n). Tilaa on tällaiselle 180cm tallaajalle hienosti. Kädet löytää paikkansa. Ratti tulee ehkä hivenen lähemmäs kuin 9-3:ssa, mikä on mun mielestä hyvä juttu. Mittaristo ottaa aikansa tottua. Samaten se jatkuva "ritilä" mittareiden ympärillä. En ole varma pidänkö siitä kovin paljoa. Keskikonsolin kotelon kansi tuntuu myös Toyotalta, heppoinen ja kevyt sekä feikki metalli. Vasemmalta jalata puuttuu "dead pedal" ja tilaa ei ole 44 kokoiselle kengälle liiaksi. Isot Nokialaiset on ahtaalla
Istuma-asento ja penkki sopii mun persukselle hienosti. Säätöjä löytyy Vectorin penkistä vähintään riittävästi ja ristiselän säätö on erityisen onnistunut. Tosi Saab fiilis jää kuskinpaikalta. Esittelyautoon parchment sisustus ehdottomasi! Ainakin kuvissa se näyttää arvokkaalta ja tyylikkäältä. Omaan käyttöön voi kukin valita mieleisensä.
Takapenkille: ahtaus yllätti. Vaikka siitä on lukenut, niin en uskonut sitä näin tiiviiksi. Päälle ei ole korkeus-suunnassa tilaa, ja samaten oven puoleinen reuna laskee päätä vasten. Itse persjalkaisena ja pitkäselkäisenä en mahdu (kuskinpenkki säädetty mulle) istumaan takapenkillä takamus perillä penkissä ja selkä
lähes suorana. Hieno jalkatila unohtuu (en edes huomioinut alkuun, ihan oikeasti) kun pää ei mahdu kyytiin. 190cm kokoinen ei varmaan istu mielellään tuolla kovin pitkää matkaa. Takapenkiltä ajettavaksi edustusautoksi en suosittele. Mutta Saabissa omistaja istuukin ratin takana
Kontti on tilava ja luukku ahdas. Yllätys yllätys.
Sisältä jäi mieleen, kun arvosteluissa on moitittu materiaaleja yms, mulla pisti silmään kuskin vasemman jalan edessä oleva (sulakekotelo) kansi. Se repsotti hieman, mutta oli lukittuneena. Eikä sitä saanut painettua paikoileen. Avoimesta ovesta katsottuna näyttää kuin sauma ois pielessä ja asennus epäonnistunut?
Siinä kait se näin alkuun. Ei saa tykätä huonoa jos on jostain kohdasta eri mieltä. Mun mieleen tuo 9-5 on todella valloittava auto, positiiviset asiat jää pinnalle. Ostaisin jos ois rahaa.
Oulun liikkeen tilanne on vain kyllä surullinen. Myyjältä kun kysyin koeajosta, mainitsi hän että eilen olivat kuulleet jo joitakin autoja saadun rekisteröidyksi ja joku jo luovutettu asiakkaillekin... No sh*t, Sherlock?
Tämän jälkeen juteltiin 9-3:sta. Myyjä ihmetteli kun totesin minua harmittavan neliveto dieselin puuttuminen mallistosta.. Meidän piti hinnastosta yhdessä ihmetellä, että ei sitä ole niin ei ole.
En syytä myyjää, enkä moiti. Tämä vain kertoo merkin tilanteena ja jälleenmyynnin uudelleenjärjestelyn kankeudesta. Ei ole myyjille mallivuosi preppauksia järjestetty. Toivotaan, että joku kaunis päivä Saabille löytyy tarpeeksi tilaa ja asiakkaita niin että myymälät on vähintään tyyliä ANA Trollhättan..
Mainosmatskut lähti mukaan ja erittäin suurella mielenkiinnolla jään odottamaan koeajoa, sekä tulevaa farkkumallia. Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin,
Marko
http://www.trollhattansaab.net/wp-content/cabin.jpg